Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Soest

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Soest

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSoest
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Soest
CiteertitelUitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Soest
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpUitvoeringsbesluit inzameling afvalstoffen Soest

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Afvalstoffenverordening Soest 2016

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-09-2017Nieuwe regeling

07-03-2017

gmb-2017-158210

RU/ 1318025

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Soest

Zaaknummer: RU/ 1318025

Burgemeester en wethouders van Soest;

gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening Soest 2016;

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffenkunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening Soest 2016;

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en de bescherming van het milieu voorts wenselijk is regels te stellen aan het gebruik en beheer van namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen;

overwegende dat deze aspecten van overeenkomstige toepassing zijn op andere categorieën afvalstoffen dan huishoudelijke afvalstoffen, die aan genoemde inzameldienst kunnen worden overgedragen of ter inzameling worden aangeboden, en welke in onderhavig uitvoeringsbesluit als zodanig zijn genoemd;

besluiten:

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

  • a.
  • b.

    inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, zoals genoemd in de verordening ten behoeve van één huishouden;

  • c.

    inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats, zoals genoemd in de verordening, ten behoeve van meerdere huishoudens.

Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties

  • 1.

    Op grond van artikel 2, eerste lid, van de verordening wordt als inzameldienst aangewezen het Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) gevestigd te Soest.

  • 2.

    Op grond van artikel 2, tweede lid, van de verordening worden als andere inzamelaars aangewezen:

    • a.

      in de gemeente Soest gevestigde kerken, scholen en/of verenigingen die werkzaam zijn met een sociale, culturele of sportieve doelstelling, voor de inzameling van oud papier en karton dat afkomstig is uit huishoudens.

    • b.

      Korlaar Recycling BV voor de inzameling van ferro (ijzer, staal e.d.) en non-ferro (aluminium, koper, lood, zink, RVS, offsetplaten e.d.) bij verenigingen in de gemeente Soest.

    • c.

      Sympany BV voor de inzameling van textiel middels wijkcontainers.

    • d.

      Kringloopcentrum Spullenhulp voor het aan huis inzamelen van textiel middels speciaal daarvoor verspreide zakken.

    • e.

      de heer J. Roest, wonende te Soest voor de inzameling van kurken (natuurkurk).

    • f.

      Brandsma Verf en Wand, Soesterbergsestraat 52 te Soest voor de inzameling van verf afval.

  • 3.

    De inzamelaars genoemd in lid 2 sub a van dit artikel moeten voldoen aan de in dit lid gestelde voorwaarden:

    • a.

      het ingezamelde oud papier mag uitsluitend afkomstig zijn van particuliere huishoudens uit de gemeente Soest.

    • b.

      het ingezamelde oud papier mag uitsluitend worden overgedragen aan de Afval Verwijdering Utrecht (AVU) op de wijze en locatie zoals bepaald door de AVU.

    • c.

      Het ingezamelde oud papier dient op zodanige wijze te worden vervoerd dat er geen overlast voor de omgeving ontstaat. Er mag in ieder geval niet in strijd worden gehandeld met de Wegenverkeerswet.

    • d.

      Het inzamelen van oud papier mag niet tot vervuiling leiden. De inzamelaar dient alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen om vervuiling te voorkomen. Vervuiling ontstaan als gevolg van het inzamelen van oud papier, dient de inzamelaar zelf onmiddellijk op te ruimen.

    • e.

      De inzamelaar is zelf verantwoordelijk voor transport bij het ophalen en wegbrengen van oud papier.

    • f.

      Het papier dient bij aflevering droog te zijn.

    • g.

      Het afgeleverde papier mag geen stoffen of zaken bevatten die redelijkerwijs de bewerking ervan tot opnieuw te gebruiken grondstof van goede kwaliteit, gemeten naar de eisen die aan voor hergebruik geschikt te maken oud papier kunnen worden gesteld, nadelig beïnvloeden.

    • h.

      Het totaalgewicht van de niet-herbruikbare metalen mag maximaal 1 procent van het totaalgewicht van het afgeleverde oud papier bedragen.

  • 4.

    De inzamelaar genoemd in artikel 2 lid 2 sub b van dit besluit moet voldoen aan de in dit lid genoemde voorwaarden:

    • a.

      Een container voor oude metalen mag niet langer dan een aaneengesloten periode van drie dagen (72 uur) bij een vereniging zijn geplaatst.

    • b.

      Een container dient geplaatst te worden op een terrein met de bestemming 'Sport'.

    • c.

      Het is niet toegestaan elektrische apparaten in te zamelen.

    • d.

      Jaarlijks wordt aan de RMN een overzicht verstrekt van de via de verenigingen uit Soest ingezamelde hoeveelheden oude metalen (in kilogrammen).

  • 5.

    De inzamelaar als bedoeld in artikel 2 lid 2 sub c van dit besluit dient zich aan de regels te houden zoals die zijn vermeld in het met de inzamelaar afgesloten contract ten behoeve van de inzameling van textiel.

  • 6.

    De inzamelaar als bedoeld in artikel 2 lid 2 sub d van dit besluit moet voldoen aan de in dit lid genoemde voorwaarden:

    • a.

      De inzamelaar dient er voor te zorgen dat aan de inwoners van Soest kenbaar wordt gemaakt op welke dag en vanaf welk tijdstip het textiel wordt ingezameld en derhalve mag worden aangeboden.

    • b.

      De inzameling van textiel dient plaats te vinden tussen zonsopgang en zonsondergang.

    • c.

      Zakken met textiel, die kapot zijn, dienen ook bij de inzameling te worden opgeruimd en meegenomen. Na afloop van de inzameldag mag geen textiel op straat blijven liggen.

    • d.

      Zakken met textiel die na de inzameling op straat zijn achtergebleven, dienen op eerste aanwijzing/aanzegging van de gemeente, RMN of politie terstond, doch uiterlijk binnen 24 uur na eerste aanzegging/aanwijzing, te worden opgehaald door de inzamelaar. Indien de inzamelaar geen gehoor geeft aan de aanzegging/aanwijzing, wordt het achtergebleven textiel, op kosten van de inzamelaar, door of namens de gemeente opgehaald.

    • e.

      Aanwijzingen en/of bevelen in het kader van de openbare orde of de (verkeers)veiligheid, gegeven door functionarissen van de politie of de gemeente, dienen onmiddellijk te worden opgevolgd.

    • f.

      De inzamelaar verstrekt eenmaal per kwartaal aan RMN een overzicht met de hoeveelheden (in kilogrammen) van het door haar ingezamelde en ingenomen (ongesorteerde) textiel.

    • g.

      Het ingezamelde textiel mag uitsluitend opnieuw worden verkocht in de eigen winkel danwel worden overgedragen aan een organisatie die het hergebruik van textiel garandeert.

Artikel 3. Afzonderlijke inzameling

De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 3, tweede lid, van de verordening vastgesteld:

  • a.

    groente-, fruit- en tuinafval (gft-afval):

    dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, beperkt is van omvang en apart wordt ingezameld. Bedoeld worden loof, schillen en resten van groenten en fruit en aardappelen, gekookte etenswaren, brood, eierschalen, doppen van pinda's en nootjes, snijbloemen, gras, stro, bladeren, klein snoeiafval, resten van tuinplanten, kort gemaakte takken en composteerbare zakken en composteerbare verpakkingsmaterialen. Ten aanzien van dit laatste onderdeel wordt opgemerkt dat de zakken en verpakkingsmaterialen voorzien dienen te zijn van een kiemplantlogo met een nummer dat aangeeft dat het product voldoet aan de Europese norm voor composteerbare verpakkingen (NEN-EN 13432);

  • b.

    klein chemisch afval:

    huishoudelijke afvalstoffen zoals vermeld op de KCA-lijst van het ministerie van VROM;

  • c.

    glas:

    op kleur gescheiden eenmalige glasverpakkingen zoals flessen, potten en andere glazen verpakkingen;

  • d.

    vlak glas:

    glas dat gebruikt wordt in ramen, spiegels, deuren en kozijnen;

  • e.

    oud papier en karton:

    huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, zoals bijvoorbeeld kranten, tijdschriften, boeken, reclamedrukwerk schrijfpapier, enveloppen, eierdozen, kartonnen dozen, kartonnen en papieren verpakkingen;

  • f.

    PMD (plastic verpakkingsafval, metalen verpakkingen en drankenkartons):

    verpakkingen van plastic, metaal of drankenkartons zoals bedoeld in het kader van de Raamovereenkomst verpakkingen;

  • g.

    harde kunststoffen:

    kratten, kisten, emmers, speelgoed, tuinmeubelen, PVC-buizen en PVC-schroten, kledinghangers, gieters en plantenbakken;

  • h.

    textiel:

    kleding, lakens, dekens, handdoeken en dergelijke, schoeisels, grote lappen stof en gordijnen die schoon zijn, niet vervuild met andere afvalfracties en niet eerder gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen;

  • i.

    elektrische en elektronische apparatuur:

    de producten zoals genoemd in de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur;

  • j.

    bouw-en sloopafval:

    harde steenachtige materialen, zoals puin (schoon of vervuild), gasbeton, dakpannen, serviesgoed, sloophout (schoon of vervuild), dakleer en grind, pvc en isolatiematerialen;

  • k.

    A- en B-hout:

    schoon, gelakt of geverfd hout;

  • l.

    C-hout:

    hout dat is verduurzaamd danwel geïmpregneerd, te herkennen aan groene of bruine kleur, zoals bielzen of tuinhout;

  • m.

    grof tuinafval:

    plantaardige of organische afvalstoffen door aard, samenstelling of omvang niet vallend onder gft-afval en vrijkomend bij de aanleg, het onderhoud of verwijdering van particulier groen, zoals grof loofafval en snoeihout;

  • n.

    asbest en asbesthoudend materiaal:

    afval waarin zich asbest bevindt;

  • o.

    grof huishoudelijk afval:

    huishoudelijk afval dat door afmeting of gewicht niet in een inzamelmiddel of via een inzamelvoorziening ter inzameling kan worden aangeboden, zoals inboedel, ijzer, elektrische of elektronische apparatuur en snoeihout. Onder grof huishoudelijk afval wordt niet verstaan bedrijfsafval, (boom)stronken, puin (schoon of vervuild), dakleer en grind, asbesthoudende stoffen, grond, zand en autobanden;

  • p.

    huisvuil restafval:

    afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 3 van de verordening.

  • q.

    metalen:

    producten met als belangrijkste bestanddeel ferro en non-ferro;

  • r.

    autobanden:

    rubberen binnen- en/of buitenbanden afkomstig van particuliere autovoertuigen, ontdaan van de velg;

  • s.

    grond:

    grond die niet zichtbaar vermengd is met resten puin, kool, gas, hout, ijzer of asbest, en niet verontreinigd is op basis van het historisch gebruik van de locatie van herkomst of op basis van uitgevoerd milieukundig onderzoek (conform NEN 5740 of AP04). Onder deze categorie worden ook graszoden (afkomstig uit particuliere tuinen) ingenomen;

  • t.

    gips:

    gipskartonplaten;

  • u.

    dakleer en grind:

    dakbedekkingmaterialen, ook wel genoemd dakleer, bestaand uit beplatingmateriaal van hout of kunststof, voorzien van een laag koolteer of bitumen. Dit is inclusief dakgrind, waaraan zich teer of bitumen bevindt;

  • v.

    frituurvet en -olie:

    olieën en vetten die gebruikt zijn om te frituren;

  • w.

    schoon puin:

    steenachtig materiaal zoals bakstenen, tegels, plavuizen, beton- en betonresten wat geen gips, grind, zand/grond (10%), gevaarlijk afval, asbest, eterniet en ander afval bevat;

  • x.

    kringloopgoederen:

    goederen afkomstig van huishoudens, als gedefinieerd in artikelen 2.20, 2.21 en 2.22 van de NEN-norm 5880.

Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen en voorzieningen

Op grond van artikel 4, tweede lid, van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:

  • a.

    voor restafval van huishoudens: groene mini-containers met een inhoud van 140 of 240 liter of, indien deze niet zijn verstrekt, boven- of ondergrondse verzamelcontainers;

  • b.

    voor GFT-afval van huishoudens die niet woonachtig zijn in de hoogbouw: bruine minicontainers met een inhoud van 140 of 240 liter;

  • c.

    voor oud papier en karton:

    • 1.

      blauwe mini-containers met een inhoud van 140 of 240 liter of, indien deze niet zijn verstrekt:

    • 2.

      boven- of ondergrondse wijkcontainers of

    • 3.

      de containers bij verenigingen, scholen en/of kerken als bedoeld in artikel 2 lid 2 sub b van dit besluit.

  • d.

    voor glas: onder- of bovengrondse wijkcontainers;

  • e.

    voor textiel: boven- en ondergrondse containers en inzamelzakken verspreidt door Kringloop Spullenhulp die aan huis inzamelt;

  • f.

    voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons (PMD): grijze mini-containers met oranje deksel met een inhoud van 140 l of 240 l of boven- of ondergrondse wijkcontainers.

Artikel 5. Frequentie van inzamelen

  • 1.

    Huishoudelijk restafval wordt ten minste een maal per 4 weken bij elk perceel ingezameld.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid wordt huishoudelijk restafval bij hoogbouw minimaal eenmaal per week nabij elk perceel ingezameld.

  • 3.

    Groente-, fruit- en tuinafval wordt ten minste een maal per 2 weken afzonderlijk bij elk perceel en nabij de hoogbouw ingezameld.

  • 4.

    Oud papier en karton wordt ten minste een maal per maand ingezameld bij huishoudens die voorzien zijn van een minicontainer als bedoeld in artikel 4, lid c onder 1 van dit besluit.

  • 5.

    PMD wordt ten minste een maal per 2 weken ingezameld bij huishoudens die voorzien zijn van een minicontainer als bedoeld in artikel 4, lid f van dit besluit.

Artikel 6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1.

    Krachtens artikel 10, derde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen:

    • a.

      het beheer van de inzamelmiddelen die in bruikleen zijn verstrekt door of namens de gemeente, berust bij het Reinigingsbedrijf Midden Nederland; de inzamelmiddelen blijven eigendom van de RMN en worden bij normale slijtage voor haar rekening technisch onderhouden;

    • b.

      het Reinigingsbedrijf Midden Nederland is bevoegd om de container te voorzien van een sticker waarop staat vermeld: een barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, het volume van de container, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam of een huisnummer.

    • c.

      de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij de woning;

    • d.

      de gebruiker van een perceel dient zich tot de klantenservice van het Reinigingsbedrijf Midden Nederland te wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente verstrekt inzamelmiddel wordt aangetroffen of bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente verstrekt inzamelmiddel;

    • e.

      de gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware dezen zijn eigendom;

    • f.

      de gebruiker is verplicht de inzamelmiddelen zodanig te gebruiken dat deze geen overlast voor derden veroorzaakt;

    • g.

      de verstrekte inzamelmiddelen voor rest-afval, gft-afval, oud papier en karton en PMD mogen alleen worden gereinigd met water;

    • h.

      het uiterlijk van de container mag niet worden veranderd door deze bijvoorbeeld te beschilderen ofte beplakken, anders dan met een voor de gebruiker herkenbare sticker met een maximale afmeting van 30 bij 30 cm.

  • 2.

    Krachtens artikel 10, vierde lid, van de verordening stelt het college de volgende regels omtrent de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:

    • a.

      het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in containers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamelof clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd;

    • b.

      inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen dienen goed gesloten te zijn en moeten na gebruik goed gesloten worden;

    • c.

      uit de inzamelmiddelen en de inzamelvoorzieningen mag geen huishoudelijk afval steken;

    • d.

      afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en welke na inzameling daardoor in de container zijn achtergebleven, dienen onverwijld door de aanbieder uit de container te worden verwijderd;

    • e.

      het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen en het eigen gewicht van de ter lediging aangeboden minicontainer mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 75 kilogram.

Artikel 7. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

  • 1.

    Het college stelt op grond van artikel 11, eerste lid, van de verordening de volgende regels vast:

    • a.

      inzamelmiddelen moeten worden aangeboden voor 07.30 uur op de vastgestelde inzameldag zoals aangegeven in de afvalkalender;

    • b.

      inzamelmiddelen mogen, mits goed gesloten de avond voor de vastgestelde inzameldag vanaf 19.00 op de juiste wijze worden aangeboden;

    • c.

      de inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, doch uiterlijk voor 24.00 uur van de vastgestelde inzameldag, van de openbare weg zijn verwijderd.

  • 2.

    De dagen en tijden dat afvalstoffen ter inzameling kunnen worden aangeboden, worden bekend gemaakt via de jaarlijkse afvalkalender, danwel via de website van het RMN.

Artikel 8. Nadere regels omtrent inzamelvoorziening groep van percelen en inpandige inzamel voorziening

  • 1.

    Bij inpandige verzamelcontainers of verzamelcontainers die op particulier terrein zijn geplaatst, is de groep gebruikers verantwoordelijk voor plaatsing van de verzamelcontainer aan de openbare weg op de inzameldag.

  • 2.

    Huishoudelijk afval dient bij gebruik van een verzamelcontainer in een gesloten zak in de verzamelcontainer te worden gedeponeerd.

  • 3.

    Een verzamelcontainer dient na gebruik door de gebruiker te worden gesloten.

  • 4.

    Indien de inzamelcontainer niet functioneert, meldt de gebruiker dit zo spoedig mogelijk bij de klantenservice van de RMN. De RMN zal ervoor zorgdragen dat er binnen 1 werkdag een functionerende inzamelvoorziening voor deze groep gebruikers beschikbaar is.

  • 5.

    Het is verboden afval naast of op de verzamelcontainer te plaatsen.

  • 6.

    Bij ondergrondse verzamelcontainers wordt door de inzameldienst aan de gebruiker een toegangspasje verstrekt. Dit pasje blijft eigendom van de inzameldienst en dient bij verhuizing te worden ingeleverd.

Artikel 9. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen op een afvalbrengstation

  • 1.

    Het gemeentelijk afvalbrengstation "De Schans" en het afvalbrengstation "de Seysterberg", die beheerd worden door het Reinigingsbedrijf Midden Nederland, worden aangewezen als brengdepot waar de afvalstoffen als vermeld in artikel 3, eerste lid, van de verordening kunnen worden achtergelaten.

  • 2.

    Huishoudelijke afvalstoffen, inclusief grove huishoudelijke afvalstoffen, kunnen gratis op een van de in lid 1 van dit artikel genoemde afvalbrengstations worden achtergelaten gedurende de openingstijden ervan. De openingstijden van De Schans zijn:

    • a.

      dinsdag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur;

    • b.

      zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

    De openingstijden van De Seysterberg zijn:

    • a.

      dinsdag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 12.30 uur tot en met 16.00 uur;

    • b.

      zaterdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

      Indien deze dagen samenvallen met algemeen erkende feestdagen, alsmede in het geval van onvoorziene omstandigheden, zijn burgemeester en wethouders bevoegd van deze openingstijden af te wijken.

  • 3.

    Inwoners van de gemeente Soest kunnen afvalstoffen op deze beide afvalbrengstations achterlaten.

  • 4.

    De ontdoener van afvalstoffen moet zich bij of op een afvalbrengstation (kunnen) legitimeren.

  • 5.

    De afvalstoffen dienen op het afvalbrengstation in de volgende bestanddelen te worden gescheiden:

    • a.

      klein chemisch afval;

    • b.

      verpakkingsglas;

    • c.

      vlak glas;

    • d.

      papier en karton;

    • e.

      PMD (plastic verpakkingsafval, metalen verpakkingen en drankenkartons);

    • f.

      textiel;

    • g.

      A- en B-hout;

    • h.

      C-hout;

    • i.

      schoon puin;

    • j.

      vervuild puin;

    • k.

      grond;

    • l.

      gips;

    • m.

      grof tuinafval;

    • n.

      harde kunststoffen;

    • o.

      ferro

    • p.

      non-ferro;

    • q.

      asbest;

    • r.

      dakleer en grind;

    • s.

      autobanden;

    • t.

      afgedankte elektrische en elektronische apparatuur;

    • u.

      matrassen;

    • v.

      EPS piepschuim (EPS=Expanded Polystyrene of Geëxpandeerd Polystyreen)

    • w.

      (grof) huishoudelijk restafval.

  • 6.

    De in lid 5 genoemde categorieën van afvalstoffen dienen in de daarvoor bestemde bakken of op de daarvoor bestemde plaatsen te worden achtergelaten. Alle aanwijzingen van medewerkers van het brengdepot dienen stipt te worden opgevolgd.

  • 7.

    In afwijking van lid 2 wordt bouw- en sloopafval dat vaker dan eenmaal per twee weken wordt aangeboden met een grotere omvang dan een halve kubieke meter als bedrijfsafval aangemerkt. Dit afval mag slechts tegen betaling van het geldende tarief overeenkomstig de Verordening Afvalstoffenheffing van het betreffende jaar op het afvalbrengstation worden achtergelaten.

  • 8.

    Asbest of asbesthoudend materiaal wordt alleen geaccepteerd indien dit in door de inzameldienst beschikbaar gesteld plastic is verpakt en is voorzien van speciaal daarvoor bestemde stickers.

  • 9.

    Klein chemisch afval mag uitsluitend worden aangeboden door dit persoonlijk af te geven aan een medewerker van het afvalbrengstation.

  • 10.

    In afwijking van lid 3 mogen elektrische apparaten en spaarlampen afkomstig uit de kantoor-, winkel- en dienstensector, worden ingeleverd op één van de afvalbrengstations van de gemeente Soest.

Artikel 10. Nadere regels omtrent huishoudelijke afvalstoffen die zonder inzamelmiddel ter inzameling worden aangeboden, als bedoeld in artikel 10 lid 5 van de Verordening

  • 1.

    Als categorie huishoudelijke afvalstoffen die zonder inzamelmiddel kan worden ingezameld, wordt grof huishoudelijk afval aangewezen. Grof huishoudelijk afval wordt uitsluitend na een telefonische afspraak met de inzameldienst op afroep ingezameld.

  • 2.

    IJzer, metalen, hout en grof tuinafval dienen gescheiden van het overige grof huishoudelijke afval te worden aangeboden.

  • 3.

    Voor de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in lid 1 van dit artikel is per aanvraag een bedrag verschuldigd overeenkomstig het daarvoor aangegeven tarief in de Verordening Afvalstoffenheffing van het betreffende jaar.

  • 4.

    De aanbieder van het grof huishoudelijke afval dient het in het derde lid genoemde tarief te voldoen door middel van een betaling met pinpas gelijktijdig met het aanbieden van het grof huishoudelijke afval.

  • 5.

    De gebruiker van een perceel die grof huishoudelijk afval aanbiedt, dient tijdens de inzameling van deze afvalstoffen aanwezig te zijn.

  • 6.

    Het grof huishoudelijk afval dient op de afgesproken dag en tijd op een door RMN aangegeven, voor het inzamelmaterieel goed bereikbare plaats bij de woning klaar te staan.

  • 7.

    Grof huishoudelijk afval of grof tuinafval mag bij het overdragen of het aanbieden geen groter volume hebben dan 3 m3.

  • 8.

    Kleinere stukken grof huishoudelijk afval of grof tuinafval moeten zoveel mogelijk in één of meer bundels samengedrukt en -gebonden worden overgedragen of aangeboden waarbij een bundel niet langer mag zijn dan 1,5 meter, niet breder dan 0,5 meter en niet zwaarder dan 25 kilogram.

Artikel 11. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

De gebruiker van een perceel in een straat die door werkzaamheden tijdelijk niet voor inzamelvoertuigen toegankelijk is, moet het inzamelmiddel in de dichtstbijzijnde straat die wel toegankelijk is voor de inzamelvoertuigen aanbieden.

Artikel 12. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

  • 1.

    Bedrijfsafvalstoffen die qua aard en samenstelling vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen kunnen door de inzameldienst tezamen met huishoudelijke afvalstoffen afkomstig van huishoudens worden ingezameld.

  • 2.

    De inzameling dient plaats te vinden in overeenstemming met de regels van dit besluit.

Artikel 13. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

  • 1.

    Bedrijfsafvalstoffen kunnen aan een ander dan de inzameldienst worden aangeboden.

  • 2.

    De containers met bedrijfsafvalstoffen mogen van 7.00 uur tot 19.00 uur op de openbare weg worden aangeboden middels plaatsing aan de openbare weg. Gedurende de overige tijden dienen de containers met afval op het eigen terrein te worden geplaatst.

  • 3.

    Voor het overige dient de inzameling plaats te vinden overeenkomstig artikel 6 lid 2 sub a, b, c en d van dit uitvoeringsbesluit.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Dit uitvoeringsbesluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 15. Citeertitel

Dit uitvoeringsbesluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Soest.

 

Soest, 7 maart 2017

Burgemeester en wethouders van Soest,

secretaris

A.R. Veenstra

burgemeester

R.T. Metz