Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent adviesraad Verordening adviesraad sociaal domein Borne

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent adviesraad Verordening adviesraad sociaal domein Borne
CiteertitelVerordening adviesraad sociaal domein Borne
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning en de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Borne 2009.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3 lid 3 Wet maatschappelijke ondersteuning
  2. artikel 2.10 Jeugdwet
  3. artikel 47 Participatiewet
  4. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-10-2017nieuwe regeling

03-10-2017

Gemeenteraad 2017, 181680

17int01641

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviesraad sociaal domein Borne

de raad van de gemeente Borne;

 

gelezen het voorstel van de burgemeester en wethouders van 8-8-2017;

 

besluit:

 

  • 1.

    Om de navolgende verordening Adviesraad sociaal domein Borne vast te stellen.

 

Verordening adviesraad sociaal domein Borne (17int01631)

(cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet)

 

Wettelijke basis: bepalingen van Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (artikel 2.1.3 lid 3), Jeugdwet (artikel 2.10), Participatiewet (artikel 47) en de Gemeentewet.

Hoofdstuk 1. Adviesraad sociaal domein Borne

Artikel 1 Begripsbepaling

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Adviesraad sociaal domein Borne: een adviesorgaan dat adviseert over Wmo, Jeugdwet en Participatiewet in Borne, hierna te noemen adviesraad sociaal domein;

  • b.

    Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning ;

  • c.

    Sociaal domein: Jeugdwet, Participatiewet en Wmo.

  • d.

    Raad: gemeenteraad van Borne;

  • e.

    College: college van burgemeester en wethouders van Borne;

  • f.

    Achterban: inwoners van Borne die door de adviesraad sociaal domein geraadpleegd kunnen worden;

  • g.

    Dagelijks bestuur: de voorzitter, secretaris en plaatsvervangend secretaris.

Artikel 2 Doelstelling adviesraad sociaal domein

De adviesraad sociaal domein wordt ingesteld om gevraagd en ongevraagd te adviseren en mee te denken in beleidsontwikkeling, uitvoering, monitoring en evaluatie binnen het sociaal domein met aandacht voor:

  • a.

    Het bevorderen van integraliteit binnen het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet )

  • b.

    Dat ingezetenen en cliënten voldoende zelfredzaam in eigen kracht kunnen voorzien en daar waar nodig ondersteund worden.

  • c.

    Het bieden van maximale veiligheid voor jeugd en opvoed en opgroei ondersteuning.

  • d.

    De kwaliteit van de algemene dienstverlening t.a.v. het sociale domein in de gemeente Borne, waaronder bereikbaarheid en informatievoorziening.

Artikel 3 Samenstelling adviesraad sociaal domein

  • 1.

    De adviesraad sociaal domein is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat elk lid affiniteit heeft met één of meer van de wetten waarover wordt geadviseerd, te weten de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wmo, alsmede met de burgers die er een beroep op doen.

  • 2.

    Het college benoemt de leden van de adviesraad sociaal domein.

  • 3.

    De adviesraad sociaal domein bestaat uit maximaal 10 leden.

  • 4.

    De zittingsduur van leden van de adviesraad sociaal domein bedraagt 4 jaar. Het college kan leden voor maximaal 4 jaar herbenoemen.

  • 5.

    De leden zijn inwoners van de gemeente Borne.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de adviesraad sociaal domein is onverenigbaar met:

    • a.

      Het lidmaatschap van de raad, het college en/of commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

    • b.

      Het werknemerschap van de gemeente Borne.

    • c.

      Het werknemerschap bij een organisatie of partner van de gemeente die een directe relatie met Borne heeft waardoor belangenverstrengeling kan ontstaan. Hier kan van worden afgeweken als, gezien de functie, belangenverstrengeling niet aan de orde is.

  • 7.

    De adviesraad sociaal domein kent een dagelijks bestuur die verantwoordelijk is voor de voorbereiding van de vergaderingen, het beheer van de financiën en het bewaken van de planning.

  • 8.

    Het dagelijks bestuur van de adviesraad sociaal domein bestaat uit:

    • -

      de voorzitter

    • -

      de secretaris

    • -

      de plaatsvervangend secretaris

  • 9.

    De adviesraad sociaal domein kiest een voorzitter, vicevoorzitter, secretaris en plaatsvervangend secretaris uit hun midden .

Artikel 4. Ambtelijk secretaris

Het college stelt een ambtenaar van de gemeente aan als ambtelijk secretaris om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.

Artikel 5. Taken van gemeentebestuur

  • 1.

    Het college vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college advies aan de adviesraad sociaal domein op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de adviesraad wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.

  • 3.

    De adviesraad sociaal domein kan vooraf gepolst worden over een voorgenomen standpunt indien nodig bij regionale samenwerkingsprocessen.

  • 4.

    Het college zorgt ervoor dat de adviesraad sociaal domein vroegtijdig wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.

  • 5.

    De wijze waarop het college met een advies van de adviesraad sociaal domein omgaat wordt schriftelijk of digitaal met de adviesraad sociaal domein gecommuniceerd. Als het college afwijkt van het advies van de adviesraad sociaal domein dan worden daarbij de gronden vermeld waarom wordt afgeweken.

  • 6.

    Wanneer het college afwijkt van het advies van de adviesraad sociaal domein dan wordt dat bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld inclusief de gronden waarom is afgeweken.

  • 7.

    In voorkomende gevallen kan het college besluiten af te wijken van de in lid 2 genoemde termijnen.

Artikel 6 Taken en bevoegdheden van de adviesraad sociaal domein

  • 1.

    De adviesraad sociaal domein brengt schriftelijk of digitaal advies uit. Deze adviezen zijn openbaar.

  • 2.

    Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.

  • 3.

    De adviesraad sociaal domein beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 4.

    Van de leden wordt een actieve rol verwacht in de taken en doelstellingen van de adviesraad sociaal domein;

  • 5.

    De adviesraad sociaal domein komt tenminste 8 maal per kalenderjaar in vergadering bij elkaar.

  • 6.

    Het dagelijks bestuur bepaalt in onderling overleg de tijd en plaats van de vergaderingen.

  • 7.

    De secretaris stelt in overleg met het dagelijks bestuur de agenda voor de vergadering op.

  • 8.

    De secretaris roept de vergadering uiterlijk 7 dagen voorafgaand aan de vergadering bij elkaar.

  • 9.

    Met in achtneming van deze verordening kan de adviesraad sociaal domein een huishoudelijk reglement vaststellen over zijn werkwijze.

  • 10.

    Jaarlijks maakt het dagelijks bestuur voor 1 april een inhoudelijk en financieel verslag op van de werkzaamheden over het afgelopen jaar. Dit jaarverslag wordt toegezonden aan het college.

  • 11.

    De adviesraad sociaal domein kan indien nodig op specifieke onderdelen deskundigen van hun achterban en ingezetenen raadplegen.

  • 12.

    De adviesraad sociaal domein heeft geen bevoegdheden in:

    • a.

      Zaken die betrekking hebben op individuele cliënten, bezwaarschriften, en andere zaken over een individuele persoon;

    • b.

      Een privaatrechtelijke rechtshandeling die door de gemeente Borne als rechtspersoon wordt verricht.

    • c.

      Zaken die betrekking hebben op klachten van een individuele cliënt tegen individuele medewerkers.

Artikel 7 Faciliteiten adviesraad sociaal domein

Het college faciliteert de adviesraad sociaal domein op adequate wijze.

Hiertoe:

  • a.

    Stelt het college een vergaderruimte ter beschikking;

  • b.

    Geeft het college de adviesraad sociaal domein de mogelijkheid om gebruik te maken van kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

  • c.

    Stelt het college ambtenaren in de gelegenheid een vergadering van de adviesraad sociaal domein bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als de adviesraad sociaal domein dat heeft verzocht.

  • d.

    Zorgt het college ervoor dat de adviesraad sociaal domein de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de adviesraad sociaal domein.

  • e.

    Zorgt het college ervoor, met inachtneming van artikel 6, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de ambtelijk secretaris dan wel de adviesraad sociaal domein tijdig bereiken;

Artikel 8 Periodiek overleg

  • 1.

    Het college overlegt minimaal 1 maal per jaar met de adviesraad sociaal domein.

  • 2.

    Zowel de leden van de adviesraad sociaal domein als het college kunnen onderwerpen aanmelden voor de agenda van dit periodiek overleg.

Hoofdstuk 2. Budget adviesraad sociaal domein

Artikel 9 Budget

  • 1.

    Het college stelt de adviesraad sociaal domein jaarlijks een budget beschikbaar voor de uitvoering van hun taken .

  • 2.

    De adviesraad sociaal domein brengt ten laste van het in het eerste lid bedoelde budget de kosten van:

    • a.

      Het gebruik van vergader- of overleg locaties;

    • b.

      Kantoormaterialen gebruikt voor correspondentie, het verzorgen van voorlichting en het faciliteren van de leden van de adviesraad sociaal domein (inclusief computer gebruik);

    • c.

      Raadpleging van de burgers die een beroep op de Jeugdwet, Participatiewet en de Wmo doen;

    • d.

      De reiskosten naar plekken buiten Borne van de leden van de adviesraad sociaal domein;

    • e.

      Inschakelen van professionele ondersteuning;

    • f.

      Deskundigheidsbevordering door scholing en/of cursussen die verband houden met de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wmo;

    • g.

      Documentatie, literatuur en vaktijdschriften, die verband houden met de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wmo;

  • 3.

    Uit het in het eerste lid bedoelde budget wordt ook betaald een vergoeding voor de leden van de adviesraad sociaal domein. Dit betreft een vast bedrag per vergadering conform artikel 14, lid 1 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

  • 4.

    De vergoeding wordt verstrekt voor maximaal 8 vergaderingen in het jaar.

Artikel 10 Klachten

Natuurlijke personen alsmede rechtspersonen die een belang hebben in de gemeente kunnen gebruik maken van de regeling interne klachtenprocedure gemeente Borne indien er een klacht is in relatie tot de adviesraad sociaal domein.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 11 Slotbepalingen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college in overleg met de adviesraad sociaal domein.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking 1 dag na bekendmaking.

  • 2.

    Op het moment dat deze verordening in werking treedt, worden ingetrokken, de:

    • -

      op 27 juni 2013 vastgestelde Verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • -

      de op 10 november 2009 vastgestelde Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Borne 2009;

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening adviesraad sociaal domein Borne.

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 3 oktober 2017

De voorzitter,

De griffier,

Toelichting Verordening adviesraad sociaal domein Borne(cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet)

Toelichting algemeen

De Wmo raad en het Wwb platform hebben de wens uitgesproken om samen te gaan en zo het hele sociale domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) te bedienen om meer samenhang en samenwerking te bewerkstelligen. Om dit vorm te geven wordt een nieuwe verordening voor cliëntenparticipatie voorgesteld.

 

Toelichting wettelijke basis

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan de volgende artikelen:

 

Artikel 2.1.3 lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

In de verordening wordt bepaald op welke wijze ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop zij:

  • a.

    in de gelegenheid worden gesteld voorstellen voor het beleid te doen;

  • b.

    vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;

  • c.

    worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;

  • d.

    deel kunnen nemen aan periodiek overleg;

  • e.

    onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • f.

    worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

     

Artikel 2.10 van de Jeugdwet

Artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 47 van de Participatiewet

De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers:

  • a.

    vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;

  • b.

    worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;

  • c.

    deel kunnen nemen aan periodiek overleg;

  • d.

    onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • e.

    worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

     

Toelichting artikelsgewijs

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 2 Doelstelling adviesraad sociaal domein

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 3 Samenstelling adviesraad sociaal domein

Ad 1. Bij voorkeur worden in ieder geval de volgende doelgroepen vertegenwoordigd:

  • ·

    ouderen

  • ·

    lichamelijk gehandicapten/chronisch zieken

  • ·

    verstandelijk gehandicapten

  • ·

    mantelzorgers/vrijwilligers

  • ·

    geestelijke gezondheidszorg

  • ·

    jongeren en/of ouders

  • ·

    sociale minima

     

Artikel 4 Ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris:

  • a.

    Maakt een verslag of besluitenlijst van de vergadering

  • b.

    Vervult de contactfunctie tussen gemeentebestuur, beleidsmedewerkers en adviesraad sociaal domein.

  • c.

    Heeft indien nodig contact met het dagelijks bestuur over de planning van vergaderingen en onderwerpen.

  • d.

    Verzorgt de bijkomende taken die nodig zijn om de adviesraad sociaal domein haar werk te kunnen laten doen waaronder administratieve taken (vergoedingen en financiën) en aanstellingen, etc.

     

Artikel 5 Taken van gemeentebestuur

Ad 3. In regionale samenwerkingsprocessen kan de termijn van advisering onder druk staan. Door het vooraf polsen van een standpunt kan de adviesraad sociaal domein vooraf betrokken worden bij het proces. De adviesraad sociaal domein behoudt het recht om daarnaast advies te geven.

 

Artikel 6 Taken en bevoegdheden van de adviesraad sociaal domein

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 7 Faciliteiten adviesraad sociaal domein

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 8 Periodiek overleg

Dit artikel behoeft geen toelichting

 

Artikel 9 Budget

Ad 3. De adviesraad worden aangemerkt als ‘andere commissie’, zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet. Artikel 96 lid 1 van de Gemeentewet bepaalt vervolgens dat ‘de leden van een door de raad, het college of de burgemeester ingestelde commissie (..) een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding’ ontvangen voor het bijwonen van vergaderingen van die commissie (…)’. Ook op deze commissie(leden) is het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van toepassing (artikel 1 onder e.).

Op grond van artikel 14 lid 1 van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden hebben de leden van een commissie recht op een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie ter hoogte van het bedrag per vergadering, genoemd in tabel IV bij dat besluit.

 

Gemeentewet

 

Artikel 84

  • 1.

    De raad, het college of de burgemeester kan andere commissies dan bedoeld in de artikelen 82, eerste lid, en 83, eerste lid, instellen.

  • 2.

    Artikel 83, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing op een andere commissie, met uitzondering van een commissie die is ingesteld om te adviseren over de beslissing op ingediende bezwaarschriften en een commissie belast met de behandeling van en de advisering over klachten.

  • 3.

    De raad, het college onderscheidenlijk de burgemeester regelt ten aanzien van een door hem ingestelde andere commissie de openbaarheid van de vergaderingen.

  • 4.

    De artikelen 139, tweede lid, 140 en 141 zijn van overeenkomstige toepassing op een besluit tot instelling van een andere commissie.

 

Artikel 82

  • 1.

    De raad kan raadscommissies instellen die besluitvorming van de raad kunnen voorbereiden en met het college of de burgemeester kunnen overleggen. Hij regelt daarbij de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze, daaronder begrepen de wijze waarop de leden van de raad inzage hebben in stukken waaromtrent door een raadscommissie geheimhouding is opgelegd. Deze inzage kan slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang.

  • 2.

    De burgemeester en de wethouders zijn geen lid van een raadscommissie.

  • 3.

    Bij de samenstelling van een raadscommissie zorgt de raad, voor zover het de benoeming betreft van leden van de raad, voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde groeperingen.

  • 4.

    Een lid van de raad is voorzitter van een raadscommissie.

  • 5.

    De artikelen 19, tweede lid, 21, tweede lid, 22 en 23 zijn van overeenkomstige toepassing op een vergadering van een raadscommissie, met dien verstande dat in artikel 19, tweede lid, voor de burgemeester wordt gelezen de voorzitter van een raadscommissie, in artikel 21, tweede lid, voor Een wethouder wordt gelezen De burgemeester of een wethouder en in artikel 23, vijfde lid, voor artikel 25 wordt gelezen artikel 86.

 

Artikel 83

  • 1.

    De raad, het college of de burgemeester kan bestuurscommissies instellen die bevoegdheden uitoefenen die hun door de raad, het college, onderscheidenlijk de burgemeester zijn overgedragen. Hij regelt daarbij de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze, daaronder begrepen de wijze waarop hij inzage heeft in de stukken waaromtrent door een bestuurscommissie geheimhouding is opgelegd. Deze inzage kan slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang.

  • 2.

    De burgemeester en de wethouders zijn geen lid van een door de raad ingestelde bestuurscommissie. Leden van de raad zijn geen lid van een door het college of de burgemeester ingestelde bestuurscommissie.

  • 3.

    De artikelen 139, tweede lid, 140 en 141 zijn van overeenkomstige toepassing op een besluit tot instelling van een bestuurscommissie.

  • 4.

    De artikelen 19, tweede lid, 22 en 23, eerste tot en met vierde lid zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vergadering van een door de raad ingestelde bestuurscommissie, met dien verstande dat in artikel 19, tweede lid, voor de burgemeester wordt gelezen: de voorzitter van een bestuurscommissie.

  • 5.

    Voor zover zulks in verband met de aard en omvang van de overgedragen bevoegdheden nodig is, regelt het college of de burgemeester de openbaarheid van vergaderingen van een door hem ingestelde bestuurscommissie.

 

Artikel 96

  • 1.

    De leden van een door de raad, het college of de burgemeester ingestelde commissie ontvangen, voor zover zij geen lid zijn van de raad of het college, een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding:

    • A

      voor het bijwonen van vergaderingen van een commissie en

    • B

      van reis- en verblijfkosten in verband met reizen binnen de gemeente.

  • 2.

    In bijzondere gevallen kan de raad bij verordening bepalen dat de leden van het dagelijks bestuur van een bestuurscommissie of een andere commissie als bedoeld in artikel 84 een vaste vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten ontvangen.

  • 3.

    Ten aanzien van de vergoeding, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, wordt bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere regels gesteld. Ten aanzien van de overige vergoedingen bedoeld in dit artikel kunnen bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld.

 

Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden

Artikel 1

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    Onze minister: Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    inwonertal: het aantal inwoners volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek openbaar gemaakte bevolkingscijfers per 1 januari;

  • c.

    gedeputeerde staten: het college van gedeputeerde staten van de provincie waarin de gemeente is gelegen;

  • d.

    tijdstip van beëindiging van het raadslidmaatschap: het tijdstip van beëindiging van het lidmaatschap, bedoeld in de artikelen C 4, tweede lid, X 1, eerste en derde lid, X 6 en X 8, tweede, derde en vijfde lid van de Kieswet;

  • e.

    lid van een commissie: een lid van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 en 84 van de Gemeentewet, dat niet tevens lid van de raad is of ambtenaar die als zodanig tot lid van een commissie is benoemd.

     

Artikel 14

  • 1.

    Aan een lid van een commissie wordt een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie toegekend ter hoogte van het bedrag per vergadering, genoemd in tabel IV bij dit besluit. De artikelen 2, tweede lid, 6, 7, 7a, 12, 13 en 13b zijn van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 10 Klachten

Het klachtenformulier is te vinden op de website van de gemeente Borne.

 

Artikel 11 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking 1 dag na bekendmaking.

De Wmo raad en het Wwb platform worden op dat moment samengevoegd tot de adviesraad sociaal domein. De oude verordeningen worden opgeheven.

 

  • -

    Op 10 november 2009 was de verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ vastgesteld. Op grond van deze verordening was het Wwb platform aangesteld.

  • -

    Op 27 juni 2013 was de verordening cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning vastgesteld (13int02370). Op grond van deze verordening was de Wmo raad aangesteld.

     

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening dient aangehaald te worden volgens deze citeertitel.