Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berkelland houdende regels omtrent budgethouders Budgethoudersregeling gemeente Berkelland |
Citeertitel | Budgethoudersregeling gemeente Berkelland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Budgethoudersregeling gemeente Berkelland 2009.
De regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-10-2017 | nieuwe regeling | 26-09-2017 Berkelbericht, 02-10-2017 | . |
Burgemeester en wethouders van Berkelland;
vast te stellen de navolgende: Regeling budgethouders en beheerders gemeente Berkelland 2017.
Een budgethouder is verantwoordelijk voor de budgetten binnen een door de raad vastgesteld programma. Dit betekent dat de budgethouder binnen het programma zorgt voor een doelmatige (draagt de inzet van het budget bij aan ons doel) en rechtmatige (voldoet de inzet van het budget ook aan de wettelijke en onze eigen regels) inzet van het programmabudget. De budgethouder kan daarbij bepalen waar het beschikbare budget wordt ingezet om zo de gestelde doelen zo goed mogelijk te kunnen realiseren.
Artikel 3. Regels voor budgethouders en budgetbeheerders
We onderscheiden twee rollen. De rol van budgethouder en de rol van budgetbeheerder. Deze rollen kunnen in één persoon verenigd zijn. In tabel 1 is voor de budgethouder en de budgetbeheerder aangegeven aan welke regels ze zich moeten houden.
De budgethouder en de budgetbeheerder worden bij hun taak ondersteund door medewerkers met de rol van financieel consulent.
De budgethouder moet ook rekening houden met alle overige regelingen die te maken hebben met de organisatie van de financiële administratie en het beheer van de geldmiddelen. Voorbeelden zijn de financiële verordening van de gemeente Berkelland, het treasurystatuut van de gemeente Berkelland en de Wet Financiering Decentrale Overheden. De budgethouder kan hierbij een beroep doen op de ondersteuning van de financieel consulenten.
Deze regeling sluit aan bij het algemeen uitgangspunt van de organisatie: verantwoordelijkheden en bevoegdheden liggen laag in de organisatie. Budgetbeheerders mogen producten en diensten bestellen en de facturen hiervan goedkeuren. We kunnen de verantwoordelijkheden en bevoegdheden laag in de organisatie leggen, omdat we het vertrouwen hebben dat de budgetbeheerders die we aangewezen hebben vakbekwaam zijn, goed geïnformeerd zijn en integer handelen.
Naast het vertrouwen dat er is, hebben we ook een aantal harde en zachte control maatregelen voorgeschreven: