Organisatie | Pekela |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling behorend bij het 'Besluit openstellen elektronische weg indienen zienswijzen en bezwaarschriften Pekela 2015' |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling openstellen elektronische weg indienen zienswijzen en bezwaarschriften Pekela 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Besluit openstellen elektronische weg indienen zienswijzen en bezwaarschriften Pekela 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2016 | Nieuwe regeling | 15-09-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 16 maart 2016 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van Pekela,
Gelet op het ‘Besluit openstellen elektronische weg indienen zienswijzen en bezwaarschriften Pekela 2015’,
met betrekking tot de uitvoering van het ‘Besluit openstellen elektronische weg indienen zienswijzen en bezwaarschriften Pekela 2015’ de volgende bepalingen vast te stellen:
Artikel 2 Indiening zienswijzen door groepen
Groepen personen die gezamenlijk elektronisch een zienswijze willen indienen, doen dit door:
a) één persoon het webformulier te laten invullen en verzenden, en
b) een lijst met namen van de overige personen uit de groep als bijlage bij het webformulier te voegen, welke lijst is ondertekend door die overige personen.
Artikel 7 Weigering van elektronische berichten
Elektronische berichten worden geweigerd en niet in behandeling genomen indien:
a) De virusscanner een virus in het bericht dan wel bijlage vermoedt of detecteert;
b) Het bericht inclusief bijlagen groter is dan 20 MB of een andere omvang indien dat bij de bekendmaking van een specifiek ontwerpbesluit of ontwerpplan expliciet is vermeld;
c) De bijlagen zijn aangeleverd in een ander bestandsformaat dan:
Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Algemene en artikelsgewijze toelichting op de Uitvoeringsregeling behorend bij het ‘Besluit openstellen elektronische weg indienen zienswijzen en bezwaarschriften Pekela 2015’
Door middel van het ‘Besluit openstellen elektronische weg indienen zienswijzen en bezwaarschriften Pekela 2015’ hebben de raad, het college en de burgemeester van Pekela besloten om de elektronische weg open te stellen voor zienswijzen en bezwaarschriften die bij hen kunnen worden ingediend (uitgezonderd personele bezwaren). In datzelfde besluit hebben de raad en de burgemeester aan het college de bevoegdheid gegeven om nadere regels te stellen. In onderhavige regeling stelt het college deze nadere regels vast.
Artikel 1 Elektronische indiening zienswijzen; Artikel 3 Elektronische indiening bezwaarschriften
Om het elektronisch verkeer beheersbaar te houden is ervoor gekozen te werken met een webformulier - dat is te bereiken via de website van de gemeente en (voor zienswijzen) via een daaraan gekoppelde website – en om alle andere mogelijke vormen van elektronisch verkeer uit te sluiten. Op die manier kan ten eerste gestuurd worden op de gegevens die de burger dient aan te leveren, en ten tweede wordt voorkomen dat er bijvoorbeeld e-mails worden verzonden naar diverse emailadressen binnen de organisatie en daar rond gaan zwerven of zoekraken.
Artikel 2 Indiening zienswijzen door groepen
Het komt geregeld voor dat een zienswijze wordt ingediend door een groep personen, bijvoorbeeld een groep buren of omwonenden. Om efficiënt met dit soort situaties om te gaan, is deze bepaling opgenomen.
Artikel 4 Ondertekening elektronisch ingediend bezwaarschrift
Een bezwaarschrift dient te zijn voorzien van een handtekening. DigiD voldoet aan de eisen die de Algemene wet bestuursrecht (Awb) stelt aan de ondertekening van elektronische berichten.
NB. Een zienswijze kan zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend, en de Awb stelt niet als eis dat een zienswijze moet zijn voorzien van een handtekening. Daarom is de eis van ondertekening door middel van DigiD niet opgenomen in Afdeling A van deze regeling.
Artikel 6 Tijdstip ontvangst elektronisch bericht; ontvangstbevestiging
De Awb kent een aparte regeling voor het registreren van tijdstip van ontvangst van een elektronisch bericht ten opzichte van ontvangst van reguliere post; artikel 6 is in overeenstemming met die bepalingen. Doordat de indiener van een elektronisch bericht een emailadres dient op te geven, kan automatisch een (technische) ontvangstbevestiging worden verstuurd. Hiermee wordt echter alleen kenbaar gemaakt dat er een bericht is ontvangen door de gemeente, het zegt nog niets over de compleetheid, ontvankelijkheid, etc. Dit zal hierna nog handmatig moeten worden gecontroleerd en bevestigd.
Artikel 7 Weigering van elektronische berichten
Hier moet een onderscheid worden gemaakt tussen bezwaarschriften en zienswijzen:
Artikel 8 Wijze van verzending van aanvullende informatie
Bij het webformulier kunnen bestanden als bijlage worden gevoegd. Dit heeft vanuit efficiency-oogpunt uiteraard de voorkeur, maar er moet ook een mogelijkheid zijn om aanvullende informatie op een andere wijze aan te leveren. Het moet dan wel zijn te achterhalen bij welk elektronisch bericht de aanvullende informatie behoort. Er is gekozen voor het begrip ‘schriftelijk’, omdat dit zowel ziet op aanleveren per reguliere post als op in persoon afgeven aan de balie van het gemeentehuis.
Bij het begrip ‘webdienst voor bestandsuitwisseling’ kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een dienst als WeTransfer.