Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sint Eustatius

Eilandsbesluit, houdende algemene maatregelen nopens het inhouden van de inkomstenbelasting op de inkomsten van de ambtenaren in dienst van het eilandgebied als zodanig

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSint Eustatius
OrganisatietypeCaribisch openbaar lichaam
Officiële naam regelingEilandsbesluit, houdende algemene maatregelen nopens het inhouden van de inkomstenbelasting op de inkomsten van de ambtenaren in dienst van het eilandgebied als zodanig
CiteertitelEilandsbesluit, houdende algemene maatregelen nopens het inhouden van de inkomstenbelasting op de inkomsten van de ambtenaren in dienst van het eilandgebied als zodanig
Vastgesteld doorBestuurscollege
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vastgesteld en in werking getreden vóór 10-10-2010, maar op grond van artikel 7 van de Invoeringswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en het Eilandsbesluit vaststellen positieve lijst regelgeving Bestuurscollege Sint Eustatius (AB 2010, nr. 18) tevens vastgesteld voor het openbaar lichaam Sint Eustatius en derhalve met ingang van 10-10-2010 in het openbaar lichaam Sint Eustatius van toepassing.

Er is geen model behorend bij het het besluit zoals vermeld in art. 7.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verzamelbesluit regelingenbestand Sint Eustatius
  2. Invorderingsverordening 1970, art. 8
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-10-2010Bestendiging eilandsbesluit in het openbaar lichaam

08-10-2010

A.B. 2010, no. 18

Onbekend
13-09-197310-10-2010Art. 4

04-09-1973

A.B. 1973, no. 3

onbekend
11-12-197001-10-197013-09-1973Nieuwe regeling

09-12-1970

A.B. 1970, no. 5

onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Eilandsbesluit, houdende algemene regelen nopens het inhouden van de inkomstenbelasting op de inkomsten van de ambtenaren in dienst van het eilandgebied als zodanig

 

 

Artikel 1
  • 1.

    Overeenkomstig het eerste lid van artikel 8 van de Invorderingsverordening 1970 (A.B. 1970 no. 3) en met in achtneming van het bepaalde in het tweede lid van dat artikel worden bij de uitbetaling der inkomsten, door de personen in dienst van het eilandgebied als zodanig genoten, ingehouden de bedragen der hen opgelegde aanslagen der inkomstenbelasting.

  • 2.

    Onder personen in dienst van het eilandgebied worden voor de toepassing van dit besluit mede verstaan landsdienaren, die ter beschikking van het eilandgebied zijn gesteld.

Artikel 2
  • 1.

    De inhouding geschiedt aan de hand van de afschriften der bealsting-kohieren en omvat de opgelegde voorlopige, definitieve en suppletoire aanslagen.

  • 2.

    Onmiddelijk nadat de aanslagbiljetten zijn verzonden zendt de eilandsontvanger van het betrokken eiland de in het eerste lid bedoelde afschriften der belasting-kohieren toe aan het orgaan met het opmaken der betaalsrollen belast.

Artikel 3
  • 1.

    Ingeval de inkomsten, bedoeld in artikel 1 als regel per maand worden uitbetaald, geschiedt de inhouding:

    • a.

      voor wat betreft de voorlopige aanslagen in negen termijnen, waarvan de eerste samenvalt met de uitbetaling op ultimo april van het jaar van de aanslag. Indien ten gevolge van te late onvangst van de afschriften der belasting-kohieren, de eerste inhouding niet per ultimo april van het jaar van de aanslag kan geschieden, dan wordt deze, zoveel als nodig blijkt te zijn, naar een latere maand verschoven, met dien verstande evenwel dat het aantal termijnen van de inhouding ten hoogste negen en tenminste vijf bedraagt en dat de laatste inhouding zoveel mogelijk geschiedt uiterlijk per ultimo maart van het jaar volgende op dat van de aanslag;

    • b.

      voor wat betreft de definitieve en suppletoire aanslagen in vijf termijnen.

  • 2.

    De termijnen van inhouding van elke aanslag zijn zoveel mogelijk aan elkaar gelijk, met dien verstande evenwel dat de op de eerste termijn volgende termijnen naar beneden worden afgerond op hele guldens

  • 3.

    Aanslagen van minder dan f. 10,-- worden in éénmaal ingehouden.

Artikel 4
  • 1.

    Ingeval de inkomsten, bedoeld in artikel 1, als regel per week worden uitbetaald, geschiedt de inhouding in wekelijkse termijnen, waarbij de eerste termijn samenvalt met de uitbetaling der lonen over de eerste volle werkweek in het kalenderjaar.

  • 2.

    De omvang van de wekelijkse inhoudingen wordt bepaald door het in artikel 3 bedoelde bedrag te herleiden: hiertoe wordt de maand gesteld op 20 dagen en de week op 5 dagen.

  • 3.

    Onmiddelijk na ontvangst van de artikel 2 bedoelde afschriften der kohieren worden de inhoudingen gedurende het resterende gedeelte van het kalenderjaar bepaald, waarbij rekening wordt gehouden met de reeds ingehouden bedragen en zonodig verrekening plaats heeft van het te veel of te weinig ingehoudene.

Artikel 5

Elke inhouding wordt, gesplitst naar belastingjaar, ter kennis van de belastingschuldige gebracht, terwijl hiervan tevens nauwkeurig aantekening wordt gehouden in de desbetreffende personeelsadministratie.

Artikel 6
  • 1.

    Bij beëindiging van de dienstbetrekking wordt, alvorens de laatste uitbetaling plaats heeft, aan belanghebbende een opgave (in duplo) verstrekt van zijn inkomsten gedurende het kalenderjaar in dienst van het eilandgebied genoten, waarmede deze zich vervoegt ter Inspectie de Belastingen teneinde de over het tijdvak der dienstbetrekking verschuldigde inkomstenbelasting te doen berekenen.

  • 2.

    Op de door de werknemer terug te ontvangen en aan de ontvanger ter hand te stellen duplicaat-loonopgave vermeldt de ontvanger het door de werknemer nog verschuldigde wegens inkomstenbelasting.

  • 3.

    Nadat het orgaan, belast met het opmaken der betaalsrollen, het duplicaat van de in het tweede lid bedoelde opgave heeft ontvangen kunnen de aan belanghebbende nog toekomende inkomsten worden uitbetaald, waarbij met betrekking tot de alsnog in te houden belastingschuld het bepaalde in artikel 1614g van het Burgerlijk wetboek voor de Nederlandse Antillen in acht wordt genomen of het blijkens de verkregen inlichtingen teveel betaalde wordt gerestitueerd.

  • 4.

    Zo spoedig mogelijk na afloop van elke maand zendt het orgaan, belast met het opmaken der betaalsrollen, aan de ontvanger een opgave, van iedere in de loop van de maand ontslagen persoon vermeldende het gedurende het kalenderjaar ingehouden belastingbedrag, gesplitst naar belastingjaar en kohier-artikel.

  • 5.

    Zo nodig zorgt de ontvanger voor de verdere invordering van de door de in het derde lid bedoelde personen nog verschuldigde belasting.

Artikel 7

Zo spoedig mogelijk na afloop van het kalenderjaar, doch uiterlijk voor 1 april, zendt het orgaan dat belast is met het opmaken der betaalsrollen aan de ontvanger een opgave aangevende het in het kalenderjaar ingehouden belastingbedrag, gesplitst naar belastingjaar en kohierartikel en onder vermelding van de namen der belastingschuldigen. Deze opgave wordt ingericht volgens het bij dit besluit behorende model.

Artikel 8

De bij de takken van dienst, als bedoeld in artikel 14 van de Comptabiliteitsvoorschriften Eilandgebieden (bedrijven) ingehouden belastingbedragen worden uiterlijk op de 16e van elke maand gestort in de kas van de eilandsontvanger van het betrokken eiland.

Artikel 9

Vóór de verzending der aanslagbiljetten van hen, wier belasting op grond van dit besluit wordt ingehouden, vermeldt de ontvanger daarop dat het bedrag van de aanslag in maandelijkse termijnen zal worden ingehouden.

Artikel 10
  • 1.

    Ingeval een in artikel 1 bedoelde persoon de hem opgelegde aanslag binnen één maand na dagtekening van het aanslagbiljet in zijn geheel voldoet, geeft de ontvanger daarvan onverwijld kennis aan het orgaan dat belast is met het opmaken van de betaalsrol waarop deze persoon voorkomt.

  • 2.

    Op verzoek van betrokkene kan de ontvanger, nadat hem is gebleken dat de verschuldigde belasting tengevolge van beëindiging der dienstbetrekking niet verder zal worden ingehouden of door middel van inhouding geheel is aangezuiverd, op het betreffende aanslagbiljet een ondertekende aantekening stellen aangevende het ingehouden en aan de ontvanger voldane bedrag.

  • 3.

    Behalve in de gevallen, bedoeld in de vorige twee leden, geeft de ontvanger geen kwijting op de aanslagbiljetten die betrekking hebben op aanslagen welke ingevolge de bepalingen van dit besluit worden ingehouden.

Artikel 11

Op schriftelijk verzoek kan de Gezaghebber bij een met redenen omklede beschikking afwijken van de gestelde inhoudingtermijnen indien handhaving voor betrokkene op grond van bijzondere omstandigheden overwegend bezwaar oplevert.

Artikel 12

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die harer afkondiging en werkt terug tot 1 oktober 1970.