Organisatie | Cromstrijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Protocol en stappenplan Agressie, geweld en intimidatie tegen politieke ambtsdragers gemeente Cromstrijen |
Citeertitel | Protocol en stappenplan Agressie, geweld en intimidatie tegen politieke ambtsdragers gemeente Cromstrijen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Niet van toepassing
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2017 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 26-09-2017 Het Kompas, d.d. 6 oktober 2017 | Z0.5070/ADV-BenW-17-00765 |
Protocol Agressie, geweld en intimidatie tegen politieke ambtsdragers gemeente Cromstrijen
Voor politieke gezagsdragers en voor democratisch gekozen volksvertegenwoordigers is het belangrijk dat zij gemakkelijk benaderbaar zijn, open in de samenleving kunnen staan, het politieke debat vrij kunnen voeren, publieke taken vrij van dwang en drang kunnen uitoefenen en dat besluiten zonder druk genomen kunnen worden.
Confrontatie met grensoverschrijdend gedrag van burgers (uitschelden, beledigen, persoonlijke bedreiging of bedreiging aan het adres van familie, langdurig stalken, fysieke agressie en in extreme gevallen bijvoorbeeld gijzeling) is echter niet uit te sluiten. Grensoverschrijdend gedrag kan ‐ bedoeld of onbedoeld ‐ de besluitvorming beïnvloeden en raakt de integriteit van de besluitvorming. Daarnaast kan het een grote impact hebben op degene die het overkomt en op zijn of haar omgeving.
Uitgangspunt is dat de gemeente Cromstrijen grensoverschrijdend en ontoelaatbaar gedrag tegen haar politieke ambtsdragers onder geen beding accepteert en dat dit gedrag altijd een vervolg krijgt.
De individuele politieke ambtsdrager meldt grensoverschrijdend gedrag opgelopen in zijn of haar functie altijd intern en overlegt over de te volgen handelwijze. Elke melding van grensoverschrijdend gedrag wordt serieus genomen en met respect behandeld.
Politieke ambtsdragers vervullen hun publieke taken per definitie in de openbaarheid; de manier waarop zij omgaan met agressie heeft dus altijd een voorbeeldfunctie. De politieke ambtsdrager is zich bewust van de van invloed zijnde factoren die aanleiding kunnen geven tot incidenten. Hij of zij probeert de verschillende vormen van agressie te herkennen, taxeert de risico's en de-escaleert bij agressief gedrag.
Politieke ambtsdragers die buiten het gemeentehuis werken lopen meer risico. Hij/zij heeft altijd een opgeladen telefoon met voorgeprogrammeerde alarmnummers (politie en collega's) bij de hand en laat anderen weten waar hij/zij is. Bij een mogelijk risico gaat de politieke ambtsdrager nooit alleen het gesprek aan. Bij een noodsituatie/acute dreiging wordt altijd direct 112 gebeld.
De in dit protocol opgenomen afspraken zijn erop gericht om in overleg regie te voeren zodra sprake is van grensoverschrijdend gedrag tegen politieke ambtsdragers.
Waar in dit protocol wordt gesproken over "raadsleden" wordt daaronder tevens verstaan commissieleden en fractiemedewerkers voor zover grensoverschrijdend gedrag betrekking heeft op hun functioneren als (voormalig) raadslid, danwel op politieke werkzaamheden zoals het optreden als woordvoerder in commissie vergaderingen.
2. Wat is grensoverschrijdend/ontoelaatbaar gedrag?
Grensoverschrijdend gedrag is: aanhoudend emotioneel gedrag, aanhoudende boosheid of het aanhoudend uiten van beledigingen en gedrag dat – nadat de burger erop is aangesproken – niet verandert of zelfs verergert.
Onder agressie verstaan we: lichamelijke en verbale geweldpleging, belaging, intimidatie en bedreiging gepleegd in of door omstandigheden die verband houden met de uitvoering van de publieke taak. Dit kan gepaard gaan met beschadiging van goederen. Onder agressie wordt in dit protocol ook verstaan ieder gebruik van geweld.
Er kan ook sprake zijn van alleen emotioneel gedrag. Hieronder wordt verstaan dat een burger op een emotionele manier begrip vraagt voor zijn persoonlijke situatie, kritiek geeft op de regels of op het beleid van de gemeente, of bijvoorbeeld boos is over een beslissing van de gemeente. Het verschil met grensoverschrijdend gedrag is dat emotioneel gedrag van korte duur is en zich laat corrigeren. Voor dergelijk gedrag kan (enig) begrip worden getoond. Emotioneel gedrag is niet verboden, boosheid is niet grensoverschrijdend en is geen agressie.
3. Handelswijze bij vormen van ontoelaatbaar gedrag
De eerste stap is er op te wijzen dat de toon van het gesprek niet respectvol is.
Indien geen verbetering optreedt, waarschuwen dat de verbinding verbroken wordt als het gesprek op deze manier gevoerd blijft worden.
Wanneer de boodschap, dat wil zeggen wat de burger/klant ons wil vragen, in een brief op een agressieve manier wordt verwoord, dan dient hij/zij daarop aangesproken te worden. Bij voorkeur in een gesprek, waarin nadat de burger is aangesproken het gesprek vervolgens gaat over de "echte" boodschap in de brief. Van het gesprek wordt een kort verslag gemaakt, wat naar de burger met een begeleidende brief wordt verzonden. Brief en verslag worden opgeborgen in het dossier. Daarna wordt op dergelijke brieven niet meer gereageerd. Indien mogelijk stel het schriftelijk stuk veilig als bewijsmiddel.
c)Verbale en (dreigende) lichamelijke agressie
In geval van verbale agressie waarbij sprake is van bedreigingen tegen het leven of goederen en/of tegen zijn/haar gezin of familie van raadsleden of wethouders contact opnemen met de eigen fractievoorzitter en de griffier, respectievelijk de gemeente-secretaris. De burgemeester wordt op de hoogte gebracht van de melding. De burgemeester zelf meldt een incident bij de gemeentesecretaris. De griffier wordt hiervan op de hoogte gebracht (zie 4. Melden van grensoverschrijdend gedrag). Na overleg kan besloten worden tot doen van aangifte. Bij ernstige acute nood/agressie bel 112. Tijdens een noodgeval in het gemeentehuis, wordt naast 112 ook altijd het interne noodnummer gebeld (3000).
d)Geweld tegen voorwerpen en vernielingen
Wanneer de agressie leidt tot geweld tegen voorwerpen wordt, in geval van schade, aangifte gedaan. Schade wordt te allen tijde verhaald op de veroorzakers.
e) Ordeverstoring van een raads-/commissievergadering (lokaalvredebreuk)
4. Melden van grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag wordt altijd intern gemeld.
Alle meldingen worden door de griffier respectievelijk de gemeentesecretaris geregistreerd in het Gemeentelijke Incidenten Registratiesysteem (GIR) van de gemeente. Voor toegang tot het meldingssysteem wordt aangesloten bij de gemaakte afspraken met de daarbij behorende namen van personen.
Na iedere interne melding wordt besproken welke maatregelen tegen de veroorzaker worden genomen. Al naar gelang de ernst van het grensoverschrijdend gedrag (en als sprake is van herhaald gedrag) kan de gemeente:
(tijdelijk) beperken van de toegang tot de gemeentelijke gebouwen of van de dienstverlening. De burgemeester en de politieke ambtsdragers zijn altijd bevoegd om een burger te verzoeken een gebouw te verlaten en mondeling de toegang tot een gebouw te ontzeggen. In de praktijk geschiedt de ontzegging door de bodes van de gemeente. De schriftelijke ontzegging voor een bepaalde tijd is een besluit van het college.
De maatregelen worden bij voorkeur binnen 48 uur na het incident getroffen en schriftelijk door de burgemeester of het college bekendgemaakt aan de geadresseerde.
Maatregelen kunnen, naar gelang de ernst van het incident, worden toegepast na iedere (interne) melding en ook als wordt besloten dat van een incident melding of aangifte wordt gedaan bij de politie. De maatregelen die door de gemeente worden genomen jegens de veroorzaker worden zo mogelijk meteen bij het doen van aangifte of bij de melding aan de politie en/of Openbaar Ministerie aan hen doorgegeven en anders zo spoedig mogelijk na het nemen van deze maatregelen (afschrift besluit naar politie/justitie).
Grensoverschrijdend gedrag kan strafbaar zijn. Het is van groot belang dat van mogelijk
strafbaar gedrag zo snel mogelijk aangifte wordt gedaan.
Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag dat strafbaar kan zijn:
De griffier en/of de gemeentesecretaris overleggen zo nodig met de betrokkenen en met de politie over de ernst van de situatie en de aangifte.
Bij het doen van aangifte kiest de politieke ambtsdrager domicilie op het adres van de gemeente Cromstrijen en nooit op het privéadres. De betrokkene laat zich bij de aangifte zo nodig bijstaan door een vertegenwoordiger van de gemeente.
Melden en het doen van aangifte moet zo volledig mogelijk gebeuren: wat is er gebeurd, waar en wanneer, wie heeft het gedaan of gezien? Als er een vermoeden bestaat dat er een verband bestaat tussen de agressie en een door de politieke ambtsdrager of door zijn/haar partij ingenomen standpunt of besluit, wordt dit gemeld. Als sprake is van brieven, e‐mail, boodschappen op een voicemail of dreigtweets, dan worden deze bewaard en wordt een kopie bij de melding gevoegd. Kenmerken van de dader(s) en zaken als kentekens worden zo mogelijk doorgegeven. Fotograferen van verdachten of hun voertuigen is alleen aan te raden als dat de eigen veiligheid of die van anderen niet in gevaar brengt.
7. Noodgevallen en alarmering beveiliging
Wanneer zich een noodgeval voordoet, belt de bedreigde politieke ambtsdrager altijd 112 en geeft aan waar hij/zij zich bevindt en (indien mogelijk) wat de situatie is.
Tijdens een noodgeval in het gemeentehuis wordt naast 112 ook altijd het interne noodnummer gebeld 3000.
Opvang en begeleiding van de hulpdiensten en overige hand- en spandiensten wordt dan verzorgd door de bodes of het hoofd BHV. Zolang de dreiging duurt en de bedreigde niet weg kan komen staat de eigen veiligheid van de bedreigde politieke ambtsdrager voorop. De bedreigde politieke ambtsdrager geeft de bedreiger zijn zin en laat dit uit houding en gedrag blijken. Te allen tijde behoudt de bedreigde hierbij het recht op verdediging van de persoonlijke integriteit. De bedreigde politieke ambtsdrager probeert kalm te blijven en de bedreiger niet te provoceren (met een grapje, onverwachte beweging of iets dergelijks).
8. Follow-up na melding en/of aangifte bij de politie
Bij dreiging tegen een persoon ligt de verantwoordelijkheid voor de beslissing over het treffen van beveiligingsmaatregelen in het kader van de strafrechtelijke handhaving en het Stelsel bewaken en beveiligen bij de Hoofdofficier van Justitie (H.O.v.J.). Op verzoek van de H.O.v.J. maakt de politie een inschatting van de dreiging op basis waarvan de politie voorstellen doet aan de H.O.v.J. over de te nemen maatregelen (artikel 1 lid 2 Politiewet, aanwijzing beveiliging van personen, objecten en diensten).
Als de burgemeester zelf onderwerp is van dreiging, blijft de Hoofdofficier van Justitie verantwoordelijk en wordt het maatregelenadvies van de politie ter advies besproken met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Als de burgemeester slachtoffer is, wordt tevens de Commissaris van de Koning op de hoogte gesteld.
De Arbeidsinspectie wordt binnen 24 uur gewaarschuwd door de griffier of de gemeentesecretaris als sprake is van een ernstig incident waarbij een politieke ambtsdrager lichamelijk of geestelijk letsel oploopt, in het ziekenhuis moet worden opgenomen, blijvende schade overhoudt aan de gezondheid of overlijdt aan de gevolgen.
De burgemeester is ten overstaan van de gemeenteraad (al dan niet vertrouwelijk)
woordvoerder als het gaat om bedreiging van één of meer wethouders of raadsleden. De
burgemeester kan zich desgewenst laten bijstaan door de Hoofd Officier van Justitie. Als de burgemeester direct betrokken is, wordt in overleg met de burgemeester, de locoburgemeester en eventueel de Commissaris van de Koning de handelwijze bepaald.
Andere politieke ambtsdragers worden met instemming van het slachtoffer op de hoogte
gebracht van een incident, tijdens een collegevergadering of presidiumoverleg. Vertrouwelijkheid wordt daarbij zo nodig in acht genomen. In het geval van voortdurende dreiging is het van groot belang dat niemand uitspraken doet die leiden tot verhoging van veiligheidsrisico’s.
Communicatie en contacten met de pers is altijd in samenspraak met de afdeling communicatie. De voorlichter van de burgemeester stemt een eventuele communicatieboodschap bij een ernstige (be)dreiging af met de afdeling voorlichting van het Openbaar Ministerie. Getroffen (politionele) maatregelen in de publieke ruimte worden nooit naar de pers gecommuniceerd. Afspraken over woordvoering worden altijd in acht genomen.
10. Vertrouwenslijn en contact met beroepsorganisaties
Incidenten tegen de burgemeester, wethouders en raadsleden kunnen door de betrokkenen (vertrouwelijk) worden gemeld aan de beroepsverenigingen (Nederlands Genootschap van Burgemeesters, Wethouders vereniging respectievelijk de Vereniging voor Raadsleden – Raadslid.Nu).
Speciaal voor politieke gezagdragers en raadsleden is er een anonieme vertrouwenslijn (0800 2800 200). Deze lijn biedt zowel mentale ondersteuning na een incident als hulp bij het afwegen van de noodzaak tot melden en aangifte. Er wordt ook hulp geboden als er sprake is van sluimerende intimidatie en bijvoorbeeld bij intimidatie tussen politieke ambtsdragers onderling. (zie www.devertrouwenslijn.nl)
11. Schade, opvang en nazorg na incidenten.
Het kan zijn dat er schade is geleden door de gemeente zelf, aan persoonlijke eigendommen van de betrokkene of dat er aanvullende kosten moeten worden gemaakt (bijvoorbeeld medische kosten). Los van de vraag of de gemeente of de betrokkene verzekerd is voor de schade is het uitgangspunt dat schade zoveel mogelijk wordt verhaald op de veroorzakers.
Het Slachtofferloket (088 6992180) biedt hulp bij vragen over de afhandeling van een aangifte. Het Slachtofferloket informeert, adviseert en begeleidt slachtoffers tijdens het hele strafproces. In het Slachtofferloket werken de politie, Slachtofferhulp Nederland en het Openbaar Ministerie (OM) nauw samen.
Slachtofferhulp Nederland (0900-0101) biedt naast emotionele hulp ook juridische advies bij (ernstige) zaken over het vorderen van de schade en eventueel voegen van de schadeclaim in het strafproces.
Het Instituut voor Psychotrauma (IVP) biedt acute gespecialiseerde psychosociale ondersteuning, waarop dag en nacht beroep kan worden gedaan door raadsleden, en andere politieke ambtsdragers, die te maken hebben gehad met agressie, geweld en bedreigingen. Het alarmnummer/meldpunt van Instituut voor Psychotrauma kan worden ingeschakeld via 0418 683444.
Na verloop van tijd zorgen de functionarissen bij wie de melding is gedaan voor een gesprek over de eventuele gevolgen. Er is daarbij ook aandacht voor betrokken familieleden, naaste collega’s of andere personen die voor het slachtoffer belangrijk zijn.
Voor de politieke ambtsdragers van de gemeente Cromstrijen wordt in (juridische)
De contacten hierover lopen via de gemeentesecretaris, de griffier en de afdeling Financiën.