Organisatie | Lingewaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne klachtenregeling Lingewaal |
Citeertitel | Interne klachtenregeling Lingewaal |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement intern klachtenrecht.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2017 | 08-01-2019 | nieuwe regeling | 14-09-2017 | Z-17-16226/INT-17-10311 |
Voor toepassing van deze procedure wordt verstaan onder:
wet: algemene wet bestuursrecht (Awb);
klacht: een schriftelijke of mondelinge uiting van ongenoegen over de wijze waarop (een lid van) een bestuursorgaan of medewerker zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;
klager: een natuurlijk persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;
bestuursorgaan: de bestuursorganen van de gemeente Lingewaal zoals genoemd in artikel 6 van de Gemeentewet: de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester;
medewerker: een persoon werkzaam bij de gemeente Lingewaal onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Lingewaal, met inbegrip van bijvoorbeeld inhuurkrachten en gedetacheerden;
gedraging: elk handelen of nalaten tegenover een natuurlijk persoon of rechtspersoon door een bestuursorgaan of een medewerker;
klaagschrift: een schriftelijk ingediende klacht per brief of e-mail;
Artikel 4 Registratie en in behandeling geven van schriftelijke klachten
Een klaagschrift wordt geregistreerd door de medewerkers van Documentaire Informatie Voorziening (DIV) van de afdeling Bedrijfsvoering en ondersteuning. Na registratie sturen de medewerkers van DIV het klaagschrift door aan de klachtencoördinator (zie artikel 5) en de klachtenbehandelaar (zie artikel 6).
Artikel 7 Informele behandeling klaagschrift
De behandeling van klaagschriften geschiedt in beginsel op informele wijze. De klachtbehandelaar neemt hiertoe zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen na ontvangst van de klacht, telefonisch of per e-mail contact op met de klager om te proberen naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet te komen.
Indien naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, stuurt de klachtbehandelaar hiervan een schriftelijke bevestiging aan de klager met een afschrift aan de klachtencoördinator. Schriftelijk houdt in beginsel in per e-mail, tenzij het e-mailadres van de klager niet bekend is of de klager niet over een e-mailadres beschikt.
Artikel 9 Formele behandeling klaagschrift
In het kader van de formele behandeling van het klaagschrift geeft de klachtencoördinator toepassing aan de klachtadviesprocedure zoals beschreven in afdeling 9.1.3. van de wet. De klachtencoördinator kan zich tijdens de klachtadviesprocedure laten bijstaan door één of meerdere klachtadviseurs. De klachtadviseurs kunnen personen zijn die niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, betrokken zijn geweest.
Op grond van alle relevante informatie en het tijdens het horen naar voren gebrachte stelt de klachtenbehandelaar een rapport van bevindingen op. Aan de hand van het rapport van bevindingen en de behoorlijkheidsnormen van de Nationale Ombudsman, brengt de klachtcoördinator een advies uit aan het college.
Het college neemt met inachtneming van het advies van de klachtcoördinator een beslissing over de klacht. De klachtbehandelaar stelt deze beslissing en eventuele conclusies die daaraan worden verbonden op schrift en stuurt deze tezamen met het advies aan de klager. Indien de beslissing afwijkt van het advies van de klachtencoördinator, motiveert de klachtbehandelaar de redenen van afwijking van het advies.