Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen (Gr)

Beleidsregel wet aanpak woonoverlast

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen (Gr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel wet aanpak woonoverlast
CiteertitelBeleidsregel wet aanpak woonoverlast
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 151d jo. artikel 2:49 a APVG
  2. Algemene Plaatselijke Verordening, art. 2:49 a

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2017Nieuwe regeling

18-07-2017

gmb-2017-177629

6446584

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel wet aanpak woonoverlast

De burgemeester van Groningen,

gelet op het bepaalde in artikel 151d Gemeentewet jo. artikel 2:49 a APVG,

BESLUIT:

  • I.

    als beleidsregel vast te stellen het Gronings escalatiemodel aanpak Woonoverlast:

Stap 1 

Verhuurder aan zet

De verhuurder is primair verantwoordelijk voor de behandeling van signalen woonoverlast. Waar mogelijk wordt een beroep op het zelfoplossend vermogen van bewoners gedaan.

 

Corporatie: voert gesprekken met klagers en veroorzakers, schakelt zo nodig de wijkagent in of verwijst naar buurtbemiddeling.

Particuliere verhuurder: wordt over overlast door gemeente of politie geïnformeerd en gevraagd actie te ondernemen.

 

Indien deze aanpak niet tot een oplossing leidt schaalt de corporatie dan wel gemeente of politie op naar stap 2.

Stap 2

Casustafel Woonoverlast

Aan deze casustafel worden die casus besproken die niet via korte interventies tot een oplossing kunnen worden gebracht. Ook signalen die betrekking hebben op niet-corporatiewoningen komen hier op tafel. Vaste deelnemers: corporaties (sociale huur), politie, WIJ-team en MOZ. Afhankelijk van de problematiek kunnen andere partijen aansluiten. Het MOZ voert regie op het proces.

Opdracht: gezamenlijke beeldvorming en op basis hiervan plan van aanpak maken.

De interventies in deze fase kunnen zeer divers zijn: inzet hulpverlening, toepassing Protocol problematische woonhygiëne van de GGD, buurtbemiddeling(plus), strikte handhaving overlastbepalingen. Elk van de betrokken partners is verantwoordelijk voor uitvoering van eigen interventies. Na gezamenlijk overleg kan worden besloten op te schalen naar stap 3.

Stap 3

Inzet gedragsaanwijzing

In deze stap staat de inzet van de gedragsaanwijzing centraal. Doel is gedragsbeïnvloeding van de overlastveroorzaker teneinde uitzetting te voorkomen. Een gedragsaanwijzing bestaat uit een opdracht aan de overlastveroorzaker om iets te doen of om juist iets na te laten. In deze stap wordt onderscheid gemaakt tussen sociale huurwoningen en particulier woningbezit:

 

Gedragsaanwijzing corporatie:

sociale huur

Gebaseerd op huurrecht

Sanctie: ontbinding huurovereenkomst en ontruiming  woning

Uitvoering bij corporatie en casusregie Woonkans

Gedragsaanwijzing burgemeester: particuliere verhuur  of bezit

Gebaseerd op Gemeentewet

Sanctie: dwangsom of bestuursdwang

Uitvoering bij gemeente

 

Deze indeling vormt het algemene uitgangspunt over de inzet van de gedragsaanwijzing en laat onverlet dat de burgemeester indien noodzakelijk ook de huurder van een sociale huurwoning een gedragsaanwijzing kan geven.

De voortgang van het traject wordt gemonitord aan de casustafel woonoverlast. Mocht dit traject niet tot een oplossing leiden dan kan worden opgeschaald naar stap 4.

Stap 4

Ingrijpen: toepassing dwangmiddelen

In deze fase zullen - sterk casusafhankelijk - zwaardere middelen worden ingezet om de overlast te stoppen. Te denken valt aan ontruiming (corporatie) of sluiting (burgemeester) van een woning, verplichte opname, inbeslagname van geluidsapparatuur of ander justitieel ingrijpen.

Na ontruiming of sluiting van een woning vindt toepassing van het tweede kansbeleid plaats: proefwonen of zelf een woning op naam met een verplicht Woonkanstraject.

  • II.

    dit besluit bekend te maken via de gemeenschappelijke voorziening overheidspublicaties

 

Gedaan te Groningen op 18 juli 2017,

burgemeester

Peter denOudsten