Organisatie | Edam-Volendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels jobcoaching gemeente Edam-Volendam |
Citeertitel | Nadere regels jobcoaching gemeente Edam-Volendam |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Participatiewet, art. 10
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2017 | Nieuwe regeling | 13-12-2016 Gemeenteblad | Geen |
Het college van de gemeente Edam-Volendam,
gelet op artikel 10, eerste lid, en artikel 10da van de Participatiewet;
gelet op artikel 10 van de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Edam-Volendam;
gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam;
overwegende dat nadere regels nodig zijn met betrekking tot de doelgroep, soorten en voorwaardenvan jobcoaching.
de Nadere regels jobcoaching gemeente Edam-Volendam
Opmerkingen met betrekking tot de regels
De regels met betrekking tot jobcoaching zijn onderdeel van het pakket aan regelingen en
instrumenten dat de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland inzet voor werkgeversdienstverlening.
Alle begrippen die in deze regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebbendezelfde betekenis als in de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Edam-Volendam, de Participatiewet, en de Algemene wet bestuursrecht.
Jobcoaching heeft als doel dat een werknemer wordt begeleid naar een situatie waarin hij uiteindelijkzonder deze voorziening bij een reguliere werkgever werkzaam kan zijn. Dit betekent dat dewerknemer aan het einde van de jobcoachingsperiode zelfstandig zijn werk kan uitvoeren en/of dewerkgever zelf in staat is hem (verder) te begeleiden op zijn werkplek.
Artikel 4. Soorten jobcoaching
Er zijn verschillende manieren waarop jobcoaching kan worden ingezet.
Jobcoaching kan worden verricht door een:
interne jobcoach: een werknemer in dienst van de werkgever of door de werkgeveringehuurd. Als het beter is voor de jongere om in de overgang van school naar werktijdelijk de schooljobcoach in te zetten, dan kan dit met de werkgever en jongerebesproken worden. De schooljobcoach/stagejobcoach vanuit het praktijkonderwijs ofvoortgezet speciaal onderwijs van de jongere kan als tijdelijke jobcoach functioneren omde drempel te verlagen van de overgang van school/stage naar werk.
Artikel 6. Eisen aan kennis en kunde van de jobcoach
De externe jobcoach (organisatie):
moet door middel van een bewijsstuk aantonen dat deze door het UWV is erkend op grondvan het Erkenningskader uitvoering persoonlijke ondersteuning 2016 van het UWV. Mocht inde toekomst door het UWV een nieuwe versie van dit erkenningskader worden vastgesteld enhet Erkenningskader uitvoering persoonlijke ondersteuning 2016 komen te vervallen dan dientdoor middel van een bewijsstuk te worden aangetoond dat voldaan wordt aan het nieuwvastgestelde erkenningskader (altijd het meest recente).
Artikel 8. Duur, intensiteit en kosten van jobcoaching.
Jobcoaching heeft twee verschillende begeleidingsniveaus, namelijk ‘licht’ en ‘midden‘. Dit is de intensiteit van de begeleiding van de jobcoach die de werknemer naar verwachting nodig heeft, uitgedrukt in een maximum te besteden bedrag per jaar. De intensiteit is afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de werknemer.
De uurvergoeding voor een externe jobcoach is gebaseerd op de uurvergoeding, zoals vermeld in de Bijlage van Beleidsregel UWV normbedragen voorzieningen 2015. Bij wijziging door het UWV van de uurvergoeding in een nieuwe Beleidsregel van het UWV wordt ook de uurvergoeding van de externe jobcoach overeenkomstig aangepast met ingang van de wijzigingsdatum.
Artikel 10. Toekenning gemeentelijke jobcoach
De gemeentelijke jobcoach wordt ambtshalve toegekend door het college.
Artikel 11. Wijze van verstrekken en betalen jobcoaching
De werkgever of de jobcoach dient onderstaande gegevens in:
de voortgangsrapportageformulieren met daarin o.a. de verantwoording van de gewerkteuren door de jobcoach (aantal gewerkte uren naar datum en uitgevoerdewerkzaamheden, daartoe behoren dus niet uren reistijd woon-werkverkeer) welke isondertekend door jobcoach en werkgever dan wel verantwoordelijke van dejobcoachorganisatie.