Organisatie | Boxtel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenprotocol gemeente Boxtel 2002 |
Citeertitel | Klachtenprotocol gemeente Boxtel 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klacht, klachtenregeling, gedraging |
Deze regeling vervangt het klachtenprotocol, zoals vastgesteld op 21 september 1999
Onbekend
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-10-2001 | Nieuwe regeling | 27-09-2001 Brabants Centrum, 04-10-2001 | Onbekend |
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Boxtel, ieder voor zoveel het zijn bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31-07-01;
gehoord de commissie Bestuur en Middelen en de Ondernemingsraad;
Het niveau van behandeling van klachten
Aan een afdelingshoofd en aan de commandant brandweer wordt mandaat verleend om te beslissen op een klacht die gericht is tegen een ambtenaar, werkzaam op diens afdeling. Aan de gemeentesecretaris wordt mandaat verleend om te beslissen op een klacht die gericht is tegen een afdelingshoofd.
De burgemeester beslist op een klacht gericht tegen de gemeentesecretaris en op een klachtgericht tegen de commandant brandweer.
Het college van burgemeester en wethouders beslist op een klacht gericht tegen de burgemeester.
De burgemeester beslist op een klacht gericht tegen de gemeenteraad, op een klacht gericht tegen het college van burgemeester en wethouders en op een klacht gericht tegen een of meer wethouders.
Degene tot wie een klager zich met een mondelinge klacht wendt, zet de essentie daarvan op schrift en legt de tekst aan klager ter ondertekening voor akkoord voor. Vervolgens draagt degene tegenover wie mondeling de klacht is geuit, er zorg voor dat de klacht wordt voorgelegd aan degene tot wiens competentie het behoort daarop te beslissen en kan de procedure van afdeling 9:2 Awb (schriftelijke klachten) worden gevolgd.
Evenwel, indien de klager niet wenst dat de mondelinge klacht op schrift wordt gesteld, draagt degene tegenover wie mondeling de klacht is geuit, er zorg voor dat de klacht wordt voorgelegd aan degene tot wiens competentie het behoort daarop te beslissen. Deze laatste handelt alsdan de klacht zorgvuldig af.
Voor zover geen toepassing wordt gegeven aan artikel 9:5 van de Awb, wordt ten aanzien van schriftelijke klachten met inachtneming van het volgende gehandeld:
Zowel de klager als degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, worden schriftelijk voor het horen uitgenodigd.
Het horen geschiedt door degene tot wiens competentie het behoort om op de klacht te beslissen.
Tenzij een der partijen of beiden zich daartegen verzetten, vindt het horen in elkaars aanwezigheid plaats.
Zij kunnen zich ter behartiging van hun belangen tijdens het horen laten bijstaan. De kosten die daaraan zijn verbonden, blijven voor rekening van degene die deze heeft meegebracht.
Dit klachtenprotocol treedt in werking op een door het college van burgemeester en wethouders te bepalen tijdstip, per welke datum het klachtenprotocol zoals laatstelijk vastgesteld d.d. 21 september 1999 komt te vervallen.
Op klachten die zijn ingediend vóór inwerkingtreding van dit klachtenprotocol is het klachtenprotocol d.d. 21 september 1999 van toepassing.