Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Woensdrecht |
Citeertitel | Reglement van orde gemeenteraad Woensdrecht |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Z17.02921 |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-08-2017 | 25-08-2017 | Vernieuwde regeling | 12-07-2017 | 2017-045 | |
25-08-2017 | 31-03-2023 | Reglement van orde gemeenteraad Woensdrecht | 12-07-2017 |
De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 12 juli 2017;
gelezen het voorstel van het presidium van 23 maart 2017;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
- de gemeenteraad verplicht is tot het vaststellen van een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden;
- de gemeenteraad verplicht is om voor ingestelde raadscommissies de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze te regelen;
- het aanbeveling verdient om diverse ontwikkelingen en gevoerde discussies door te laten werken in de werkwijze van de opinieraden en de gemeenteraad;
Het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Woensdrecht als volgt vast te stellen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
a. griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
b. initiatiefvoorstel: voorstel van een raadslid voor een verordening of ander voorstel;
c. voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;
d. motie: verklaring waarmee een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;
e. subamendement: voorstel van een raadslid tot wijziging van een aanhangig amendement;
f. amendement: voorstel van een raadslid tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing;
g. besluitraad: een raadsvergadering (bijeenkomst) waarbij aansluitend aan de laatste opinieraad van een raadscyclus besluitvorming plaatsvindt over de als A-stuk aangemerkte voorstellen en de voorstellen van de opinieraad over de afhandeling van ingekomen stukken;
h. A- voorstel: een voorstel dat door de opinieraad wordt geagendeerd voor de besluitraad, waarbij alle deelnemende fracties het voorstel aangemerkt moeten hebben als A-voorstel;
i. B-voorstel: een voorstel dat door de opinieraad wordt geagendeerd voor de raadsvergadering;
j. Opinieraad: een commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.
Artikel 3 De agendacommissie en het vaststellen van vergaderingen
Ze heeft in ieder geval de volgende taken:
a. het voorbereiden en vaststellen van voorlopige agenda's voor raadsvergaderingen en opinieraadsvergaderingen;
b. het vaststellen van de vergadercyclus van de raad, van de opinieraden en andere werkzaamheden van de raad;
c. het doen van een voorstel tot afwikkeling van ingekomen stukken, dit voorstel wordt via de opinieraad naar de besluitraad geleid;
d. het vaststellen van vergaderingen als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de Gemeentewet en het volgende lid.
Artikel 5 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Artikel 6 Benoeming wethouders
Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit drie raadsleden. De commissie onderzoekt of benoeming van de kandidaat voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de Gemeentewet en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.
In opdracht van de burgemeester wordt voor de aanvang van iedere ambtstermijn ten behoeve van de wethouder(s) een risicoanalyse integriteit uitgevoerd. De burgemeester deelt de conclusie of er uit dit onderzoek mogelijke belemmeringen zijn voortgekomen die een benoeming tot wethouder in de weg staan mee aan de commissie onderzoek geloofsbrieven wethouder. De risicoanalyse wordt alleen aan de burgemeester, de kandidaat en zijn fractievoorzitter bekend gemaakt vanuit privacy overwegingen, nadat de kandidaat hiervoor toestemming heeft gegeven. De kandidaat wethouder overlegt een verklaring omtrent het gedrag.
Hoofdstuk 2 Raadsvergaderingen
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep bekend gemaakt. Als na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Bij het openen en sluiten van de vergadering spreekt de voorzitter de Overweging uit. Dit wordt door alle aanwezigen die dat kunnen staande aangehoord.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
Artikel 19 Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Paragraaf 5 Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 22 Verslag en besluitenlijst
Een verslag bevat in ieder geval:
3. Een besluitenlijst bevat in ieder geval:
a. de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;
c. een overzicht van de genomen besluiten;
d. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
e. bij het desbetreffende agendapunt, de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 15 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
Paragraaf 6 Besloten raadsvergaderingen
Artikel 24 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement overeenkomstig van toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 26 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3 Bevoegdheden en instrumenten raadsleden
De eerste behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt in de regel plaats in de opinieraad tot welk het onderwerp van de motie functioneel thuishoort. Moties worden uiterlijk 48 uur voor de vergadering van de agendacommissie aangemeld voor agendering. Deze bepaling geldt niet voor actuele en spoedeisende moties.
Een voorstel wordt nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht, of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dat geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
De eerste behandeling van een initiatiefvoorstel vindt in de regel plaats in de opinieraad tot welk het onderwerp van het voorstel functioneel thuishooli. Initiatiefvoorstellen worden uiterlijk 48 uur voor de vergadering van de agendacommissie aangemeld voor agendering.
Deze bepaling geldt niet voor actuele en spoedeisende initiatiefvoorstellen.
Artikel 31a Wensen en bedenkingen
Wensen en bedenkingen door de gemeenteraad worden geuit door middel van een raadsbesluit.
De voorzitter kan weigeren een vraag aan de orde te stellen, indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven, indien het geen actueel of spoedeisend onderwerp betreft of indien het onderwerp in de raadsvergadering op dezelfde dag aan de orde komt. In dat geval wordt de vraag doorverwezen naar de Opinieraad.