Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het algemeen
en het dagelijks bestuur van de SED organisatie;
Het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam SED
organisatie, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op artikel 12 en artikel 19 van de Gemeenschappelijke
Regeling SED organisatie;
besluit
vast te stellen het:
Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van het
algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de SED
organisatie
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan
onder:
- a)
algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de SED organisatie,
bestaande uit de voltallige colleges van de gemeenten;
- b)
bestuur: het bestuur van de SED organisatie bestaat uit het algemeen
bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter gezamenlijk;
- c)
dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de SED-organisatie,
gekozen door het algemeen bestuur uit hun midden;
- d)
- e)
lid: een lid van een college van een van de gemeenten, tevens zijnde
lid van het algemeen of dagelijks bestuur;
- f)
voorzitter: degene die het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur
leidt;
Artikel 2 Verdeling werkzaamheden (portefeuilleverdeling)
Het bestuur kan zijn werkzaamheden onderling verdelen.
Artikel 3 Tijdstip van de vergaderingen van het bestuur
- 1.
Het bestuur vergadert volgens een in onderling overleg vast te stellen
tijdschema of op in onderling overleg vast te stellen data en voorts zo
dikwijls de voorzitter of een lid dat wenselijk acht.
- 2.
Indien een lid van het bestuur een extra vergadering nodig acht,
verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te
roepen.
Artikel 4 Verhindering
- 1.
Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij
te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter of aan de
directie.
- 2.
- 3.
Artikel 5 Vergaderingen dagelijks bestuur
- 1.
Voor elke vergadering van het dagelijks bestuur zendt de voorzitter, als
regel twee dagen van tevoren, de agenda toe aan de leden van het
bestuur.
- 2.
Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het
eerste lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de
spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgaaf van
reden(en) voor de vergadering worden aangemeld bij de voorzitter.
Artikel 6 Vergaderingen algemeen bestuur
- 1.
Voor elke vergadering van het algemeen bestuur zendt de voorzitter, als
regel zes dagen van tevoren, de agenda toe aan de leden van het
bestuur.
- 2.
De agenda en stukken die dienen ter toelichting van onderwerpen of
voorstellen op de agenda, worden gelijktijdig met het verzenden van de
schriftelijke oproep voor een ieder op de gemeentehuizen van Stede
Broec, Enkhuizen en Drechterland ter inzage gelegd.
- 3.
Gelijktijdig worden de vergadering en de agenda ter openbare kennis
gebracht door plaatsing op de internetsite van het openbaar lichaam. De
openbare kennisgeving vermeldt datum,aanvangstijdstip en plaats van de
vergadering en de wijze waarop de agenda en de daarbij behorende stukken
kunnen worden ingezien.
- 4.
Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep nog stukken ter
inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en
wordt dit vermeld op de internetsite van het openbaar lichaam.
- 5.
Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het
eerste lid niet mogelijk is, maar waarvan ten gevolge van de
spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgaaf van
reden(en) voor de vergadering worden aangemeld bij de voorzitter.
Artikel 7 Stemmingen
- 1.
Indien geen van de leden van het bestuur bij het nemen van een besluit
stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.
- 2.
Indien een lid van het bestuur bij het nemen van een besluit stemming
vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt
toegepast.
- 3.
Indien een lid van het bestuur dat verlangt, wordt bij het nemen van een
besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van een persoon
gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes. Indien daarbij de stemming
beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, wordt het nemen van een
beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering. Indien de stemmen
dan wederom staken is het voorstel niet aangenomen.
- 4.
Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de
volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats
tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op
zich hebben verenigd. Indien bij de tweede stemming de stemmen staken,
wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende
vergadering. Indien de stemmen dan wederom staken is het voorstel niet
aangenomen.
Artikel 8 Verslag en besluitenlijst
- 1.
Van elke vergadering wordt een kort conceptverslag gemaakt.
- 2.
Het verslag bevat in ieder geval:
- a.
de namen van de aanwezige en de afwezige leden;
- b.
de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de
beraadslaging;
- c.
een formulering van de door het bestuur genomen besluiten
(besluitenlijst);
- d.
stemverhoudingen, doch alleen als een lid van het bestuur daarom
vraagt.
- 3.
Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
- 4.
Voorts wordt, voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich
daartegen niet verzet, het verslag zo spoedig mogelijk na vaststelling
openbaar gemaakt.
Artikel 9 Besluitvorming door het dagelijks bestuur buiten vergadering
- 1.
Besluitvorming door het dagelijks bestuur is mogelijk buiten de
vergadering, mits op basis van een voorstel en mits alle bestuursleden
zonder voorbehoud met het voorstel hebben ingestemd.
- 2.
De instemming van alle bestuursleden moet blijken uit een schriftelijk
stuk waarin het voorstel is opgenomen en waarop elk lid zijn paraaf
heeft geplaatst.
- 3.
Het besluit wordt geacht tot stand te zijn gekomen op het tijdstip
waarop alle bestuursleden met het voorstel hebben ingestemd. Dit
tijdstip wordt door of in opdracht van de algemeen directeur of één van
de andere directeuren op het in het vorige lid bedoelde stuk
vermeld.
- 4.
Een besluit komt niet tot stand buiten vergadering indien een
bestuurslid te kennen heeft gegeven niet met het voorstel in te stemmen
of behandeling ter vergadering wenselijk te achten.
- 5.
Een besluit dat buiten de vergadering tot stand is gekomen wordt
opgenomen in het verslag dat wordt gemaakt van de eerst volgende
vergadering van het dagelijks bestuur.
Artikel 10 Openbaarheid vergaderingen
- 1.
Het algemeen bestuur vergadert in het openbaar. Als de voorzitter het
nodig oordeelt of als ten minste een vijfde van het aantal aanwezige
leden daarom verzoekt, worden de deuren gesloten. Het algemeen bestuur
beslist vervolgens of wordt vergaderd met gesloten deuren.
- 2.
Het dagelijks bestuur vergadert in beslotenheid. Het dagelijks bestuur
kan echter besluiten een openbare vergadering te houden.
Artikel 11 Overige bepalingen
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de
voorzitter.
Artikel 12 Inwerkingtreding
- 1.
Dit reglement treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en
werkt terug tot 1 januari 2015.
- 2.
Het reglement wordt toegezonden aan de gemeenteraden van Stede Broec,
Enkhuizen en Drechterland.