Organisatie | Ooststellingwerf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf 2017 (Bevoegdheden van het college, burgemeester, gemeentesecretaris, heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar) |
Citeertitel | Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf 2017 (Bevoegdheden van het college, burgemeester, gemeentesecretaris, heffingsambtenaar en invorderingsambtenaar) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | hoofdstuk 2 | 03-12-2019 | College 03-12-2019, nr. 5.a.1 | ||
21-12-2017 | 01-01-2020 | Toevoegen mandatering specialistisch medewerkers D Gebiedsteam Intern mandaatnummer 7.1.01. | 19-12-2017 | College, 19-12-2017, nr. 5.a.2 | |
14-12-2017 | 21-12-2017 | Toevoegen mandatering afwijzing aanvragen vergunningen op grond van artikel 15 Leegstandswet | 05-12-2017 | College, 05-12-2017, nr. 5.a.4 | |
01-10-2017 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 22-08-2017 Nieuwe Ooststellingwerver, 13-09-2017 | College, 22-08-2017, nr. 5.a.2 |
De Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf dient elk jaar te worden geëvalueerd en zo nodig geactualiseerd. Hiertoe dient elke teamleider op verzoek de informatie met betrekking tot wijzigingen e.d. aan te leveren aan de beheerder van de Regeling mandaat, machtiging en volmacht gemeente Ooststellingwerf. De beheerder verwerkt de aangeleverde informatie in een nieuw vast te stellen regeling.
Voor het goed functioneren van het openbaar bestuur (doelmatigheid) is het noodzakelijk dat er wordt gemandateerd en gedelegeerd. Dit wordt dan ook veel gedaan en dat kan ook niet anders. Als ieder bestuursorgaan zelf de bevoegdheden die het heeft toebedeeld gekregen zou moeten uitoefenen, zou er minder efficiënt gewerkt kunnen worden, processen zouden langer duren en er zou minder snel en klantgericht gehandeld kunnen worden. Mandaat en delegatie zijn dan ook hoekstenen van het gemeentelijk functioneren en zijn onmisbaar geworden.
Mandaat en delegatie houden algemeen in dat uitoefening van bepaalde bevoegdheden wordt verplaatst. Bevoegdheden worden dus uitgeoefend door organen, ambtsdragers of (rechts)personen die daartoe in eerste instantie niet zijn aangewezen door de regeling die de bevoegdheid heeft geschapen. Deze bevoegdheidsverdelingen zijn beide geregeld in titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht.
Zoals gezegd zijn mandaat en delegatie noodzakelijk in de gemeentelijke praktijk. Ze moeten echter wel juist toegepast worden anders kunnen de gevolgen bijvoorbeeld leiden tot vernietiging van het besluit of vernietigbaarheid van het besluit. Daarom zijn de bepalingen over mandaat en delegatie van dwingend recht; afwijken van deze bepalingen is formeel-juridisch niet toegestaan.
De definities van de begrippen mandaat en delegatie zijn te vinden in hoofdstuk 10 van de Awb. Afdeling 10.1.1 gaat over mandaat en afdeling 10.1.2 over delegatie. Het eerste artikel van beide afdeling geeft de definities van deze begrippen.
Artikel 10:1 Awb luidt: ‘Onder mandaat wordt verstaan; de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen’.
Besluiten die in mandaat zijn genomen gelden als een besluit van de mandaatgever. Er is geen specifiek wettelijke grondslag nodig en het bestuursorgaan blijft zelf bevoegd om zelf te beslissen. De mandaatgever mag aanwijzingen en instructies geven en kan beleidsregels uitvaardigen.
Het artikel bevat vier elementen die samen de mandaatsfiguur vormen. Dit zijn:
De bevoegdheid die wordt gemandateerd is het nemen van besluiten. Besluiten zijn schriftelijke beslissingen van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling (art.1:3 Awb);
De bevoegdheid wordt uitgeoefend in naam van een bestuursorgaan: de mandans of mandaatgever. Op grond van artikel 1.1 lid 1 van de Awb is een bestuursorgaan een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;
Er is een mandataris of gemandateerde die de bevoegdheid uitoefent in naam van de mandans. Voorwaarde hierbij is wel dat de mandataris binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid blijft, want bij overschrijding van deze grenzen is er sprake van een onbevoegd genomen besluit. De mandataris hoeft geen bestuursorgaan te zijn, in de praktijk zijn het meestal ambtenaren. De mandataris is verplicht inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid te verstrekken als de mandaatgever daarom verzoekt (ex artikel 10:6 lid 2 Awb).
In artikel 10:3 van de algemene wet bestuursrecht zijn grenzen gesteld aan de vrijheid van mandatering. Op grond van het eerste lid van dit artikel is mandatering verboden als een wettelijk voorschrift mandatering verbiedt of als de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen mandatering. Daarnaast kunnen de volgende bevoegdheden niet worden gemandateerd (ex artikel 10:3 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht)
het bestuursorgaan kan zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten mandateren tenzij zulks is verboden.
Mandatering is mogelijk aan zowel ondergeschikten (ambtenaren) als aan niet ondergeschikten. In dit laatste geval dient de gemandateerde wel in te stemmen met het mandaat. Dit is slechts anders als bij wettelijk voorschrift in de bevoegdheid tot de mandaatverlening is voorzien.
2.1.1 Ondermandaat, afdoenings- en ondertekeningsmandaat
Ondermandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan het mandaat van een gemandateerde in diens plaats uit te oefenen. Ondermandaat is mogelijk als de mandaatgever dit toestaat. De regels die van toepassing zijn op mandaat zijn eveneens van toepassing op ondermandaat.
Afdoeningsmandaat is onder te verdelen in beslis- en uitvoeringsmandaat.
Beslismandaat houdt in dat de beslissing geheel aan de mandataris zelf over is gelaten.
Ondertekeningsmandaat houdt in dat de gemandateerde gemachtigd wordt tot het zetten van een handtekening onder het besluit namens de mandaatgever.
In geval van uitoefening van mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
namens het college van burgemeester en wethouders,
Artikel 10:13 Awb luidt: ‘Onder delegatie wordt verstaan; het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent.’ Voor de gemeente is artikel 156 Gemeentewet van belang, op basis van dit artikel is delegatie in beginsel mogelijk door de raad van al zijn bevoegdheden aan het college.
Anders dan bij mandaat is er bij delegatie sprake van overdracht van een bevoegdheid. Dat is ook de reden dat een besluit dat op grond van een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen, het delegatiebesluit en de vindplaats daarvan moet vermelden.
Delegatie aan ambtenaren is verboden omdat delegatie aan ondergeschikten niet mogelijk is.
Artikel 10:13 Awb bevat ook weer vier kenmerken die samen de delegatiefiguur vormen.
Er is een delegataris. Dit is degene aan wie de bevoegdheid wordt gedelegeerd. Deze moet in het kader van de uitoefening van de bevoegdheid tot het nemen van besluiten ook worden beschouwd als een bestuursorgaan. Dit staat los van de vraag of hij voor de delegatie ook al deze status had. Immers hij is nù met openbaar gezag bekleed en valt daarmee onder de definitie van bestuursorgaan. Net als bij mandaat is ook de delegataris verplicht om desgevraagd inlichtingen te verschaffen aan de delegans.
De delegataris oefent de bevoegdheid uit onder eigen verantwoordelijkheid. De bevoegdheid is dus verplaatst. Gevolg van de verplaatsing is dat de delegans de bevoegdheid niet zelf meer mag uitoefenen. Voorbehouden kunnen echter wel worden gemaakt (in het delegatiebesluit), bijvoorbeeld door het geven van algemene richtlijnen, het opstellen van beleidsregels over de uitoefening van de overgedragen bevoegdheden. Daarnaast behoudt de delegans de mogelijkheid het delegatiebesluit te allen tijde in te trekken.
Een ander gevolg van de verplaatsing van bevoegdheid is dat de delegataris politiek en juridisch gezien verantwoordelijk is voor het besluit (bezwaarschriften moeten bij de delegataris worden ingediend). Hierbij dient wel de opmerking te worden gemaakt dat bij binnengemeentelijke delegatie altijd de rechtspersoon, dus de gemeente, aansprakelijk kan worden gesteld.
Subdelegatie is de bevoegdheid van de delegataris om de aan hem gedelegeerde bevoegdheid verder door te delegeren. De regels van delegatie zijn hierop ook van toepassing. Subdelegatie is alleen mogelijk als het wettelijk voorschrift dat in delegatie voorziet, ook in de mogelijkheid van subdelegatie voorziet.
2.2.3 Schema delegatie en mandaat
Het instrument volmacht lijkt erg op mandaat. Artikel 60 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek luidt: ‘Volmacht is de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten.’ Volmacht is nodig om namens het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te mogen verrichten.
Naast volmacht bestaat ook nog het instrument van machtiging. Machtiging is nodig om namens het bestuursorgaan handelingen te mogen verrichten die besluiten noch privaatrechtelijke rechtshandelingen zijn (betreft met name feitelijke handelingen). Als het bestuursorgaan een ondergeschikte volmacht verleent dan wel machtigt, dan is afdeling 10.1.1 (mandaat) van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.
3. Uitgangspunten en algemene regels
Bij de gebruikmaking van de (overgedragen) bevoegdheden in de Regeling delegatie, mandaat, machtiging en volmacht van de gemeente Ooststellingwerf dienen de volgende uitgangspunten en algemene regels in acht te worden genomen.
Bij volmacht geldt in zijn algemeenheid het volgende: het college besluit tot het aangaan van een overeenkomst (artikel 160 Gemeentewet) en de burgemeester ondertekent (artikel 171 Gemeentewet) de overeenkomst. Als er volmacht in de regeling staat betekent dit dus dat zowel het college van burgemeester en wethouders als de burgemeester zijn bevoegdheid heeft overgedragen;
Als de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke consequenties met zich mee zal brengen dan wel precedentwerking zal oproepen, dient de gemandateerde alvorens een besluit te nemen de mandaatgever of, zo het bestuursorgaan meervoudig is, een lid van het orgaan te raadplegen;
Daar waar staat ‘uitvoeren van’ wordt bedoeld dat het bevoegde orgaan of persoon met deze bevoegdheid alle besluiten, zowel toekenningen als afwijzingen, die in het kader van de betreffende regeling of wet kunnen worden genomen, mag nemen. Dus ook besluiten waar een machtiging of volmacht voor nodig is;
Bij het aangaan van een overeenkomst is degene die bevoegd is om de overeenkomst aan te gaan en te ondertekenen ook bevoegd om offertes aan te vragen, aanbestedingen te doen, handelingen te verrichten voor uitvoering van de overeenkomst, de overeenkomst op te zeggen of te ontbinden. Met andere woorden: alle (rechts)handelingen voortvloeiende uit de overeenkomst vallen hieronder tot aan de beslissing om een gerechtelijke procedure op te starten. N.B. Het besluit tot het volgen van een Europese aanbesteding is voorbehouden aan het college;
Als werkzaamheden door een team worden overgedragen aan een ander team gelden de voor deze werkzaamheden benodigde mandaten, machtigingen en volmachten vanaf het moment van overdracht voor het team waaraan deze werkzaamheden worden overgedragen. Deze mandaten, machtigingen en volmachten blijven voor het overdragende team gelden voor zover deze benodigd blijven voor de niet overgedragen werkzaamheden.
In geval van wijziging van wet- en regelgeving waarop een verleende bevoegdheid berust, blijft de bevoegdheid verleend en wordt de bevoegdheid geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wet- en regelgeving. De wijzigingen worden zo spoedig mogelijk verwerkt in deze regeling.
5.1 Tussentijdse mandaatbesluiten
Het kan nodig zijn dat er tussentijds mandaatbesluiten genomen dienen te worden, hiervoor gelden de volgende regels:
De meest actuele regeling wordt op Stella gezet en op www.overheid.nl.
Opmerkingen / beperkingen / voorschriften / voorwaarden / bijzonderheden | |||||||||||
Sluiten van overeenkomsten met externe bureaus met betrekking tot aan de rekenkamercommissie opgedragen taken | Passend binnen het beschikbaar gestelde budget en het vastgestelde inkoop- en aanbestedingsbeleid | ||||||||||
Ondertekenen en verzenden van brieven die uitsluitend mededelingen en informatie bevatten van feitelijke aard (zgn. koude informatie), en verstrekken van eenvoudige statistische gegevens en ondertekenen van uittreksels van de Kamer van Koophandel | Brieven mogen niet gericht zijn op rechtsgevolg en geen beleidsopvatting, beleidsvoornemen, beslissing of standpunt van een bestuursorgaan bevatten | ||||||||||
Alle handelingen en uitvoering van procedures die nodig zijn ter voorbereiding van besluitvorming | |||||||||||
Voeren van correspondentie, overleggen van (nadere) gegevens en verrichten van alle overige handelingen die nodig zijn ter verkrijging van subsidies voor diensten of werken | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur | |||||||||||
Verdagen van beslissingen op aanvragen, bezwaarschriften en klachten | |||||||||||
Spoedeisende bestuursdwang (artikel 5:31 Algemene wet bestuursrecht jo. 125 Gemeentewet) | |||||||||||
Vaststellen van verschuldigdheid en hoogte van dwangsommen (artikel 4:18 Algemene wet bestuursrecht) | |||||||||||
Indienen van een bezwaarschrift of een verzoek om voorlopige voorziening, het instellen van beroep of hoger beroep bij gerechtelijke instanties | |||||||||||
Heffen en innen van leges op grond van de tarieventabel behorende bij de Legesverordening | |||||||||||
Opmerkingen / beperkingen / voorschriften / voorwaarden / bijzonderheden | |||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 Cao Gemeenten (arbeidsovereenkomst) | Manager: volmacht van toepassing tot aan teamleider en alleen voor zover binnen de formatie. | ||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 3 Cao Gemeenten (salaris, salaristoelagen en vergoedingen) | |||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 5 Cao Gemeenten (arbeidsduur en werktijden) | • geldt niet voor eigen functie; • geldt niet voor artikel 5.5 lid 7, 5.4 lid 13 en hetgeen beschreven in bijlage 5B • volmacht aan teamleider geldt alleen voor arbeidsduur en werktijden van eigen team | ||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 6 Cao Gemeenten (vakantie en verlof) | • geldt niet voor eigen functie; • verplichte advisering van personeelsconsulent; • geldt niet voor de artikelen 1.7; 12.4 lid 8; 6.17 lid 2 en 1.7; | ||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 7 (arbeidsongeschiktheid), bijlage 5C (aanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of een gebrek) Cao gemeenten | |||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 2 Cao gemeenten (arbeidsovereenkomst), artikelen: 2.10 lid 1 en 2 (einde arbeidsovereenkomst bij bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd); | |||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 7, artikelen 7.5 lid 1, 2 en 3 Cao Gemeenten (Verlenging ontslagverbod tijdens arbeidsongeschiktheid) | Geldt niet voor artikel 11.4 lid 1 onder a en b, lid 2 en lid 3 | ||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v.: hoofdstuk 10 en 11 Cao gemeenten (uitkeringen); 10a (bovenwettelijke werkloosheidsuitkering), Bijlage 6C Cao Gemeenten; 11(uitkeringsregeling ontslag), Bijlage 6D Cao Gemeenten; 11a (suppletie) bijlage 6E Cao Gemeenten | |||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 8 (duurzame inzetbaarheid) en hoofdstuk 11 (rechten en plichten) Cao Gemeenten, artikelen: 8.1 (personeelsbeoordeling/gesprek over functioneren); 11.3 lid 1 en 2 (gebruik motorrijtuig); 8.2 (volgen van een noodzakelijke opleiding); 8.3 (opleiding jonge werknemer) | • geldt niet voor eigen functie; • manager neemt besluiten over opleidingen, vergoeding van schade, artikel 8.3 en gratificaties na overleg met teamleider | ||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 8 (duurzame inzetbaarheid) Cao gemeenten | |||||||||||
Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot: 3. diensten. (artikel 160 Gemw. lid 1 sub e) | • binnen taken van gemandateerde; • binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten; • binnen geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd. | ||||||||||
Aangaan van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot: 3. diensten. (artikel 171 Gemw) | • binnen de taken van de gemandateerde; • binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten; • binnen geldende inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd. | ||||||||||
Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van verwerkersovereenkomsten | |||||||||||
Vastleggen van rechten en innen van gelden in het kader van de Regeling product verantwoordelijke medewerker | |||||||||||
Nemen van alle maatregelen noodzakelijk ter handhaving van overeenkomsten/contracten in algemene zin tot aan de beslissing om naar de rechter te gaan | |||||||||||
Burgers aanzeggen het gemeentehuis en gebouwen in eigendom van de gemeente te verlaten (artikel 160 Gemeentewet) | B&W dient zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld te worden. | ||||||||||
Beslissen op verzoeken om inzage, verbetering, aanvulling, verwijdering, afscherming en verzet in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens (artikelen 35,36,40 en 41 Wbp) | |||||||||||
Tenzij specifiek machtiging is verleend. B&W informeren als één of meerdere medewerkers van de gemeente zijn betrokken. | |||||||||||
Vertegenwoordiging bestuursorgaan (inclusief opstellen van een verweerschrift) bij: • hoorzittingen inzake door de burger ingediende bedenkingen of zienswijzen; • hoorzittingen commissie bezwaarschriften; • hoorzittingen Gedeputeerde Staten van Fryslân (bv. bij bestemmingsplanprocedures); • hoorzittingen publiekrechtelijke rechtsgedingen | Tenzij specifiek machtiging is verleend, zie lijst van vertegenwoordigers in bijlage. Hieronder valt tevens de bevoegdheid om voorbereidende handelingen te verrichten en het voeren van verweer in die gevallen dat de gemeente in procedure wordt betrokken | ||||||||||
Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan op hoorzittingen in civielrechtelijke rechtsgedingen | Tenzij specifiek machtiging is verleend en eventueel naast verplichte procureurstelling | ||||||||||
Doen van aanvragen om inlichtingen uit de registers van de centrale justitiële documentatie (artikel 9 t/m 13 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens) | |||||||||||
Vertegenwoordigen van de gemeente bij het verlijden van akten ten aanzien van: • verkrijging en overdacht van registergoederen; • kettingbedingen, kwalitatieve verplichtingen of rechten ten aanzien van registergoederen | |||||||||||
Sluiten van rekeningcourantovereenkomsten, vaste- kas-, en daggeldleningen en het beleggen van overtollige gelden | Indien passend in de nadere regelingen: • financiële organisatie; •budgethoudersregeling; • financieringsinstituut. Indien een overeenkomst wordt gesloten met een andere geldverstrekker dan de huisbank, dient de burgemeester te ondertekenen. | ||||||||||
Indien passend in de nadere regelingen: • financiële organisatie; •budgethoudersregeling; • financieringsinstituut. | |||||||||||
Besluiten tot verkoop c.q. ruil van afgeschreven apparatuur en het ondertekenen van de overeenkomst (artikel 160 lid 1 onder een 170 Gemeentewet) | |||||||||||
Aanmelden en afwikkelen van schadegevallen veroorzaakt door derden | |||||||||||
Aanmelden en afwikkelen van schadeclaims van derden, inclusief beslissen op aansprakelijkstellingen | Geldt niet in volgende gevallen: • Schade(bedrag) boven het eigen risico; • Sprake van letselschade; • Betreft geen aanvraag om zelfstandig schadebesluit. | ||||||||||
In geval van woningontruiming: aanschrijven en toepassen van preventieve bestuursdwang (artikel 2:10 APV jo. 125 Gemeentewet) | |||||||||||
Melden van datalekken ex. artikel 34a Wbp | |||||||||||
Benoemen van een BABS voor één dag (artikel 1:16 lid 2 BW) | |||||||||||
Verzenden van een overzicht van een persoonslijst (artikel 2.54 Wet BRP ) | |||||||||||
Beslissen op verzoeken als bedoeld in artikel 2.55 t/m 2.59 Wet BRP | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om gegevens te verstrekken aan afnemers en derden (artikel 3.1, 3.2, 3.3, 3.5, 3.6, 3.8, 3.9, 3.10, 3.17 Wet BRP) | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om geheimhouding (artikel 3.21 Wet BRP) | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om informatie over verstrekking van gegevens aan afnemers of derden (artikel 3.22 Wet BRP) | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om mededeling te doen van verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens aan afnemers en derden (artikel 3.23 Wet BRP) | |||||||||||
Ambtshalve in- of uitschrijven van personen in de Basisregistratie Personen | |||||||||||
In ontvangst nemen van aanvragen voor nationale paspoorten en reisdocumenten (artikel 26 Paspoortwet) | |||||||||||
Administratieve behandeling van optieverklaringen (artikel 7 t/m 12 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap) | |||||||||||
Administratieve behandeling van naturalisatieverzoeken (artikel 33 t/m 37 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap) | |||||||||||
In ontvangst nemen en afhandelen van verklaringen van afstand (artikel 63 en 64 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap) | |||||||||||
Innen, verantwoorden en afdragen van optie- en naturalisatiegelden (Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002) | |||||||||||
In ontvangst nemen van aanvragen om afgifte van de verklaring omtrent het gedrag (artikel 30 Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens) | |||||||||||
Registratie van kiesgerechtigdheid en het beslissen op verzoeken m.b.t. de registratie (artikel D 1 en D 4 t/m D 7 Kieswet) | |||||||||||
Benoemen van (plaatsvervangende) leden van de stembureaus (artikel E4 Kieswet) | |||||||||||
Aanwijzen van stemlokalen (artikel J 4 lid 1, eerste volzin Kieswet) | |||||||||||
Inrichting van het stemlokaal, de verdeling van de stembiljetten en processen-verbaal over de stembureaus (artikel J 4 lid 4 en artikel J 22 Kieswet) | |||||||||||
Uitreiken van een nieuwe oproepingskaart (artikel J 8 Kieswet) | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om te stemmen in een stembureau naar keuze van de kiezer (artikel K 1 t/m K 10 Kieswet) | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om bij volmacht te stemmen (artikel L 1 t/m L 12 Kieswet) | |||||||||||
Toezenden van het volmachtbewijs aan gemachtigde (artikel L 13 Kieswet) | |||||||||||
Beslissen op aanvragen om te stemmen per brief (artikel M 4 Kieswet) | |||||||||||
In ontvangst nemen van processen-verbaal, verzegelde pakken en enveloppen (artikel N 11 Kieswet) | |||||||||||
Overbrengen van processen-verbaal met opgave van vastgestelde aantallen, verzegelde pakken en enveloppen naar de voorzitter van het hoofdstembureau (artikel N 12 Kieswet) | |||||||||||
Besluiten tot het stellen van een andere termijn voor begraving of verbranding (artikel 17 Wet op de lijkbezorging) | |||||||||||
Verlenen van ontheffing van het verbod om in de openlucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben (artikel 5:34 APV) | |||||||||||
Beslissen op een asbestmelding (artikel 1.26 Bouwbesluit) tot een maximum van 35m2 | |||||||||||
Alle voorbereidende en uitvoerende handelingen betreffende asbestmeldingen | |||||||||||
Verlenen van vergunningen en afwijzen van vergunningsaanvragen op grond van artikel 15 van de Leegstandswet | |||||||||||
Afgeven van een verklaring van geen bezwaar (vvgb) voor het opstijgen of doen opstijgen van een vrije ballon of een gemotoriseerd schermvliegtuig (paramotor) vanaf een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein, op grond van artikel 18, tweede lid, van de Regeling Burgerluchthavens | |||||||||||
Heffen en invorderen van leges verschuldigd voor diensten en producten ter zake waarvan de afdeling bevoegd is | Medewerker die bevoegd is inzake de dienst of het product waarvoor leges wordt geheven heeft tevens mandaat voor de heffing en invordering van de hiervoor verschuldigde leges. | ||||||||||
Geven van privaatrechtelijke toestemming voor het (aan)leggen van kabels, leidingen, drainage, nutsvoorzieningen en / of rioleringen, buizen, putten, duikers en dergelijke al dan niet in of onder een weg en instemming in het kader van de Telecommunicatiewet en de gemeentelijke telecomverordening (inbegrepen verdere privaatrechtelijke afwikkeling) | Geen toestemming nodig indien hoofdstuk 5 van de Telecommunicatiewet van toepassing is. Medewerker alleen gemachtigd indien het past in het beleid. Tevens vergunning nodig (art. 2:11 APV). Dient een recht van opstal te worden gevestigd indien artikel 5:20 lid 2 BW niet van toepassing is. | ||||||||||
Besluiten tot verhuur of in gebruik geven van aan de gemeente in eigendom behorende zaken (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet) | Medewerker alleen bevoegd tot ondertekening en niet tot nemen besluit. | ||||||||||
Nemen van verkeersbesluiten en nemen van verkeersmaatregelen door middel van plaatsing of verwijdering van verkeerstekens voor zover zij betreffen het verkeer op andere wegen dan die onder beheer bij het Rijk, provincie of waterschap (Wegenverkeerswet en de daaraan gerelateerde regelgeving) | |||||||||||
Verlenen van een ontheffing ten behoeve van exceptioneel wegtransport (artikel 149 Wegenverkeerswet jo. artikel 7.1 Voertuigreglement en artikel 89 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) | Mandaat betreft de bevoegdheid om van het bepaalde in afdelingen 7, 8 en 14 van hoofdstuk 5 Voertuigreglement ontheffing te verlenen. Mandaat voor ontheffing o.g.v. artikel 87 RVV 1990 geldt alleen voorzover noodzakelijk voor en direct samenhangend met ontheffing o.g.v. Voertuigreglement. Voorafgaande toestemming nodig indien voertuig breder is dan 3,50 m of indien op niet aangewezen wegen wordt gereden. Mandaat voor ontheffing o.g.v. artikel 87 RVV 1990 geldt alleen voor zover noodzakelijk en direct samenhangend met ontheffing o.g.v. Voertuigreglement. | ||||||||||
Verlenen van een ontheffing ten behoeve van langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV). De ontheffing heeft een structureel karakter | |||||||||||
Aanschrijven i.v.m. belemmerende beplanting of voorwerp (artikel 2:10 APV) | |||||||||||
Verlenen van een ontheffing op grond van artikel 2:10 lid 4 APV voor het plaatsen van voorwerpen (lichtmast- en abrireclame) op of aan een weg | |||||||||||
Aanschrijven i.v.m. voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg (artikel 2:10 APV) | |||||||||||
Aanschrijven i.v.m. verontreiniging van de weg (Afvalstoffenverordening) | |||||||||||
Verlenen van ontheffing van het verbod om grote voertuigen te parkeren op een door B&W aangewezen plaats (artikel 5:8 lid 5 APV) | |||||||||||
Aanstellingsbesluit verkeersregelaars (Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer) | |||||||||||
Verlenen van ontheffingen en vrijstellingen op grond van art. 87 RVV 1990, inclusief weigeren hiervan | |||||||||||
In rekening brengen van kosten verbonden aan werken c.q. werkzaamheden voor derden verricht. | |||||||||||
Verplichtingen aangaan met derden teneinde calamiteiten te bestrijden of te voorkomen | |||||||||||
Alle voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden m.b.t. verzoeken om planschadevergoeding (m.u.v. van het besluit) (artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening) | |||||||||||
Alle voorbereidende en uitvoerende werkzaamheden m.b.t. structuurvisies, bestemmingsplannen, projectbesluiten en voorbereidingsbesluiten (Wet ruimtelijke ordening en Besluit ruimtelijke ontwikkeling) | Het vaststellen van een structuurvisie, een bestemmingsplan en een voorbereidingsbesluit is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Het wijzigen dan wel uitwerken van een bestemmingsplan is een bevoegdheid van het college | ||||||||||
Voorbereidende en uitvoeringshandelingen m.b.t. subsidieaanvragen in het kader van beeldbepalende panden/gemeentelijke monumenten en gebiedsgerichtbeleid (subsidieverordening en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht) | |||||||||||
Besluiten tot koop en verkoop van gemeentelijke eigendommen (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet) | Passend binnen de algemene voorwaarden voor de verkoop van onroerende zaken; Passend binnen het budget; Tot een maximum van € 100.000 | ||||||||||
Verlenen van vergunning voor tijdelijk verhuur van koopwoningen (artikel 15 Leegstandwet) | |||||||||||
Besluiten tot verhuur of in gebruik geven van aan de gemeente in eigendom behorende zaken (artikel 160 lid 1 onder e Gemeentewet) | Medewerker alleen bevoegd tot ondertekening en niet tot nemen besluit. | ||||||||||
Vertegenwoordiging gemeente bij het passeren van (notariële) akten, die betrekking hebben op het verwerven, vervreemden of ruilen van onroerende zaken, en aangaan van overeenkomsten inzake huur of in gebruik geven van onroerend goed, inclusief legalisatie handtekening (artikel 171 Gemeentewet) | Geen mandatering aan medewerker indien het koop c.q. verkoop betreft in het kader van bedrijfsterreinen | ||||||||||
Ondertekenen van de planschadeovereenkomst (artikel 6.4 Wet ruimtelijke ordening) | |||||||||||
Sluiten van bruikleen- en huurovereenkomsten voor gemeentelijke sportaccommodaties (artikel 160 en 171 Gemeentewet) | |||||||||||
Uitvoering van de hardheidsclausule Notitie Groenbeleid 2011, zoals opgenomen in ‘afwijking van beleid’ en ‘verkoop voor een symbolisch bedrag’ | |||||||||||
Voorbereidende en uitvoeringshandelingen m.b.t. subsidieaanvragen (subsidieverordening en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht) | Het ondertekenen van correspondentie aan welzijnsinstellingen is voorbehouden aan de manager. | ||||||||||
Verlenen en vaststellen van incidentele subsidies tot €10.000,- (subsidieverordening entitel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht)) | |||||||||||
Sluiten van bruikleen- en huurovereenkomsten voor gemeentelijke sportaccommodaties (artikel 160 en 171 Gemeentewet) | |||||||||||
Verlenen van vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs (artikel 15 Leerplichtwet) | |||||||||||
Verstrekken van een vergoeding voor noodzakelijke vervoerskosten (artikel 4 Wet op het primair onderwijs en de Verordening leerlingenvervoer) | De medewerker is gemandateerd vergoedingen te verstrekken tot een max. van € 1.000,- | ||||||||||
Tijdelijk vaststellen van andere sluitingstijden of het bevelen van tijdelijke sluiting (artikel 2:30 APV) | Het horecaconvenant dient als referentiekader te worden gehanteerd. | ||||||||||
Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) berichten versturen en notificaties ontvangen | Deze machtiging is alleen van toepassing op de beleidsadviseurs openbare orde en veiligheid, met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. | ||||||||||
Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) zorgmeldingen van politie afhandelen | Deze machtiging is alleen van toepassing op de beleidsadviseurs openbare orde en veiligheid, met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. | ||||||||||
Ondertekenen van besluiten tot het opleggen van een huisverbod | |||||||||||
• de Participatiewet; • het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004; • de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; • de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; • de Wet inburgering | De medewerker VM-B is niet gemandateerd voor het nemen van besluiten op aanvragen levensonderhoud. | ||||||||||
Vertegenwoordiging gemeente bij het passeren of royeren van hypotheekakten in het kader van de Participatiewet, Wet werk en bijstand en Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (artikel 171 Gemeentewet) | |||||||||||
Verstrekken dan wel weigeren van ondersteuning op basis van de Wet maatschappelijk ondersteuning 2015 | SM-C is niet gemandateerd voor: a. aanvraag die (deels) afgewezen wordt; b. toepassing van hardheidsclausule; c. toekennen van woonvoorziening voor meer dan € 10.000 (incl. BTW) d. voorzieningen waarvoor een combinatie plaatsvindt met één of meer van de volgende codes of daaraan soortgelijke coderingen: Individuele begeleiding Specialistisch (Beg2), Logeren zwaar (GZ94), Dagbesteding zwaar (DB3); e. aanvragen die deel uitmaken van meerdere gecombineerde aanvragen vanuit één gezin | ||||||||||
Sluiten van bruikleenovereenkomsten i.v.m. de Wet maatschappelijke ondersteuning (artikel 160 en 171 Gemeentewet) | Het sluiten van de overeenkomst moet nodig zijn i.v.m. een besluit op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning | ||||||||||
Verlenen/verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart (artikel 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) | |||||||||||
Toegang Jeugdhulp via de gemeente, melding hulpvraag, registratie van de ontvangst van de hulpvraag of verwijzing, verzamelen van gegevens en maken van een afspraak voor een gesprek en zo spoedig mogelijk treffen van een tijdelijke maatregel in spoedeisende gevallen | |||||||||||
Vooronderzoek, verrichten van onderzoek op basis van een gezinsplan naar de hulpvraag, het gewenste resultaat en mogelijke oplossingsrichtingen op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | |||||||||||
Voeren van het gesprek met de jeugdige of zijn/haar ouders/verzorgers of in overleg hiervan afzien op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | |||||||||||
Opstellen van het gespreksverslag en (indien noodzakelijk) gezinsplan en het verstrekken hiervan van de jeugdige/ouders op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | |||||||||||
Ontvangen van een schriftelijke aanvraag om niet vrij toegankelijke ondersteuning op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | Het verslag dat door de jeugdige/gezinssysteem en de gebiedsteammedewerker ondertekend is geldt als aanvraag. | ||||||||||
Afgeven van een beschikking tot verstrekking van een niet vrij toegankelijke voorziening op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | |||||||||||
Verstrekken van een persoonsgebonden budget op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | Met inachtneming van de vastgestelde beleidsregels Jeugd behorende bij de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | ||||||||||
Herziening en intrekking van de voorziening en terugvordering van ten onrechte genoten maatwerkvoorziening in natura op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | |||||||||||
Nemen van een besluit met toepassing van de hardheidscausule op grond van de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | |||||||||||
Weigeren van een voorziening op grond van de weigeringsgronden genoemd in de jeugdwet | Met inachtneming van de vastgestelde beleidsregels Jeugd behorende bij de verordening als bedoeld in artikel 2.9 Jeugdwet | ||||||||||
Informeren over eventuele ouderbijdrage en de vervolgprocedure en het vragen van toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens | |||||||||||
Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) berichten versturen en notificaties ontvangen | Met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkersovereenkomst tussen het college van de gemeente Ooststellingwerf en bewerker. De bewerker neemt op grond van de bewerkersovereenkomst alle passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. | ||||||||||
Via de Collectieve opdracht routeervoorziening (CORV) zorgmeldingen van politie afhandelen | Met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkersovereenkomst tussen het college van de gemeente Ooststellingwerf en bewerker. De bewerker neemt op grond van de bewerkersovereenkomst alle passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Directeur AMHK/Veilig Thuis Fryslân kan met betrekking tot de bevoegdheid in 13 ondermandaat verlenen aan de onder hem ressorterende functionarissen. | ||||||||||
Aanvragen rechterlijke machting voor gesloten plaatsing jeugdhulp in het vrijwillig kader (artikel 6.1.8 Jeugdwet) | In geval van een aanvraag binnen kantoortijden. Het gehele pakket van benodigde handelingen, met uitzondering van het zetten van de handtekening, wordt uitbesteed aan een van de GI’s | ||||||||||
Aanvragen rechterlijke machtiging voor gesloten plaatsing jeugdhulp in het vrijwillig kader (artikel 6.1.8 Jeugdwet).en vertegenwoordigen van de gemeente bij de rechtbank op de hoorzitting over de machtiging (artikel 6.1.10 Jeugdwet) | |||||||||||
Ondertekenen en verzenden van brieven die uitsluitend mededelingen en informatie bevatten van feitelijke aard (zgn. koude informatie), en verstrekken van eenvoudige statistische gegevens | Brieven mogen niet gericht zijn op rechtsgevolg en geen beleidsopvatting, beleidsvoornemen, beslissing of standpunt van een bestuursorgaan bevatten | ||||||||||
Alle handelingen en uitvoering van procedures die nodig zijn ter voorbereiding van besluitvorming | |||||||||||
Voeren van correspondentie, overleggen van (nadere) gegevens en verrichten van alle overige handelingen die nodig zijn ter verkrijging van subsidies voor diensten of werken | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur | |||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 CAR/UWO (aanstelling en arbeidsovereenkomst) | |||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 3 CAR/UWO (salaris en vergoedingsregelingen) | • geldt niet voor eigen functie; • geldt niet voor artikel 3:4 lid 2; 3:28 lid 6; 3:29 lid 2; 3:36 lid 4. | ||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 4 CAR/UWO (arbeidsduur en werktijden) | |||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 6 CAR/UWO (vakantie, vakantietoelage en verlof) | • geldt niet voor eigen functie; • verplichte advisering van personeelsconsulent; • geldt niet voor de artikelen 6:2:1 lid 5; 6:4:2 lid 8; 6:4:4 lid 3 en 6:5:7; | ||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 7 CAR/UWO (aanspraken bij ziekte) | • geldt niet voor eigen functie; • geldt niet voor de artikelen 7:2; 7:2:1; 7:2:6; 7:8; 7:12 lid 2; 7:13:1, 7:13:2; 7:14; 7:15:1; 7:16; 7:18; 7:18:1; 7:21; 7:22; | ||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 8 CAR/UWO (ontslag), artikelen: 8:1 (ontslag op verzoek); 8:2 (ontslag wegens ouderdomspensioen); 8:12 (ontslag uit een tijdelijke aanstelling of urenuitbreiding) | |||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 15 CAR/UWO (overige rechten en plichten), artikelen: 15:1:11 (andere werkzaamheden); 15:1:15 (beoordeling); 15:1:23 (schadevergoeding); 15:1:24 (gebruik motorrijtuig); 15:1:26 (opleiding); 15:1:27 (idem, beneden 18 jaar) | |||||||||||
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 17 CAR/UWO (opleiding en ontwikkeling) | |||||||||||
Nemen van besluiten o.g.v. hoofdstuk 18 CAR/UWO (verplaatsingskosten) | • geldt niet voor eigen functie; • geldt niet voor artikel 18:1:13 | ||||||||||
Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot: 3. diensten. (artikel 160 Gemw. lid 1 sub e) | • binnen taken van gemandateerde; • binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten; • binnen geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd. | ||||||||||
Aangaan van overeenkomsten (danwel verlenen van opdrachten) tot: 3. diensten. (artikel 171 Gemw) | • binnen taken van de gemandateerde; • binnen begroting, budgetten van de afdeling of door Raad beschikbaar gestelde kredieten en investeringsruimten; • binnen geldend inkoop- en aanbestedingsbeleid en Regeling productverantwoordelijke medewerker. Artikel 169 Gemeentewet moet in acht genomen worden. Besluit om Europese aanbestedingen te volgen is niet gemandateerd. | ||||||||||
Besluiten tot aangaan, wijzigen en opzeggen van verwerkersovereenkomsten | |||||||||||
Vastleggen van rechten en het innen van gelden in het kader van de Regeling product verantwoordelijke medewerker | |||||||||||
De bevoegdheid tot het nemen van alle maatregelen noodzakelijk ter handhaving van overeenkomsten/contracten in algemene zin tot aan de beslissing om naar de rechter te gaan | |||||||||||
Burgers aanzeggen het gemeentehuis en gebouwen in eigendom van de gemeente te verlaten (artikel 160 Gemeentewet) | B&W dient zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld te worden. | ||||||||||
College informeren bij betrokkenheid van één of meerdere medewerkers van de gemeente. | |||||||||||
Vertegenwoordiging bestuursorgaan (inclusief opstellen van een verweerschrift) bij: • hoorzittingen inzake door de burger ingediende bedenkingen of zienswijzen; • hoorzittingen commissie bezwaarschriften; • hoorzittingen Gedeputeerde Staten van Fryslan (bv. bij bestemmingsplanprocedures); | Tenzij specifiek machtiging is verleend. Hieronder valt tevens de bevoegdheid om voorbereidende handelingen te verrichten en het voeren van verweer in die gevallen dat de gemeente in procedure wordt betrokken. | ||||||||||
Vertegenwoordiging van het bestuursorgaan op hoorzittingen in civielrechtelijke rechtsgedingen | Tenzij specifiek machtiging is verleend en eventueel naast verplichte procureurstelling. | ||||||||||
In rekening brengen van kosten verbonden aan werken c.q. werkzaamheden voor derden verricht | |||||||||||
Verplichtingen aangaan met derden om calamiteiten te bestrijden of te voorkomen | |||||||||||
Geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van belastingen (artikel 255 lid 5 Gemeentewet) | De invorderingsambtenaar dient vooraf overleg te plegen met de manager. De genomen besluiten worden in een overzicht na afloop van ieder (kalender)kwartaal ter informatie voorgelegd aan het college. | ||||||||||
Horen/afdoen/besluiten op bezwaarschriften, verdagen van beslissingen op bezwaarschriften, voeren van beroepsprocedures, aanwijzen van een (WOZ)belanghebbende, indienen van een verweerschrift en verstrekken van gegevens aan belanghebbende (Wet op de waardering onroerende zaken) | De uitoefening van dit mandaat beperkt zich tot de taak en functie van de medewerker waarop deze bevoegdheid betrekking heeft. Het afdoen en besluiten op bezwaarschriften kan niet worden gedaan door dezelfde medewerker die het bestreden besluit in mandaat heeft genomen. | ||||||||||
Toepassen van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 63 en 66 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (hardheidsclausule en kwijtschelding) | De genomen besluiten worden in een overzicht na afloop van ieder (kalender)kwartaal ter informatie voorgelegd aan het college. | ||||||||||
Werkzaamheden m.b.t. de Wet op de Waardering Onroerende Zaken (WOZ) | |||||||||||
Inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie (artikel 5, 6, 7 en 8 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken) | |||||||||||
Verstrekken van een bewijs van inschrijving (artikel 9 lid 1 sub a Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken) | |||||||||||
Verstrekken van afschriften of uittreksels van de in het register opgenomen gegevens en het verstrekken van een schriftelijke verklaring dat op het betreffende perceel geen beperkingen van toepassing zijn (artikel 9 lid 1 sub b en c Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken) | |||||||||||
Beslissen op verzoeken om herstel van fouten, dan wel het ambtshalve herstellen van fouten (artikel 11 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken) | |||||||||||
Werkzaamheden m.b.t. de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) | Nader uitgewerkt in het collegebesluit 7 mei 2013 (zie bijlage). | ||||||||||
• het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004; • de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; • de Wet inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen; |