Organisatie | Omgevingsdienst Regio Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Ziekteverzuimprotocol Omgevingsdiensten in Gelderland |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2013 | Onbekend | 24-06-2013 Onbekend | AB 24062013.6g |
Ziekteverzuimprotocol omgevingsdiensten in Gelderland
Uitgangspunt van het ziekteverzuimbeleid is het voorkomen van verzuim. Zodra het ziekteverzuim is daadwerkelijk aan de orde is doen de werkgever en de ambtenaar er alles aan om zo snel mogelijk tot een succesvolle re-integratie te komen. Ziekteverzuim is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de werkgever en de ambtenaar.
De leidinggevende fungeert als casemanager van de ambtenaar, tenzij het in bepaalde situaties noodzakelijk is om in overleg met de ambtenaar een andere contactpersoon aan te wijzen. De casemanager begeleidt de re-integratieactiviteiten en verzorgt het contact tussen de werkgever, de ambtenaar en de bedrijfsarts, in situaties waar verzuim aan de orde is of verzuim kan ontstaan.
Indien de omgevingsdienst een bedrijfszorgpakket is overeengekomen, kan de leidinggevende, de bedrijfsarts en de ambtenaar gebruik maken van producten uit dit pakket met als doel het voorkomen en terugdringen van ziekteverzuim. De ambtenaar heeft hiervoor geen verwijzing nodig van de bedrijfsarts. Hij kan dit op eigen initiatief melden bij een contactpersoon van de afdeling p&o.
Artikel 2 Ziekmeldingsprocedure
De ambtenaar meldt zich persoonlijk op de eerste ziektedag bij zijn leidinggevende ziek om hiermee ziekteverlof aan te vragen. Bij afwezigheid van de leidinggevende vindt de aanvraag plaats bij zijn plaatsvervanger. Is de ambtenaar zelf niet in staat zich ziek te melden, dan laat hij de ziekmelding/aanvraag ziekteverlof plaatsvinden door derden. De leidinggevende of zijn plaatsvervanger verleent de ambtenaar ziekteverlof.
Artikel 4 Contact tussen zieke medewerker en leidinggevende
De ambtenaar geeft de oorzaak van zijn verzuim door. Hij zal in ieder geval moeten melden wat de beperkingen zijn om het werk te doen. Tevens wordt gesproken over de verwachte duur van de ziekte, het afzeggen van afspraken en het overnemen van taken.
De ambtenaar informeert zijn leidinggevende regelmatig over het verloop van zijn ziekteproces.
De leidinggevende begeleidt de ambtenaar bij (gedeeltelijk)herstel of arbeidstherapie en maakt afspraken over de opbouw/toename van de omvang van het functioneren, eventuele noodzakelijke begeleiding, moment waarop de ambtenaar weer volledig kan functioneren etc. Zowel de leidinggevende als de ambtenaar houden vanaf de dag van ziekmelding een re-integratiedossier bij, waarin de afspraken worden vastgelegd en alle relevante zaken, verslagen, bijzonderheden etc. worden bijgehouden.
Artikel 5 Binnen zes weken: een probleemanalyse opstellen
De probleemanalyse kan medische of andere privacygevoelige informatie bevatten. De werkgever ontvangt alleen dat gedeelte van de probleemanalyse dat hij nodig heeft om een plan van aanpak voor de re-integratie te kunnen maken. De ambtenaar ontvangt een exemplaar van de probleemanalyse voor zijn eigen re-integratiedossier.
Artikel 6 Plan van aanpak voor de re-integratie
Voor 8 weken ziekte wordt een plan van aanpak opgesteld door de leidinggevende. Evaluatie en bijstelling van het plan van aanpak vindt minstens eenmaal in de zes weken plaats op basis van een advies van de bedrijfsarts. In ieder geval wordt het plan van aanpak bijgesteld als de ambtenaar niet meer in de eigen organisatie terug kan keren.
Artikel 7 Week 42: ziekmelding bij het UWN
De ziekmelding moet in de 42e week door de werkgever worden doorgegeven aan het UWV. Ziekteperioden die elkaar opvolgen met een onderbreking van minder dan vier weken worden bij elkaar opgeteld om te kunnen vaststellen wanneer een 42e weekmelding moet plaatsvinden.
Artikel 8 Week 42: attendering evaluatie re-integratie
Het UWV stuurt de ambtenaar een brief met de attendering op de evaluatie van de re-integratie.
Artikel 9 Bij een jaar ziekte: verplichte evaluatie re-integratie
De leidinggevende en de ambtenaar evalueren het re-integratieverloop van het eerste jaar en bepalen eventueel toekomstige stappen.
Artikel 10 Omstreeks week 87: informatie WIA
De ambtenaar krijgt van het UWN informatie over het aanvragen van een WIA-uitkering.
Artikel 11 Week 91: deadline WIA-aanvraag
Er wordt bezien of een eventuele verlenging van loondoorbetaling door de werkgever plaatsvindt of een WIA-uitkering wordt aangevraagd. Voor week 91 vindt een eindevaluatie van het re-integratieproces plaats door de leidinggevende en de ambtenaar. Hierbij is een actueel oordeel van de bedrijfsarts nodig. De werkgever zorgt dat de ambtenaar alle documenten krijgt voor het re-integratieverslag.
Artikel 13 Deskundigenoordeel (second opinion)
De UWV kan op verzoek van de werkgever of de ambtenaar een deskundigenoordeel geven als tussen hen een meningsverschil bestaat over:
Artikel 14 Verlof/vakantie tijdens ziekte
Indien de ambtenaar tijdens zijn ziekteperiode met vakantie wil gaan, gelden de volgende regels:
Het ziekteverzuimprotocol is een verdere uitwerking van hoofdstuk 7 van de CAR met betrekking tot de bedrijfsgeneeskundige begeleiding, ziekteverzuimbegeleiding e.d. De rol van de werkgever is neergelegd bij de direct leidinggevende (casemanager). Een van de uitgangspunten is dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie horen te liggen. Het afdelingshoofd is - net zo als de algemeen directeur voor zijn afdelingshoofden - direct leidinggevende(casemanager) en als zodanig enerzijds verantwoordelijk voor het goede verloop van de activiteiten (in dit geval op het gebied van ziekte) binnen zijn bevoegdheidsterrein. Vanuit deze verantwoordelijkheid vloeit anderzijds kennis van de situatie (hij wordt geacht het best op de hoogte te zijn van de situatie) en aansprakelijkheid voor zijn handelen.
In geval van een arbeidsconflict tussen de ambtenaar en zijn leidinggevende zal een andere casemanager worden aangewezen, bijvoorbeeld een andere leidinggevende, een medewerker van p&o of re-integratiebedrijf. De casemanager is verantwoordelijk voor de dossieropbouw van de zieke medewerker in het kader van Wet Verbetering Poortwachter (WVP).
Artikel 2: Ziekmeldingsprocedure (T)
De eerste ziektedag is de eerste werkdag tijdens de ziekte. Een werkdag is een dag waarop men normaal gesproken werkt en dus recht op bezoldiging heeft. Het weekend telt dus niet mee, evenmin als de vaste vrije dag voor een deeltijder. Op een verlofdag of compensatiedag heeft men recht op bezoldiging zodat ziekte op deze dag wel wordt doorgegeven.
Het verlenen van ziekteverlof is een besluit in het kader van de Awb.
Artikel 3 Spreekuur bedrijfsarts (T)
Indien de beperkingen van de ambtenaar niet bij de werkgever bekend zijn kan niet beoordeeld worden of en welke actie nodig is en kan dus niet aan de wettelijke verplichtingen op het gebied van verzuimbegeleiding en werkhervatting worden voldaan. Bijvoorbeeld: iemand met een verzwikte enkel zou wellicht kunnen werken als er voor een voetenbankje wordt gezorgd. Vanuit privacyaspecten hoeft de ambtenaar, als hij dat niet wil, niet aan zijn werkgever te zeggen wat de precieze klachten zijn.
Het bijhouden van het ziekteverloop is in principe wettelijk verplicht, maar alleen relevant bij dreigend langdurig verzuim. Ten behoeve van de verantwoording achteraf aan de UWV is het van belang alles vast te leggen dat betrekking heeft op de gepleegde activiteiten van de werkgever en de werknemer.
Het tweede gesprek vindt normaal gesproken binnen de elfde week plaats. Indien het gesprek vanuit de re-integratie eerder moet plaatsvinden, is dit mogelijk. De leidinggevende kan aanwezig zijn tijdens het gesprek.
Artikel 4 Contact tussen zieke medewerker en leidinggevende (T)
Het plan van aanpak vindt zijn basis in de probleemanalyse en het advies van de bedrijfsarts. De leidinggevende neemt het initiatief tot (vervolg)gesprekken en acties.
Het doel van het verzuimgesprek is het voorkomen van langdurig verzuim en het in overleg met de medewerker nagaan of de oorzaken van het frequente verzuim werk-gerelateerd zijn. Bij een hoge frequentie vindt er altijd een verzuimgesprek plaats.
Artikel 9 Bij een jaar ziekte: verplichte evaluatie re-integratie (T)
Het re-integratieverslag is een samenvatting van het bijgehouden dossier. Het bestaat uit drie delen: de werkgeversbijdrage, een medisch deel en de werknemersbijdrage. De werkgeversbijdrage bevat het plan van aanpak en gegevens met betrekking tot de uitvoering daarvan. De werknemersbijdrage bevat het oordeel van de medewerker over het gehele traject. De bedrijfsarts levert het medisch deel. De medewerker mag weigeren zijn bijdrage aan de werkgever te laten zien. Dat kan het geval zijn bij een arbeidsconflict of als hij in wil gaan op de medische gegevens.