Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening auditcommissie gemeente De Ronde Venen 2017 |
Citeertitel | Verordening auditcommissie gemeente De Ronde Venen 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2017 | Nieuwe regeling | 28-09-2017 | Onbekend |
De raad van de gemeente De Ronde Venen;
gelezen het voorstel van de werkgroep financiële verordening/het presidium van 28 september 2017;
gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;
Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen
De auditcommissie is een raadscommissie ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet en is bedoeld voor het voeren van periodiek afstemmingsoverleg zoals bepaald in artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017 en voor de bespreking van het verslag van bevindingen zoals vermeld in artikel 7 lid 4 van de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017.
In deze verordening wordt verstaan onder:
de accountant: de in de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017 bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;
Artikel 2: Bevoegdheid en taken
De taken van de commissie zijn:
afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017;
De commissie heeft als adviseurs: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller. De commissie kan andere interne en externe adviseurs, alsmede een vertegenwoordiging van de rekenkamercommissie, verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de griffier van de commissie.
Artikel 5: Vergaderingen en verslaglegging
De adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen van 28 september 2017,
De raad voornoemd,
griffier
voorzitter
Conform de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017 dient er ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole periodiek een afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, de auditcommissie, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller, waarbij indien wenselijk ook een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie aanwezig is.
De hoofdtaak van de auditcommissie is het versterken van de kwaliteit en de toegankelijkheid van de planning- en controldocumenten ten behoeve van de bestuurlijke discussie. De auditcommissie is een technische adviescommissie en heeft een eigenstandige taak. Er wordt minder frequent vergaderd dan andere raadscommissies en er wordt een onafhankelijk advies aan de raad gegeven.
De auditcommissie zal zich met name buigen over aangelegenheden in de sfeer van financiën en de bedrijfsvoering. In de commissie worden geen politiek/bestuurlijke discussies gevoerd. Het is geen commissie waar al om politieke standpunten van de raadsfracties wordt gevraagd. Het politieke oordeel over de adviezen van de auditcommissie en de aanbevelingen van de accountant volgen in de raad. Waar dergelijke politieke/bestuurlijke vraagstukken zich voordoen, heeft de auditcommissie richting de raad een signalerende rol.
Het in artikel 2 lid 3 sub a gevoerde afstemmingsoverleg is er met name op gericht om doublures in de op te pakken onderzoeksonderwerpen te voorkomen.
De auditcommissie bestaat uit één fractielid per raadsfractie en wordt technisch voorgezeten door de voorzitter van de vakcommissie ABZ/F of diens plaatsvervanger. Overige fractieleden hebben te allen tijde de mogelijkheid om de vergaderingen van de auditcommissie als toehoorder bij te wonen.
De commissie heeft als vaste adviseurs: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller. Deze zijn in staat om zowel de technische als ook inhoudelijke vragen van de leden van de auditcommissie te beantwoorden. Daarnaast kan de auditcommissie ook andere interne en externe adviseurs, alsmede een vertegenwoordiging van de rekenkamercommissie, verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.