Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

ALGEMEEN - Bevoegdhedenbesluit Gezamenlijke Ombudsman metropool Amsterdam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingALGEMEEN - Bevoegdhedenbesluit Gezamenlijke Ombudsman metropool Amsterdam
CiteertitelALGEMEEN - Bevoegdhedenbesluit Gezamenlijke Ombudsman metropool Amsterdam
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, titel 10.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-08-201628-02-2017nieuwe regeling

04-08-2016

Gemeenteblad 2016, 112351

-

Tekst van de regeling

Intitulé

ALGEMEEN - Bevoegdhedenbesluit Gezamenlijke Ombudsman metropool Amsterdam

 

 

Inhoud

RECTIFICATIE EERDER BESLUIT : https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-110943.html

Afdeling 3B

Nummer 170

Publicatiedatum 2016

Onderwerp

Bevoegdhedenbesluit Gezamenlijke Ombudsman metropool Amsterdam

De Gemeentesecretaris van Amsterdam

Brengt ter algemene kennis dat hij op 4 augustus 2016 heeft besloten:

Gelet op artikel 81t van de Gemeentewet, de Gemeenschappelijke regeling gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam, de artikelen 10:1 tot en met 10:2 van de Algemene wet bestuursrecht alsmede het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam (Gemeenteblad 2014, afd. 3B, nr. 257),

Overwegende,

- dat de ombudsman een bijzondere onafhankelijke positie heeft;

- dat de ombudsman geen eigen rechtspersoon is en het college en de burgemeester het bevoegd gezag zijn voor het verrichten van rechtshandelingen in de bedrijfsvoering;

- dat het college en de burgemeester deze bevoegdheden hebben gemandateerd aan de gemeentesecretaris;

- dat de ombudsman voor de uitoefening van de aan hem of haar opgedragen taken en werkzaamheden over algemene bevoegdheden dient te beschikken zodat hij (rechts)handelingen in de bedrijfsvoering kan verrichten als bedoeld in de bijlagen 1 en 3 van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam (hierna: Bevoegdhedenbesluit);

- dat genoemd Bevoegdhedenbesluit een overzicht bevat van een aantal algemene bevoegdheden waarvoor de gemeentesecretaris een ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging heeft gegeven;

1. Aan de ombudsman worden de algemene bevoegdheden gemandateerd die overeenkomstig artikel 8, lid 1, juncto lid 3, van het Bevoegdhedenbesluit in ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging kunnen worden gegeven.

2. Voor de bevoegdheden die in het Bevoegdhedenbesluit blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris geldt dat de gemeentesecretaris alvorens een beslissing te nemen die rechtsgevolgen heeft voor de ombudsman dan wel de ambtenaren die werkzaamheden verrichten voor de ombudsman, een zienswijze vraagt aan de ombudsman. De gemeentesecretaris legt deze zienswijze van de ombudsman en zijn voorgenomen besluit voor aan het presidium wanneer de gemeentesecretaris de zienswijze van de ombudsman niet overneemt.

3. De ombudsman verzoekt bij belangrijke personeelsbeslissingen het presidium van de gemeenteraad vooraf om een zienswijze, waarbij het verzoek is voorzien van een advies van een door de gemeentesecretaris aan te wijzen ambtenaar.

4. De gemeentesecretaris en ombudsman maken onderling werkafspraken rondom de uitvoering van dit besluit.

5. De werkafspraken kunnen met wederzijds goedvinden tussentijds worden aangepast zonder dat deze in het Gemeenteblad hoeven te worden gepubliceerd.

6. Dit Bevoegdhedenbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en de onder 1 tot en met 5 opgenomen besluiten treden in werking op 4 augustus 2016.

De Gemeentesecretaris voornoemd,

A.H.P. van Gils