Organisatie | Hilversum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling |
Citeertitel | Werktijdenregeling gemeente Hilversum |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | art. | 13-01-2015 Onbekend | 226289 |
In de CAO Gemeenten 2011-2012 zijn afspraken gemaakt over modernisering en flexibilisering van de werktijden. Deze afspraken zijn uitgewerkt in de Logacirculaire, kenmerk CvA-U201300476. De afspraken geven invulling aan de behoeften van zowel werkgevers als werknemers voor modernisering en flexibilisering van de werktijden. Voor werkgevers is dit belangrijk voor de bedrijfsvoering, mede ten behoeve van de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger. Daarnaast wil de werkgever werknemers meer inzetten als er meer werk is en andersom. Tegelijkertijd wordt invulling gegeven aan de wens van werknemers die hun werktijden meer flexibel willen afstemmen op hun privé-situatie. Hierdoor ontstaat een win-winsituatie.
In deze nota uitgangspunten staan de interne afspraken over hoe de gemeente Hilversum omgaat met de flexibele en verruimde werktijden. Deze nota bevat de kaders om te komen tot afspraken tussen leidinggevende en medewerkers over de invulling van de werktijden. Uitgangspunt is dat de medewerker een zekere vrijheid heeft in het bepalen van de werktijden maar vanuit het oog op de bedrijfsvoering niet de volledige.
De nota uitgangspunten bestaat uit vier paragrafen, te weten:
De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers. De regeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.
De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden.
De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld.
De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband gemiddeld 36 uur per week en maximaal 1824 uur per jaar.
Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur per week het aantal uren als in de aanstelling is vermeld. De formele arbeidsduur per jaar wordt naar rato berekend.
De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de ARH.
Artikel 4 Indeling flexibele werkweek
De gemeente Hilversum kent de flexibele werkweek. Dit houdt in dat men kan kiezen hoe de 36-urige week wordt ingevuld. Dit wordt het arbeidspatroon of werkplan (Big Ben) genoemd. Medewerker stemt de flexibele werkweek af met de leidinggevende.
Artikel 5 Werktijden en aanwezigheid
De werktijd bedraagt volgens de ARH ten hoogste 11 uren per dag en ten hoogste 50 uren per week.
De werktijden worden ingedeeld met inachtneming van het nieuwe dagvenster en de normen uit de Arbeidstijdenwet.
Een medewerker die meer dan 5,5 uur arbeid per dienst verricht, onderbreekt zijn arbeid door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden opgesplitst in pauzes van elk 15 minuten.
Een medewerker die meer dan 10 uur arbeid per dienst verricht, onderbreekt zijn arbeid door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.
Doktersbezoek, tandartsbezoek, ziekenhuisbezoek, e.d. dienen buiten werktijd plaats te vinden.
Wanneer het niet mogelijk is om een bezoek als bedoeld in het eerste lid buiten de werktijden plaats te laten vinden, gaan leidinggevende en medewerker in overleg om tot een passende oplossing te komen.
Artikel 7 Verlofuren en spaaruren
Bij een volledige betrekking van 36 uur per week, heeft de werknemer minimaal recht op 151,2 uur verlof, volgens artikel 6:2:1:0 Vakantieregeling ARH.
Bij een afwijkend dienstverband (deeltijd of meer uren) wordt het recht op verlof naar rato berekend.
Het verlof wordt aangevraagd bij de leidinggevende.
Indien een medewerker extra uren werkt worden er spaaruren opgebouwd. Aan het werken met spaaruren zijn voorwaarden verbonden:
Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur.
Artikel 9 Bezetting en werkafspraken
De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting van de afdeling. De leidinggevende kan eisen stellen aan een minimale aanwezigheid, beschikbaarheid of bereikbaarheid van de medewerker op bepaalde vaste tijden. Op deze wijze wordt gezorgd voor een optimaal dienstverleningsniveau op de afdeling.
Eenmaal per jaar worden basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de bezetting, werkafspraken, werktijden, verlof, werkplanning en thuiswerken binnen het dagvenster en (indien van toepassing) dienstopdrachten die buiten het dagvenster plaatsvinden. Hierbij worden de normen uit de Arbowet in acht genomen.
Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.
Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd op een ander moment gecompenseerd. De leidinggevende en de medewerker maken samen afspraken om de tijd op korte termijn te compenseren. Deze uren kunnen niet opgespaard worden of worden omgezet in vakantie-uren.
De afspraken worden geëvalueerd en indien nodig bijgesteld tijdens vaste momenten in de formele gesprekscyclus.
Artikel 10 Buitendagvenstervergoeding
Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8, lid 1 ARH. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is, heeft conform artikel 3:8, lid 3 ARH geen recht op een buitendagvenstervergoeding.
Artikel 11 Beschikbaarheidsdiensten
De medewerker die aangewezen is voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten kan recht hebben op een standaardvergoeding zoals opgenomen in artikel 3:3:1 ARH.
Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht binnen het dagvenster, heeft de medewerker recht op compensatie in tijd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
Indien de medewerker opgeroepen wordt tijdens zijn beschikbaarheidsdienst en werkzaamheden verricht buiten het dagvenster, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in de toelichting van artikel 3:8 ARH. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.
Artikel 12 Bijzondere regeling
De bijzondere regeling is van toepassing op de in bijlage 1 opgenomen functies.
Het college stelt voor deze groep eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 ARH en bepaalt welke functiegroepen onder de bijzondere regeling vallen.
Het college informeert de CRG wanneer de in bijlage 1 genoemde functie wijzigen.
Medewerkers in de bijzondere regeling kunnen conform de bepalingen in de ARH aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3:2 ARH), toelage onregelmatige dienst (artikel 3:3 ARH), beschikbaarheidsvergoeding (artikel 3:3A ARH) en verschuivingsvergoeding (artikel 3:4 ARH).
Het college en de CRG evalueren jaarlijks de regels en afspraken over de werktijden in de organisatie. De CRG heeft de bevoegdheid om verbetervoorstellen in te dienen, waarvan het college alleen gemotiveerd kan afwijken.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.
Artikel 15 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Werktijdenregeling gemeente Hilversum’ en treedt in werking met ingang van 1-1-2015. Vanaf de inwerkingtredingdatum van deze regeling vervalt de regeling ‘Notitie Flexibilisering werktijden’ d.d. 1 januari 2008.
Bijlage 1 Functies en beschikbaarheidsdiensten binnen de bijzondere regeling
De nieuwe regeling bestaat uit twee categorieën, te weten de standaardregeling en de bijzondere regeling.
Het college bepaalt, op basis van landelijk geformuleerde criteria, welke functiegroepen onder de bijzondere regeling vallen.
Medewerkers die onder de standaardregeling vallen, kunnen - op basis van de afspraken die gemaakt worden tussen leidinggevende en medewerker - werkzaamheden verrichten binnen het verruimde dagvenster dat loopt van maandag tot en met vrijdag van 07.00 uur tot 22.00 uur. Voor de medewerkers die onder de bijzondere regeling vallen, gelden geen wijzigingen met ingang van de nieuwe werktijdenregeling.
Gemeente Hilversum heeft de consequenties van de regeling berekend en de indeling vastgesteld. Op basis van de huidige situatie en beschikbare gegevens, heeft de indeling geen directe financiële consequenties voor de medewerkers.
Bovenstaande voorwaarden betreffen de voorwaarden zoals opgenomen in de ‘Notitie Flexibilisering werktijden’ d.d. 1 januari 2008. In maart 2014 zijn afspraken gemaakt met de CRG om verlofstuwmeren te voorkomen en bestaande verlofstuwmeren af te bouwen. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Notitie Verlofstuwmeer’ d.d. 20 maart 2014. Artikel 7 is in overeenstemming met de uitvoeringsregels ‘Notitie Verlofstuwmeer’.