Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Amersfoort houdende Treasurystatuut 2016 |
Citeertitel | Treasurystatuut 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut 2009.
Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit Treasury 2009.
artikel 14 Verordening voor het financieel beheer en beleid 2016
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-10-2017 | nieuwe regeling | 20-12-2016 | 5340839 |
De Raad van de gemeente Amersfoort;
Heeft het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders gelezen van8 november 2016,
afdeling Financiën en Advies (nr 5340839),constaterend dat het huidige Treasurystatuut, alsmede het
Uitvoeringsbesluit Treasury dateert uit 2009 en dus is verouderd en gelet op de bepalingen in artikel
14 van de Verordening voor het financieel beheer en beleid 2016;
vast te stellen hetnavolgende Treasurystatuut 2016 van de gemeente Amersfoort.
De treasuryfunctie wordt uitgevoerd binnen de kaders van de Wet FIDO, RUDDO, UFDO, BLDO, Regeling Schatkistbankieren, Wet HOF en aanvullende regelgeving en voorschriften die in dit statuut zijn opgenomen en draagt daarbij zorg voor:
De treasury-functie wordt uitgevoerd door een medewerker van de afdeling Financiën en Advies, hierna te noemen de treasurer. De treasurer is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van alle onderdelen van het treasurybeleid en fungeert als eerste aanspreekpunt voor de partijen van de geld- en kapitaalmarkt.
Binnen de treasuryfunctie vindt het saldobeheer plaats. Dit behelst het (bank)rekeningenbeheer, het liquiditeitenbeheer en het betalingsverkeer. De rekeningenstructuur (bankrekeningen en instrumenten betalingsverkeer) worden zodanig ingericht dat een juiste, volledige, tijdige en efficiënte afwikkeling van het betalingsverkeer gegarandeerd is. Hierbij wordt gestreefd naar een zo beperkt mogelijke rekeningen-structuur. Alle gemeentelijke organisatie-onderdelen moeten gebruik maken van de ingerichte infrastructuur.
Artikel 6 Aantrekken van geldleningen
Van elke transactie wordt vastgelegd: het bedrag, de looptijd, hetrentepercentage en de tegenpartij en indien via een tussenpersoon de lening is aangetrokken, de makelaar en zijn courtage. Het document moet worden ondertekend doorde treasurer en hetcontract van de tegenpartij moet worden bijgevoegd.
Artikel 7 Beleggen van (overtollige) geldmiddelen
Overtollige geldmiddelen zullen , conform de bepalingen van de Wet FIDO en de Regeling
Schatkistbankieren, moeten worden belegd in ’s Rijks Schatkist, dan wel bij mede-overheden.
Artikel 8 Verstrekken van geldleningen
De gemeente mag geen onnodige risico’s lopen. Ter meerdere zekerheid van terugbetaling van rente en aflossing worden er zekerheden jegens de gemeente gesteld. In gevallen dat de aanvrager van een lening tevens een subsidierelatie heeft met de gemeente gelden de gemeentelijke subsidies niet als zekerheid.
Artikel 9 Verstrekken van gemeentegaranties
De garantie kan alleen worden verstrekt indien de aanvrager onvoldoende zekerheden heeft om via een commerciële bank een geldlening zonder gemeentegarantie aan te trekken. Dit dient te worden aangetoond door middel van tenminste twee bankverklaringen van commerciële banken, waaruit blijkt dat er geen lening of geen lening tegen aanvaardbare voorwaarden wordt verstrekt zonder aanvullende gemeentegarantie.
Minimaal 1 keer per 4 jaar wordt bezien of de voorwaarden, die de huisbankier voor het betalingsverkeer hanteert, marktconform zijn.
Toelichting op het Treasurystatuut:
Het betalingsverkeer vindt in overwegende mate plaats bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten, waarmee wij een financieringsovereenkomst hebben.
“Overwegende mate” houdt in datin geld tenminste 75%van het betalingsverkeer in ieder kwartaal en
in opdrachten tenminste 60%via de BNG plaatsvindt.
Artikel 6, lid 7 Aantrekken van geldleningen
Te allen tijde moet voorkomen worden dat we in een situatie terecht komen, waardoor we van de benaderde partijen niet het laagste rentepercentage krijgen. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren zodra we een partij vóór-informatie zouden geven. De geldmarkt c.q. kapitaalmarkt die wijbestrijken is niet groot van omvang en zodra partijen dit van elkaar horen, is het vertrouwen weg. Met name markt- partijen “vissen veelal in dezelfde vijver”.
Met deze passage in artikel 6, lid 7 maken we kenbaar dat we integer zijn.
Artikel 8. Verstrekken van geldleningen
Het verstrekken van geldleningen isconform artikel 4:21, lid1 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) gelijkgesteld methet verstrekken van een subsidie. De aanvullende bepalingen betrekking hebbende op subsidies zijn derhalve ook hier van toepassing.
Artikel 8, lid 3 Verstrekken van geldleningen
Als voorbeeld kan hier worden genoemd het recht van 1e hypotheek.
Artikel 9. Verstrekken van gemeentegaranties
Het vertrekken van gemeentegaranties is conform artikel 4:21, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) gelijkgesteld met het verstrekken van een subsidie. De aanvullende bepalingen betrekking hebbende op subsidies zijn derhalve ook hier van toepassing.
Conform de doorde Raad vastgestelde actualisatie van het sportbeleid 2013 kunnen sportverenigingen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een gemeentegarantie ten behoeve van het realiseren van clubaccommodaties. Onderdeel van het accommodatiebeleid vormt namelijk de gemeentelijke garantstelling voor een doorde vereniging af te sluiten geldlening bij de bank. Daarmee kunnen verenigingen plannen voornieuwbouw of aanpassing van de accommodatie (makkelijker)realiseren. Deze garantstelling was en is vaakeen voorwaarde voor de bank om de sportvereniging ten behoeve van uitbreiding of aanpassing van de clubacccommodatie een lening te verschaffen. Garantstelling wordt alleen verleend indien de Stichting Waarborgfonds Sport SWS een positief advies heeft uitgebracht en als de vereniging ook naar oordeel van de gemeente beschikt over voldoende financiële en bestuurlijke draagkracht. Met dit instrument faciliteren wij de accommodatie-ambities(s) van brede sportverenigingen.
Voor welzijnsinstellingen geldt dat zij in beginsel een publieke taak uitvoeren. Indien zij bij het uitvoeren van die publieke taak, een garantstelling nodig hebben, kan deze zonder instemming van de Raad verstrekt worden. Ten behoeve van het afgeven van een dergelijke garantie is geen afzonderlijk raadsbesluit vereist. Voor de overige garantstellingen is datwel het geval.