Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | REGELING FACILITEITEN AMBTSJUBILEUM EN AFSCHEID |
Citeertitel | Regeling faciliteiten ambtsjubileum en afscheid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Ambtenarenwet, Art. 125
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2006 | 01-01-2020 | Onbekend | 20-12-2005 Personeel-Portaal | Onbekend |
Aan de ambtenaar die na een meerjarig dienstverband de gemeentedienst verlaat kan een afscheidscadeau worden aangeboden van maximaal € 160,00.
De faciliteiten omvatten voorzieningen die getroffen worden in verband met het langdurig ambtsjubileum, dan wel het afscheid uit de dienst. In de artikelen 3:5 en 3:5:1 Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag en de artikelen 4:8 en 4:9 van de Beloningsregeling staan de regels voor gratificaties, verlof en insignes bij ambtsjubilea. Voor het begrip overheid (artikel 1:1, sub b) wordt aansluiting gezocht bij de terzake geledende rijksregeling, zoals opgenomen in de ministeriele regeling van 9 november 1989, Stcrt. 223.
De viering van het langdurig ambtsjubileum of afscheid van een ambtenaar vindt als regel plaats binnen de kring van de directe werkgemeenschap van de ambtenaar. Er wordt dan ook aan gehecht de viering te doen plaatsvinden in de accommodatie waar de ambtenaar werkt. Het diensthoofd is verantwoordelijk voor de inhoud en vorm, het budget en de goede gang van zaken rond vieringen van zijn/haar medewerkers. Ten behoeve van de viering van het jubileum of afscheid kan het diensthoofd een naar redelijkheid te bepalen budget inzetten. Als regel zal het aan de viering te besteden budget een bedrag van € 1600,- niet mogen overschrijden.
In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld indien de ambtenaar gedurende een reeks van jaren belangrijke en intensieve contacten met derden onderhoudt, kan bij afscheid uit de dienst een verdergaande voorziening worden getroffen, een zodanig voorstel dient duidelijk te worden gemotiveerd. In dat geval kan worden beslist dat betrokkenen een receptie wordt aangeboden. Ook in deze gevallen is het diensthoofd verantwoordelijk. Het aan de bijzondere faciliteit te besteden budget bedraagt maximaal € 5.340,-.
Voor het afscheid van een diensthoofd gelden aangepaste regels. De totale aan het afscheid te besteden kosten dienen binnen een maximumbedrag van € 10.680,- te blijven. Hierbij wordt uitgegaan van maximaal 500 gasten. Aan de locatie zijn geen nadere voorwaarden verbonden. Indien er meerdere diensthoofden vertrekken kan met hun instemming, ter vermindering van de kosten, een gezamenlijke afscheidsbijeenkomst worden aangeboden. Ten aanzien van een receptie van een diensthoofd is de gemeentesecretaris ambtelijk eindverantwoordelijk.
In deze regeling wordt gesproken van afscheid uit de ‘gemeente’dienst. Hiermee wordt bedoeld dat ambtenaren die van functie wisselen binnen de gemeentedienst niet in aanmerking komen voor de in deze regeling genoemde faciliteiten.
Ambtenaren die een ambtsjubileum vieren komen niet in aanmerking voor een cadeau op grond van artikel 3:1 van deze regeling, aangezien zij in het kader van hun viering een gratificatie, extra verlof en/of een herinneringsinsigne kunnen ontvangen. Alleen ambtenaren die afscheid nemen van de gemeentedienst na een meerjarig dienstverband komen in aanmerking voor een afscheidscadeau.
De in deze regeling genoemde bedragen kunnen jaarlijks verhoogd worden aan de hand van het consumentenprijsindexcijfer alle huishoudens (CPI) en wordt naar boven afgerond op een veelvoud van € 10,-.