Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veendam

verordening alleenrecht sociale werkvoorziening 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingverordening alleenrecht sociale werkvoorziening 2013
Citeertitelverordening alleenrecht sociale werkvoorziening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2013Nieuwe regeling

25-02-2013

Onbekend

2013R0005

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening alleenrecht sociale werkvoorziening 2013

De raad der gemeente Veendam,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 22-1-2013

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en het Besluit Aanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten

 

Besluit

 

Vast te stellen ‘ de verordening alleenrecht sociale werkvoorziening 2013’.

Artikel 1

Voor de uitvoering van de volgende categorieën van werkzaamheden met betrekking tot onderhoud in de openbare ruimten groenonderhoud c.a., schoonmaak, gebouwenonderhoud, postbezorging, payrolling en overige (facilitaire) diensten bij gemeentelijke taken, maakt de gemeente Veendam gebruik van de mogelijkheden die Europese regelgeving ter zake biedt waaronder, doch niet uitsluitend, de toepassing van artikel 18 Richtlijn 2004/18/EG en artikel 17 Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (BAO).

Artikel 2

In verband met sociaal maatschappelijke factoren is het van gemeentelijk belang dat (onderdelen van) het onderhoud in de openbare ruimten, groenonderhoud c.a., schoonmaak, gebouwenonderhoud, postbezorging, payrolling en overige (facilitaire) diensten bij gemeentelijke taken middels de in artikel 1 genoemde mogelijkheden kunnen worden gegund aan een sw-bedrijf.

Artikel 3

Bij gunning van deze leveringen of diensten gaat de voorkeur uit naar toepassing van de mogelijkheden van ‘alleenrecht’.

Artikel 4

Het college van Burgemeester en Wethouders kunnen voor de in de artikelen 1 en 2 genoemde

categorieën van werkzaamheden per categorie een alleenrecht verlenen aan een SW bedrijf waar

inwoners van Veendam werkzaam zijn en zelf een aanbestedende dienst is.

  • 1.

    Aan een krachtens deze verordening verleend alleenrecht kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van de uitvoering van de gemeentelijke taak.

  • 2.

    De houder van het alleenrecht is verplicht deze voorschriften en beperkingen na te komen.

Artikel 5

Aan het verleende alleenrecht wordt een geldigheidsduur van maximaal 4 jaar verbonden en kan worden ingetrokken of gewijzigd indien:

  • 1.

    op grond van verandering van omstandigheden of inzichten dan wel wetswijziging opgetreden na het verlenen van de aanwijzing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging moet worden gevorderd in het belang van de uit te voeren werkzaamheden.

  • 2.

    aan de aanwijzing verbonden voorschriften en / of beperkingen niet zijn of worden nagekomen.

  • 3.

    van de aanwijzing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn dan wel, bij gebreke van een dergelijke termijn binnen een redelijke termijn.

  • 4.

    de houder dit verzoekt.

Artikel 6

Deze verordening treedt in werking de dag na de bekendmaking

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Veendam in de openbare vergaderingvan 25-2-2013.

 

De raad voornoemd,

 

Griffier Voorzitter

 

R.Brekveld A.Meijerman

Toelichting artikelsgewijs:

Artikel 1.

In dit artikel wordt de wens van de raad, om de ruimte in de Europese Regelgeving voor overheidsinkopen te willen benutten, nadrukkelijk benoemd.

Artikelen 2 en 3.

In deze artikelen geeft de raad te kennen dat zij in het spanningsveld tussen de beide rechtsregels de keuze maakt voor het kunnen beleggen van de werkzaamheden bij de SW bedrijven.

De genoemde werkzaamheden zijn overheidstaken, op basis van de bestaande jurisprudentie is het noodzakelijk om per categorie werkzaamheden aan te geven waarom dit het geval is.

Waar nodig wordt steun in de wet gezocht.

Onderhoud openbare ruimte incl. groen:

Gebrekkig groenonderhoud of onvoldoende onderhoud aan b.v. bruggen kan de verkeersveiligheid in gevaar brengen en de leefbaarheid in wijken aantasten. Daarnaast bestaat de wettelijke aansprakelijkheid voor gemeenten voor openbare wegen, terreinen en opstallen.

Onderhoud gemeentelijke gebouwen Arbowet

Schoonmaak gemeentelijke gebouwen Arbowet

Payrolling en overige facilitaire diensten bij gemeentelijke taken. Arbowet

Werknemers hebben recht op een veilige en gezonde werkplek. Dit recht is verankerd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). De verantwoordelijkheid voor een werkplek die voldoet aan de wettelijke normen, ligt primair bij de werkgever. De werkgever moet ook zorgen dat de wettelijke doelvoorschriften worden nageleefd. Hoe de doelen worden bereikt mag de werkgever zelf bepalen. De Inspectie SZW zorgt voor handhaving van de Arbowet.

De gemeentelijke overheid heeft bij de uitoefening van vrijwel al haar overheidstaken personeel nodig Daardoor zijn de bepalingen van de arbowet ook voor de gemeentelijke werkgever van toepassing. Zij dient bij de uitvoering van alle wettelijke overheidstaken zich t.b.v. het uitvoerende personeel te houden aan de arbowetgeving en daarmee zijn de activiteiten schoonmaak en onderhoud van de gemeentelijke gebouwen, ook voorzover bedoeld als werkplek, inbegrepen in de uitvoering van de overheidstaak.

Dit geldt dan ook voor de activiteit payrolling, ook voor werknemers die niet in directe zin in overheidsdienst zijn maar via een uitzendconstructie meehelpen de overheidstaken uit te voeren vallen onder de werking van de arbo.

Postbezorging Postwet

De Postwet 2009 zorgt er voor dat er in Nederland altijd een basispakket van postdiensten moet zijn.

Er is dan ook een rijkstoezichthouder.

Daarmee is voldoende aangegeven dat het ophalen en bezorgen van post in principe nog steeds een overheidstaak is, maar dat daar door de liberalisering in 2009 wel meer ruimte voor andere ondernemers is gekomen.

Post.NL is niet meer de enige toegelaten aanbieder, er is ruimte voor anderen gemaakt maar de strekking van de wet is nog steeds een overheidsaangelegenheid. Allen het uitvoeringsmonopolie is verdwenen.

De verordening laat het college de ruimte om onderdelen van categorieën werkzaamheden die niet door SW bedrijven naar de gewenste maatstaven geleverd kunnen worden aan andere bedrijven te gunnen volgens de daarvoor geldende regels. Ook kan, indien SW deelname via onderaanneming naar oordeel van het college voldoende in het bestek is opgenomen, een gunning aan een marktpartij volgens de geldende regels worden toegepast.

Artikel 4 en 5.

Hier wordt het college van B&W aangewezen als het aanwijzende bestuursorgaan.

Het betreffende B&W besluit is in recente jurisprudentie aangemerkt als een besluit ter voorbereiding van een privaatrechtelijke rechtshandeling waardoor bezwaar en beroep bij de bestuursrechter niet aan de orde is.

Artikel 6.

De procedure is als volgt: Afdeling 3.4 Uniforme openbare voorbereidingsprocedure Awb:

Voorafgaande aan ter inzage legging geeft college kennis van de ontwerp-verordening

In de kennisgeving wordt vermeld:

  • a.

    waar en wanneer de stukken ter inzage zullen liggen;

  • b.

    wie in de gelegenheid worden gesteld om zienswijzen naar voren te brengen;

  • c.

    op welke wijze dit kan geschieden;