Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017 |
Citeertitel | Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze subsidieregeling vervalt op 1 oktober 2017
Artikel 5 Algemene Subsidieverordening Den Haag 2014
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-05-2017 | 01-10-2017 | Onbekend | 18-04-2017 Gemeenteblad | RIS 296861, /2017.154 |
De gemeente wil ten behoeve van de gezondheid, de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Hiervoor is het Actieplan luchtkwaliteit 2015-2018; “Samenwerken aan schone lucht” in 2015 vastgesteld. In dit actieplan wordt onder andere de maatregel Stimuleren elektrisch vervoer genoemd. Onderdeel hiervan is deze Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017. Hiermee worden inwoners uit Den Haag gestimuleerd om elektrische personenvoertuigen aan te schaffen.
Inhoudelijke aspecten van de regeling:
Deze regeling richt zich op de aanschaf (geen lease) en het gebruik van (volledig) elektrische personenvoertuigen, dus geen hybride voertuigen. Zowel nieuwe als gebruikte personenvoertuigen komen in aanmerking. Aanvragers moeten sinds 1 januari 2017 in Den Haag wonen. Dat mogen zowel natuurlijke personen, als ZZP’ers zijn.
De cataloguswaarde van het elektrische voertuig mag niet meer bedragen dan € 50.000,-.
Wanneer wordt subsidie verstrekt?
Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager sinds 1 januari 2017 ingeschreven staan in de gemeente Den Haag.
Per aanvrager wordt voor maximaal twee elektrische personenvoertuigen subsidie verstrekt. Elektrische voertuigen die in de vorige regeling zijn gesubsidieerd tellen daarin ook mee.
Om oneigenlijk gebruik van de regeling te voorkomen is opgenomen dat het voertuig niet eerder op naam heeft gestaan van de aanvrager, niet eerder op diens adres is ingeschreven en niet eerder op naam heeft gestaan van een direct familielid.
Procedurele aspecten van de regeling
Bij de aanvraag mag het voertuig nog niet aangeschaft zijn. Aanvrager dient een offerte van een RDW erkend autobedrijf te overleggen. Hiermee mogen elektrische voertuigen niet van particulieren of andere bedrijven zonder deze erkenning gekocht worden.
Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget.
Aanvragers moeten de volgende stukken/bijlagen bijvoegen:
De gemeente streeft er naar dat een complete aanvraag binnen zes weken is behandeld. Als de subsidie wordt verleend, moet binnen zes maanden na dagtekening van de verlening een vaststellingsverzoek worden ingediend. Bij dit vaststellingsverzoek moeten aanvragers, de volgende bijlage overleggen:
een koopcontract voor een gebruikt of nieuw elektrisch voertuig van een autobedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.
Gemeente Den Haag neemt uiterlijk binnen zes weken na indiening van een vaststellingsverzoek een vaststellingsbesluit. Uiterlijk twee weken na het vaststellingsbesluit wordt het subsidiebedrag uitbetaald. Dit heeft tot gevolg dat de aanvrager bij de koop van het elektrische voertuig het geld moet voorschieten.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014,
vast te stellen de navolgende Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017:
Subsidieregeling stimulering aankoop volledig elektrische personenvoertuigen Den Haag 2017
Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
elektrisch personenvoertuig: voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven door middel van een batterij of waterstof brandstofcel en waarvan de cataloguswaarde niet meer dan € 50.000,00 bedraagt;
Artikel 3:1. Hoogte van de subsidie
Indien door het college reeds subsidie is verstrekt voor de aanschaf van een nieuw of gebruikt elektrisch personenvoertuig op basis van de Subsidieregeling elektrische voertuigen Den Haag 2016, wordt slechts voor een zodanig aantal elektrische personenvoertuigen subsidie verstrekt, dat het totale aantal niet meer bedraagt dan twee.
Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, binnen zes weken nadat de volledige aanvraag om subsidieverlening is ingediend.
Artikel 5:3. Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11,
eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 wordt de subsidieverlening geweigerd als:
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van deAlgemene subsidieverordening Den Haag 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgendeverplichtingen:
Artikel 7:1. Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen een artikel of artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing ervan, gelet op het belang van deze regeling, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.