Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2016 | 18-10-2018 | Onbekend | 28-06-2016 Gemeenteblad | RIS 294595, DSB/2016.247 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris mw. A.W.H. Bertram
Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
personenvoertuig: voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, en waarvan de cataloguswaarde niet meer dan € 50.000,- bedraagt;
taxi: voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 of M2, zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad, die ingericht is voor het vervoer van personen tegen betaling, zoals bedoeld in de Wet personenvervoer 2000, die blijkens het afgegeven kentekenbewijs een taxi is.
Hoofdstuk 2 De activiteiten en de doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de aanschaf van nieuwe of gebruikte elektrische voertuigen.
Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie
Artikel 5:2. Beslistermijn subsidieverlening
Het college beslist, in afwijking van artikel 10 tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, binnen vier weken nadat de volledige aanvraag om subsidieverlening is ingediend.
Artikel 5:3. Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11,
eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt de subsidieverlening geweigerd als:
Artikel 7:1. Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze regeling afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
De gemeente wil ten behoeve van de gezondheid de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Hiertoe is het Actieplan luchtkwaliteit 2015-2018; “Samenwerken aan schone lucht” vastgesteld. In dit actieplan wordt de maatregel Stimuleren elektrisch vervoer genoemd. Onderdeel hiervan is deze Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016-2017. Hiermee worden inwoners en bedrijven uit Den Haag gestimuleerd om elektrische voertuigen aan te schaffen.
Inhoudelijke aspecten van de regeling:
Deze regeling richt zich op de aanschaf en het gebruik van (volledig) elektrische voertuigen, dus geen hybride voertuigen. Zowel nieuwe als gebruikte voertuigen komen in aanmerking. Aanvragers moeten sinds 1-1-2016 in Den Haag wonen of daar gevestigd zijn.
Looptijd van de regeling en subsidiebudget
De regeling treedt in werking op 1 juli 2016. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend tot en met 31 juni 2017 of zoveel eerder als het beschikbare subsidiebudget op is.
Voor personenvoertuigen is een budget van € 200.000,- beschikbaar. Voor bestelwagens en taxi’s is dit € 400.000,-.
Het college kan deze budgetten gedurende de looptijd van de regeling wijzigen.
Voor een nieuw elektrisch voertuig wordt een subsidie van € 5.000,- verstrekt. Voor een gebruikt voertuig is dit € 3.000,- . De subsidie zal niet meer bedragen dan 50 % van de aanschafprijs van het voertuig.
Wanneer wordt subsidie verstrekt?
Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager sinds 1 januari 2016 ingeschreven staan in de basisadministratie (GBA) van de gemeente Den Haag.
Voor rechtspersonen (bedrijven en organisaties) geldt dat zij sinds 1-1-2016 in Den Haag gevestigd moeten zijn. Aanvrager dient dit te bewijzen met een afschrift van de inschrijving Kamer van Koophandel.
Per aanvrager wordt voor maximaal vier elektrische voertuigen subsidie verstrekt.
Om oneigenlijk gebruik van de regeling te voorkomen is opgenomen dat het voertuig niet eerder op naam heeft gestaan van de aanvrager, niet eerder op diens adres is ingeschreven en niet eerder op naam heeft gestaan van een direct familielid.
Procedurele aspecten van de regeling
Bij de aanvraag mag het voertuig nog niet aangeschaft zijn. Aanvrager dient een offerte van een autobedrijf met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” te overleggen. Hiermee mogen elektrische voertuigen niet van particulieren of andere autobedrijven zonder deze erkenning gekocht worden.
Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.
Particuliere aanvragers moeten de volgende stukken/bijlagen bijvoegen:
-Offerte voor een gebruikte of nieuw elektrisch voertuig van een bedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.
Rechtspersonen moeten ook de volgende stukken/bijlagen bijvoegen:
-Kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register;
In het aanvraagformulier is een de-minimis-verklaring opgenomen. De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 87 en 88) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Den Haag nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen:
1) de uitzondering voor lage subsidiebedragen ook wel de-minimissteun genoemd (Verordening (EG) nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006), en;
2) de Algemene groepsvrijstelling onderdeel milieu (Verordening (EG) nr. 800/2008 van de Europese Commissie van 6 augustus 2008.).
Steun die aan deze verordeningen voldoen mogen door de gemeente worden verstrekt.
Na indiening van de subsidieaanvraag krijgt aanvrager binnen 4 weken bericht. Als de subsidie wordt verleend, moet binnen 4 maanden na dagtekening van de verlening een vaststellingsverzoek worden ingediend. Bij dit vaststellingsverzoek moeten aanvragers, de volgende bijlagen overleggen:
-een koopcontract voor een gebruikt of nieuw elektrisch voertuig van een autobedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.
Gemeente Den Haag neemt uiterlijk binnen 4 weken na indiening van een vaststellingsverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk 4 weken na het vaststellingsbesluit, wordt het subsidiebedrag uitbetaald
Dit heeft tot gevolg dat de aanvrager bij de koop van het elektrische voertuig het geld moet ‘voorschieten’.