Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tiel houdende regels omtrent bestuur Verordening klankbordgesprekken burgemeester - raad en vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Tiel houdende regels omtrent bestuur Verordening klankbordgesprekken burgemeester - raad en vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017
CiteertitelVerordening klankbordgesprekken burgemeester - raad en vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening functioneringsgesprekken burgemeester - raad 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 61 Gemeentewet
  2. artikel 61a Gemeentewet
  3. artikel 61c Gemeentewet
  4. artikel 84 Gemeentewet
  5. artikel 86 Gemeentewet
  6. artikel 147 Gemeentewet
  7. artikel 149 Gemeentewet
  8. artikel 15 Archiefwet 1995
  9. artikel 31 Archiefwet 1995
  10. artikel 9 Archiefbesluit 1995
  11. Circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 10 juli 2012
  12. Reglement van orde voor de vergaderingen en voor andere werkzaamheden van de raad
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-09-2017nieuwe regeling

30-08-2017

Gemeenteblad 2017, 154945

Regelgevingregister 2017, nr. 3.01 / raadsvergadering 30-8-17, nr. 11

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klankbordgesprekken burgemeester – raad en vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017".

Nr. 11,

Afdeling griffie

 

De raad van de gemeente Tiel,

 

overwegende dat op 13 februari 2013 is vastgesteld de “Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – raad 2013;

 

dat deze verordening, blijkens een brief van de commissaris van de Koning d.d. 23 juni 2017, een uitbreiding behoeft met bepalingen inzake een herbenoemingscommissie die de aanbeveling gaat voorbereiden;

 

dat de verordening op basis van de herziene handreiking burgemeestersbenoemingen van het Ministerie van BZK van 4 augustus 2016 een terminologische aanpassing behoeft, waarbij het woord functioneringsgesprek(ken) wordt vervangen door het woord klankbordgesprek(ken) waardoor het karakter van het gesprek burgemeester – raad beter tot uitdrukking wordt gebracht:

 

gelezen het voorstel van de griffier;

 

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 10 juli 2012, alsmede het Reglement van orde voor de vergaderingen en voor andere werkzaamheden van de raad;

 

besluit:

in te trekken de “Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – raad 2013” en vast te stellen de Verordening op de commissie die klankbordgesprekken met de burgemeester houdt en op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt (elk hierna: de commissie).

 

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    De aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden of

  • b.

    jaarlijks een klankbordgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde fracties. Het aantal leden wordt aangepast naar rato van eventuele wijzigingen in het aantal van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    Het lid van de grootste fractie in de raad, gebaseerd op het stemmenaantal tijdens de laatstgehouden verkiezingen voor de gemeenteraad, fungeert als voorzitter van de commissie.

  • 3.

    Als plaatsvervangend voorzitter fungeert het lid van de op één na grootste fractie in de raad, gebaseerd op het stemmenaantal tijdens de laatstgehouden verkiezingen voor de gemeenteraad.

  • 4.

    Plaatsvervangende leden worden niet aangewezen. Het lidmaatschap is persoonlijk en eindigt als het desbetreffende lid ophoudt lid van de gemeenteraad te zijn.

  • 5.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie. Hij is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 6.

    De loco – burgemeester en de gemeentesecretaris worden in de gelegenheid gesteld aan de beraadslagingen van de commissie deel te nemen als adviseur. Zij zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 3 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij de klankbordgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek, wordt verstrekt.

  • 5.

    De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie, van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en de adviseurs.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3.

    De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De commissie streeft naar uniformiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 5 Bijzondere bepalingen over klankbordgesprekken

  • 1.

    De commissie houdt minimaal één maal per jaar een klankbordgesprek met de burgemeester. Voorafgaand aan dit gesprek voert de burgemeester, in het bijzijn van de griffier, individuele gesprekken met de commissieleden ter voorbereiding op de gespreksagenda.

  • 2.

    Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt een commissie tussentijds een klankbordgesprek met de burgemeester.

  • 3.

    De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het klankbordgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige klankbordgesprek in te zien.

  • 4.

    Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige klankbordgesprek.

  • 5.

    In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 6 Informatieverstrekking over klankbordgesprekken

  • 1.

    Van het klankbordgesprek wordt een verslag gemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.

  • 2.

    Een afschrift van het verslag van het klankbordgesprek wordt toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de Koning.

Artikel 7 Contactpersoon bij de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan de secretaris en door hem bewaard op een beveiligde plaats tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3.

    Indien terzake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 9 Verslag over de herbenoemingsprocedure

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,

  • b.

    een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie,

  • c.

    aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

     

    En heeft in ieder geval bij de herbenoeming de volgende bijlage: het verslag van het gesprek met de burgemeester over het concept-verslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.

Artikel 10 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop:

  • ·

    Bij een functioneringsgesprek: het verslag van het functioneringsgesprek is vastgesteld.

  • ·

    Bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door het Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 11 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

  • 4.

    De raadsgriffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 13 Inwerkingtreding en Citeertitel

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en kan worden aangehaald als: "Verordening klankbordgesprekken burgemeester – raad en vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2017".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van 30 augustus 2017,

de griffier, de voorzitter,