Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Marktreglement Albert Cuyp 2009 |
Citeertitel | (Zuid) Marktreglement Albert Cuyp 2009 |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Economische zaken |
Deze regeling van 15 april 2009 is op 4 mei 2010 is deze regeling door het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid bevestigd en vastgesteld. Op 23 maart 2016 heeft het algemeen bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Zuid deze regeling opnieuw vastgesteld.
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-04-2016 | 19-03-2016 | nieuwe regeling | 23-03-2016 Gemeenteblad 2016, nr 49349 Stadsdeel Zuid: Amsterdams stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010 Stadsdeelkrant Jaargang 7, nummer 17, 28 april 2009 | - |
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
de marktmeester: de door het Dagelijks Bestuur voor het dagelijkse beheer van de markt aangestelde persoon; deze is bevoegd namens het Dagelijks Bestuur te beschikken ter zake van het dagelijkse beheer van de markt voor zover dit reglement daarin niet voorziet, met inachtneming van het aan hem verleende mandaat;
De Albert Cuypmarkt is een algemene warenmarkt die als dagmarkt van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 18.00 uur, met uitzondering van de erkende feestdagen, wordt gehouden op het daartoe aangewezen marktterrein, het gedeelte van de Albert Cuypstraat tussen de Ferdinand Bolstraat en de Van Woustraat.
Het als marktterrein aangewezen gedeelte van de Albert Cuypstraat tussen de Ferdinand Bolstraat en de Eerste Van der Helststraat is aangewezen als voetgangersgebied van maandag tot en met zaterdag van 6.30 uur tot 20.00 uur, uitgezonderd laden en lossen van 6.30 tot 11.00 uur en van 16.30 uur tot 20.00 uur.
Het als marktterrein aangewezen gedeelte van de Albert Cuypstraat tussen de Eerste Van der Helststraat en de Van Woustraat is aangewezen als voetgangersgebied van maandag tot en met zaterdag van 6.30 uur tot 21.00 uur, uitgezonderd laden en lossen van 6.30 uur tot 11.00 uur en van 16.30 uur – 21.00 uur.
Hoofdstuk 2. Toewijzing van plaatsen op de markt
Twee keer per dag wordt door twee dienstdoende marktmeesters afzonderlijk beoordeeld of een standwerker (nog) voldoet aan de vier in het zesde lid gestelde vereisten. Vóór het sluiten van de markt wordt de beoordeling door de dienstdoende marktmeester schriftelijk vastgelegd in een beoordelingsformulier.
Hoofdstuk 6. Intrekking vergunning vaste plaats of voorkeurskaart
Artikel 6.1 Intrekken vergunning
Bij overlijden van de vergunninghouder wordt de intrekking van de vergunning opgeschort indien een aanvraag tot overschrijving van diens vergunning door de levenspartner of kind van de vergunninghouder op grond van artikel 3.13 juncto 3.6 van de verordening is ingediend, tot het moment dat hierop een beslissing is genomen.
Artikel 7.1 Intrekken oude marktreglement
Het Marktreglement Albert Cuyp 2002, vastgesteld door het Dagelijks Bestuur bij besluit van 7 maart 2002, zoals laatstelijk gewijzigd bij besluit van het Dagelijks Bestuur van 29 juli 2002 en 11 april 2003, vervalt met ingang van de dag waarop dit reglement in werking treedt.
De Verordening op de straathandel 2008 (VOS), vastgesteld door de gemeenteraad op 23 april 2008, is in werking getreden op 1 augustus 2008.
De bevoegdheid om een markt in te stellen, te wijzigen of af te schaffen is geregeld in de VOS 2008. Het Dagelijks Bestuur is hiertoe op grond van artikel 3.1 van de VOS 2008 bevoegd. Het gedeelte van de Albert Cuypstraat tussen de Ferdinand Bolstraat en de Van Woustraat is aangewezen als marktterrein voor de algemene warenmarkt. Het Dagelijks Bestuur bepaalt in het besluit daartoe tevens de dagen en uren waarop de markt wordt gehouden.
De hier bedoelde aanwijzing als voetgangersgebied vond plaats bij verkeersbesluit van 26 augustus 2002, nr. VB 382, in werking getreden op 5 september 2002.
In incidentele gevallen is laden en lossen na 18.00 uur in overleg met de marktbeheerder mogelijk.
Van 20.00 uur tot 6.30 uur is het gedeelte van de Albert Cuypstraat tussen de Van Woustraat en de Ferdinand Bolstraat, toegankelijk voor alle verkeer. Tijdens deze uren is het de marktplaatshouders en de kramenzet- en verhuurbedrijven op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening 2008 (de artikelen 4.3, 4.26 en 4.25) verboden om, zonder in het bezit te zijn van de daartoe vereiste vergunning dan wel ontheffing, kramenmateriaal, handkarren, aanhangwagens of voertuigen hoofdzakelijk of uitsluitend gebruikt als opslag- of bedrijfsruimte, te parkeren.
Bij besluit van het Dagelijks Bestuur van 6 juni 2005 is de markt onderverdeeld in drie eenheden, de 1e, 2e en 3e markt, zoals in het reglement nader aangegeven. Het is het belang van alle kooplieden en in het belang van het functioneren van de markt, dat de dagelijkse indeling zo vlot mogelijk verloopt. Om die reden wordt bij de dagelijkse indeling van plaatsen per eenheid, te beginnen met de 1e markt, toepassing gegeven aan de in artikel 3.9 van de verordening aangegeven volgorde van toewijzing van plaatsen.
Onder het bezetten van een vaste plaats wordt in dit artikel verstaan het door vergunninghouder persoonlijk innemen van zijn plaats. De aanwezigheid van aanhangers, karren en dergelijke is niet voldoende. Slechts in incidentele gevallen, afhankelijk van de aangevoerde omstandigheden, zulks ter beoordeling van de marktmeester, kan van de aangegeven tijden worden afgeweken. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een onverwachte verkeersstremming en de koopman dit telefonisch via zijn mobiele telefoon heeft gemeld.
Echte standwerkers verlevendigen de markt en verhogen daarmee de aantrekkelijkheid voor de bezoekers van de markt als geheel. Helaas moet worden geconstateerd dat op de Albert Cuypmarkt, als op vele andere markten, kooplieden die geen echte standwerkers zijn, met een inschrijving als standwerker een aantrekkelijk gesitueerde standwerkersplaats verkrijgen. Deze kooplieden verkrijgen tot ergernis van andere een plaats op de markt die zij anders op basis van hun anciënniteit niet toegewezen zouden krijgen. Bij de wijziging van het marktreglement in april 2003 is er daarom voor gekozen een aantal standwerkersbepalingen te herzien, om het marktmeesters mogelijk te maken effectief te controleren en te handhaven en deze ongewenste, strijdige situatie een halt toe te roepen. Deze bepalingen blijven in het nieuwe markreglement gehandhaafd.
In het Stappenplan voor de handhaving van de bepalingen van de Verordening op de straathandel 2008 en het Marktreglement Albert Cuyp wordt aangegeven op welke wijze de handhaving (van o.a. de standwerkersbepalingen) plaatsvindt, welke sanctie bij overtreding wordt toegepast en welke sanctie wordt toegepast bij een herhaling van een overtreding.
Voor uitleg van het begrip ‘levenspartner’ wordt aangesloten bij artikel 1.1, onder j van de Verordening op de straathandel 2008.
Artikel 3.2 lid 2 aanhef en onder b
Het Dagelijks Bestuur beschikt over de vrijheid met betrekking tot deze bepaling nadere regels vast te stellen. Hij heeft daarom bepaald dat ontheffing van de plaatsbezettingsverplichting verleend kan worden voor maximaal de periode van acht maal drie maanden. Om de drie maanden wordt door de marktbeheerder beoordeeld of de ontheffing met drie maanden zal moeten worden verlengd. De regel is dat een ontheffing voor maximaal twee jaar kan worden verleend.
Artikel 3.2 lid 2 aanhef en onder c
De aan vaste plaatshouders en voorkeurskaarthouders toegestane vakantie van maximaal zes weken per kalenderjaar, kan in eenheden van minimaal één week worden opgenomen.
Artikel 3.3 lid 1 aanhef en onder a en b
Bij de aanvraag om ontheffing van het verbod zich te doen vervangen dient te worden aangegeven door wie men zich wil laten vervangen. Als vervanger kan ook optreden een vaste plaatshouder, een voorkeurskaarthouder of sollicitant op de markt. Het is de vervanger tijdens de vervangingsperiode niet toegestaan van zijn eigen rechten gebruik te maken.
Bij de aanvraag om een verlenging van ontheffing van het verbod zich te doen vervangen in geval van (langdurige) ziekte, zal de aanvraag om ontheffing ter advisering worden voorgelegd aan de (keurings)arts van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst. Het Dagelijks Bestuur zal met inachtneming van het advies van de GGD een beslissing nemen op aanvraag om verlenging van de ontheffing.
Als bijzondere omstandigheden in dit lid bedoelt, worden onder andere aangemerkt noodzakelijke afwezigheid ten behoeve van de bedrijfsvoering, zoals bijvoorbeeld voor de inkoop van artikelen, veilingbezoek en overige bedrijfsverplichtingen die noodzakelijkerwijs moeten worden verricht tijdens de markturen.
Ontheffing om de redenen, genoemd in bovenstaande alinea, kan worden verleend voor de duur van maximaal vier dagdelen per week.
Het besluit is bedoeld als een veiligheidsmaatregel ten behoeve van kooplieden, kramenzetters- en verhuurders, bezoekers en omwonenden aan de markt, waarbij ook de openbare orde in het geding is. Bij een beoordeling van de weersomstandigheden kan een bij het KNMI opgevraagde weersverwachting maatgevend zijn.
De reiniging begint rond 18.30 uur met het schoonmaken van het marktterrein. Deze artikelen zijn opgenomen om te garanderen dat de schoonmaakwerkzaamheden zo efficiënt en snel mogelijk kunnen plaatsvinden.
Het tijdstip van 7.00 uur was voorheen opgenomen in het door het Dagelijks Bestuur van het toenmalige stadsdeel De Pijp genomen besluit van 1 juli 1997. Voor het tijdstip van 7.00 uur en niet vanaf 6.30 uur is gekozen, omdat de kramenzet- en verhuurvergunninghouders op grond van de hen verleende vergunning vanaf 6.30 uur beginnen met het opbouwen van de markt. Het tijdstip van 16.30 uur is gewijzigd overeenkomstig het bepaalde in het verkeersbesluit van 26 augustus 2002, nr. VB 382, in werking getreden op 5 september 2002.
In de praktijk blijkt dat het gebruik van achter/ en zijzeilen wenselijk is en het feit dat het doorzichtig materiaal moet betreffen, ervoor zorgt dat er doorkijk blijft bestaan voor de winkels, gelegen achter de marktkramen. Vooralsnog zullen de bepalingen voor achter-, zijzeilen en de hoogte van aan- en afvoermateriaal gehandhaafd blijven. Zie de besluitvorming hierover op 30 augustus 2001,
Ter plaatse van de watertappunten is een gebruiksaanwijzing aanwezig.
Het gebruik van water en elektriciteit is begrepen in de tarieven marktgelden op grond van de Heffingsverordening marktgelden stadsdeel Oud-Zuid 2009. In de toekomst zal de levering van krachtstroom (380 V) en/of extra water afzonderlijk in rekening worden gebracht.
Artikel 4.5 lid 3 aanhef en onder a
Hierbij valt onder andere te denken aan de Warenwet.
Artikel 4.5 lid 3 aanhef en onder b
Hierbij valt onder andere te denken aan de medische indicatie ‘geen zwaar rugbelastend werk’. De aanvraag om een vergunning voor een eigen kraam of verkoopinrichting op medische gronden, dient aannemelijk gemaakt te worden middels een verklaring van een huisarts of behandelend specialist. In de meeste gevallen zal de aanvraag ter advisering worden voorgelegd aan de (keurings)arts van de GGD. Het Dagelijks Bestuur zal met inachtneming van het advies van de GGD een beslissing nemen op aanvraag om een eigen kraam of verkoopinrichting.
Bij de beoordeling van een aanvraag om een vergunning voor een eigen kraam of verkoopinrichting (op grond van het bepaalde onder a, b en/of c) zullen bij vergunningverlening de gevolgen van mogelijke transportbewegingen op de markt betrokken worden. Gezien de vorm van de Albert Cuypmarkt, die zich bevindt in lange, vrije smalle Albert Cuypstraat met maar twee zijstraten, dienen transportbewegingen op de markt zoveel mogelijk te worden beperkt. Het is niet uitgesloten dat in verband daarmee een vergunning voor een eigen kraam of verkoopinrichting slechts zal kunnen worden verleend voor bijzondere daartoe op de markt aangewezen plaatsen.
Het tweede lid van artikel 5.1 geeft de mogelijkheid een ontheffing te verlenen van het verbod om kramen te wijzigen. Dit kan in onderling overleg plaatsvinden. Ontheffing zal over het algemeen niet verleend worden, tenzij het gaat om ondergeschikte wijzigingen.
In het besluit van het Dagelijks Bestuur van 6 juni 2005 staat vermeld welke plaatsen zijn aangewezen als bijzondere bak- en wildplaatsen en plaatsen voor verkoopwagens. Slechts op deze plaatsen is het gebruik van verwarmingstoestellen of bak- en kookinstallaties toegestaan.]