Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Uithoorn

Beleidsregels voor subsidieaanvragen 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUithoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels voor subsidieaanvragen 2018
CiteertitelBeleidsregels voor subsidieaanvragen 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-08-2017Nieuwe regeling

16-05-2017

gmb-2017-135014

2017-025441

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels voor subsidieaanvragen 2018

 

 

Versie 16 mei 2017

Inleiding

De gemeente nodigt organisaties uit om samen met de gemeente bij te dragen aan het realiseren van wenselijke maatschappelijke effecten. Een organisatie kan hiervoor gebruikmaken van een structurele of incidentele subsidie.

Vanaf 2015 is het mogelijk om subsidieaanvragen, tussentijdsrapportages en verantwoordingen digitaal aan te leveren. De gemeente heeft hiervoor een e-dienst beschikbaar op haar website.

De druk op het meten van de resultaten neemt toe. De gemeente gaat daarom nadrukkelijker sturen op de toegevoegde waarde van activiteiten op de gewenste maatschappelijke effecten. De gesubsidieerde organisaties worden gevraagd hieraan een bijdrage te leveren.

Herziening en heroverweging beleidsregels

De gemeente Uithoorn evalueert de inhoud en de inzet van de beleidsregels in 2017. Op basis van de bevindingen kan de gemeente Uithoorn de inhoud en de inzet van de beleidsregels voor het boekjaar 2018 heroverwegen.

Algemene subsidieverordening

Voor het verstrekken van subsidies is de Algemene Subsidieverordening Uithoorn 2012 (ASV 2012) van toepassing. Deze verordening geldt voor alle subsidies, tenzij er sprake is van een bijzondere subsidieregeling. De ASV 2012 geeft het college de mogelijkheid om jaarlijks subsidieregelingen vast te stellen met beleidsprioriteiten en criteria voor de verdeling van de onder de subsidieplafonds vallende bedragen.

Uitgangspunten bij subsidieverstrekking

De gemeente hanteert een aantal uitgangspunten bij het subsidiëren van organisaties, te weten:

Resultaatgericht

Subsidie draagt bij aan het realiseren van de maatschappelijke opgave in Uithoorn.

Vraag gestuurd

Subsidie is gebaseerd op een maatschappelijke vraag: een vraag of een probleem vanuit de burger gesteld of ervaren. De subsidie wordt ingezet waar dit het meeste nodig is.

Eigen kracht en ondersteuning op maat

Het versterken van de eigen kracht van bewoners en hun netwerken staat centraal. Bij het versterken van de eigen kracht staat emancipatie voorop: het stimuleren van bewoners in het vermogen hun eigen leven zelf vorm te geven. Eigen kracht betekent ook, indien mogelijk, het aanspreken van bewoners op de eigenverantwoordelijkheid voor hun leven. Naast het versterken van de eigen kracht van bewoners individueel is ook de bundeling van eigen kracht in vrijwilligersgroepen belangrijk.

Samenwerking

Het voorzieningenniveau in de wijk en in de gemeente wordt zeker niet alleen door de overheid gerealiseerd. Andere partijen leveren net zo goed hun bijdrage, zoals vrijwilligersorganisaties, woningbouwcorporaties, welzijnsorganisaties, ziektekostenverzekeraars, zorginstellingen en ondernemers. Samenwerking tussen alle partijen onderling en met de gemeente is van groot belang. De gemeente verwacht van gesubsidieerde partijen dat men in staat is om lokale maatschappelijke trends te signaleren en te vertalen naar consequenties voor samenwerking.

Cofinanciering

Bij het behandelen van een subsidieaanvraag laat de gemeente de mate van cofinanciering en de mate van samenwerking meewegen in haar beoordeling om te komen tot subsidieverstrekking.

Evidence based

Het heeft de voorkeur om te werken met zogenaamde ‘evidence based’-methodieken. Organisaties die een aanvraag indienen worden verzocht specifiek duiding te geven aan dit onderdeel in hun aanvraag.

Outreachende aanpak

Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft.

Wet meldcode

Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punten van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol.

Bakens Welzijn Nieuwe Stijl

Bij het aanbieden van de activiteiten wordt rekening gehouden met de acht bakens van Welzijn Nieuwe Stijl:

  • 1.

    Gericht op de vraag achter de vraag: creatieve oplossingen, dicht bij huis (lokaal wat lokaal kan);

  • 2.

    Gebaseerd op de eigen kracht van de burger: zelfredzaamheidsmatrix;

  • 3.

    Direct er op af: outreachend;

  • 4.

    Formeel en informeel in optimale verhouding: versterken vrijwillige inzet, eigen kracht en mogelijkheden van vrijwilligersorganisaties;

  • 5.

    Doordachte balans van collectief en individueel: “van zorgen voor naar zorgen dat”, stimuleren, faciliteren (in plaats van uitvoeren);

  • 6.

    Integraal werken: sluitende keten;

  • 7.

    Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht: aantal afgeronde geslaagde (taal-) ondersteuningen;

  • 8.

    Gebaseerd op ruimte voor de professional: efficiency in afstemming en samenwerking;

Clientondersteuning

Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning verantwoordelijk voor cliëntondersteuning. Clientondersteuning kan verdeeld worden in de volgende categorieën:

  • Informatie en Advies (waaronder vraagverheldering);

  • Bemiddelen en Verwijzen;

  • Korte ondersteuning.

Cliëntondersteuning is toegankelijk voor alle burgers, maar richt zich vooral op kwetsbare burgers met beperkte regie en beperkte sociale zelfredzaamheid en die problemen hebben met het zelfstandig participeren in de samenleving. Ze kunnen bijvoorbeeld de hulpvraag moeilijk verwoorden, hebben beperkt inzicht en overzicht over problemen en mogelijke oplossingen en hebben hulp nodig bij het maken van keuzes. Cliëntondersteuning versterkt de positie van de cliënt, door te helpen met het formuleren van zijn hulpvraag, het maken van keuzes en het oplossen van problemen.

De cliëntondersteuner staat ‘naast de cliënt’ en kan een belangrijke bijdrage leveren aan de zelfredzaamheid en participatie van mensen. Deze laagdrempelige voorziening heeft ook een preventieve functie, waardoor onnodig beroep op zorg en ondersteuning kan worden voorkomen.

Hieronder vindt u de belangrijkste criteria waar cliëntondersteuning volgens de Wet Maatschappelijke Ondersteuning aan moet voldoen:

  • Onafhankelijkheid en belang cliënt centraal: Clientondersteuners werken vanuit hun professionele autonomie waarbij het belang van de burger centraal staat;

  • Clientondersteuning bij het toegangsproces tot voorzieningen:cliëntondersteuners kunnen ook ingezet worden bij het uitvoeren van een onderzoek om te bepalen of een algemene of een maatwerkvoorzieningen passend is’;

  • Clientondersteuning vraagt om integrale benadering: Het gaat bij cliëntondersteuning om ondersteuning van de verminderd zelfredzame cliënt met informatie en advies om de cliënt zo nodig in staat te stellen tot het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van de maatschappelijke ondersteuning.

De organisaties die uitvoering geven aan cliëntondersteuning en een subsidie aanvragen moeten voldoen aan de bovenstaande voorwaarden. Dit wordt bij de betreffende beleidsregels expliciet genoemd.

Verdeelsystematiek subsidieplafond

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van onderstaande aspecten, opgesomd in willekeurige volgorde en afhankelijk van desbetreffende beleidsregel:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De mate van samenwerking;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate waarin Welzijn nieuwe stijl een onderdeel is van de werkwijze van de organisatie;

  • De spreiding van de activiteiten over het verzorgingsgebied. De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van burgers;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies;

  • Aanvragen voor structurele subsidies zullen eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor incidentele subsidies.

Procedure structurele subsidie

Aanvragers hebben de gelegenheid subsidieaanvragen voor structurele subsidies 2018 in te dienen op basis van een of meerdere subsidieregelingen tot uiterlijk 1 september 2017 (voor subsidiering van de activiteit in 2018). Met uitzondering van aanvragen die gedaan worden onder beleidsregel 3 en 9. Deze moeten uiterlijk 1 oktober 2017 ingediend zijn.

Er dient gebruik te worden gemaakt van de officiële aanvraagformulieren. Het geniet de voorkeur om gebruik te maken van het e-formulier. De aanvraagformulieren en de toelichting hierop zijn via de home pagina van de website van de gemeente te raadplegen: www.uithoorn.nlbij ‘Subsidie’.

Definitieve besluitvorming over de subsidieaanvragen zal plaatsvinden nadat de gemeenteraad de begroting heeft vastgesteld. Naar aanleiding hiervan worden de subsidieplafonds voor het begrotingsjaar definitief. Ook kunnen op basis van de begrotingsvaststelling nadere richtlijnen door de gemeenteraad worden gegeven die bij de uiteindelijke beoordeling van de subsidieaanvraag worden toegepast. Het besluit over de subsidieaanvraag ontvangt de aanvrager uiterlijk op 31 december 2017. De periode tussen 1 september 2017/1 oktober 2017 en 31 december 2017 is bestemd voor aanvraagbeoordeling en zo nodig voor nader overleg met de aanvrager.

In de definitieve subsidiebeschikking staan de voorwaarden voor wat betreft de verantwoording en vaststelling van de subsidie.

Voor vragen over de subsidieregelingen en/of de te volgen procedure kunt u contact opnemen met de bij de subsidieregeling genoemde behandelend ambtenaar. Hier kunt u ook de in de subsidieregeling genoemde referentiedocumenten opvragen.

Procedure incidentele subsidie

Een incidentele subsidie kan het hele jaar aangevraagd worden, mits de activiteiten passen binnen de genoemde criteria en voorwaarden in de subsidieregeling. De aanvraag voor een incidentele subsidie dient uiterlijk 13 weken voorafgaand aan de start van de activiteiten te worden aangevraagd. Er dient altijd gebruik te worden gemaakt van de officiële aanvraagformulieren, bij voorkeur het e-formulier. De formulieren zijn beschikbaar via de home pagina van de website van de gemeente: www.uithoorn.nlbij ‘Subsidie’

De aanvraag voor een incidentele subsidie niet vroeger dan 13 weken voorafgaand aan het subsidiejaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft worden ingediend (vanaf 1 oktober 2017 voor een incidentele subsidie in 2018).

In de definitieve subsidiebeschikking staan de voorwaarden voor wat betreft de verantwoording en vaststelling van de subsidie. Voor bedragen boven de € 5.000,- dient in ieder geval een verzoek tot vaststelling te worden ingediend door de subsidieaanvrager, met bijbehorende documenten. De specificatie van de benodigde documenten staat in de definitieve beschikkingsbrief.

Beleidsregel 1

Maatschappelijke ondersteuning

Maatschappelijk effect

De gemeente wil graag dat meer inwoners zichzelf kunnen redden, maar ook dat ze elkaar kunnen helpen. Ze wil graag dat haar inwoners zoveel mogelijk betrokken zijn bij de Uithoornse samenleving. Deze functioneert beter als inwoners meedoen, verbonden zijn met hun leefomgeving, zich sociaal en cultureel kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid willen dragen voor de leefomgeving. We zijn met elkaar op weg naar een participatiesamenleving. Door een bijdrage te leveren aan de omgeving voegt men niet alleen waarde toe aan zijn eigen leven, maar ook aan de samenleving als geheel.

Middels een samenwerking binnen de ‘Pilot Uithoorn voor Elkaar’ hoopt de gemeente samen met de deelnemende partijen inwoners te ondersteunen bij het vormgeven van de participatiemaatschappij.

Aan de deelnemende organisaties wordt gevraagd binnen hun bestaande subsidie personele inzet te leveren voor de Pilot ‘Uithoorn voor elkaar’.

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Uithoorn is een fijne en veilige plek om te leven:

  • Kinderen en jongeren groeien op tot zelfstandige, evenwichtige en zelfredzame burgers en krijgen volop kansen waarin zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Organisaties in het maatschappelijk middenveld dragen actief bij aan het vergroten van de participatie in de samenleving;

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving.

Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gedeëscaleerd.

Doel

Burgers participeren zelfredzaam en op eigen kracht in de samenleving. Waar eigen kracht en/of netwerk (tijdelijk) ontbreekt, faciliteert de gemeente, bij voorkeur tijdelijke, ondersteuning, een sluitende zorgketen of een compenserende voorziening.

Het doel van de subsidie is zorgen dat burgers volwaardig meedoen aan de samenleving en voorkomen dat kwetsbare burgers uitvallen. Waar dat onverhoopt toch dreigt te gebeuren of gebeurt fungeert de gemeente als (tijdelijk) vangnet gericht op behoud, versterking of herstel van de eigen kracht en netwerk van burgers en organisaties. Een integrale blik en aanpak (afstemming en samenwerking: zorgregie en een sluitende keten) is daarbij essentieel.

De gemeente Uithoorn hanteert de volgende definitie van kwetsbare burger:

  • Niet zelfredzaam zijn en/of niet zelfstandig kunnen wonen;

  • Niet participeren in de samenleving en/of op de arbeidsmarkt;

  • Geen netwerk hebben dat hen afdoende kan ondersteunen om deze problemen op te lossen.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • Kwetsbare en potentieel kwetsbare groepen vroegtijdig in beeld krijgen;

  • Het aantal sociale contacten van burgers wordt vergroot, waardoor sociaal isolement wordt tegengegaan;

  • Voorkomen dat inwoners door gebrek aan ondersteuning in de problemen raken;

Indicatoren:

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Inhoud voorgenomen en gerealiseerde activiteiten/projecten inclusief bijbehorende bezetting/gebruik door deelnemers;

  • Aard van de problematiek;

  • Leeftijd cliënten;

  • Aantal heraanmeldingen;

  • In welke mate de ondersteuning voor de cliënt tot resultaat heeft geleid;

  • Duur van de ondersteuning;

  • Klanttevredenheid;

  • Bereik specifieke doelgroepen

Aan de subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun subsidieaanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

Maatschappelijke ondersteuning

  • Collectief aanbod van ondersteuning, zoals voorlichtings- of themabijeenkomsten en eenmalige bijeenkomsten in de wijk

Maatschappelijk werk

  • Tijdelijke lichte ondersteuning. De maatschappelijk werker staat altijd naast de cliënt, ondersteunt waar nodig en activeert haar eigen talenten en mogelijkheden, mede ter compensatie van andere, kwetsbare componenten

Ouderenadvies:

  • Signalering en ondersteuning van ouderen en hun mantelzorger op het gebied van wonen, welzijn en zorg

Sociaal cultureel werk:

  • Het stimuleren, enthousiasmeren en ondersteunen van initiatieven in de wijk gericht op ontmoeteing.

  • Sociaal Team

  • Het deelnemen aan het Sociaal Team en hiermee als casusregisseur optreden en bijdragen aan casusanalyses.

Maatjesproject

  • Het organiseren van maatjescontacten; vrijwilligers worden gekoppeld aan mensen met psychische problemen (kwetsbare burgers) om deze te ondersteunen en om eigen kracht en netwerk te versterken.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punten van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol.

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat er afstemming plaatsvindt met ketenpartners, waaronder het sociaal loket, het Netwerk Jeugd & Gezin;

  • Het voldoen aan de criteria voor cliëntondersteuning die benoemd zijn in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Onder andere het belang van de cliënt centraal, onafhankelijkheid, de integrale benadering en de cliëntondersteuning bij het toegangsproces tot voorzieningen.

  • De aanvrager is aangesloten (of zorgt bij het toekennen van de subsidie voor een aansluiting) op de regionale verwijsindex risicojongeren.

  • De aanvrager neemt deel aan het Convenant Netwerk Jeugd & Gezin en Meldpunt zorg en overlast.

Organisaties

De onderstaande organisaties komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Stichting Vita Welzijn en Advies;

  • Stichting Roads (maatjesproject).

Type subsidie

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 696.462,-. Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Deelsubsidieplafonds

Binnen het subsidieplafond gelden de volgende deelplafonds:

  • Maximaal € 12.216,- voor Stichting Roads (Maatjesproject);

  • Maximaal € 684.246,- voor Stichting Vita Welzijn en Advies (waarvan € 55.000,- voor deelname Sociaal Team).

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

E-mailadres

Telefoonnummer

 

Behandelend ambtenaar

E-mailadres

Telefoonnummer

Mevrouw J. Lurvink (Vita)

jozine.lurvink@uithoorn.nl

0297-513299

 

Mevrouw M. Bulthuis (Roads)

marjorie.bulthuis@uithoorn.nl

0297-513964

Beleidsregel 2

Clientondersteuning

Maatschappelijk effect

De gemeente wil graag dat meer inwoners zichzelf kunnen redden, maar ook dat ze elkaar kunnen helpen. Ze wil graag dat haar inwoners zoveel mogelijk betrokken zijn bij de Uithoornse samenleving. Deze functioneert beter als inwoners meedoen, verbonden zijn met hun leefomgeving, zich sociaal en cultureel kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid willen dragen voor de leefomgeving. We zijn met elkaar op weg naar een participatiesamenleving. Door een bijdrage te leveren aan de omgeving voegt men niet alleen waarde toe aan zijn eigen leven, maar ook aan de samenleving als geheel.

Middels een samenwerking binnen de ‘Pilot Uithoorn voor Elkaar’ hoopt de gemeente samen met de deelnemende partijen inwoners te ondersteunen bij het vormgeven van de participatiemaatschappij.

Aan de deelnemende organisaties wordt gevraagd binnen hun bestaande subsidie personele inzet te leveren voor de Pilot ‘Uithoorn voor elkaar’.

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Organisaties in het maatschappelijk middenveld dragen actief bij aan het vergroten van de participatie in de samenleving;

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving.

Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Inwoners zetten hun eigen sociale netwerk in;

  • Inwoners voorzien in hun eigen levensonderhoud;

  • Kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gedeëscaleerd.

Doel

Het doel van deze subsidie is om de participatie, eigen regie en zelfredzaamheid van mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking te vergroten. Hierbij gaat het om mensen met een (licht) verstandelijke beperking, chronische ziekte, lichamelijke of zintuiglijke beperking, autisme of niet-aangeboren hersenletsel. In het kader van decentralisatie AWBZ zijn gemeenten vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor deze doelgroep.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • De cliënten weten de weg naar informatie en hulp te vinden;

  • De eigen regie van de cliënt is verstrekt en zijn/haar zelfredzaamheid is bevorderd;

  • Het netwerk van de cliënt is versterkt;

  • Tijdig de juiste ondersteuning inzetten en doorverwijzen naar hulpverlening om escalatie van problemen te voorkomen;

  • Integrale analyse leefdomeinen.

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Aantal cliënten;

  • Aard van beperking;

  • Leeftijd cliënten;

  • Levensgebieden waar cliënten vragen over hebben gesteld;

  • Trainingen waar aan deelgenomen is door cliënten Uithoorn;

  • Aantal heraanmeldingen;

  • Inhoud en resultaat van project(en);

  • In welke mate de ondersteuning voor de cliënt tot resultaat heeft geleid;

  • Duur van de ondersteuning.

Aan de subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Cliëntondersteuning aan mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking;

  • Trajectbegeleiding aan ouders/verzorgers van kinderen met ontwikkelingsproblematiek en/of gedragsproblematiek van 0 - 6 jaar;

  • Inzet gedragsdeskundige voor diagnostiek;

  • Voorlichting cliënten, vrijwilligers en professionals over de doelgroep;

  • Het deelnemen aan het Sociaal Team en hiermee als casusregisseur optreden en bijdragen aan casusanalyses.

Organisaties

De onderstaande organisaties komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Stichting MEE

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • Organisaties die vallen onder de Wet Verplichte Meldcode Huiselijk geweld, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punt van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol.

  • Het voldoen aan de criteria voor cliëntondersteuning die benoemd zijn in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Ander andere het belang van de cliënt centraal, onafhankelijkheid, de integrale benadering en de cliëntondersteuning bij het toegangsproces tot voorzieningen.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 215.000,- (deelplafond Sociaal Team is € 48.748,-)Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

E-mailadres

Telefoonnummer

Mevrouw J. Lurvink

jozine.lurvink@uithoorn.nl

0297-513299

Beleidsregel 3

Huiselijk geweld

Wordt later vastgesteld met beleidsregel 9

Op dit moment worden er nog vaststellingsgesprekken gevoerd welke input leveren voor de beleidsregels 2018

Voor de definitieve vaststelling van beleidsregel 3 komt in september 2017 een separaat voorstel.

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Joris Bakker

E-mailadres

Joris.bakker@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297 - 513 154

 

Beleidsregel 4

Vrijwilligersondersteuning

Maatschappelijk effect

De gemeente wil graag dat meer inwoners zichzelf kunnen redden, maar ook dat ze elkaar kunnen helpen. Ze wil graag dat haar inwoners zoveel mogelijk betrokken zijn bij de Uithoornse samenleving. Deze functioneert beter als inwoners meedoen, verbonden zijn met hun leefomgeving, zich sociaal en cultureel kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid willen dragen voor de leefomgeving. We zijn met elkaar op weg naar een participatiesamenleving. Door een bijdrage te leveren aan de omgeving voegt men niet alleen waarde toe aan zijn eigen leven, maar ook aan de samenleving als geheel.

Middels een samenwerking binnen de ‘Pilot Uithoorn voor Elkaar’ hoopt de gemeente samen met de deelnemende partijen inwoners te ondersteunen bij het vormgeven van de participatiemaatschappij.

Aan de deelnemende organisaties wordt gevraagd binnen hun bestaande subsidie personele inzet te leveren voor de Pilot ‘Uithoorn voor elkaar’.

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Organisaties in het maatschappelijk middenveld dragen actief bij aan het vergroten van de participatie in de samenleving;

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving.

Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Inwoners zetten hun eigen sociale netwerk in;

  • Kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gedeëscaleerd.

Doel

Vrijwillige inzet speelt een belangrijke rol bij de omslag (transformatie) van complexe, verkokerde ondersteuning veraf naar preventieve ondersteuning dichtbij. De vrijwilligerscentrale fungeert daarbij als expertisecentrum met de focus op (kleine) vrijwilligersorganisaties en professionele organisaties die met vrijwilligers werken. Het doel is zelfredzaamheid en eigen kracht van organisaties, maar ook van (potentiële) vrijwilligers te vergroten. Het versterken van vrijwillige inzet door het stimuleren van samenwerking en afstemming van vrijwilligersinitiatieven is daarbij van groot belang.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • Participatie vrijwilligerswerk neemt toe, onder andere door een groeiend aantal koppelingen (geslaagde bemiddelingen);

  • De kwaliteit van het vrijwilligerswerk verbetert;

  • De waardering van vrijwilligers wordt periodiek onder de aandacht gebracht;

  • Vrijwilligersorganisaties spelen in op de ontwikkeling dat vrijwilligers hun eigen wensen en voorwaarden hebben;

  • Vrijwilligersorganisaties weten door betere samenwerking efficiënter en effectiever met het maatschappelijk kapitaal van vrijwilligers om te gaan en werken samen in het realiseren van gezamenlijke doelen;

  • Het verlenen van vrijwilligerswerk voor zorgbehoevenden wordt met extra aandacht gestimuleerd en uitval van vrijwilligers zal zoveel mogelijk worden voorkomen. In het verlengde hiervan kunnen mantelzorgers worden ondersteund door de inzet van vrijwilligers, die hun zorgtaken (gedeeltelijk) overnemen.

  • Vrijwilligers en professionals weten elkaar te vinden; het aandeel aan vrijwilligers dat samenwerkt met professionals neemt toe.

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Aantal bemiddelingen tussen vrijwilligers en organisaties (in het bijzonder de bemiddelingen betrekkend hebbend op informele ondersteuning);

  • Mate van tevredenheid van de (vrijwilligers)organisaties over de ondersteuning.;

  • Aantal voorgenomen en gerealiseerde activiteiten inclusief bijbehorende bezetting/gebruik door deelnemers;

  • Mate waarin er samenwerking plaatsvindt en vrijwillige initiatieven gebundeld worden.

  • Aan subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun subsidieaanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Het organiseren van inloopspreekuren;

  • Het begeleiden en leveren van adviestrajecten aan vrijwilligersorganisaties, onder andere door een gericht cursusaanbod en het organiseren van netwerkbijeenkomsten;

  • Het werven en begeleiden van (nieuwe) vrijwilligers;

    • Promotie vrijwillige inzet inwoners onder andere door (landelijke) acties, zoals NL Doet, voorlichting en deskundigheidsbevordering;

    • Beheer vacaturebank met behulp van vrijwillige inzet;

    • Beheer website en promotie Buurtverbinding (matchingsprogramma);

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie.

Organisaties

De onderstaande organisaties komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Stichting Tympaan – De Baat.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 54.716,- Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Contactgegevens

 

Behandelend ambtenaar

Mevrouw. J. Lurvink

E-mailadres

jozine.lurvink@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297-513299

Beleidsregel 5

Mantelzorgondersteuning

Maatschappelijk effect

De gemeente wil graag dat meer inwoners zichzelf kunnen redden, maar ook dat ze elkaar kunnen helpen. Ze wil graag dat haar inwoners zoveel mogelijk betrokken zijn bij de Uithoornse samenleving. Deze functioneert beter als inwoners meedoen, verbonden zijn met hun leefomgeving, zich sociaal en cultureel kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid willen dragen voor de leefomgeving. We zijn met elkaar op weg naar een participatiesamenleving. Door een bijdrage te leveren aan de omgeving voegt men niet alleen waarde toe aan zijn eigen leven, maar ook aan de samenleving als geheel.

Middels een samenwerking binnen de ‘Pilot Uithoorn voor Elkaar’ hoopt de gemeente samen met de deelnemende partijen inwoners te ondersteunen bij het vormgeven van de participatiemaatschappij.

Aan de deelnemende organisaties wordt gevraagd binnen hun bestaande subsidie personele inzet te leveren voor de Pilot ‘Uithoorn voor elkaar’.

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Organisaties in het maatschappelijk middenveld dragen actief bij aan het vergroten van de participatie in de samenleving;

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving.

  • Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Inwoners zetten hun eigen sociale netwerk in;

  • Inwoners voorzien in hun eigen levensonderhoud;

  • Kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

  • Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gedeëscaleerd.

Doel

Met de toenemende vergrijzing en de extramuralisering van de zorg wordt een aldoor groter beroep gedaan op mantelzorgers. Mantelzorgers zijn één van de belangrijkste pijlers in de civil society. Dankzij de inzet van mantelzorgers worden sociale verbanden in stand gehouden. Mantelzorger zijn is niet altijd een bewuste keuze. Het overkomt hen en ze zien het als een vanzelfsprekendheid. Hierdoor herkennen veel mantelzorgers zichzelf vaak niet als zodanig en daardoor lopen mantelzorgers lopen (grote) kans overbelast te raken. Dit willen we zoveel mogelijk voorkomen.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • Herkenning en erkenning van mantelzorg door voorlichting inwoners, onder andere door (landelijke) acties zoals ‘NL Dag van de mantelzorg’;

  • Herstel en/of versterken eigen kracht en netwerk;

  • Voorlichting aan en deskundigheidsbevordering bij organisaties met als uitgangspunt

  • ‘mantelzorgondersteuning hoort bij het reguliere werk’;

  • Begeleiding op afstand van lotgenotencontacten en Alzheimer café;

  • Organiseren respijtzorg: vrijwillige inzet aan huis en vakantieopvang Handen in huis

  • beheer vacaturebank;

  • Vormgeven van de jaarlijkse waardering voor mantelzorgers;

  • Realiseren van samenwerking tussen informele en formele ondersteuningsvormen.

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Aard en omvang mantelzorgerscontacten;

  • Aantal/resultaat inzet netwerkcoaches;

  • Aard en omvang respijtzorg.

  • Aantal voorgenomen en gerealiseerde activiteiten inclusief bijbehorende bezetting/gebruik door deelnemers;

  • Omvang samenwerking informele en formele ondersteuning.

Aan subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

Het ondersteunen van mantelzorgers door informatie, advies en begeleiding, emotionele steun, educatie, praktische hulp en respijtzorg door vrijwilligers.

Organisaties

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Stichting Mantelzorg en Meer;

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punten van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol.

  • Speciale aandacht in de ondersteuning naar mantelzorgers gaat uit naar de volgende specifieke doelgroepen: (1) opgroeiende kinderen als mantelzorgers, (2) mantelzorgers van chronisch zieken, (3) terminaal zieken en gehandicapten, (4) allochtone mantelzorgers en (5) mantelzorgers van mensen met een psychiatrische aandoening.

  • Het voldoen aan de criteria voor cliëntondersteuning die benoemd zijn in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Ander andere het belang van de cliënt centraal, onafhankelijkheid, de integrale benadering en de cliëntondersteuning bij het toegangsproces tot voorzieningen.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 43.495,-. Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Mevrouw J. Lurvink

E-mailadres

jozine.lurvink@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297-513299

 

Beleidsregel 6

Participatie en integratie

Maatschappelijk effect

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Organisaties in het maatschappelijk middenveld dragen actief bij aan het vergroten van de participatie in de samenleving;

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving.

  • Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Inwoners zetten hun eigen sociale netwerk in.

  • kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg.

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

  • Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gedeëscaleerd.

Doel

De gemeente Uithoorn wil dat de allochtone inwoners volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Meedoen en integreren hebben een wederkerig effect. Integratie bevordert het meedoen en het meedoen bevordert de integratie.

Het doel van deze subsidie is om middels taalstimulerings-, participatie- en integratieactiviteiten de deelname van allochtone inwoners aan de samenleving te bevorderen en optimaliseren.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • Het verhogen van de participatie en integratie in de Nederlandse cultuur en samenleving;

  • Het verhogen van de zelfredzaamheid;

  • Het verhogen van het taalniveau (spreekvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid);

  • Het opdoen van werknemers- en beroepsvaardigheden.

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Aantal georganiseerde taalstimulerings-, participatie- en integratieactiviteiten onderverdeeld naar specifieke doelgroepen (inburgeraars, niet-inburgeraars, laaggeletterden, bijstandsgerechtigden);

  • Het aantal unieke taalkoppelingen (koppeling klant en vrijwilliger) en informele taaltrajecten gericht op taalverhoging;

  • Het aantal adviesgesprekken en gerichte doorverwijzingen;

  • Overzicht van het bereik van de doelgroep en de hieraan gekoppelde voortgang op basis van de participatieladder;

  • Aantal deelnemers aan participatie en integratie activiteiten;

Aan subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun subsidieaanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Het organiseren van participatie- en integratieactiviteiten voor allochtone en autochtone inwoners gericht op kennis maken met elkaars culturen en integreren in de Nederlandse cultuur en samenleving.

  • Het aanbieden van participatie- en integratieactiviteiten gericht op doorstroom op de participatieladder en het actief stimuleren van de deelnemers om zich extern te oriënteren op (onbetaald/betaald) werk;

  • Het stimuleren van taal in combinatie met participatieactiviteiten voor westerse en niet-westerse allochtonen;

  • Het aanbieden van taalstimuleringsactiviteiten gericht op taalverhoging (spreken, lezen, luisteren, schrijven) en het aanscherpen / ontwikkelen van de Nederlandse taal;

  • De prioriteit binnen de genoemde doelgroep ligt op genaturaliseerde niet-westerse allochtonen, laaggeletterden en bijstandsgerechtigden.

  • Het organiseren en tot stand brengen van taalkoppelingen tussen allochtone en autochtone inwoners, met specifiek de nadruk op het bevorderen van vrijwilligerswerk van allochtone inwoners in heel Uithoorn;

  • Het creëren van een ontmoetingsplek voor allochtone en autochtone vrouwen in de wijk Europarei, waarbij verschillende activiteiten worden georganiseerd die de participatie en integratie van de vrouwen bevorderen.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft.

Organisaties

De onderstaande organisaties komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

  • Vrijwilligersorganisaties en natuurlijke personen die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten.

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie;

  • Incidentele subsidie.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 28.682,-. Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Referentiedocumenten

  • •

    Koersprogramma Sociaal Domein.

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Mevrouw D. Woerden

E-mailadres

daphne.woerden@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297 - 513 134

 

Beleidsregel 7

Maatschappelijke begeleiding van asielgerechtigden

Maatschappelijke effecten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving.

  • Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Inwoners zetten hun eigen sociale netwerk in;

  • kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

  • Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gedeëscaleerd.

Doel

Het doel van deze subsidie is om asielgerechtigden de mogelijkheden te bieden om zichzelf te kunnen redden in de Nederlandse samenleving.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • Alle asielgerechtigden krijgen maatschappelijk begeleiding;

  • De asielgerechtigden zijn na hun maatschappelijke begeleiding voldoende zelfredzaam.

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Het behalen van de taakstelling c.q. het aantal asielgerechtigden dat wordt begeleid;

  • Aantal van asielgerechtigden die het inburgeringstraject voldoende hebben doorlopen.

Aan subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun subsidieaanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Het organiseren van maatschappelijke begeleiding van asielgerechtigden.

Organisaties

De onderstaande organisaties komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • Het organiseren van een waakvlamcontact/nazorg door professionals of vrijwilligers.

  • Inzet vrijwilligerswerk op het aanspreken van de eigen kracht van de inwoners, hun netwerk en de samenleving. Vrijwilligers zijn er, net als de professionele ondersteuning, ook om (tijdelijk) ondersteuning te bieden om ervoor te zorgen dat inwoners en gezinnen zichzelf weer kunnen redden.

  • Werken volgens het principe één plan, één gezin en één regisseur.

  • Het voldoen aan de criteria voor cliëntondersteuning die benoemd zijn in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Ander andere het belang van de cliënt centraal, onafhankelijkheid, de integrale benadering en de cliëntondersteuning bij het toegangsproces tot voorzieningen.

Subsidieplafond

  • Vast deel van € 28.376,-.

  • Het vaste deel wordt vermeerderd met € 2.370,- per gehuisveste asielgerechtigde van het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers voor het verzorgen van maatschappelijke begeleiding en een participatieverklaringstraject

Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de taakstelling (het aantal te huisvesten asielgerechtigden) en lopende trajecten maatschappelijke begeleiding. De taakstelling fluctueert per jaar/zes maanden. Afhankelijk van de onrust in de wereld. Vandaar dat in deze beleidsregel sprake is van een variabel subsidieplafond.

Referentiedocumenten:

  • Samen leven in de gemeente Uithoorn – Integratienota 2011 – 2014.

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Mevrouw D. Woerden

E-mailadres

daphne.woerden@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297 - 513 134

Beleidsregel 8

Zelfredzaamheid

Maatschappelijke effecten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Organisaties in het maatschappelijk middenveld dragen actief bij aan het vergroten van de participatie in de samenleving;

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving.

Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Inwoners zetten hun eigen sociale netwerk in;

  • Kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Inwoners hebben een gezonde leefstijl;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gedeëscaleerd.

Doel

In een aantrekkelijke woon- en leefgemeenschap moeten burgers zoveel mogelijk vanuit zelfredzaamheid en op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving. Daar waar de burger dit niet kan, is hij in eerste instantie aangewezen op zijn eigen sociale netwerk.

Het doel van deze subsidie is om (potentieel) kwetsbare burgers in staat te stellen te participeren aan de samenleving en om hen zo tevens te stimuleren hun eigen netwerk te versterken.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • Het activiteitenaanbod is niet alleen gericht op ontmoeting. De activiteiten hebben een duidelijk preventief karakter voor het ondersteunen van (potentieel) kwetsbare burgers specifiek gericht op het tegengaan van eenzaamheid, het versterken van zelfredzaamheid, weerbaarheid, signalering, gezondheidsbevordering, uitbreiding eigen netwerk en/of actieve participatie.

  • Potentieel kwetsbare burgers zijn actief in verenigingen, bonden en/of ander georganiseerd verband, zij laten hun stem horen in de buurt.

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Aard en omvang signalen inclusief koppeling met kwetsbare doelgroep en vervolgstappen;

  • Aard en omvang activiteiten specifiek gericht op (potentieel) kwetsbare inwoners.

  • Omvang samenwerking met andere professionele en vrijwillige instellingen.

Aan subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun subsidieaanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Het organiseren van activiteiten die gericht zijn op het versterken van de eigen kracht, het vergroten van het netwerk, actieve participatie en gezondheidsbevordering van ouderen, mensen met een beperking, patiënten en/of andere specifieke doelgroepen binnen het welzijn en zorgkader.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • De aanvrager dient in de aanvraag inzichtelijk te maken dat de deelnemers van de activiteiten (actief) worden betrokken bij de totstandkoming van de activiteiten.

  • Het voldoen aan de criteria voor cliëntondersteuning die benoemd zijn in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Ander andere het belang van de cliënt centraal, onafhankelijkheid, de integrale benadering en de cliëntondersteuning bij het toegangsproces tot voorzieningen.

Organisaties

De onderstaande organisaties komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Vrijwilligersorganisaties.

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie;

  • Incidentele subsidie.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 34.325,-. Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Deelsubsidieplafonds

Binnen het subsidieplafond gelden de volgende deelplafonds:

  • Maximaal € 12.500,- voor Buurthuis Thamerdal (Ponderosa);

  • Maximaal € 5.150,- voor stichting De Belklus;

  • Maximaal € 7.600 voor Slachtofferhulp Nederland;

  • Maximaal € 3.075,- voor De Schakel;

  • Maximaal € 4.500,- voor stichting AED Uithoorn.

  • Maximaal € 1.500,- voor Stichting Alzheimer Nederland.

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Mevrouw J. Lurvink

E-mailadres

jozine.lurvink@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297-513299

Beleidsregel 9

Taalontwikkeling bij kinderen

Beleidsregel 9 Taalontwikkeling omdat op dit moment wordt gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe beleid voor VVE 2017-2020. Voor de definitieve vaststelling van beleidsregel 9 komt in september 2017 een separaat voorstel.

Beleidsregel 10

Opgroei- en opvoedondersteuning

Maatschappelijke ontwikkeling

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Uithoorn is een fijne en veilige plek om te leven:

  • Kinderen en jongeren groeien op tot zelfstandige, evenwichtige en zelfredzame burgers en krijgen volop kansen waarin zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.

  • Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Ieder kind volgt onderwijs;

  • Kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg.

  • Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situatie:

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gede-escaleerd.

Doel

Opgroeien dient vooral leuk en leerzaam te zijn. Maar wanneer het mis dreigt te gaan met de ontwikkeling, dient vroegtijdig gesignaleerd en ingegrepen te worden. De opvoeding is een belangrijk aspect in de ontwikkeling van kinderen. Opvoedingsproblemen kunnen de oorzaak zijn van stagnaties in de ontwikkeling. Ouders kunnen op verschillende momenten in de opvoeding behoefte hebben aan ondersteuning. Het is goedkoper, gemakkelijker en beter om problemen te voorkomen of in een vroeg stadium te signaleren en op te lossen, dan achteraf met de gevolgen te worden geconfronteerd.

De ouder en kind adviseur is op kinderdagverblijven en basisscholen aanwezig, benaderbaar en bereikbaar. Door deze laagdrempeligheid worden vroegtijdig zorgen in de ontwikkeling van het kind gesignaleerd, ondersteuning ingezet en wordt consultatie en advies geboden. De ouder en kind adviseur doet dit door middel van gesprekken, themabijeenkomsten en cursussen. Op deze manier worden vraagstukken vroegtijdig opgepakt en kan er samen met de betrokkenen naar passende oplossingen gezocht worden. Indien nodig wordt er doorverwezen naar andere instanties. De ouder en kind adviseur ondersteunt indien nodig ook leerkrachten en intern begeleiders bij het signaleren van zorgen en de vertaling hiervan naar een passende aanpak.

Het doel van de subsidie draagt bij aan de wettelijke verplichting en richt zich op het bieden signalering van zorgen in de ontwikkeling van het kind en het begeleiden van ouders bij opvoedvragen en problemen in de leeftijd van 0 tot 12 jaar.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • De ouder en kind adviseur biedt hulp op kinderdagverblijven en basisscholen bij kleine gezinsproblemen;

  • De ouder en kind adviseur begeleidt kinderen bij psychosociale problemen;

  • De ouder en kind adviseur begeleidt ouders bij opvoedvragen en problemen;

  • De ouder en kind adviseur biedt ondersteuning aan begeleiders en leerkrachten bij zorgsignalering en indien nodig bij het vertalen hiervan naar een aanpak in samenwerking met de professionals op het kinderdagverblijf en de basisschool

  • De ouder en kind adviseur verwijst naar kind en jeugdhulp aanbod (preventieve algemene voorziening of toeleiding via het sociaal loket of huisarts naar specialistische jeugdhulp);

  • De ouder en kind adviseur versterkt het pedagogisch netwerk op het kinderdagverblijf en de basisschool;

  • De ouder en kind adviseur organiseert en geeft uitvoering aan preventieactiviteiten en trainingen voor ouders en kinderen van het kinderdagverblijf, school of boven schools per buurt;

  • De ouder en kind adviseur vervult een actieve rol bij warme overdracht van het kinderdagverblijf naar de basisschool en het voortgezet onderwijs;

  • De ouder en kind adviseur brengt en houdt onder de aandacht de regionale Verwijsindex en de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling op de kinderdagverblijven en basisscholen;

  • De ouder en kind adviseur houdt indien nodig na afronding van de geboden hulp vinger aan de pols contact;

  • De ouder en kind adviseur vervult indien nodig een rol in het ondersteuningsteam als makelaar tussen school en zorg;

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate resultaten gerealiseerd zijn:

  • Aantal cliënten en leeftijd;

  • Aanmelder en aantal her aanmeldingen;

  • Aard van de problematiek;

  • Duur van de ondersteuning;

  • Welke zorg wordt ingezet (gesprekken, advies, training of doorverwezen);

  • Inzet van het eigen netwerk;

  • Hoeveel doorverwijzingen naar generalistische en specialistische zorg worden gedaan;

  • Naar welke instanties wordt er doorverwezen;

  • Hoeveel preventieactiviteiten worden er uitgevoerd;

  • Hoeveel deelnemers nemen deel aan de preventieactiviteiten;

  • Klanttevredenheid gemeten op een schaal 1 tot 5;

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Informatie en advies

    Bij informatie en advies gaat het zowel om ongevraagde informatie over opvoeden en opgroeien (voorlichting), specifieke zorgen in de ontwikkeling van het kind als om het beantwoorden van specifieke vragen van kind en ouder.

  • Consultatie en advies

    Consultatie en advies functie draagt bij aan expertisevergroting van leerkrachten en ouders. Hierdoor worden vaardigheden om te handelen naar signalen vergroot. Daarnaast kan ook advies gevraagd worden bij het gebruik van meetinstrumenten op het onderwijs (meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling en de regionale Verwijsindex).

  • Signaleren en doorverwijzen

    De gemeente Uithoorn verstaat onder signaleren dat professionals of burgers tijdig opmerken dat het niet goed gaat met een kind en/of het gezin. Naast zien dat het niet goed gaan wordt onder signaleren ook verstaan daarnaar te handelen.

  • Preventieve lichte hulp

    Hulp- en ondersteuning die gericht is op een kortdurend contact. Met behulp van lichte interventies kan het kind en/of het gezin weer zelf de regie voeren over hun eigen leven. Zoals groepstrainingen gericht sociale vaardigheden en opvoedadvies.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • De ouder en kind adviseur heeft minimaal een diploma HBO pedagogiek;

  • De aanvrager neemt deel aan het Convenant Netwerk Jeugd & Gezin en werkt intensief samen met de partners uit het convenant;

  • De organisatie is aangesloten op de regionale Verwijsindex risicojongeren, zorgt voor een adequate registratie van risicokinderen in de regionale Verwijsindex en zorgt bij het ontstaan van een match voor een adequate afstemming met andere partners;

  • Organisaties die vallen onder de wet verplichte Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op het punt van aandacht functionaris en de hantering van het protocol;

  • In het kader van de transitie jeugdzorg dienen organisaties die ondersteuning bieden aan een jongere en/of het gezin, volgens het principe van ‘1-gezin-1-plan’ te werken;

Organisaties

Voor deze subsidie komen in aanmerking MEE Amstel en Zaan en VITA Welzijn en Advies.

Deze organisaties hebben ervaring met de bovengenoemde activiteiten en de doelgroep.

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van het volgende type subsidie:

  • Incidentele subsidie.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 240.000. Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Binnen het subsidieplafond is het volgende deelplafond beschikbaar:

  • € 238.092,- voor de ouder en kind adviseur;

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Mevrouw A. Lelijveld

E-mailadres

anne.lelijveld@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297 - 513 934

Beleidsregel 11

Brede impuls combinatiefunctionaris & Kinder- en jongerenwerk

Maatschappelijke effecten

De gemeente wil graag dat meer inwoners zichzelf kunnen redden, maar ook dat ze elkaar kunnen helpen. Ze wil graag dat haar inwoners zoveel mogelijk betrokken zijn bij de Uithoornse samenleving. Deze functioneert beter als inwoners meedoen, verbonden zijn met hun leefomgeving, zich sociaal en cultureel kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheid willen dragen voor de leefomgeving. We zijn met elkaar op weg naar een participatiesamenleving. Door een bijdrage te leveren aan de omgeving voegt men niet alleen waarde toe aan zijn eigen leven, maar ook aan de samenleving als geheel.

Middels een samenwerking binnen de ‘Pilot Uithoorn voor Elkaar’ hoopt de gemeente samen met de deelnemende partijen inwoners te ondersteunen bij het vormgeven van de participatiemaatschappij.

Aan de deelnemende organisaties wordt gevraagd binnen hun bestaande subsidie personele inzet te leveren voor de Pilot ‘Uithoorn voor elkaar’.

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Uithoorn is een fijne en veilige plek om te leven:

  • Uithoorn heeft een aanbod van sport, beweging en cultuur;

  • Kinderen en jongeren groeien op tot zelfstandige, evenwichtige, zelfredzame burgers en krijgen volop kansen waarin zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen;

Inwoners participeren in de samenleving:

  • Organisaties in het maatschappelijk middenveld dragen actief bij aan het vergroten van de participatie in de samenleving;

  • Inwoners leveren een actieve bijdrage aan de samenleving;

Inwoners zijn zelfredzaam:

  • Inwoners voorzien in hun eigen levensonderhoud;

  • Kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Inwoners hebben een gezonde leefstijl;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk;

Inwoners komen niet terecht in zorgwekkende of onveilige situaties

  • Meervoudige en complexe problematiek wordt voorkomen en gede-escaleerd;

Doel

Het doel van deze subsidie is om door middel van uiteenlopende vraag gestuurde activiteiten en netwerkontwikkelingen onder meer de participatie van inwoners te vergroten, de sociale cohesie te bevorderen, talentontwikkeling bij inwoners kansen te geven en de gezondheid positief te beïnvloeden

Kinderen en jongeren met lichte problematiek - dat wil zeggen een achterstand op het terrein van zelfredzaamheid en meedoen - worden vroegtijdig gesignaleerd door het kinder- en jongerenwerk. Op deze manier kan extra inzet geboden worden, het eigen netwerk ingeschakeld en/of trefzeker worden doorverwezen.

Resultaten

  • Meer inwoners, kinderen en jongeren zijn actief bezig met sport en/of bewegen met een positief effect op hun gezondheid;

  • Inwoners raken vertrouwd met het beoefenen van kunst en cultuur en kinderen en jongeren maken hier spelenderwijs kennis mee;

  • Inwoners worden gestimuleerd hun talenten te ontdekken en/of te ontwikkelen en worden gestimuleerd om zelf activiteiten te organiseren;

  • Het basisnetwerk rondom inwoners wordt versterkt;

  • Er vindt gericht activiteitenaanbod en verduurzaming rondom het basisnetwerk van kinderen plaats;

  • Het kinder- en jongerenwerk signaleert, bespreekt en verwijst kinderen en jongeren met ondersteunings- of zorgvraag;

  • Het kinderwerk en ambulant jongerenwerk biedt lichte hulp waarbij sprake is van enkelvoudige hulpvragen en versterkt de eigen kracht en het eigen netwerk;

  • Het kinder- en jongeren werk heeft een activiteitenaanbod dat plaats vindt tijdens schooltijd, tussen schooltijd en na schooltijd (primair onderwijs) en richt zich op activiteitenaanbod op het voortgezet onderwijs;

  • Er is samenwerking met maatschappelijke organisaties in de sector van sport, bewegen, cultuur, gezondheid en jeugdzorg en stemt indien nodig hun activiteitenaanbod op elkaar af en werken desgewenst samen;

  • Implementatie en uitdragen van Uithoorn als JOGG-gemeente;

  • Inhoud en resultaat van eventuele projecten;

Indicatoren

  • Tevredenheid aanbod activiteiten voor kinderen;

  • Tevredenheid aanbod activiteiten voor jongeren;

  • Tevredenheid aanbod activiteiten voor volwassenen/ouderen;

  • Initiëren, deelnemen aan en ondersteuning van lokale evenementen;

  • Aantal deelnemers dat doorstroomt van een kennismakingsactiviteit naar regulier aanbod;

  • Doorverwijzing van regulier jongerenwerk naar activiteiten of hulpverlening

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Het uitvoeren van ambulant kinder- en jongerenwerk gericht op ondersteuning bij enkelvoudige hulpvragen;

  • Het ondersteunen en organiseren van talentontwikkelingsactiviteiten voor kinderen en jongeren;

  • Het uitvoeren van de brede impuls combinatiefunctie op het gebied van sport en cultuur

  • (Het geven van voorlichting, cursus, begeleiding voor uiteenlopende onderwerpen die aansluiten bij leef ritmes en behoeftes van de doelgroep);

  • Het organiseren en/of laten organiseren van sport- en beweeg gerelateerde activiteiten, kunst- en cultuur gerelateerde activiteiten, taal-, lees- en media gerelateerde activiteiten en gezondheid gerelateerde activiteiten;

  • Het organiseren en/of laten organiseren van bijeenkomsten, workshops of andere vormen van activiteiten gericht op voorlichting en/of overdragen van kennis;

  • Het organiseren en verduurzamen van een gericht activiteitenaanbod voor kinderen in de wijk Europarei en Thamerdal en jongerenwerk Uithoorn breed;

  • Het organiseren van activiteiten in samenwerking met organisaties in de sector van sport, bewegen, cultuur, gezondheid en jeugdzorg;

  • Voortrekkersrol in de organisatie van landelijke themaweken zoals de nationale sportweek, week van de opvoeding en bijzondere feestdagen;

  • Implementeren van de JOGG-methode en uitdragen van JOGG-gemeente;

  • Het aanbieden van een faciliteit in georganiseerd verband voor jeugdigen (de jaarlijkse Speel Mee week).

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • De aanvrager is aangesloten op de regionale Verwijsindex risicojongeren, zorgt voor een adequate registratie van risicokinderen in de verwijsindex en zorgt bij het ontstaan van een match voor een adequate afstemming met andere partners;

  • De aanvrager werkt met de meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling en de kinder- en jongerenwerkers hebben kennis van deze meldcode, inhoud en het beoogde doel. De meldcode bevat een duidelijk stappenplan bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling. Er is een aandacht functionaris benoemd en de meldcode wordt regelmatig geëvalueerd en bijgesteld;

  • Deelname aan het convenant netwerk Jeugd & Gezin en Jeugdoverlast en intensieve samenwerking met de partners uit de convenanten;

  • Voldoen aan de criteria voor cliëntondersteuning Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. O.a. het belang van de cliënt centraal stellen, onafhankelijkheid, integrale benadering en cliëntondersteuning bij het toegangsproces tot voorzieningen;

  • De gesubsidieerde organisatie dient zeer nadrukkelijk cofinanciering te realiseren;

Organisaties

De onderstaande organisaties komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Videt

  • Voor de Speel-Mee week komt Stichting Speel-Mee in aanmerking.

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie.

  • Incidentele subsidie.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 342.662,-. Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Voorlopige deelplafonds

Binnen het subsidieplafond zijn de volgende deelplafonds beschikbaar:

  • € 180.904,- voor de brede impuls functionaris;

  • € 157.728,- voor het kinderwerk en jongerenwerk;

  • € 4.030,- voor Speel-Mee Week;

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Mevrouw J. Lurvink

E-mailadres

jozine.lurvink@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297 - 513 299

Beleidsregel 12

Bibliotheek

Maatschappelijk effect

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende maatschappelijke effecten:

Uithoorn is een fijne en veilige plek om te leven:

  • Uithoorn heeft een aanbod van sport, beweging en cultuur;

  • Kinderen en jongeren groeien op tot zelfredzame burgers en krijgen volop kansen waarin zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen.

Inwoners zijn zelfredzaam:

  • kwetsbare inwoners zijn zelfredzaam door passende (tijdelijke) ondersteuning en zorg;

  • Sociale en maatschappelijke voorzieningen zijn vindbaar en toegankelijk.

Doel

Kunst en cultuur zijn om van te genieten en bij te ontspannen. Daarbij is het leerzaam en draagt het bij aan ontmoeting en dus aan sociale infrastructuur. Iedereen moet dit kunnen beleven. Kunst en cultuur leveren een belangrijke bijdrage aan de levendigheid en de leefbaarheid van Uithoorn.

Het doel van de subsidie is om alle inwoners (en specifiek jongeren) laagdrempelig kennis te kunnen laten maken met het brede cultuuraanbod in Uithoorn via de aandachtsgebieden: kennis en informatie, ontwikkeling en educatie, kunst en cultuur, lezen en literatuur, ontmoeting en debat.

Resultaten

De activiteiten dienen bij te dragen aan de volgende resultaten:

  • Een diversiteit aan activiteiten in Uithoorn die informatief en educatief is en daarnaast culturele aspecten bevat (brede cultuuraanbod).

Indicatoren

De volgende aspecten geven een indicatie of en in welke mate de resultaten gerealiseerd zijn:

  • Het aantal bezoekers en het aantal leden van de bibliotheek;

  • Het aantal bezoeken (individueel of per school) aan de leesbevorderingsprojecten;

  • Het aantal producten dat wordt uitgeleend;

  • De diversiteit aan activiteiten in Uithoorn op informatief, educatief en cultureel vlak.

Aan de subsidieaanvrager wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate (effect) indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Activiteiten

De onderstaande activiteiten komen in aanmerking voor een subsidie:

  • Het verzorgen van informatie en advies over de functies en producten van de bibliotheek;

  • Het uitlenen van grafische-, audiovisuele-, digitale- en multimedia;

  • Het bevorderen van media-, cultuureducatie en lezen;

  • Het organiseren van een ontmoetingsfunctie: cultuurparticipatie en studie-, lees- luister- en werkplekken;

  • Leesbevorderingsprojecten worden georganiseerd om de participatie van (jonge) bewoners te optimaliseren.

  • De bibliotheek op school (dBos)

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

  • De bibliotheek dient gecertificeerd te zijn volgens de certificeringnorm openbare bibliotheken.

  • Van de bibliotheek wordt verwacht dat de mogelijkheden van digitale dienstverlening verder worden onderzocht, uitgewerkt en toegepast.

Organisatie

De onderstaande organisatie komt in aanmerking voor een subsidie:

  • Stichting Bibliotheek Amstelland.

Type subsidies

Er kan gebruik worden gemaakt van de volgende type(n) subsidie(s):

  • Structurele subsidie.

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is € 472.359,- Het subsidieplafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Binnen het subsidieplafonds zijn de volgende deelplafonds beschikbaar:

  • € 443.263,- Openbare Bibliotheek

  • € 29.096,- De bibliotheek op school

Referentiedocumenten

  • Cultuurkader en cultuurpijlers Uithoorn 2012 – 2015.

Contactgegevens

Behandelend ambtenaar

Mevrouw C. Hesselmann

E-mailadres

Claudette.hesselmann@uithoorn.nl

Telefoonnummer

0297 - 513 128