Organisatie | Noordoostpolder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Telecommunicatieverordening Noordoostpolder 2002, inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van telecommunicatiekabels |
Citeertitel | Telecommunicatieverordening Noordoostpolder 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2000 | 13-09-2013 | Nieuwe regeling | 24-10-2002 Gemeenteblad 54 en Noordoostpolder 31-10-2202 | 12053-3 |
De raad van de gemeente Noordoostpolder; Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 september 2002, no. 12053-1;Gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 5.2, vierde lid, van de Telecommunicatiewet; B E S L U I T: vast te stellen de: telecommunicatieverordening Noordoostpolder 2002 inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van telecommunicatiekabels.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2 Tijdstip van melding van voorgenomen werkzaamheden.
In geval van reparaties of onderhoud moet voorafgaande aan de werkzaamheden een melding aan het college worden gedaan. Bij storingen, waarvoor uitstel van het verhelpen van de storing niet mogelijk is en de storing buiten de normale werktijden plaatsvindt, dient de melding bij het college achteraf, doch uiterlijk binnen twee werkdagen te worden gedaan.
Artikel 3 Melding werkzaamheden
Indien de werkzaamheden mede betrekking hebben op gronden van een andere gedoogplichtige dan de gemeente, wordt uiterlijk vier weken na ontvangst van de melding, als genoemd in het eerste lid, het college schriftelijk in kennis gesteld van de uitkomsten van het overleg tussen de aanbieder en de andere gedoogplichtige.
Artikel 5 Voorschriften en beperkingen bij instemming.
Ter bescherming van de belangen als genoemd in het eerste lid, kan het college in ieder geval aan het instemmingsbesluit voorschriften of beperkingen verbinden over het medegebruik van voorzieningen, zoals kabelgoten en geleidingen, en een zekerheidsstelling voor de nakoming van verplichtingen die gesteld zijn bij de voorschriften en beperkingen aan het instemmingsbesluit.
Voor het realiseren van incidentele aansluitingen met een gezamenlijke lengte korter dan vijfentwintig meter op openbare grond is geen instemming van het college noodzakelijk. Deze werkzaamheden dienen drie werkdagen voor de uitvoering schriftelijk, per fax of per e-mail bij de gemeente te worden gemeld. Op grond van de belangen zoals genoemd in het eerste lid kan het college bepalen dat de realisatie van deze werkzaamheden op een later tijdstip dient plaats te vinden.
Artikel 6 Zakelijk karakter instemmingsbesluit.
Indien de kabel wordt overgedragen aan een nieuwe aanbieder gaan de rechten en plichten die betrekking hebben op de kabel van de oude aanbieder over op de nieuwe aanbieder.
De aanbieder stelt het college onverwijld in kennis van het feit dat het eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel verandert of het feit dat de kabel niet langer ten dienste staat van een openbaar telecommunicatienetwerk of van een omroepnetwerk in of op openbare gronden.
Alddus vastgesteld in de openbare vergadering vande gemeenteraad van 24 oktober 2002
de griffier, de voorzitter,
Toelichting behorende bij de Telecommunicatieverordening Noordoostpolder
Artikel 1 Begripsomschrijvingen:
Dit artikel verwijst naar de op 15 december 1998 in werking getreden Telecommunicatiewet.
Openbaar telecommunicatienetwerk.
Een openbaar telecommunicatienetwerk is een netwerk dat onder meer voor de verrichting van openbare telecommunicatiediensten wordt gebruikt of een netwerk waarmee aan het publiek de mogelijkheid tot overdracht van signalen tussen netwerkaansluitpunten ter beschikking gesteld wordt.
Een omroepnetwerk is omschreven als technische inrichtingen, of delen daarvan, die worden gebruikt om met gebruik van kabels of radioverbindingen tussen punten programma's te verspreiden naar één of meer bij anderen in gebruik zijnde gronden, woningen of niet tot woning dienende gebouwen.
Onder het begrip kabels vallen niet alleen de feitelijke kabels, maar ook de ondersteuningswerken, beschermingswerken en signaalinrichtingen. Onder de Telecommunicatiewet en dus ook onder deze verordening vallen alleen openbare kabels.
Hiertoe worden gerekend openbare wegen, met inbegrip van de daartoe behorende stoepen, glooiingen, bermen, sloten, bruggen, viaducten, tunnels, duikers, beschoeiingen en andere werken, alsmede wateren met de daartoe behorende bruggen, plantsoenen, pleinen en andere plaatsen, die voor een ieder toegankelijk zijn.
Aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk of een omroepnetwerk. Voor deze aanbieders geldt de verplichting om voorafgaand aan de aanvang van werkzaamheden ten behoeve van een openbaar telecommunicatie of omroepnetwerk deze werkzaamheden te melden en vervolgens een instemmingsbesluit van het college van burgemeester en wethouders af te wachten.
Werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels ten dienste van een openbaar telecommunicatienetwerk of van een omroepnetwerk in en op openbare gronden betreffen ook de werkzaamheden die verband houden met het medegebruik van voorzieningen. Bij het medegebruik van voorzieningen moet onder andere gedacht worden aan het medegebruik van kabelgoten of geleidingen. Voor dergelijke werkzaamheden geldt ook de meldingsplicht en is eerst een instemmingsbesluit vereist voordat zij mogen worden uitgevoerd. Over het medegebruik van voorzieningen wordt nader ingegaan bij de toelichting op artikel 5.
Een ieder is verplicht om de aanleg en instandhouding van kabels ten dienste van een openbaar telecommunicatienetwerk of van een omroepnetwerk in en op openbare gronden, alsmede de opruiming daarvan, te gedogen.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder.
Melding als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, aanhef en onder a, van de wet.
Besluit van het college als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, aanhef en onder b, van de wet.
Kabel en Leiding Informatie Centrum.
Het gedeelte van de kabel door openbare grond dat een openbaar telecommunicatienetwerk verbind met een netwerkaansluitpunt.
Waar het een openbaar telecommunicatienetwerk betreft, het geheel van verbindingen, met hun technische toegangsspecificaties, die deel uit maken van dit openbaar telecommunicatienetwerk en nodig zijn om toegang te verkrijgen tot dit netwerk en om efficiënt via dit netwerk te kunnen communiceren.
Artikel 2 Tijdstip van melding
Gekozen is voor een termijn van acht weken. Deze termijn sluit aan bij de Algemene wet Bestuursrecht (Awb). Daarnaast is ervoor gekozen om een meldingstermijn van twaalf weken te kiezen voor werkzaamheden waarbij meerdere gedoogplichtigen zijn betrokken. Tevens is de procedure omschreven voor reparaties, onderhoud en storingen.
In de wet staat dat de raad regels vaststelt over de gegevens die bij de melding moeten worden verstrekt, waaronder een uitvoeringsplan. Artikel 3 van de verordening is hiervan een nadere uitwerking.
Er is ervoor gekozen dat het college de bevoegdheid heeft om de termijn waarop het college het instemmingsbesluit te kunnen verlengen. In dit artikel wordt omschreven met welke termijnen de beslissing kan worden opgeschort.
Artikel 5 Voorschriften en beperkingen bij instemming
Bij de instemming kunnen voorschriften en beperkingen worden gesteld. Daarnaast kunnen volgens het tweede lid nadere regels door het college worden gesteld. Momenteel geldt voor het leggen van kabels e.d. de uitvoeringsregels van kracht, zoals omschreven op het voorwaardenblad behorende bij het instemmingsbesluit.
Het instemmingsbesluit zal bekendgemaakt moeten worden overeenkomstig artikel 3:41 Awb. Tegen het instemmingsbesluit kunnen belanghebbenden bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders, met beroep op de rechtbank en hoger beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBB).
Indien de aanbieder zonder voorafgaande melding of zonder instemming van het college werkzaamheden verricht, wordt in strijd gehandeld met de wet. Dit vormt een economisch delict in de zin van de wet op de economische delicten.
Naast deze strafrechtelijke handhaving is Bestuursrechtelijke handhaving mogelijk. Het college van burgemeester en wethouders kan via een Bestuursdwangprocedure ex artikel 125 Gemeentewet of een dwangsomprocedure ex artikel 125 Gemeentewet juncto 5:32 Awb naleving van de bepalingen uit de verordening afdwingen.
Op basis van artikel 5.5 van de telecommunicatiewet heeft de wetgever bedoeld te zeggen dat er voor het realiseren van aansluitingen die geen groot beslag leggen op de straat geen instemmingsprocedure behoeft te volgen. Dit soort kleine werkzaamheden kunnen volstaan met een melding, enkele dagen voor de uitvoering. Er is voor gekozen om werkzaamheden waarbij de sleuflengte korter is dan vijfentwintig meter vrij te laten van instemming. Dit vrijwaart de aanbieder echter niet om op korte perioden na elkaar op hetzelfde trace meerdere kabelsleuven korter dan vijfentwintig meter te graven zonder instemmingsbesluit van de gemeente.
Artikel 6 Zakelijk karakter instemmingsbesluit
Het zakelijk karakter is gewenst opdat ook een nieuwe aanbieder, die gebruik maakt van de kabel, zich houdt aan de voorschriften e.d.
Voor de gemeente is het van belang om een actueel overzicht te hebben en te houden van de ondergrondse infrastructuur.