Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Aanvaarden Geschenken, Vergoedingen en Uitnodigingen 2005 |
Citeertitel | Regeling aanvaarden geschenken, vergoedingen en uitnodigingen 2005 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Ambtenarenwet, Art. 125
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2005 | 23-11-2005 | Onbekend | 22-11-2005 Personeel-Portaal | Onbekend |
REGELING AANVAARDEN GESCHENKEN, VERGOEDINGEN EN UITNODIGINGEN 2005
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,
Gelet op artikel 125 Ambtenarenwet juncto artikel 160 Gemeentewet en artikel 15:1:3 en artikel 15:1:4 ARG;
Met instemming van de commissie voor georganiseerd overleg,
Vast te stellen de navolgende Regeling Aanvaarden Geschenken, Vergoedingen en Uitnodigingen 2005;
Artikel 3 Het aannemen van geld of vergoedingen en verrichten van “vriendendiensten”
De hoofdregel is dat geschenken die ambtenaren in verband met hun functie ontvangen worden beschouwd als gemeentelijk eigendom. Dat wil niet zeggen dat ambtenaren nooit iets mogen accepteren. Relatiegeschenken vormen nu eenmaal een gebruikelijk maatschappelijk verschijnsel. Op sommige werkplekken is het regel dat relatiegeschenken en kerstpakketten worden verloot onder het personeel om de gulle gever niet voor het hoofd te stoten.
In alle gevallen moeten ontvangen geschenken worden gemeld bij de direct leidinggevende en over geschenken die worden aangeboden dient overleg te worden gepleegd met de leidinggevende.
Geschenken die een waarde vertegenwoordigen van meer dan € 50,- worden sowieso geweigerd en teruggezonden met een bedankbrief, waarin het gemeentelijke beleid t.a.v. geschenken wordt toegelicht.
Het is duidelijk dat in alle gevallen het omgaan met geschenken een beroep doet op ieders eigen verantwoordelijkheid. Niemand krijgt “zomaar” iets gratis. Achter elk geschenk ligt een – wellicht welgemeende – bedoeling. Het is dan ook zinvol om de intentie van de gever kritisch onder de loep te nemen. Het moment waarop het geschenk wordt aangeboden is medebepalend.
Het maakt groot verschil of men iets aangeboden krijgt terwijl de onderhandelingen met de gever nog niet zijn beëindigd of men iets tot een goed einde heeft weten te brengen.
Het aannemen van vergoedingen en verrichten van “vriendendiensten”
Soms worden ambtenaren benaderd voor het doen van een incidentele inspanning. Deze inspanning kan variëren van het houden van een presentatie of lezing tot het opbouwen van een podium voor een conferentie of congres. Veelal vindt dit plaats onder werktijd, in overleg met de leidinggevende en staat de prestatie van de ambtenaar in verband met de functie.
Het gaat hierbij nadrukkelijk om incidentele werkzaamheden die verband houden met de functie en niet om nevenwerkaamheden. Voor nevenwerkzaamheden als bedoeld in artikel 15:1:6 ARG geldt de circulaire nevenwerkzaamheden van 11 januari 2005 (BSD/2004.3889).
Als blijk van waardering ontvangt men een vergoeding die bestaat uit bijvoorbeeld een cadeaubon, een bos bloemen of een fles wijn. Dergelijke vergoedingen – indien niet buitensporig – kunnen gewoon geaccepteerd worden; zij staan immers uitsluitend in verband met die extra inspanning of prestatie.
Uitnodigingen voor reizen, verblijven, excursies en evenementen
Voor het ingaan op een uitnodiging voor een reis gelden onverkort de algemene regels voor dienstreizen: het reisdoel en reisgezelschap moet relevantie hebben voor de functie en ook is de toestemming van de leidinggevende vereist. Directeuren leggen omtrent hun reizen verantwoording af aan de gemeentesecretaris. (op basis van de verplaatsingskostenregeling).
Uitnodigingen voor diners, lunches en recepties
Diners, lunches en recepties zijn niet meer weg te denken bij het onderhandelen of afsluiten van contracten. Juist vanwege de informele sfeer kunnen afspraken makkelijker tot stand komen en kunnen eventuele hindernissen worden gladgestreken.
Toch is het zinvol dat ambtenaren bij iedere uitnodiging bedenken wat de noodzaak of het belang kan zijn voor een dergelijk informeel contact. Immers, vermeden moet worden dat er een sfeer of situatie ontstaat waardoor men niet meer onafhankelijk beslissingen kan nemen.