Organisatie | Omgevingsdienst Regio Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-12-2013 | Onbekend | 24-06-2013 Onbekend | AB 24062013.5a |
Hoofdstuk 2 STRUCTUUR, TAKEN EN FUNCTIES VAN DE ONDERDELEN VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE
Artikel 4 Leiding en taken van de staf
De ODRN kent de volgende principes die in de bedrijfsvoering worden verankerd: De kwaliteit van de bedrijfsvoering wordt permanent bewaakt en vindt zijn kwalitatieve standaard in de principes van het model van het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK). Vanuit deze bedrijfskundige benadering worden directeur en managementteam geadviseerd over een effectieve en doelmatige wijze van inrichting van de organisatie.
Artikel 5 Structuur en leiding afdeling Vergunning 1
Bij afwezigheid van meer dan vijf opeenvolgende werkdagen van het afdelingshoofd Vergunning 1 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Vergunning 1 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
Artikel 6 Taken afdeling Vergunning 1
De afdeling Vergunning 1 heeft de taken zoals weergegeven in bijlage 1.
Artikel 7 Structuur en leiding afdeling Verguning 2
Bij afwezigheid van meer dan vijf opeenvolgende werkdagen van het afdelingshoofd Vergunning 2 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervanger van het afdelingshoofd Vergunning 2 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
Artikel 8 Taken afdeling Vergunning 2
De afdeling Vergunning 2 heeft de taken zoals weergegeven in bijlage 1.
Artikel 9 Structuur en leiding afdeling Handhaving 1
Bij afwezigheid van meer dan vijf opeenvolgende werkdagen van het afdelingshoofd Handhaving 1 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Handhaving 1 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
Artikel 10 Taken afdeling Handhaving 1
De afdeling Handhaving heeft de taken zoals weergegeven in bijlage 1.
Artikel 11 Structuur en leiding Handhaving 2
Bij afwezigheid van meer dan vijf opeenvolgende werkdagen van het afdelingshoofd Handhaving 2 treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Handhaving 2 machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
Artikel 12 Taken afdeling Handhaving 2
De afdeling Handhaving 2 heeft taken zoals weergegeven in bijlage 1.
Artikel 13 Structuur en leiding afdeling Juridisch advies
Bij afwezigheid van meer dan vijf opeenvolgende werkdagen van het afdelingshoofd Juridisch advies treedt een van de andere afdelingshoofden op als plaatsvervanger. Indien de directeur geen plaatsvervanger heeft aangewezen, is het oudste afdelingshoofd in anciënniteit bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. In aanvulling op de vorige volzinnen kan de directeur een van de plaatsvervangers van het afdelingshoofd Juridisch advies machtigen ook in andere situaties, dan die bedoeld in eerste volzin in de plaats van het afdelingshoofd op te treden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen van 24 juni 2013.
De voorzitter,
De secretaris.
Bijlage 1 Structuur en taken afdelingen ODRN
De ODRN voert voor haar opdrachtgevers de volgende taken uit:
Wabo-vergunningverlening en -handhaving voor de gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland voor zover het inrichtingen betreft in de regio van de ODRN. Binnen het grondgebied van de gemeente Nijmegen wordt ook de Wabo-vergunningverlening en -handhaving (activiteit bouwen) uitgevoerd voor particulieren;
Wabo-vergunningverlening voor het onderdeel Milieu bij complexe bedrijven in de provincie Gelderland. Het bevoegd gezag bij deze bedrijven kan liggen bij GS van de provincie Gelderland of Overijssel. Het bevoegd gezag bij deze bedrijven kan liggen bij GS van de provincie Gelderland of Overijssel of bij B&W van een van de gemeenten in deze provincies.
In de afdeling Vergunning 1 zijn de Wabo taken (BRIKS) ondergebracht, met uitzondering van de milieuactiviteiten. De werkzaamheden van de BRIKS Vergunningverlening valt grofweg te onderscheiden in een drietal werkzaamheden:
In de afdeling Vergunning 2 staat milieuvergunningverlening centraal voor alle inrichtingen binnen de regio van de ODRN. Daarnaast verzorgt deze afdeling de Wabo-vergunningverlening bij BRZO-bedrijven in de provincies Gelderland en Overijssel en teven comlexe bedrijven in de provincie Gelderland.
Om een goede verbinding en afstemming te waarborgen tussen beide afdelingen in geval van meervoudige en complexe vergunningverlening, draagt een projectleider zorg voor de functionele begeleiding en is verantwoordelijk voor een goede afhandeling van het dossier.
De volgende werkprocessen worden gedefinieerd binnen de afdeling Vergunning 1 en 2:
In de afdeling Handhaving 1 zijn de toezicht- en handhavingstaken BRIKS (ingebracht door de gemeente Nijmegen) ondergebracht. Deze afdeling voert verder toezicht en handhaving Wm basistaken uit voor de gemeenten Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen en provincie Gelderland. Het integrale karakter van het handhavingsproces wordt met deze mix van medewerkers Milieu en Wabo-overig, gewaarborgd. In dit stadium worden geen verdergaande specialisatie naar branches opgelegd. Dat neemt niet weg dat medewerkers taakaccenten zullen krijgen. Immers de kwaliteit van het geleverde product heeft prioriteit. In een later stadium zal een analyse van de aanwezige deskundigheid worden gemaakt en in overleg met de medewerkers van de handhavingsafdelingen worden taakaccenten benoemd.
In de afdeling Handhaving 2 worden eveneens de toezicht- en handhavingstaken BRIKS ondergebracht. Deze afdeling voert verder toezicht en handhaving WM basistaken uit voor de gemeenten Groesbeek, Millingen aan de Rijn, Ubbergen, Wijchen en provincie Gelderland.
Daarnaast worden de handhavingswerkzaamheden voor majeure risicobedrijven (Brzo en IPPC categorie 4) uitgevoerd door afdeling Handhaving 2. De ODRN is namelijk een van de zes landelijke Brzo-RUD's.
De volgende wekrprocessen worden gedefinieerd binnen de afdelingen Handhaving:
De medewerkers van de afdeling Juridisch advies verrichten juridische werkzaamheden ten behoeve van de primaire processen van de afdelingen Handhaving en de afdelingen Vergunningverlening. De functionele aansturing voor wat betreft de aard, omvang en inhoud van de door hen te verrichten werkzaamheden vindt dan ook plaats vanuit de behoefte aan juridisch advies en ondersteuning vanuit die afdelingen. Afspraken over de kwantitatieve en kwalitatieve juridische inzet worden in overleg met het afdelingshoofd gemaakt. Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor de hiërarchische aansturing van de juridische medewerkers en personele aangelegenheden.
De volgende werkprocessen worden gedefinieerd binnen de afdeling Juridische advisering: