Organisatie | Papendrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening gemeente Papendrecht 2015 |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Papendrecht 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | Nieuwe regeling | 12-11-2015 | Onbekend |
De raad van de gemeente Papendrecht;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 oktober 2015;
gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden; gezien het advies van de commissie Algemene Bestuurlijke en financiële Zaken;
vast te stellen de Controleverordening gemeente Papendrecht 2015
Verordening voor de controle op het financieelbeheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Papendrecht
Controleverordening gemeente Papendrecht 2015
De raad van de gemeente Papendrecht; gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 oktober 2015; gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden; gezien het advies van de commissie Algemene Bestuurlijke en financiële Zaken; besluit vast te stellen de Controleverordening gemeente Papendrecht 2015:
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in lid 3, letter e kan de raad in het programma van eisen opnemen, dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant van de jaarrekening, deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en of organisatieonderdelen vaststelt waaraan de accountant bij de controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties daarbij worden gehanteerd.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant. Uitzondering hierop zijn de specifieke uitkeringen die verplicht onderdeel uitmaken van de jaarrekening. De controle van deze zogenaamde SISA-verantwoording maakt onderdeel uit van de controleopdracht voor de jaarrekening.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de afdeling waar de ambtenaar werkzaam is, de (concern)controller en het hoofd van de afdeling Bestuur en Organisatie dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
Artikel 8. Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De “Controleverordening gemeente Papendrecht”, vastgesteld 6 november 2003 (2003/9393) wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij wel van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt en op de begroting, jaarrekening en jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.