Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende Uitvoeringskader sociale participatie Wind A16 gemeente Breda

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende Uitvoeringskader sociale participatie Wind A16 gemeente Breda
CiteertitelUitvoeringskader sociale participatie Wind A16 gemeente Breda
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-09-2017nieuwe regeling

11-07-2017

Gemeenteblad 2017, 166004

2017-861

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringskader sociale participatie Wind A16 gemeente Breda

Voor windmolens in de gemeente Breda die worden geplaatst vanuit het project Wind A16

 

Deze notitie beschrijft het uitvoeringskader voor verdere uitwerking van sociale participatie op gemeentelijk niveau in het project Wind A16.

A. Eerder gemaakte Afspraken:

Binnen dit project zijn al afspraken gemaakt die richting geven aan sociale participatie in de gemeente Breda, via:

  • -

    de green deal Wind A16

  • -

    het convenant Wind A16 Provincie en gemeente Breda, Drimmelen, Moerdijk en Zundert

  • -

    de provinciale planologische besluitvorming aangaande locaties Windmolens A16, waarin sociale participatie als randvoorwaarde wordt geborgd.

 

Gegeven een ontwikkelaar die windmolen(s) wil bouwen en exploiteren in de A16-zone en de omgeving optimaal erbij wil betrekken.

De volgende rollen en belanghebbenden zijn benoemd:

  • Inwoners en ondernemers: energieverbruiker, meewerkend aan energietransitie, gebruiker van de ruimte, ervaart last en mogelijk lust.

  • Gemeente: biedt ruimte voor ontwikkeling, behartigt belangen gemeenschap en borgt deze.

  • Ontwikkelaar: zit in een veranderend speelveld! Voorheen bouwer en exploitant, nu energieleverancier, toekomst partner, gebiedsverantwoordelijkheid.

  • Provincie: zorgt een voor ‘level playing field’ voor ontwikkelaars en grondeigenaren waarbij sociale participatie geborgd wordt via het ruimtelijke spoor.

     

Doel van sociale participatie

Vergroten van draagvlak en optimale betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij de kwaliteit van de leefomgeving en het gebruik ervan. Optimale samenwerking met alle actoren in de leefomgeving, o.a. voor het versterken van de energietransitie.

 

Subdoel (algemeen)

 

  • .

    Vergroten van gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor ontwikkeling en veranderingen bij inwoners en ondernemers.

  • .

    Vergroten van bewustzijn van inwoners en ondernemer, hun eigen rol daarbij, over de toekomst van de samenleving en de fysieke leefomgeving.

  • .

    Stimuleren van een proactieve houding tav de toekomst.

  • .

    Stimuleren van initiatieven en ondernemerschap vanuit de lokale gemeenschap (van onderop).

Het effect kan zijn dat er een multiplier effect komt met betrekking tot zuinig en duurzaam energieverbruik en het brengt een beter evenwicht in lusten en lasten.

Sociale randvoorwaarden (gericht op duurzame energie)

Gemeenten hebben via ondertekening van de green deal Wind A16 onderstaande randvoorwaarden vastgesteld.

 

De provincie heeft aangegeven als randvoorwaarde te zullen koppelen voor het verkrijgen van een vergunning.

 

  • 1.

    Zo breed mogelijke participatie van de gemeenschap;

  • 2.

    Financieel beheer lokaal, bijv. door lokale coöperatie (noot: inmiddels stichting);

  • 3.

    Projecten moeten bijdragen aan bewustwording van de eigen mogelijkheden om energie te besparen, te produceren en daarmee bij te dragen aan lokale vitale samenleving;

  • 4.

    Deel van te behalen voordeel direct terug aan deelnemers/leden en deel investeren in lokale energiebesparing en lokale gemeenschap;

  • 5.

    Aanpak gebaseerd op transparante en langjarige samenwerking met lokale bedrijven en inwoners. Winst ten goede van de gehele lokale samenleving en niet aan enkele investeerders;

  • 6.

    Herkenbaarheid door bij de dragen aan de lokale gemeenschap in de vorm van energiebesparing en energieproductie per kern. Dit kan vorm krijgen door het windpark op te delen in wijk-/kerndelen;

  • 7.

    Zoveel mogelijk van de op te wekken energie komt ook lokaal terecht teneinde doelstelling energieneutraliteit te realiseren. Belangrijk daarbij is te zorgen dat er geen sprake is van gedwongen afname.

 

Voor sociale participatie in het Wind A16 project hebben ontwikkelende partijen het volgende aanbod gedaan:

 

  • 1]

    minimaal 25% van de ontwikkelrechten worden door ontwikkelaars afgestaan voor ontwikkeling van de zogenaamde ‘dorpsmolens’ waarvan de opbrengsten worden bestemd voor de energietransitie.

  • 2]

    voor het resterende 75% ontwikkeldeel wordt door ontwikkelaars

  • -

    financiële participatie mogelijk gemaakt in de financieringsfase, bijvoorbeeld via obligatieuitgifte;

  • -

    een korting gegeven aan direct omwonenden op de levering van elektriciteit uit het beoogde windpark incl. vergoeding van mogelijke afkoopboete van lopende energiecontracten;

  • -

    het verschil in provinciale en de gemeentelijke legesvergoeding afgedragen

  • -

    per MegaWatt uur € 0,50 afgedragen

  • -

    de lokale werkgelegenheid als selectiecriterium opgenomen bij uitbesteding van de bouw en exploitatie.

B. uitwerking van de gemeente Breda van genoemde afspraken met onderstaande uitgangspunten  

  • -

    Geen enkel individu of groep kan bovengenoemde opbrengsten claimen omdat deze voortkomen uit genoemde afspraken, als aanvulling op andere regelingen zoals de wettelijke planschadeprocedure en de landschapsinvesteringsregeling van de provincie;

  • -

    De landschapinvesteringsregeling wordt conform het provinciaal en gemeentelijk beleid in de gemeente Breda uitgevoerd. Het uitgangspunt voor sociale participatie Wind A16 wordt dat deze middelen niet-revolverend beschikbaar komen voor projecten in de omgeving van de nieuwe windmolens. Dit gebied wordt vooralsnog niet nader gedefinieerd.

  • -

    Om de overige opbrengsten uit Wind A16 ten goede te laten komen aan nieuwe energieprojecten, wordt er vanuit Wind A16 aangesloten op het klimaatfonds van de gemeente Breda.

  • -

    De lokale behoefte voor sociale participatie wordt in beeld gebracht door de betrokken wijk- en dorpsraden (Prinsenbeek, Haagse Beemden, Buitengebied zuid-west en Princenhage) in het zoekgebied van de A16 zone.

  • -

    Indien nodig wordt op basis van deze lokale behoefte een ambtelijk advies gegeven aan het gemeentebestuur voor bijvoorbeeld aanpassing van de criteria van het Bredase klimaatfonds;

  • -

    Omwonenden die dichtbij een windmolen wonen, welke in het kader van het project Wind A16 wordt geplaatst, krijgen extra voordeel of voorrang.

  • -

    Deze groep wordt gedefinieerd op basis van de volgende principes:

    • 1]

      via een geluidscontour van de nieuwe windmolens, berekend op basis van de niet-cumulatieve m.e.r berekening, met een nader te bepalen geluidswaarde.

    • 2]

      de gemeentegrens speelt geen rol. Dit betekent dat indien er windmolens dichtbij de gemeentegrens komen te staan, dat er mogelijk ook bewoners uit omliggende gemeenten in deze groep worden betrokken.

    • 3]

      er is een hardheidsclausule van toepassing op het definiëren van deze groep. De groep kan met individuele gevallen worden uitgebreid. Dit besluit wordt genomen door de portefeuillehouder van de gemeente Breda op basis van ambtelijk advies.

  • -

    Deze groep krijgt een nader te bepalen korting bij de verkoop van stroom uit het windpark, voorrang bij financiële participatie en een niet-revolverend budget wat wordt ingezet voor gezamenlijk op te zetten (energietransitie)projecten ter hoogte van € 0,50 cent per MWattuur. Als tegenprestatie wordt aan deze groep gevraagd om zich gezamenlijk te organiseren om deze projecten mogelijk te maken.

  • -

    Buiten genoemde groep wordt in de gemeente geen verder onderscheid tussen bewoners/bedrijven gemaakt.

  • -

    Na aftrek van gemaakte kosten (voor o.a. het organiseren van sociale participatie en plankosten voor het ontwikkelen van de dorpsmolens) worden de resterende opbrengsten van de dorpsmolens via het klimaatfonds van de gemeente Breda ingezet voor energietransitieprojecten in de hele gemeente Breda.

 

Noot/disclaimer:

Hetgeen hierboven is vermeld, wordt van toepassing op het moment dat de windmolens onherroepelijk zijn vergund en de overeenkomsten met ontwikkelende partijen van Windmolens zijn afgesloten. Gezien het tijdspad kan het nodig zijn om vooraf al nadere afspraken met betrokken partijen te maken.