Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2017 |
Citeertitel | Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2015
Jeugdwet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-07-2017 | 22-08-2018 | nieuwe regeling | 16-05-2017 Gemeenteblad 2017, 123208 | 123208/2017 |
Burgemeester en wethouders van Oudewater:
Gelet op de Verordening jeugdhulp Oudewater 2015;
Het wenselijk is nieuwe beleidsregels vast te stellen omdat er wijzigingen, aanpassingen en aanvullingen zijn geweest op de “Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2015”.
De “Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2017” treden in werking op de dag na die van de bekendmaking.
De Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2015 worden met ingang de dag na die van de bekendmaking van de “Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2017” ingetrokken.
Op 20 april 2017 heeft de gemeenteraad het Beleidsplan Sociaal Domein 2017-2020 vastgesteld.
Hierin hebben we vastgelegd dat we onze inwoners activeren om mee te doen, jong en oud, ziek of gezond. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners organiseren gezamenlijk de taken in het sociale domein. Hierbij gaan we uit van de eigen kracht van onze inwoners en bieden we waar nodig een vangnet.
Daar waar het kan en mogelijk is, vragen we inzet van onze inwoners om eigen oplossingen te creëren.
Wij stimuleren informele inzet bij oplossingen en brengenorganisaties samen om doelen te behalen.
Waar nodig ondersteunen wij mantelzorgers.
Wij bewerkstelligen samenwerking tussen (gecontracteerde) organisaties en zien een spilfunctie voor het Stadsteam Oudewater die inwoners de weg kunnen wijzen naar oplossingen.
En waar het kan, willen we zoveel mogelijk oplossingen lokaal uitgevoerd zien.
1.1Aanvullende principes Jeugdhulp
Voor de kinderen/jeugdigen gelden een aantal aanvullende principes:
De gemeente maakt bij het vinden van kinderen/jeugdigen met problemen gebruik van natuurlijke vindplaatsen: zoals scholen, huisartsen, RBL, sport- en andere verenigingen, JGZ, SEH van het ziekenhuis, politie, jongerenwerk, signalen uit de omgeving van het gezin, wijkverpleegkundige, maatschappelijk werk en Ferm Werk;
Onafhankelijk van het feit of een kind/jeugdige is aangemeld door de ouders of dat het kind/jeugdige ‘gevonden’ is, blijft de aanpak dat eerst in gesprek met ouders en kind de eigen kracht en de bijdrage die het eigen netwerk kan leveren wordt verkend voordat (duurdere) professionele hulp wordt ingezet. Echter, elke jeugdige krijgt zoveel mogelijk in één keer de juiste hulp, ook als dat dure hulp is;
Het ondersteuningsplan: één gezin, één plan, een vaste coördinator en één budget. Ook voor kinderen/jeugdigen geldt zoveel mogelijk dat de ouders/kind het ondersteuningsplan zelf vormgeven. Het ondersteuningsplan heeft daarbij betrekking op het hele gezin. Problemen in een gezin hangen met elkaar samen en worden integraal benaderd.
Als kinderen/jeugdigen een chronische beperking c.q. aandoening hebben, leidt dit tot een eenmalige indicatie, waarbij alleen herindicatie plaatsvindt op vooraf afgesproken momenten (bijvoorbeeld bij wijziging van de levensfase van een kind), dan wel op aangeven van de ouder/het kind zelf. Dit is vastgelegd in het ondersteuningsplan.
Daarnaast is het op dit moment zo dat als een ouder/kind geen hulpvraag heeft, hulp ook niet ingezet kan worden. Wij laten deze benadering los. De ervaring leert dat bij de ontkenning van een hulpvraag problemen vaak in een later stadium escaleren. Wij willen in staat zijn om als volgens deskundigen de veiligheid van het kind in het geding is – desnoods met drang – hulp in te zetten om latere escalatie (zorg met dwang via de kinderbescherming of rechter) te voorkomen. Deze zorg met drang is onder andere denkbaar voor jeugd die gevonden wordt via Veilig Thuis Utrecht (voorheen: het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en de Steunpunten Huiselijk Geweld) om te voorkomen dat situaties escaleren en – op termijn - jeugdbescherming ingezet moet worden.
Wij zorgen bij het bereiken van de meerderjarigheid (18 jaar), als dat noodzakelijk is, voor een overgang van Jeugdhulp naar andersoortige ondersteuning, waardoor er sprake is van zorgcontinuïteit, ook als de wet daarin geen rol voor de gemeente voorziet. Dit in het belang van de betrokkene jeugdige, de samenleving en de gedane investeringen.
Alle definities en begrippen die we in deze beleidsregels gebruiken, hebben dezelfde betekenis als in de Wet en de Verordening:
3. Ondersteuningsplan / familiegroepsplan
Op grond van de uitkomsten van het onderzoek als bedoeld in artikel 6 van de Verordening stelt de inwoner, al dan niet met begeleiding, een integraal ondersteuningsplan op. Het is ook mogelijk om daarbij een familiegroepsplan in te dienen. Hierbij stellen de ouders en/of jeugdige, samen met het sociaal netwerk van het gezin een plan van aanpak op.
4.1 Overige voorzieningen Ad Verordening artikel 2 lid 4
Met overige voorzieningen worden o.a. de werkzaamheden die het maatschappelijk werk, de GGDrU (JGZ) maar ook begeleiding via het onderwijs bedoeld. Het zijn voor de inwoner vormen van hulp en ondersteuning, in veelal de eerste lijn. Hierbij valt ook te denken aan nazorg of, indien passend en noodzakelijk, overbruggingszorg.
4.2 Individuele voorziening: Algemeen
Ad Verordening artikel 2 lid 3
Een individuele voorziening is het aanbod van diensten of activiteiten dat, alleen na zorgvuldig onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers, middels een beschikking toegankelijk is en dat is gericht op Jeugdhulp.
Naar behoefte en doel van de begeleiding wordt onderzoek gedaan. Dit onderzoek vormt de basis voor het ondersteuningsplan. Hiervoor zijn voldoende zorgaanbieders gecontracteerd. Deze zijn te vinden op:
http://inkooputrechtwest.nl/wp-content/uploads/2016/11/20170213-Zorgaanbieders-2017-Versie-2.pdf
Een jeugdige kan toegang krijgen tot een individuele voorzieningen via het Stadsteam Oudewater. Daarnaast is het rechtstreeks doorverwijzen naar een individuele voorziening bij de wet geregeld voor de volgende professionals:
Gecertificeerde instelling, wanneer er sprake is van dwang.
4.2.1 Individuele voorziening: Ondersteuning en J-GGZ
Hieronder vallen de volgende voorzieningen:
Deze voorzieningen zijn gericht op de behandeling en hulp aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie-gerelateerde problemen. Daarnaast bieden deze voorzieningen behandeling/hulp voor de bevordering van de deelname aan het maatschappelijk verkeer (geen preventie en begeleiding) van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem. Hierbij zijn de voorzieningen gericht op het herstellen van de veiligheid van de jeugdige en/of de samenleving.
4.2.2 Individuele voorziening: Dyslexie
De zorg voor kinderen met een ernstig enkelvoudige dyslexie (EED) valt onder de Jeugdwet. Hierbij hebben we het over de vergoeding voor onderzoek en behandeling. De zorg voor kinderen met dyslexie bestaat uit een intake, diagnose en maximaal 60 behandelingen. Dit aanbod is te vinden op:
http://inkooputrechtwest.nl/wp-content/uploads/2016/11/20170213-Zorgaanbieders-2017-Versie-2.pdf
4.2.3 Individuele voorziening: Vervoer
Op grond van artikel 2.3, tweede lid, van de Jeugdwet omvatten voorzieningen op het gebied van jeugdhulp ook het vervoer van een jeugdige van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden, voor zover naar het oordeel van het college noodzakelijk in verband met een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid.
Vervoer wordt niet als een aparte voorziening verstrekt en beschikt, maar is onderdeel van andere voorzieningen Jeugdhulp zoals 1.05 Begeleiding Jeugd Ambulant (code 1.05), Behandeling Jeugd Ambulant (code 1.06) en Dagbesteding (code1.07).
Dagbehandeling valt onder 1.07en daarbinnen is vervoer inclusief gezien het feit dat hier ook het onderdeel Behandeling Jeugd Ambulant wordt toegepast. Voor deze zorgvormen wordt geacht dat dit op locatie van de jeugdige plaatsvindt, waardoor er in principe geen vervoer nodig is. Zorgaanbieders zijn verantwoordelijk voor het regelen van vervoer.
Algemene uitzonderingen op bovenstaande zijn medisch, rolstoelvervoer en uitzonderlijk vervoer tijdens vakantieperioden.
Bij het bepalen of een vervoersvoorziening naar een individuele voorziening jeugdhulp noodzakelijk is in verband met een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid, hanteert het college het volgende afwegingskader:
als ouders het vervoer naar de jeugdhulpvoorziening zelf niet of niet volledig kunnen regelen, wordt nagegaan of er iemand uit het sociale netwerk is die wat kan betekenen in het vervoer van de jeugdige naar de voorziening voor jeugdhulp. indien de inzet van het sociaal netwerk niet of onvoldoende mogelijk is, dan wordt nagegaan welke vervoersvoorziening het meest passend is. Hierbij wordt in eerste instantie gekeken naar voorliggend aanbod, vervolgens naar vervoer met het OV (al dan niet met begeleiding) en tenslotte naar aangepast vervoer. Combinaties van vervoersmogelijkheden zijn daarbij ook mogelijk.
De vraag om een vervoersvoorziening voor een individuele voorziening zal in de regel tegelijk met een aanvraag voor de desbetreffende voorziening aan de orde zijn en wordt dan meegenomen bij de besluitvorming. Het kan echter ook zo zijn dat een vervoersvraag zich na verloop van tijd voordoet (een jeugdige heeft al jeugdhulp, en er ontstaat een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid).
De volgende vormen van vervoersvergoeding worden onderscheiden
De volgende tarieven kunnen voor bovenstaande als leidraad dienen:
4.2.4 Individuele voorziening: Begeleiding
Hieronder vallen de voorzieningen:
De individuele begeleiding is gericht op het voorkomen van achter uitgaan, stabiliseren of het verbeteren van zelfredzaamheid en/of participatie van de jeugdige en het gezin.
De dagbesteding is gericht op:
Kortdurend verblijf is gericht op:
4.2.5 Individuele voorziening: Door/ met tussenkomst van SAVE
Hieronder vallen de voorzieningen:
Ouders zijn primair verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Als er specifieke vragen of zorgen zijn over de opvoeding of de situatie van hun kind, dan is het Stadsteam Oudewater van de gemeente het eerste aanspreekpunt. Bij een onveilige opvoedingssituatie - of dreiging van afglijden naar criminaliteit- sluit een gebiedsgebonden SAVE-team aan bij het lokale team. Voor Oudewater gaat het om het SAVE-team Woerden, Montfoort, Oudewater. Deze medewerkers zijn aangesloten bij Stichting Samen Veilig Midden Nederland.
In het dwangkader kunnen medewerkers van SAVE middels een “bepaling jeugdhulp” jeugdhulp toewijzen. Dit is van toepassing als verblijf plaatsvindt op basis van een rechterlijke machtiging via kinderrechter. Het dwangkader wordt opgelegd bij risico op onttrekking aan zorg - door zichzelf of omgeving.
4.2.6 Individuele voorziening: JeugdzorgPlus
JeugdzorgPlus is er voor jeugdigen met ernstige (gedrags)problemen. Zij kunnen in instellingen voor jeugdzorgplus worden geplaatst (gesloten jeugdzorg). Daar krijgen zij hulp in een gesloten omgeving.
Deze jeugdigen hebben bescherming nodig tegen zichzelf of tegen anderen. Het is in het belang van de jeugdigen zelf dat zij een behandeling krijgen in geslotenheid. Dit voorkomt dat zij zich onttrekken aan de zorg die ze nodig hebben, of dat anderen hen onttrekken aan de zorg.
Doel van JeugdzorgPlus is enerzijds veiligheid en bescherming bieden. Anderzijds is het doel jeugdigen te stabiliseren en zodanig hulp te bieden dat er perspectief is op een traject (thuis, in een residentiële voorziening of pleeggezin) waar de jeugdige een dagbesteding (onderwijs) heeft.
Het kenmerk van de Individuele voorziening JeugdzorgPlus is de mogelijkheid om beperkende maatregelen toe te passen. De behandeling is erop gericht om de impact van de beperkende maatregelen zo passend mogelijk te laten zijn, en de jeugdige voor te bereiden op een tijd waarin er geen noodzaak maar ook geen mogelijkheid meer is voor beperkende maatregelen.
Binnen de JeugdzorgPlus voorziening leert men de jeugdige om met een aantal chronisch aanwezige condities om te gaan. Deze condities kunnen gelegen zijn in de jeugdige (stoornissen, gedrag etc.), in het systeem van de jeugdige (disfunctionele gezinssystemen) of in de bredere omgeving (vatbaarheid voor vriendengroepen, loverboys). Doel is om de jeugdige vaardigheden bij te brengen die ervoor zorgen dat de jeugdige voldoende normaal kan meedoen in de samenleving.
4.2.7 Individuele voorziening: Gezinsvervanging
Gezinsvervanging (waaronder pleegzorg) is plaatsing in gezinsverband als hulp thuis niet meer mogelijk is en een jeugdige voor korte of langere tijd uit huis moet worden geplaatst. Het gaat om een combinatie van ‘zo gewoon mogelijk opgroeien’ en professionele hulp.
De jeugdhulpaanbieder die pleegzorg aanbiedt, draagt zorg voor de samenwerking tussen alle partijen rond de jeugdige en biedt, waar nodig professionele hulp aan de jeugdige, de pleegouders en eventueel de ouders.
4.2.8 Individuele voorziening: Zeer specialistische functies
Wat valt onder zeer specialistische functies?
Bij het bepalen van de juiste zorg kunnen de consulenten van het Stadsteam Oudewater, met goedkeuring van de jeugdige en/ of zijn ouders, nadere expertise inzetten. Hiertoe is een aantal externe adviseurs gecontracteerd.
6.Zelfstandige aanvraag door jeugdige
Jeugdigen kunnen vanaf 16 jaar zelfstandig, en zonder medeweten van de ouder een ondersteuningsplan indienen.
7.1 Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een pgb
Een pgb is een geschikt instrument voor de cliënt om zijn leven naar eigen wensen en behoeften, en in eigen regie in te vullen. Het is een verstrekking vorm die bij uitstek geschikt is voor mensen die zelf de regie over hun leven kunnen voeren. Belanghebbenden moeten vooraf goed weten wat het pgb inhoudt en welke verantwoordelijkheden ze daarbij hebben. Ook is van belang dat tijdens het gesprek risico’s (als bijvoorbeeld schuldenproblematiek) en implicaties naar aanleiding hiervan worden afgewogen. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) verzorgt naast de administratie ook de voorlichting voor en ondersteuning aan budgethouders.
Een voorziening in de vorm van een pgb wordt verstrekt indien dit gemotiveerd, in het ondersteuningsplan wordt aangegeven en wordt voldaan aan onderstaande voorwaarden en kwaliteitseisen en hetgeen wordt gesteld in het financieel besluit Jeugdhulp Oudewater 2017.
De kosten van een verstrekking in ZIN zijn hoger dan een verstrekking in een pgb. De reden hiervoor is dat bij een besteding van een pgb in het algemeen sprake is van lagere overheadkosten en minder administratieve processen voor de aanbieder. Het betreft vaak kleinere organisaties of zelfstandige professionals met minder overheadkosten. Daarnaast is de cliënt in staat zelf coördinerende activiteiten uit te voeren. Het is denkbaar dat bij een pgb er meer zorg geleverd kan worden dan in een verstrekking in ZIN.
7.2 Bekwaamheid van de aanvrager
Als er sprake is van een ernstig vermoeden dat de budgethouder problemen zal hebben met het omgaan met een pgb, kan een pgb geweigerd worden. Om een pgb af te wijzen moet er enige feitelijke onderbouwing zijn op grond waarvan afgewezen kan worden. De onderbouwing van de afwijzing wordt in de beschikking vermeld.
Situaties waarbij het risico groot is dat het pgb niet besteedt wordt aan het daarvoor bestemde doel kunnen zijn:
Bovenstaande opsomming is niet uitputtend. Er kunnen andere situaties denkbaar zijn waarin het verstrekken van een pgb niet gewenst is.
Sommige voorzieningen zijn uitgesloten van pgb
7.4 Eigen verantwoordelijkheden van de budgethouder
De budgethouder is zelf verantwoordelijk voor:
Degene die ingeschakeld wordt voor het uitvoeren van deze voorzieningen in pgb, is, indien noodzakelijk, zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van loongegevens aan de belastingdienst.
De hoogte van een pgb voor jeugdhulp wordt bepaald per uur, per resultaat of per dag(deel) op basis van het basistarief dat door de gemeente bij de inkoop van jeugdhulp is vastgesteld voor de betreffende soort begeleiding per uur, per resultaat of per dag(deel) bij Zorg in Natura (ZiN).
Als er gekozen wordt voor een pgb, wordt in de beschikking opgenomen:
7.6 Pgb bij een persoon die behoort bij het sociaal netwerk/ niet-professionele zorgverleners
Met een pgb kan hulp vanuit het sociaal netwerk bekostigd worden als er sprake is van boven gebruikelijke zorg, in tegenstelling tot ‘de gebruikelijke zorg’. Gebruikelijke zorg is de normale, dagelijkse zorg die partners, ouders, inwonende kinderen en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar onderling te bieden (zie bijlage 1 voor richtlijnen).
Het vaststellen dat er sprake is van boven gebruikelijke zorg geeft op zichzelf geen recht op een vorm van jeugdhulp. Bij de afweging of een individuele voorziening jeugdhulp aan de orde is, worden ook de andere aspecten, zoals genoemd in artikel 6, lid 1, van de verordening meegewogen.
Om te onderzoeken of er sprake is van boven gebruikelijke zorg, bespreekt het Stadsteam Oudewater met de inwoner die het pgb aanvraagt:
In bepaalde gevallen kan het betalen voor mantelzorg redelijk zijn:
Het is toegestaan om samen zorg in te kopen via het pgb. De mogelijkheid bestaat om een voorziening te verstrekken die door een groep te gebruiken is. Gaat het om een individuele voorziening dan blijft het te behalen zorgdoel en het proces van aanvraag, afhandeling, declaratie, facturering en verantwoording wel individueel.
De zorgaanbieder voldoet aan alle van toepassing zijnde en meest recente en vigerende (kwaliteit)eisen die voortvloeien uit wet- en regelgeving. De volgende kwaliteitseisen gelden voor alle professionele jeugdhulpaanbieders:
Gemeente Oudewater heeft, naast de wettelijke kwaliteitseisen, de ruimte om in de voorwaarden bij hun contractuele overeenkomsten met jeugdhulpaanbieders aanvullende eisen te stellen aan de kwaliteit van de professionele jeugdhulp.
8.Vergoeding door andere financiers
Hulp/ondersteuning die bekostigd kan worden door andere financiers, bijvoorbeeld hulp die zorgverzekeraars beschikbaar stellen via (aanvullende) pakketten, komt niet in aanmerking voor vergoeding (noch in natura noch middels pgb). Dit geldt ook voor jeugdigen of ouders zonder aanvullend pakket.
9.Onafhankelijke cliëntondersteuning
Wanneer een inwoner zich meldt met een hulpvraag (dus bij de 'toegang' tot ondersteuning), moet hij of zij gebruik kunnen maken van onafhankelijke cliëntondersteuning, ook bij de aanvraag voor Jeugdhulp. De Wmo 2015 definieert cliëntondersteuning als het bieden van informatie, advies en algemene ondersteuning, die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie. Wanneer een jeugdige/ouder zich meldt met een hulpvraag, moet hij of zij gebruik kunnen maken van cliëntondersteuning bijvoorbeeld voor hulp bij het opstellen van het ondersteuningsplan. Hiervoor kan iemand uit het sociaal netwerk (familie, vrienden) ingezet worden, maar het kan ook een professionele hulpverlener zijn. Onafhankelijke cliëntondersteuning wordt los van het Stadsteam Oudewater aangeboden. Vanaf 2017 wordt de cliëntondersteuning geleverd door stichting MEE Utrecht, Gooi en Vechtstreek en is voor de inwoner gratis. Het Stadsteam Oudewater wijst inwoners op het recht op onafhankelijke cliëntondersteuning.
Elk kind, elke jongere en elke volwassene die te maken krijgt met jeugdhulp, kan de hulp van het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) vragen. Het AKJ voert het vertrouwenswerk uit namens alle gemeenten in het land samen met onderaannemers. De vertrouwenspersonen zijn er om te begeleiden en ondersteunen. Er kunnen allerlei vragen zijn waar de inwoner graag een duidelijk antwoord op wil hebben. Als je als jongere in een instelling zit, komt de vertrouwenspersoon op bezoek.
Bij de afhandeling van klachten in het kader van jeugdhulp wordt onderscheid gemaakt tussen;
Klachten over de gevoerde procedure of over de bejegening door een medewerker van het Stadsteam Oudewater kunnen bij het Stadteams Oudewater zelf worden ingediend.
Klachten of bejegening door een medewerker van een zorgaanbieder, of over de dienstverlening van een zorgaanbieder kunnen ingediend worden bij de betreffende organisatie.
12.Inspraak en medezeggenschap
Cliënten en vertegenwoordigers van cliëntgroepen worden vroegtijdig in de gelegenheid gesteld om voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen en om advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp. Hiervoor is de Participatieraad Oudewater opgericht.
Dit besluit kan worden aangehaald als: "Beleidsregels jeugdhulp gemeente Oudewater 2017".
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Oudewater gehouden op 2 mei 2017
De secretaris, De burgemeester,
Mr. W.J. Tempel Mr. drs. P. Verhoeve
Richtlijn gebruikelijke zorg van ouders voor kinderen met een normale ontwikkeling,per leeftijd (bron: CIZ)
NB: deze zorg voor kinderen vanaf 3 jaar is geen gebruikelijke zorg als is vastgesteld dat het gaat om een kind met ernstige meervoudig complexe handicaps (MCG), ook wel genoemd ernstige meervoudige beperkingen (EMB). MCG/EMB kinderen hebben een ernstige verstandelijke beperking met een blijvend zeer laag ontwikkelingsperspectief en een motorische beperking. Meestal is ook sprake van zintuiglijke problemen (waaronder prikkelverwerkingsstoornissen) en/of somatische aandoeningen.