Organisatie | Zuidhorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand (WWB) en Wet investeren in jongeren (WIJ) van de gemeente Zuidhorn |
Citeertitel | Clientenparticipatieverordening WWB en WIJ |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2010 | 01-07-2010 | 01-01-2021 | Onbekend | 06-09-2010 Westerkwartier, 15-09-2010 | Onbekend |
Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren
De Raad van de gemeente Zuidhorn, gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), artikel 12, eerste lid Wet investeren in jongeren en artikel 150 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Cliëntenparticipatieverordening Wet werk en bijstand (WWB) en Wet investeren in jongeren (WIJ) van de gemeente Zuidhorn
HOOFDSTUK 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
wet: de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren. In deze verordening wordt onder de wet tevens begrepen de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (loaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (Wik);
cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Zuidhorn haar cliënten en maatschappelijke organisaties betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid, de wijze van dienstverlening en de wijze van communicatie met de cliënten.
HOOFDSTUK 3 Taken en rechten van het Cliëntenplatform
Artikel 7 Taak Cliëntenplatform
Indien het college het advies van het Cliëntenplatform niet of niet geheel overneemt, stelt het het Cliëntenplatform van zijn motieven om van het advies af te wijken schriftelijk in kennis. Betreft het advies een voorstel aan de gemeenteraad dan wordt de motivering bovendien in het raadsvoorstel opgenomen.
HOOFDSTUK 4 Vergaderingen, vergaderorde en beslissingen
Artikel 12 Schriftelijke oproeping
De voorzitter van het Cliëntenplatform roept de leden, een afgevaardigde van de gemeente Zuidhorn en eventuele genodigden, tot de vergadering op. De oproeping geschiedt door middel van een tijdige, schriftelijke uitnodiging waarin de datum, het tijdstip van aanvang, de plaats van de vergadering en de agenda zijn vermeld. Eventuele bijlagen worden bij de agenda gevoegd.
HOOFDSTUK 5 Faciliteiten en vergoedingen
Ten behoeve van de werkzaamheden van het Cliëntenplatform stelt het college die faciliteiten om niet beschikbaar die voor een goede taakvervulling noodzakelijk zijn.