Organisatie | Ridderkerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractieondersteuning 2008 |
Citeertitel | Verordening fractieondersteuning 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuur en recht |
Per 15 februari 2008 worden ingetrokken de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003, eerste wijziging (besluit 26 januari 2004, raadsvoorstelnr. 171) en de tweede wijziging (besluit 30 januari 2006, raadsvoorstelnr. 388)
Gemeentewet, art. 33
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2008 | 01-01-2008 | nieuwe regeling | 07-02-2008 Gemeentejournaal, 14-02-2008 | Gemeentestukken 2008-139 |
De bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.500,- voor elke fractie en een bedrag van € 150,- per raadszetel. Voor het bepalen van de fracties en het aantal raadszetels per fractie wordt uitgegaan van de situatie op 1 januari van het betreffende jaar of, in een verkiezingsjaar, van de situatie in de eerste vergadering van de nieuwgekozen raad.
De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, vóór 31 januari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer. De fractievoorzitter deelt de raadsvoorzitter mee welke persoon met het beheer van de gelden binnen de fractie is belast.
Splitsing van een fractie heeft geen gevolgen voor het in het desbetreffende jaar toegekende voorschot en de in het jaar daarop (definitief) vast te stellen bedragen, zoals vermeld in artikel 3, vijfde lid. De bijdrage behoort toe aan de fractie die de naam blijft voeren, zoals deze op de kandidatenlijst was vermeld.
In de gevallen waarin de verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van de artikelen in deze verordening, beslist het Presidium.
Deze wijziging treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2008. Op dit tijdstip worden ingetrokken de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003, eerste wijziging (besluit 26 januari 2004, raadsvoorstelnr. 171) en de tweede wijziging (besluit 30 januari 2006, raadsvoorstelnr. 388)
Ridderkerk, 7 februari- 2008
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
780/JvS
Gemeentestukken: 2008 – 139
TOELICHTING OP DE VERORDENING FRACTIEONDERSTEUNING 2007
Artikel 33 van de Gemeentewet is door de Wet dualisering gemeentebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt expliciet vast dat politieke groeperingen recht op fractieondersteuning hebben en dat de uitwerking hiervan bij verordening moet worden geregeld.
Er is voor gekozen in deze verordening zo duidelijk mogelijk te zijn, maar niet alles “dicht” te willen regelen. Het stellen van allerlei voorwaarden en eisen leidt ertoe dat ook gecontroleerd moet worden of aan de regelgeving wordt voldaan. Mede gelet op de hoogte van de bedragen zou een strakkere regelgeving de uitvoering van de verordening niet doelmatig maken.
Alle in de verordening genoemde data en tijdsduren zijn termijnen van orde. Overschrijding heeft geen rechtsgevolg.
Fractieondersteuning vindt haar vorm in een financiële ondersteuning. De fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.
Fracties die op grond van het Reglement van orde van de raad recht hebben op burgerraadsleden krijgen een extra bijdrage. Niet vereist is dat fracties daadwerkelijk burgerraadsleden hebben of de extra bijdrage aan de burgerraadsleden besteden. Het is de keus en verantwoordelijkheid van een fractie zelf hoe ze zich wil laten ondersteunen.
Splitsing van een fractie heeft geen gevolgen voor de dat kalenderjaar toegekende voorschotten. Zou verdeling van de gelden zijn vereist dan geeft dat problemen als de voorschotten reeds zijn besteed. Daarnaast brengt een dergelijke verdeling allerlei administratieve rompslomp met zich mee. De nieuwe fractie komt pas in aanmerking voor een bijdrage in het nieuwe kalenderjaar.
Gelet op de opgedane ervaringen is aangescherpt waaraan de bijdrage niet besteed mag worden. Er zullen zich altijd twijfelgevallen blijven voordoen. In dat geval is het raadzaam de mogelijke uitgaaf eerst te bespreken in het Presidium.
Een andere (wettelijke) regeling op grond waarvan een uitgaaf wordt gedaan is het Rechtspositiebesluit raads-en commissieleden.
Het bepaalde over betalingen aan politieke partijen is aangescherpt. Als een landelijke partij bij al haar lokale afdelingen kosten in rekening brengt voor algemene diensten, dan betreft het geen specifieke en herkenbare aan die fractie geleverde prestatie en kunnen die kosten niet uit de fractiebijdragen worden vergoed.
Over lidmaatschappen kan discussie ontstaan in welke mate het een betaling betreft aan een politieke partij. Voor alle duidelijkheid is er daarom voor gekozen dat kosten voor alle lidmaatschappen niet ten laste van de bijdrage kunnen worden gebracht.
Giften kunnen niet betaald worden uit de bijdrage. Het staat fracties wel vrij relatiegeschenken van geringe waarde weg te geven. Voorwaarde voor een relatiegeschenk is dat daarop een naam of beeldmerk staat, gelieerd aan de fractie. Dat kan dus ook de partij zijn. Het is ook mogelijk iemand een aandenken te geven als hij of zij een prestatie heeft geleverd aan de fractie waar geen financiële vergoeding tegenover staat. Te denken is bijvoorbeeld aan het geven van een boekenbon aan een spreker. Tussen de waarde van het aandenken en de financiële waardering van de prestatie dient een duidelijk verschil te bestaan.
Voor de vergoeding van opleidingen kan veelal een beroep worden gedaan op andere regelingen. Expliciet is opgenomen voor welke opleidingen op deze verordening een beroep kan worden gedaan.
Voorbeelden waaraan de bijdrage door een fractie kan worden besteed zijn o.a.:
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te gedetailleerd geregeld worden. Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties is niet wenselijk, aangezien het vaak politiek getinte ondersteuning betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van burgerraadsleden.
Vervallen is de mogelijkheid om een niet gebruikt deel van de bijdrage te reserveren voor het volgende jaar. Dit is een vereenvoudiging van de regelgeving en de uitvoeringspraktijk.
De accountant brengt alleen een advies uit over de wijze van besteding. Dit is gedaan om de kosten van de controle te verminderen. De overige controle zal verricht worden door de griffie.
Alvorens de accountant zijn advies uitbrengt aan de raad legt hij, via de griffier, het concept eerst voor aan de fractievoorzitters. Het uiteindelijke advies brengt de accountant uit onder zijn naam en verantwoordelijkheid.