Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling rechtspositie bij collectieve acties van gemeentepersoneel |
Citeertitel | Regeling rechtspositie bij collectieve actie gemeentepersoneel 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Ambtenarenwet, Art. 125
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 01-01-2020 | Onbekend | 16-12-2008 Personeel-Portaal | Onbekend |
Artikel 1: In deze regeling wordt verstaan onder:
collectieve actie: gezamenlijk optreden van gemeentepersoneel, bestaande uit gedragingen die het ongestoord functioneren van (een of meer delen van) de openbare dienst belemmeren, als pressiemiddel, met de bedoeling dat optreden te beëindigen als een gesteld doel is bereikt,zoals onder andere bedoeld in de onderdelen b tot en met g van dit artikel;
5. Overig rechtspositioneel voor stakend personeel
Onder toepassing van artikel 15:1:12 van het ARG, kan een ambtenaar die voor, bij, of na deelname aan een collectieve actie schade veroorzaakt, welke niet rechtstreeks met de actie was beoogd, worden verplicht deze te vergoeden. Indien de gemeente zelf aansprakelijk wordt gesteld voor deze schade door een ambtenaar veroorzaakt, kunnen zij deze op de ambtenaar verhalen.
Een poortblokkade of bedrijfsbezetting is onrechtmatig. Degene die zich daaraan schuldig maakt, kan disciplinair worden gestraft op grond van ARG artikel 16:1:1.Onder toepassing van artikel 15:1:12 van het ARG, kan een ambtenaar die voor, bij, of na deelname aan een collectieve actie schade veroorzaakt, welke niet rechtstreeks met de actie was beoogd, worden verplicht deze te vergoeden. Indien de gemeente zelf aansprakelijk wordt gesteld voor deze schade door een ambtenaar veroorzaakt, kunnen zij deze op de ambtenaar verhalen.
Deze regeling is van toepassing bij alle vormen van collectieve actie van het gemeentepersoneel.
Doel van de regeling is intern naar alle betrokkenen duidelijkheid te scheppen over de kaders waarbinnen de uitoefening van het collectieve actierecht acceptabel wordt geacht, alsmede over de verantwoordelijkheden, de rechten en verplichtingen van allen die op enigerlei wijze bij een collectieve actie betrokken zijn of er mee worden geconfronteerd.
In dit artikel is een aantal definities opgenomen. Naast de in artikel 1 genoemde vormen kunnen andere vormen van collegctieve actie voorkomen zoals: collectieve ziekmelding, het massaal opnemen van verlof of het verstoren van gemeentelijke vergaderingen.
Dit artikel regelt de tijdige aanmelding van een op handen zijnde staking en de rechtmatigheid van acties.
Dit artikel bepaalt dat bepaalde functies of werkzaamheden kunnen worden aangewezen als vitaal voor de organisatie. Dat beperkt onder omstandigheden het recht op het voeren van collectieve acties. Dit geldt in ieder geval voor de uitrukdiensten van Brandweer en Ambulancedienst.
Dit artikel regelt in welke gevallen een ambtenaar de voorbereidingsuren voor een staking uitbetaald krijgt
In de meeste gevallen worden de uren van het vakantieverlof afgeboekt dan wel niet uitbetaald.
In dit artikel wordt aangegeven wat er rechtspositioneel kan gebeuren in geval van een staking. In het eerste lid wordt bepaald dat de bezoldiging kan worden ingehouden indien de ambtenaar meedoet met een collectieve actie. In geval in het kader van een collectieve actie niet de volledige arbeidsprestatie wordt geleverd, kan er bijvoorbeeld voor worden gekozen om tot inhouding van verlofuren.
Het tweede lid van dit artikel bepaalt dat onbehoorlijk gedrag tijdens een staking kan leiden tot het nemen van een disciplinaire maatregel. Het meedoen aan een wilde staking kan worden gezien als plichtsverzuim.
In de leden 4 en 5 wordt geregeld dat ontstane schade onder omstandigheden kan worden verhaald op de betrokken ambtenaar.
Lid 6 bepaalt dat bij collectieve ziekmelding tot spoedcontrole kan worden overgegaan.
Lid 7 bepaalt dat een poortblokkade of bedrijfsbezetting onrechtmatig is. Hierover is jurisprudentie.
Daarnaast bepaalt artikel 15.1.10., vierde lid ARG dat een ambtenaar kan niet worden verplicht, indien bij een particuliere werkgever een staking is uitgebroken of een uitsluiting plaats heeft, ter vervanging van stakers of uitgeslotenen werkzaamheden te verrichten tenzij naar het oordeel van het college zulks met het oog op de openbare veiligheid of gezondheid of voor regelmatige functionering van de openbare dienst noodzakelijk is. Dit artikel is in deze regeling niet nogmaals opgenomen.
Artikel 5 gaat over de werkwilligen tijdens een staking. Het is belangrijk dat werkwilligen zich melden om later vast te stellen wie meedoet aan de actie en wie niet. Werkwilligen dienen zich derhalve op het werk te melden.
Tenslotte regelt artikel 6 dat in geval dat het openbaar vervoer staakt de ambtenaar in beginsel verplicht is op het werk te verschijnen. In overleg kan thuis worden gewerkt of verlof worden opgenomen.
Ambtelijke coördinatie bij collectieve acties gemeentepersoneel
Een actie die door een groep van personeelsleden buiten de vakorganisaties om wordt gevoerd, is rechtmatig, indien het een aangelegenheid betreft die de werkgelegenheid of de bijzondere arbeidsvoorwaarden van de deelnemers aan de actie rechtstreeks regardeert. De vakorganisaties die vertegenwoordigd zijn in de Centrale Commissie van Overleg melden een door hen geleide collectieve actie tijdig vooraf aan de portefeuillehouder Personeelszaken. Deze melding dient 48 uur voor aanvang van de collectieve actie plaats te vinden.
De directeur Personeelszaken (POI) treedt op als ambtelijk coördinator in geval van (voorgenomen) collectieve acties van gemeentepersoneel. Hij draagt zorg voor juridische en beleidsmatige advisering van de dienstleiding en het gemeentebestuur.
Indien anderen met de bestuurlijke of ambtelijke coördinatie (mede) worden belast, wordt hiervan tijdig mededeling gedaan.
Van (dreiging van) een collectieve actie bij een tak van dienst, maakt de directeur van de betrokken dienst zo spoedig mogelijk melding bij de portefeuillehouder, de wethouder van Personeelszaken en de directeur Personeelszaken (POI).
De directeur van de dienst draagt er zorg voor, dat de (vitale) gemeentelijke taken en de dienstverlening aan de burgerij tijdens een collectieve actie zoveel mogelijk worden verricht.
De directeur van de dienst treft tevens maatregelen ter voorkoming of beperking van calamiteiten, schending van privacy en overige schade voor de gemeente en/of derden.
Hij draagt desgevraagd zorg voor bekendmaking binnen de dienst van al hetgeen in het kader van de collectieve actie door de bestuurlijke of ambtelijke coördinator wordt meegedeeld.
Bij een collectieve actie draagt de directeur van de dienst zorg voor de registratie van de niet-gewerkte uren ten behoeve van de inhouding van de bezoldiging en de afschrijving van vakantieverlof, tenzij burgemeester en wethouders bepalen, dat hiertoe niet hoeft worden overgegaan.
In geval van poortblokkade, of bedrijfsbezetting, draagt de directeur van de dienst zo nodig en zo mogelijk zorg voor alternatieve huisvesting van werkwilligen.
In het kader van collectieve acties is het gebruik van gemeentelijke voer- en vaartuigen en/of andere eigendommen, zonder toestemming van burgemeester en wethouders, verboden. Het zonder toestemming gebruiken ervan wordt aangemerkt als plichtsverzuim.
De kosten en de schade als gevolg van het gebruik kunnen worden verhaald op de actievoerenden en de actieleiding.
Het gebruik van werk- en publieksruimten en bedrijfsterreinen in het kader van acties is alleen toegestaan, indien de directeur van de betrokken dienst hiervoor toestemming geeft. Het gebruik van kantines e.d. is in beginsel wel toegestaan.