Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Reglement burgerlijke stand Wijk bij Duurstede 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Wijk bij Duurstede 2017
CiteertitelReglement burgerlijke stand Wijk bij Duurstede 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Reglement Burgerlijke Stand

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2017Onbekend

05-09-2017

De Wijkse Courant d.d. 27-09-2017. Als Gemeenteblad d.d. 29-09-2017 met nummer: 169411

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Wijk bij Duurstede 2017

 

 

 

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND WIJK BIJ DUURSTEDE 2017

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • 1.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van deze gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16:1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) ook wel ABS genoemd;

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van deze gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16:1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) ook wel BABS genoemd;

  • 3.

    Gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen;

  • 4.

    Bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      Ambtenaren in dienst van deze gemeente, werkzaam bij team Dienstverlening;

    • b.

      Ambtenaren in dienst van een andere gemeente (artikel 16:3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) werkzaam bij de afdeling Burgerzaken.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 4.

    Het college kan een persoon tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen die eenmalig, op verzoek van het bruidspaar, een huwelijk zal voltrekken. Dit onder de voorwaarde dat die persoon voorafgaand aan het huwelijk benoemd is als (B)ABS bij een gemeente in Nederland en beëdigd is bij een rechtbank in Nederland.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode benoemd, gedurende welke de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente Wijk bij Duurstede.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Er zijn twee soorten buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    • a.

      Bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties voor de in het benoemingsbesluit vastgestelde periode;

    • b.

      Onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die, op verzoek van het bruidspaar of geregistreerde partners, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon of:

  • 1.

    Ambtenaar is binnen de gemeente Wijk bij Duurstede;

  • 2.

    Deel uitmaakt van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede;

  • 3.

    (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is in een andere Nederlandse gemeente.

  • 3.

    Het college kan nadere regels stellen ten aanzien van de benoembaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Locaties

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht de wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente zijn wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties dienen plaats te vinden op de daartoe aangewezen vaste trouwlocaties binnen de gemeente.

Ook kan worden aangewezen als trouwlocatie elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente mits voldaan wordt aan de in de bijlage bij dit besluit genoemde voorwaarden voor aanwijzing van een trouwlocatie.

  • 4.

    De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerd partnerschappen als bedoeld in artikel 4 en 5 van de wet rechten burgerlijke stand vinden plaats in een spreekkamer van het gemeentehuis.

  • 5.

    In geen van de vaste trouwlocaties is het toegestaan om rijst, confetti of iets dergelijks te strooien. Op andere locaties dient het bruidspaar of partners dit vooraf te bespreken met de beheerder.

Artikel 5 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de tarieventabel legesverordening.

  • 2.

    Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapsregistratie als bedoeld in artikel 4 en 5 van de Wet rechten burgerlijke stand onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties zijn slechts mogelijk indien één der partijen ingezetene (als bedoeld in art.1.1 onder f. van de wet Basisregistratie personen “BRP”) is van de gemeente.

    • b.

      Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties worden in een spreekkamer van het gemeentehuis voltrokken c.q. gesloten op de dinsdag en donderdag om 9:00 uur door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties beperken zich tot het uitvoering geven aan de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het ja-woord en het ondertekenen van de akte.

    • d.

      Kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties kunnen alleen worden bijgewoond door maximaal 4 getuigen.

Artikel 6 Leiding bureau burgerlijke stand

De teamleider Dienstverlening is belast met de leiding van het team Burgerlijke Stand, onder eindverantwoordelijkheid van de directie.

Artikel 7 Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor de werkzaamheden geopend tijdens de uren dat de team Dienstverlening voor het publiek is geopend.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties:

    • a.

      Maandag tot en met zaterdag van 9:00 uur tot 16:00 uur;

    • b.

      Maandag tot en met zaterdag van 17:00 uur tot 20:00 uur.

    • c.

      Burgemeester en wethouders kunnen voorts in bijzondere gevallen besluiten dat een huwelijk of geregistreerd partnerschap kan worden voltrokken buiten de onder a. en b. genoemde dagen en tijden.

  • 3.

    Het bureau burgerlijke stand is regulier gesloten op zondag en indien de in lid 1. en 2. vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders –na voorafgaande bekendmaking- te bepalen uren. Dit zal uitsluitend zijn voor het doen van aangiften van geboorten en overlijden.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het treedt in werking op 1 oktober 2017

  • 3.

    Het reglement van 6 april 1999 wordt op die datum ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 5 september 2017

G.Karssenberg, secretaris T. Poppens, burgemeester

Toelichting Reglement burgerlijke stand

Artikel 1

De bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis berust op grond van de vigerende Gemeentewet door de dualisering tegenwoordig bij het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2

In dit artikel wordt bepaald wie tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt art 2 lid 1 van dit reglement dat alleen personen die werkzaam zijn binnen het team Dienstverlening tot ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) kunnen worden benoemd.

In tegenstelling tot de ABS wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen (artikel 16:1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

De (B)ABS kan pas zijn betrekking uitoefenen nadat hij voor de rechtbank de eed of de belofte heeft afgelegd. Dit heet beëdiging en kan pas plaatsvinden als de (B)ABS is benoemd door het college (artikel 16:4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel is ook opgenomen de mogelijkheid voor het college voor het benoemen van personen die eenmalig een huwelijk zullen voltrekken. Voorwaarde die hiervoor gesteld is dat deze persoon voorafgaand aan het huwelijk benoemd is bij een gemeente in Nederland en beëdigd is als (B)ABS bij een rechtbank. De reden is om de constante kwaliteit van het ambt te bevorderen. Het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap dient te geschieden onder bepaalde wettelijke voorwaarden. Indien dit niet correct wordt uitgevoerd kan dit leiden tot een onwettig huwelijk of geregistreerd partnerschap. Derhalve kan juiste uitvoering van de wettelijke taken alleen geschieden door vakkennis en ervaring. Dit zal doorgaans ontbreken bij personen die deze taken niet dagelijks verrichten.

Artikel 3

In artikel 1:16 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde tijd kan worden benoemd. De benoeming tot ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen team Dienstverlening. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen het team de benoeming van rechtswege vervalt.

2.a. Bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

De benoeming tot bezoldigd BABS vind plaats in tijdelijke dienst zoals opgenomen in artikel 2 van de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede 2008.

Bezoldigd BABS is degene die werkzaam is binnen de gemeente Wijk bij Duurstede en hiervoor volgens de rechtspositieregeling bezoldiging ontvangt in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap

2.b. Onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Onbezoldigd BABS is een persoon die op verzoek van een bruidspaar eenmalig een huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt conform het in artikel 2 lid 4 opgenomen voorwaarde. Deze persoon ontvangt hiervoor geen vergoeding vanuit de gemeente en zal de eventuele vergoeding alleen kunnen doorberekenen aan het bruidspaar.

Onbezoldigd BABS kan ook een persoon zijn die deel uitmaakt van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede genoemd onder artikel 3 lid 2 b. Deze zal worden benoemd voor de periode dat zij het betreffende ambt uitoefenen. Een eventuele herbenoeming als onbezoldigd BABS vind pas plaats indien het betreffende collegelid zijn ambt voortzet en akkoord gaat met deze herbenoeming.

Voert het betreffende collegelid zijn ambt niet meer uit dan vervalt de benoeming als onbezoldigd BABS bij de gemeente. Hij of zij kan er wel voor kiezen om huwelijken en partnerschappen in de gemeente Wijk bij Duurstede te blijven voltrekken. In dit geval bestaat de mogelijkheid om een verzoek in te dienen om benoemd te worden tot bezoldigd BABS. Over deze benoeming zal dan een collegebesluit genomen moeten worden

De BABS voltrekt alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maakt daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

Het bruidspaar kan een voorkeur voor een BABS opgeven, tenzij sprake is van een huwelijk als bedoeld in artikel 4 en 5 van de Wet rechten burgerlijke stand.

Artikel 4

Artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een huwelijk of partnerschap in het openbaar in het gemeentehuis moet worden voltrokken. De gemeente Wijk bij Duurstede kent de volgende vaste trouwlocaties:

  • ·

    Het gemeentehuis

  • ·

    Het stadhuis op de Markt

  • ·

    Kasteel Duurstede

  • ·

    ’t Dorpshuis in Cothen

  • ·

    Protestantse kerk in Cothen

  • ·

    Ridderhofstad Hindersteyn in Langbroek

  • ·

    Nederlands Hervormd centrum in Langbroek

Daarnaast is het mogelijk om elke plaats binnen de gemeentegrenzen aan te wijzen als eenmalige trouwlocatie mits voldaan wordt aan de voorwaarden die gesteld zijn voor aanwijzing van een trouwlocatie. Dit verzoek zal door het bruidspaar schriftelijk worden ingediend uiterlijk 3 maanden voor de huwelijksdatum. Na goedkeuring van de locatie zal dit worden bevestigd door de teamleider van team Dienstverlening aan de locatiebeheerder en het bruidspaar. De voorwaarden voor eenmalige trouwlocatie kunnen worden aangepast door de teamleider Dienstverlening.

De huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 en 5 van de Wet rechten burgerlijke stand vinden plaats in een spreekkamer van het gemeentehuis. Bij de voltrekking zijn buiten het bruidspaar alleen de getuigen aanwezig.

In geen van de vaste trouwlocaties is het toegestaan om rijst, confetti of iets dergelijks te strooien.

Artikel 5

De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een aangewezen ABS voltrokken in een spreekkamer van het gemeentehuis. De wetgever heeft in 1879 dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtige personen in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor het bruidspaar maar de kosten voor de gemeente zijn er wel degelijk. Denk dan aan dossier afhandeling (voor en na huwelijksvoltrekking), contact met bruidspaar door medewerker van de backoffice, indeling van ABS e.d. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk. Om de kosten voor de gemeente terug te dringen is opgenomen dat de kosteloze ceremonie een aantal beperkingen kent en dus een sober karakter zal hebben. Steeds vaker zijn er bruidsparen die geen enkele binding hebben met Wijk bij Duurstede en die alleen komen om kosteloos te kunnen trouwen (zgn. trouwtoerisme). Om deze trend tegen te gaan en de wachttijd binnen een redelijke termijn te houden, is opgenomen dat één van de personen ingezetene van de gemeente Wijk bij Duurstede moet zijn.

Artikel 6

De teamleider Dienstverlening heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand, onder eindverantwoordelijkheid van de directie. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij/zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem/haar wettelijke opgelegde verplichtingen. Hij/zij staat dan ook als zodanig niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van zijn “werkgever” en dus ook niet tot de teamleider Dienstverlening. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden.

Artikel 7

Op grond van artikel 1:16c BW is het college verplicht een regeling te treffen voor de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand. Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het team Dienstverlening. De actuele openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand staan vermeld op de gemeentelijke website.

In artikel 7 lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking opgenomen. Voor de verschillende vormen van huwelijksvoltrekking gelden vaste dagen en tijdstippen. Huwelijken die op locatie worden voltrokken, kunnen op ieder gewenst tijdstip en dag worden voltrokken met instemming van de eigenaar/beheerder van de locatie.