Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming burgemeester Wormerland |
Citeertitel | Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming burgemeester Wormerland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-10-2017 | nieuwe regeling | 19-09-2017 Gemeenteblad 2017, 174186 | * |
De raad van de gemeente Wormerland
Gelezen het voorstel van de griffie van 30 augustus 2017;
gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,
de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het
gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoemingburgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en
vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming burgemeester Wormerland
De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij functioneringsgesprekkenin elke vergadering en elk gesprek, met toepassingvan artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.
De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden,die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aananderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 9, vierde lid, 10,tweede lid, en 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatieomtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergaderingof in het gesprek wordt verstrekt.
De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweedelid, en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking totde wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij hetbeheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij debepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bijmeerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stemheeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengenbevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot devolgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk ofstaken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan wordengeen bevindingen van de commissie, maar de verschillendemeningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.
Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidatenuit voor een gesprek met de commissie. De commissie treftvoorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van desollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en hettijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheidvan de gesprekken is gewaarborgd.
Artikel 9 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken
De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zijinformatie zal inwinnen over het functioneren van deburgemeester. De commissie en de burgemeester stellen inonderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.
Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeesterals het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerpvan gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeesterin elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van deburgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeeldetaken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afsprakenuit, het vorige functioneringsgesprek.
Artikel 13 Ontbinding van de commissie
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij debenoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat op hettijdstip bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld ineen verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” wordenovergebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet doorde gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij debenoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de inhet eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring vanoverbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van demet toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor eenperiode van 75 jaar.