Organisatie | Zoeterwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het colllege van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude houdende regels omtrent jobcoaching Beleidsregels jobcoaching Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Zoeterwoude 2017 |
Citeertitel | Beleidsregels jobcoaching Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Zoeterwoude 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2017 | 09-07-2019 | nieuwe regeling | 06-06-2017 | . |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
doelgroep: personen als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder e, van de wet die tot de doelgroep loonkostensubsidie behoren of andere personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de wet, die een structurele functionele beperking hebben als olg van ziekte, handicap of gebrek met een indicatie dat die persoon persoonlijk ondersteuning nodig heeft.
Jobcoaching heeft tot doel een werknemer te begeleiden naar een situatie waarin hij of zij uiteindelijk zonder persoonlijke ondersteuning in staat is de aan hem opgedragen taken zelfstandig te verrichten.
Artikel 4 Aanvraag jobcoaching
De aanvraag kan bij het college worden ingediend door zowel de werknemer als de werkgever. Beide partijen worden bij het aanvraagproces betrokken en ondertekenen in dat kader de aanvraag.
Artikel 6 Kerntaken en verantwoordelijkheden van de jobcoach
Een jobcoach begeleidt de werknemer gedurende een door het college te bepalen maximale periode bij het verrichten van zijn taken op het werkveld. De jobcoach begeleidt de werknemer en treedt zo nodig in die hoedanigheid in overleg met de werkgever.
Artikel 7 Intensiteit jobcoaching
De intensiteit van de jobcoaching is gebaseerd op het begeleidingsregime licht van het UWV 1 en bedraagt maximaal 69,12 uur per jaar bij een werkweek van tenminste 24 uur. Indien een werknemer minder dan 24 uur werkt, wordt het aantal begeleidingsuren naar rato naar beneden bijgesteld.
Artikel 8 Tarieven jobcoaching
De tarieven van jobcoaching zijn afhankelijk van de soort jobcoaching die wordt ingezet. Deze tarieven zijn gebaseerd op de normtarieven van het UWV 2 volgens het begeleidingsregime licht.
Voor jobcoaching via een interne jobcoach wordt een vast bedrag aan de werkgever toegekend. Dit bedrag komt overeen met het bedrag dat UWV hanteert voor de interne begeleiding bij een werkweek van 24 uur of meer. Indien een werknemer minder dan 24 uur werkt, wordt het bedrag naar rato naar beneden bijgesteld.
Artikel 10 Verantwoording inzet jobcoaching
De werknemer, de werkgever en de jobcoach stellen gezamenlijk vast wat de ontwikkeldoelen zijn en wat de verwachte ureninvestering is om het doel te realiseren. Dit alles wordt vastgelegd in een begeleidingsplan dat voor definitieve vaststelling wordt voorgelegd aan het college en is ondertekend door alle betrokken partijen.
Artikel 12 Eisen aan de jobcoachorganisatie
Gedurende de gehele periode van jobcoaching moet de organisatie, die de externe jobcoach levert, aan het erkenningskader van het UWV 3 of aan vergelijkbare eisen voldoen. Dit dient naar het oordeel van het college voldoende te worden aangetoond met bewijsstukken.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de werknemer afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van zwaarwegende aard zou leiden.
Artikel 14 Onvoorziene situaties
In gevallen waarin de bepalingen van deze beleidsregels niet voorzien, neemt het college een besluit, waarbij zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij vergelijkbare situaties met inachtneming van alle omstandigheden van een werknemer.