Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde van het algemeen bestuur van de bestuurscommissie West |
Citeertitel | Reglement van orde van het algemeen bestuur van de bestuurscommissie West |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie |
Dit RvO is gebaseerd op art. 10 Verordening op de bestuurscommissies 2013
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2015 | wijziging artikel(en) | 15-12-2015 Officiële digitale bekendmakingen Gemeente Amsterdam, 19-01-2016 (www.amsterdam.nl/actueel/bekendmakingen) | INT-15-01746 | ||
26-11-2014 | 15-12-2015 | wijziging artikel(en) | 18-11-2014 Officiële digitale bekendmakingen West, 26 november 2014 | AM14.29 | |
22-04-2014 | 26-11-2014 | wijziging artikel(en) | 22-04-2014 Officiële digitale bekendmakingen West, 9 april 2014 | INT-14-00274 |
Reglement van orde bestuurscommissie West
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
verordening: de Verordening op de bestuurscommissies 2013;
voorzitter: voorzitter als bedoeld in artikel 15 van de Verordening op de bestuurscommissies 2013;
voorzitter voorbereidende sessie: een lid van het algemeen bestuur belast met het voorzitten van een voorbereidende sessie.
secretaris: secretaris bedoeld in artikel 22 van de Verordening op de bestuurscommissies 2013;
secretaris voorbereidende sessie: secretaris (zie lid d) of diens plaatsvervanger;
amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpbeslissing van het algemeen bestuur, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;
subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;
motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;
initiatiefvoorstel: een voorstel tot het nemen van een beslissing uitmondend in een besluit van het algemeen bestuur
schriftelijk: op papier of digitaal.
besluitvormende vergadering: reguliere vergadering als bedoeld in de verordening voorzieningen bestuurscommissieleden;
voorbereidende sessie: een bijzondere vergadering als bedoeld in de verordening voorzieningen bestuurscommissieleden.
De agendacommissie heeft, naast de taken vermeld in de artikelen 7, 14 en 16 van dit reglement, als taak aanbevelingen te doen aan het algemeen bestuur inzake de organisatie van de werkzaamheden van het algemeen bestuur en van zijn sessies en het voorbereiden van de agenda van de vergaderingen van het algemeen bestuur en de voorbereidende sessies.
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in het algemeen bestuur deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van het algemeen bestuur aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in het algemeen bestuur wil voeren.
Indien één of meer leden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of indien één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van het algemeen bestuur.
Paragraaf 1. Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda van de besluitvormende vergadering of voorbereidende sessie dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het stadsdeelkantoor ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van het algemeen bestuur en de buitengewoon commissieleden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2. Orde der vergadering
Artikel 14. Voorbereidende sessies (beeldvorming en oordeelvorming)
Tijdens de voorbereidende sessies worden raadsvoordrachten ter oordeelvorming besproken. Ook initiatiefvoorstellen van fracties en burgerinitiatieven worden tijdens deze sessies behandeld. Tevens is er tijdens deze sessies is in het kader van beeldvorming ruimte voor presentaties en actualiteiten, consultatie van het algemeen bestuur en het bespreken van voorstellen van fracties.
(Buitengewoon commissie-)Leden van het algemeen bestuur kunnen technische vragen over in dit blok geagendeerde onderwerpen bij de sessiesecretaris indienen voor de donderdagochtend 09:00 uur voorafgaand aan de vergaderdinsdag. De antwoorden worden verspreid op de maandagmiddag voorafgaand aan de vergaderdinsdag.
Artikel 19. Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van het algemeen bestuur of op voorstel van de voorzitter kan de voorzitter besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen ten einde het dagelijks bestuur of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 22. Spreekrecht belangstellenden
Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, dient dat 24 uur voor aanvang van de vergadering te melden bij de secretaris onder opgave van naam, adres en onderwerp waarover men het woord wil voeren. Deze termijn geldt niet voor agendapunten opgenomen in een aanvullende agenda zoals bedoeld in artikel 9.
Paragraaf 3. Procedures bij stemmingen in de besluitvormende vergadering
Artikel 26. Hoofdelijke stemming
Voor iedere te houden hoofdelijke stemming wordt door het lot bepaald welk lid het eerst zijn stem uitbrengt. De leden worden voor het uitbrengen van hun stem door de voorzitter, of op zijn aanwijzing door de secretaris, afgeroepen, te beginnen met het door het lot aangewezen lid, in volgorde waarin hun namen op de alfabetische presentielijst voorkomen.
Indien bij hoofdelijke stemming blijkt dat het voor de opening van de vergadering vereiste aantal leden niet meer aanwezig is, kan de voorzitter hetzij de vergadering voor enige tijd schorsen en haar, indien bij heropening weer voldoende leden aanwezig blijken te zijn, voortzetten, hetzij de vergadering sluiten en tegen een later tijdstip een nieuwe vergadering bijeenroepen.
Behoudens gevallen waarin de leden zich volgens de Verordening op de Bestuurscommissies van stemming moeten onthouden en behoudens het geval voorzien in het derde lid, is ieder in de vergadering aanwezig lid verplicht bij hoofdelijke stemming zijn stem uit te brengen met het woord "voor" of "tegen", zonder enige bijvoeging.
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering. Het laatst afgeroepen lid mag een eventuele vergissing niet meer herstellen wanneer het opmaken van de uitslag is aangevangen.
Artikel 28. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 29. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 4. Rechten van leden
Ieder lid van het algemeen bestuur kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden van het algemeen bestuur die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Artikel 34. Initiatiefvoorstel
De voorzitter plaatst het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst. Bij vaststelling van de agenda wordt het initiatiefvoorstel in stemming gebracht.
Artikel 36. Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het dagelijks bestuur of de voorzitter de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Hoofdstuk 6. GEHEIMe vergadering
De besluitenlijst, dan wel het verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten besluitvormende vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt het algemeen bestuur een besluit over het al dan niet openbaar maken van dit verslag. De vastgestelde besluitenlijst, dan wel het verslag wordt door de voorzitter en de secretaris of diens plaatsvervanger ondertekend.
Art. 11 verbeterd (digitale kennisgeving)
Art. 12 verbeterd (vaststelling presentielijst door secretaris)
Art. 14.6: voorzitters sessies zowel AB-leden als buitengewoon commissieleden
In m.n. paragraaf 2: verbetering Orde van de vergadering (parallelle sessies)
Artikel 15: verslaglegging (blijft beperkt tot liveregistratie)
Art. 16.2: afdoening ingekomen stukken door DB
Art. 26.5: was ‘Gemeentewet', moet zijn ‘Verordening Bestuurscommissies'