Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Oplaadpunten elektrische voertuigen in de openbare ruimte in de gemeente Aalburg 2017 |
Citeertitel | Oplaadpunten elektrische voertuigen in de openbare ruimte in de gemeente Aalburg 2017”. |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-10-2017 | Nieuwe regeling | 17-10-2017 Het Kontakt, 25 oktober 2017 | Geen |
Het college van burgemeester en wethouders van Aalburg,
Gelet op het bepaalde artikel 160 van de Gemeentewet en het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Dat elektrisch rijden in opkomst is en er behoefte is aan publieke oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s;
dat het wenselijk is kaders te stellen onder welke omstandigheden er wordt meegewerkt aan oplaadpunten voor elektrisch rijden;
Vast te stellen de volgende beleidsregels:
“Oplaadpunten elektrische voertuigen in de openbare ruimte in de gemeente Aalburg 2017”
Op grond van artikel 2:10 van de Verordening algemeen plaatselijke regelgeving 2017 is het verboden de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan. Gezien de strekking en doel van dit verbod en mede in aanmerking nemende dat de te plaatsen laadpalen een publieke functie zullen hebben, is het plaatsen en aanwezig hebben van deze laadpalen niet in strijd met dit verbod.
Privaatrechtelijke overeenkomst
Van een laadpaal in de openbare ruimte op eigendom van de gemeente is de gemeente formeel juridisch eigenaar. De gemeente wil het eigendom, het beheer en de aansprakelijkheid van de laadpalen echter bij de exploitant laten. Ook wil de gemeente aanvullende afspraken met de exploitant maken. De gemeente sluit daarom een privaatrechtelijke overeenkomst met elke geïnteresseerde exploitant voordat de samenwerking in zake oplaadpunten voor elektrische voertuigen aanvangt.
Wanneer de gemeente aan een exploitant toestemming verleent voor het plaatsen van een laadpaal in de openbare ruimte wijst de gemeente de parkeerplaats(en) bij de laadpaal aan als E-parkeerplaats. Het college neemt daartoe een verkeersbesluit op grond van artikel 18 WVW’94. In de uitvoering wordt een bord E8 (elektrisch voertuig) met onderbord “uitsluitend opladen elektrische voertuigen” geplaatst bij de E-parkeerplaats.
E-parkeerplaatsen blijven altijd openbaar. Andere eigenaren van elektrische voertuigen dan de eerste beoogde gebruiker mogen dan ook gebruik maken van de E-parkeerplaatsen. Standaard worden 2 parkeerplaatsen gereserveerd bij de laadpaal. Wanneer de bezetting daartoe aanleiding geeft kan een van de parkeerplaatsen terug toegevoegd worden aan de reguliere voorraad.
Artikel 4 Eisen aan de inrichting
Een laadpaal met E-parkeerplaats(en) dient aan de volgende eisen te voldoen:
Van een laadpaal in de openbare ruimte op eigendom van de gemeente is de gemeente formeel juridisch eigenaar. De gemeente wil het eigendom van de laadpalen echter bij de exploitant laten. In een privaatrechtelijke overeenkomst wordt geregeld dat de laadpaal wordt beschouwd en behandeld als ware deze eigendom van de beheerder.
Artikel 9 Bijzondere omstandigheden
Het college kan de toestemming voor het plaatsen van de laadpaal ook intrekken indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de exploitant bezien of er een alternatieve locatie in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervan zijn alleen voor rekening van de gemeente indien de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na plaatsing van de laadpaal. Indien de wegreconstructie na 5 jaar plaatsvindt, zijn de kosten hiervan voor de aanvrager;