De raad van de gemeente Stein;
Gelezen het raadsvoorstel inzake het instellen van een gezamenlijke
rekenkamercommissie voor de gemeenten Sittard-Geleen en de gemeente Stein
Gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet;
B E S L U I T
Vast te stellen de navolgende:
Verordening Rekenkamercommissie gemeente Sittard-Geleen en Stein
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Rekenkamercommissie: een commissie als bedoeld in artikel 81oa van
de Gemeentewet;
- b.
lid: een lid van de rekenkamercommissie dat op basis van artikel 3
tweede lid door de raad van buiten de kring van zijn leden is
benoemd;
- c.
gemeentebestuur: de gemeenteraad, het college en de burgemeester van
de in de Rekenkamercommissie deelnemende gemeenten;
- d.
doelmatigheid of efficiëntie: de mate waarin een organisatie erin
slaagt met een zo beperkt mogelijk inzet van de beschikbare middelen
het gewenste resultaat te bereiken;
- e.
doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie
erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de
gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;
- f.
rechtmatigheid: de mate waarin de uitvoering van beleid voldoet aan
externe en interne wet- en regelgeving.
Artikel 2 Taak van de Rekenkamercommissie
- 1.
De Rekenkamercommissie doet onderzoek naar de doeltreffendheid, de
doelmatigheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur
gevoerde bestuur; zij voert onderzoek uit naar de doelmatigheid en
doeltreffendheid van het gevoerde beleid, van het financiële beheer
en van de gemeentelijke organisatie alsmede naar het beheer van de
gemeentelijke organisatie. Een door de Rekenkamercommissie ingesteld
onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur
gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld
in artikel 213 tweede lid van de Gemeentewet.
- 2.
De Rekenkamercommissie is bevoegd onderzoek te doen als bedoeld in
artikel 184 van de Gemeentewet bij naamloze vennootschappen en
besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid waarvan de
gemeente meer dan vijftig procent van het geplaatste
aandelenkapitaal houdt en bij privaatrechtelijke rechtspersonen
waarvan de gemeente middels subsidie, lening of garantie ten minste
vijftig procent van de baten bekostigt.
Artikel 3 Zittingsduur, samenstelling en benoeming van de
Rekenkamercommissie
- 1.
De Rekenkamercommissie wordt ingesteld voor de zittingsduur van de
gemeenteraad. De raad kan een andere zittingsduur vaststellen. De
gewijzigde zittingsduur geldt voor nieuw te benoemen en her te
benoemen leden.
- 2.
De Rekenkamercommissie bestaat uit drie leden, die door de
gemeenteraad van buiten de kring van zijn leden worden benoemd,
waaronder de voorzitter.
De voorzitter en de leden kunnen door de gemeenteraad één keer worden
herbenoemd voor een gelijke periode.
- 3.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de
vergaderingen van de Rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen,
het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het
bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hiertoe regelmatig
overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
Artikel 4 Aansluiting bij de Rekenkamercommissie
- 1.
De raad van een gemeente, die wenst toe te treden tot de
rekenkamercommissie van Sittard-Geleen en Stein, richt het verzoek terzake aan de
gemeenteraad.
- 2.
De gemeenteraad neemt een besluit, gehoord de
Rekenkamercommissie.
Artikel 5 Besluitvorming in de Rekenkamercommissie
- 1.
In de vergaderingen van de Rekenkamercommissie wordt besloten bij
meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.
- 2.
Voor het nemen van besluiten moeten ten minste twee leden van de
Rekenkamercommissie ter vergadering aanwezig zijn.
- 3.
Als de stemmen staken, is de stem van de voorzitter
doorslaggevend.
Artikel 6 Einde van lidmaatschap
- 1.
Het lidmaatschap van een lid eindigt:
- a.
- b.
bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het
lidmaatschap van de
Rekenkamercommissie, conform het bepaalde in artikel 81f
Gemeentewet;
- c.
wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke
uitspraak wegens misdrijf is
veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel
is opgelegd die
vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;
- d.
indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke
uitspraak onder curatele is
gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance
van betaling heeft
verkregen of wegens schulden is gegijzeld.
- 2.
De leden van de Rekenkamercommissie kunnen door de raad worden
ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet
in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen.
Artikel 7 Verboden handelingen
- 1.
Het is de leden van de Rekenkamercommissie verboden de handelingen
te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad
kan, gehoord de Rekenkamercommissie, een lid van de
Rekenkamercommissie dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod van
zijn functie ontslaan.
- 2.
Leden overleggen aan de gemeenteraad periodiek een lijst met daarin
opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen.
Artikel 8 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de
Rekenkamercommissie
- 1.
De leden van de Rekenkamercommissie ontvangen een vergoeding voor
hun werkzaamheden:
- a.
De voorzitter en de leden van de Rekenkamercommissie
ontvangen een presentiegeld van 125 euro per vergadering.
- b.
De uurvergoeding aan de leden van de Rekenkamercommissie voor het verrichten van onderzoek bedraagt 100 euro.
- c.
De onder a en b genoemde bedragen worden vanaf 1 januari 2015
jaarlijks vermeerderd met het indexcijfer CAO lonen overheid voor volwassenen.
- 2.
De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het
budget van de Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 15.
Artikel 9 Reglement van orde
De Rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden
en haar vergaderingen vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling
onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.
Artikel 10 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
- 1.
De Rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek,
formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de
onderzoeksopzet vast.
- 2.
De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks voor 1 januari van het
daarop volgend jaar als onderzoeksprogramma ter kennisneming aan de
raad voorgelegd.
- 3.
De in lid 1 bedoelde onderzoeksopzet wordt door de
Rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming voorgelegd aan de
gemeenteraad.
Artikel 11 Verzoek tot onderzoek door de gemeenteraad
Als de gemeenteraad besluit tot een verzoek tot een onderzoek aan de
Rekenkamercommissie, dan bericht de Rekenkamercommissie de raad binnen één
maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet
aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden
aanvoeren.
Artikel 12 Uitvoering van onderzoek en rapportage
- 1.
De Rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de
uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde
onderzoeksopzet.
- 2.
De Rekenkamercommissie informeert de raad zo veel als mogelijk
tussentijds.
- 3.
De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het
gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en
schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de
uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de
bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de
ambtelijk secretaris en de overige medewerkers die haar bij de
uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het
gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de
gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie
gestelde termijn te verstrekken.
- 4.
De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten
zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de
Wet openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamercommissie rapporten
die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim
aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten
behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot
geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid als lid,
respectievelijke medewerker ter kennis is gekomen.
- 5.
De Rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen
beleggen.
- 6.
De Rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen
en door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt,
hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de Rekenkamercommissie
kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering
(mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De
Rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden
aangemerkt.
- 7.
Na de ambtelijke hoor en wederhoor ten aanzien van de feiten zoals
bedoeld in lid 6 formuleert de Rekenkamercommissie haar conclusies
en aanbevelingen in een nota.
- 8.
De Rekenkamercommissie stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen
een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt,
hun zienswijze op het onderzoek en de nota aan de
Rekenkamercommissie kenbaar te maken.
- 9.
Na vaststelling door de Rekenkamercommissie worden het
onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo
spoedig mogelijk aan de raad aangeboden. Hierbij worden de
ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd. De raad bespreekt de
onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met
conclusies en aanbevelingen. De raad stelt de eindconclusies
vast.
- 10.
De Rekenkamercommissie stelt elk jaar voor 1 april een verslag op
van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.
Artikel 13 Ambtelijk secretaris
- 1.
De griffier van de gemeente Sittard-Geleen is verantwoordelijk voor
de vervulling van een functioneel onafhankelijk secretariaat dat de
Rekenkamercommissie ondersteunt.
- 2.
De secretaris is in iedere vergadering van de Rekenkamercommissie
aanwezig en staat de commissie bij de uitvoering van haar taken
terzijde.
- 3.
De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de
Rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken
worden verricht.
- 4.
De secretaris draagt zorg voor de begeleiding van externe
onderzoekers, de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van
dossiers.
Artikel 14 Onderzoeksmedewerkers
- 1.
De Rekenkamercommissie is bevoegd ten laste van het budget als
bedoeld in artikel 15 tijdelijk onderzoeksmedewerkers aan te
stellen.
- 2.
Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de Rekenkamercommissie hen
daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de
Rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij
hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en
zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de
Rekenkamercommissie.
- 3.
De Rekenkamercommissie is tevens bevoegd ten laste van het budget
als bedoeld in artikel 15 externe deskundigen in te schakelen. Het
hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen
dienovereenkomstig van toepassing.
Artikel 15 Budget
- 1.
De Rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de
begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve
van de uitvoering van haar taken.
- 2.
Ten laste van het in het eerste lid bedoelde budget worden de kosten
gebracht van:
- a.
de vergoedingen die krachtens artikel 8 zijn toegekend aan
de leden van de Rekenkamercommissie;
- b.
- c.
- d.
de kosten van externe deskundigen die mogelijk door de
Rekenkamercommissie zijn ingeschakeld; en
- e.
de mogelijke overige uitgaven die de Rekenkamercommissie
nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.
- 3.
De Rekenkamercommissie dient elk jaar voor 1 april een financiële
verantwoording over haar werkzaamheden over het afgelopen jaar bij
de gemeenteraad in.
Artikel 16 Citeertitel en inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening
Rekenkamercommissie gemeente Sittard-Geleen en Stein.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van
bekendmaking. Op die dag vervalt de Verordening Rekenkamercommissie
gemeente Stein d.d. 1-01-2006