Organisatie | Leiden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden houdende de aanwijzing van trouwlocaties Beleidsregels aanwijzen trouwlocaties gemeente Leiden 2017 |
Citeertitel | Beleidsregels aanwijzen trouwlocaties gemeente Leiden 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 63 Boek 1 Burgerlijk Wetboek
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-06-2017 | nieuwe regeling | 20-06-2017 Stadskrant, 29-06-2017 | BW17.0305 |
In artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek (BW) is bepaald dat een huwelijk voltrokken wordt in de aanwezigheid van minimaal twee en maximaal vier getuigen in het openbaar in het gemeentehuis ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand. Trouwen mag dus niet overal, maar slechts op plaatsen die als zodanig zijn aangewezen. De bevoegdheid om een locatie aan te wijzen als ‘huis der gemeente’ is geregeld in de Gemeentewet.
In de gemeente Leiden is een aantal locaties als zogenoemde vaste trouwlocatie aangewezen, naast het gemeentehuis. Ook komt er regelmatig een vraag binnen om op een andere locatie dan de aangewezen locaties[1], een huwelijk te voltrekken. Dit kan als eenmalige aanwijzing van de locatie als huis der gemeente. Sinds februari 2017 is het ook mogelijk om een verzoek in te dienen voor het permanent aanwijzen van een trouwlocatie. Een aanwijzing van een huis der gemeente is altijd maatwerk maar er is een aantal basis criteria opgesteld waaraan de aanvraag getoetst zal worden. Is er sprake van een eenmalige benoeming dan zal per situatie de afweging gemaakt worden tussen het belang van de criteria en het belang van het bruidspaar.
Criteria aanwijzing van een locatie als huis der gemeente (trouwlocatie) algemeen
huwelijksvoltrekking in de openlucht wordt toegestaan mits deze openlucht-ruimte aan een overdekte locatie is gekoppeld waar naar toe kan worden uitgeweken, of er een binnenlocatie is gereserveerd in een straal van 2 km van de buiten locatie. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand beslist of er uitgeweken moet worden;
Eisen ten behoeve van de werkbaarheid
de locatie is voor de duur van de huwelijksvoltrekking een huis der gemeente en moet daarom voldoende representatief zijn en niet geassocieerd worden met illegale activiteiten. De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden en de maatschappelijke aanvaardbaarheid en de veiligheid van aanwezigen en de omgeving dient gewaarborgd te zijn;
de locatie moet voldoen aan alle van toepassing zijnde regelgeving. De verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunning en/ of verzekeringen ligt bij de eigenaar[2];
Criteria aanwijzing van een locatie als huis der gemeente (trouwlocatie) permanent
Het schriftelijk verzoek om een locatie (eenmalig of permanent) als trouwlocatie aan te wijzen, wordt door het bruidspaar (bij eenmalig) of de eigenaar van de locatie (bij permanent) ingediend. Voor een goede beoordeling van de aanvraag voor een eenmalige benoeming, dient deze minimaal vier maanden voor de huwelijksdatum ingediend te zijn. De eigenaar van de locatie moet schriftelijk verklaren in te stemmen met de aanwijzing van de locatie als trouwlocatie en deze moet medewerking verlenen aan een vooronderzoek door een medewerker van de gemeente.
Een verzoek wordt getoetst aan bovengenoemde criteria. Indien niet aan de criteria wordt voldaan, wordt een verzoek afgewezen. De locatie staat vrij om na herstel van deze tekortkoming opnieuw een aanvraag in te dienen. Bij een positieve uitkomst van de toetsing wordt de locatie aangewezen als trouwlocatie. Aanvullende afspraken tussen de gemeente en de eigenaar moeten schriftelijk worden vastgelegd.
Op de locatie is het niet mogelijk gebruik te maken van de kosteloze of eenvoudige ceremonie. Deze worden uitsluitend in de trouwkamer bij de burgerlijke stand op het stadhuis voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand. Afspraken met betrekking tot de ceremonie van de huwelijksvoltrekking worden gemaakt in overleg met de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente en/ of de buitengewoon ambtenaar van burgerlijke stand.
De gemeente kan wanneer zij dit van belang acht, komen controleren of de locatie nog aan de gestelde criteria voldoet. In elk geval zal na drie jaar een controle plaatsvinden. Voldoet de locatie nog aan de eisen dan zal de aanwijzing in stand worden gehouden. Voldoet de locatie niet dan krijgt zij tijd om aanpassingen te doen. De gemeente kan besluiten de aanwijzing in te trekken.
Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
De gemeente Leiden kan behoudens de formele huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor de gang van zaken op de huwelijksdag. De inzet van de gemeente bestaat uitsluitend uit het aanwijzen van de trouwlocatie, het beschikbaar stellen van een trouwambtenaar en de formele voltrekking van het huwelijk. De trouwambtenaar is bevoegd het voltrekken van het huwelijk op te schorten dan wel te annuleren, als niet aan de bovengenoemde voorwaarden wordt voldaan. Daarnaast geldt het volgende:
[1] Waar ‘huwelijk’ staat kan ook ‘partnerschapsregistratie’ gelezen worden.
[2] Waar ‘eigenaar’ staat, kan ook ‘beheerder’ of ‘gebruiker’ gelezen worden.