Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Reglement voor de Haagse Bevolkingsadministratie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement voor de Haagse Bevolkingsadministratie
CiteertitelReglement voor de Haagse Bevolkingsadministratie
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), artt. 96 en 100
  2. Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-200703-10-2017Nieuwe regeling

16-10-2007

De Posthoorn, Week 43 van 2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT VOOR DE HAAGSE BEVOLKINGSADMINISTRATIE

REGLEMENT VOOR DE HAAGSE BEVOLKINGSADMINISTRATIE

Burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens

besluiten:

  • I

    In te trekken het Reglement voor de Haagse bevolkingsadministratie, BBZ/2004.19 d.d. 4 januari 2005;

  • II

    Vast te stellen het volgende:

    Reglement voor de Haagse bevolkingsadministratie.

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

de Wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 2002, 191);

de minister:

de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

verordening:

de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens , vastgesteld door de gemeenteraad op 8 november 2001;

basisadministratie:

de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de Wet;

aangehaakt gegeven:

een in de bevolkingsadministratie opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de Wet (bijlage 1);

gekend persoon:

degene die geen ingeschrevene is en over wie, ter uitvoering van gemeentelijke taken, gegevens zijn opgenomen in de bevolkingsadministratie;

bevolkingsadministratie:

de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie, de gekende personen, de aangehaakte gegevens en de kernregistratie natuurlijke personen;

kernregistratie (natuurlijke personen):

de verzameling die toegang geeft tot gegevens van de basisadministratie, gekende personen en aangehaakte gegevens;

centrale directory service (CDS):

het bestand met NAW-gegevens, dat gebruikt wordt voor de elektronische dienstverlening;

verantwoordelijke:

degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde het college van burgemeester en wethouders;

beheerder:

de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie en aan wie de bevoegdheden van de verantwoordelijke inzake de uitvoering van de Wet en in samenhang daarmee de Wet bescherming persoonsgegevens zijn gemandateerd;

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

ingezetene:

de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

betrokkene:

een ingezetene , een ingeschrevene of een gekend persoon;

afnemer:

afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet;

binnengemeentelijke afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

buitengemeentelijke afnemer:

elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer;

derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;

raadpleger:

de persoon of instelling die op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens toegang heeft tot de kernregistratie natuurlijke personen;

protocollering:

het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;

(gegevens)verstrekking:

elke verstrekking van gegevens in welke vorm en aan welke persoon of instantie dan ook.

Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie

Beheerder van de bevolkingsadministratie is de directeur van de Dienst Burgerzaken.

Artikel 3 Toepasselijke regelgeving

  • 1.

    De bevolkingsadministratie wordt zoveel mogelijk als één geheel, onder toepassing van de Wet, behandeld.

  • 2.

    Ten aanzien van de onderwerpen waarover de Wet en de Wet bescherming persoonsgegevens niet-gelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens en de gekende personen de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.

  • 3.

    Op de kernregistratie natuurlijke personen is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing.

HOOFDSTUK 2 DOEL EN INHOUD VAN DE BEVOLKINGSADMINISTRATIE

Artikel 4 Doelstellingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie

  • 1.

    De bevolkingsadministratie heeft tot doel:

    • a.

      gegevens te verwerken ter uitvoering van de Wet;

    • b.

      gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens wet opgelegde taken;

    • c.

      gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het gemeentebestuur opgedragen taken;

    • d.

      informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voorzover dezen daar recht op hebben.

  • 2.

    De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.

Artikel 4a Doelstelling met betrekking tot de kernregistratie natuurlijke personen

De kernregistratie heeft tot doel gegevens te verstrekken aan afnemers en raadplegers, slechts voorzover deze daar recht op hebben op basis van de Wet of de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 5 Categorieën van personen van wie gegevens in de bevolkingsadministratie voorkomen

  • 1.

    In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen, ingezetenen en gekende personen.

  • 2.

    Gekende personen worden opgenomen op basis van hun relatie met ingeschrevenen of ingezetenen of op basis van hun relatie met binnengemeentelijke afnemers.

Artikel 5a Categorieën van personen van wie gegevens in de kernregistratie natuurlijke personen voorkomen

In de kernregistratie komen de gegevens voor van de personen die in de bevolkingsadministratie voorkomen.

Artikel 6 Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging

  • 1.

    Naast de gegevens die op grond van de Wet in de bevolkingsadministratie worden opgenomen en op de in de Wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1.

  • 2.

    Aangehaakte gegevens kunnen, voorzover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of een gekend persoon of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.

  • 3.

    Van de gekende personen worden slechts die gegevens opgenomen die nodig zijn voor het uitvoeren van de taken van gemeentelijke diensten.

Artikel 6a Soorten van gegevens in de kernregistratie en de wijze van verkrijging

In de kernregistratie worden de gegevens uit de bevolkingsadministratie opgenomen met uitzondering van gegevens met betrekking tot afnemersindicaties en proceshistorie.

Artikel 7 Verwijdering van opgenomen gegevens

Verwijdering van gegevens uit de bevolkingsadministratie vindt plaats:

  • a.

    op grond van bepalingen bij of krachtens de Wet;

  • b.

    op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de bevolkingsadministratie.

HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE VERSTREKKING VAN GEGEVENS

Artikel 8 Voorwaarden voor verstrekking

  • 1.

    Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:

    • a.

      dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;

    • b.

      dient aangegeven te worden welke persoon of categorieën van personen het verzoek behelst;

    • c.

      dienen door de verantwoordelijke te bepalen bewijsstukken, zoals bijv. een identiteitsbewijs of schriftelijke toestemming van een betrokkene, te worden overgelegd.

  • 2.

    De afnemers en derden mogen de verstrekkingen slechts verwerken voor het doel waarvoor deze zijn gedaan. Zij moeten bij de verwerking van de verkregen gegevens handelen conform de geldende privacywetgeving.

  • 3.

    Voor alle verstrekkingen geldt dat de daaruit verkregen informatie na zes maanden niet meer mag worden gebruikt dan na toestemming van de verantwoordelijke. De toestemming is niet nodig als de afnemer/derde zelf zorgdraagt voor actualisering van de gegevens.

  • 4.

    De verantwoordelijke kan nadere voorwaarden stellen.

Artikel 9 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:

  • -

    de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de Dienst Burgerzaken;

  • -

    de medewerkers die belast zijn met taken als beheer en onderhoud van de systemen;

Artikel 10 Rechtstreekse toegang tot de kernregistratie natuurlijke personen en de CDS door binnengemeentelijke afnemers

  • 1.

    De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de gegevens in de kernregistratie natuurlijke personen en in de CDS die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 2.

    De directeur van de betreffende dienst wijst schriftelijk de medewerkers aan die bevoegd zijn de kernregistratie natuurlijke personen en de CDS te raadplegen, of persoonsgegevens op te halen uit een andere Nederlandse gemeente.

  • 3.

    De afnemers dienen de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer na te leven. De beheerder is bevoegd hiertoe controles te (doen) houden.

Artikel 10a Rechtstreekse toegang tot de kernregistratie natuurlijke personen en de CDS door raadplegers

  • 1.

    De in bijlage 3 genoemde raadplegers hebben rechtstreekse toegang tot de gegevens in de kernregistratie natuurlijke personen en in de CDS die zij nodig hebben voor de uitvoering van de daar genoemde taken.

  • 2.

    De (directeur van de) raadpleger wijst schriftelijk de medewerkers aan die bevoegd zijn de kernregistratie natuurlijke personen en de CDS te raadplegen.

  • 3.

    De raadplegers dienen de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer na te leven. De beheerder is bevoegd hiertoe controles te (doen) houden.

Artikel 11 Systematische verstrekkingen aan Afnemers en raadplegers

  • 1.

    Afnemers en raadplegers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet op systematische wijze de gegevens afnemen die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 2.

    Daarnaast kunnen zij verzoeken om andere verstrekkingen langs systematische wijze, zoals selecties.

Artikel 12 Systematische verstrekking aan buitengemeentelijke afnemers

Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematisch gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits zij deze gegevens niet reeds langs systematische weg verkrijgen krachtens een besluit van de Minister.

Artikel 13 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke,is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.

Artikel 14 Verbanden met andere bestanden

Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een andere verantwoordelijke zoals bedoeld in de Wet bescherming persoonsgegevens voor verwerking van persoonsgegevens gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit twee of meer bestanden.

Artikel 15 Gegevensverstrekking aan vrije derden

  • 1.

    Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de Wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden.

  • 2.

    Aan natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de Wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang van de aanvrager.

  • 3.

    Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109 lid 1 van de Wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden.

Artikel 16 Terugmeldverplichting

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hem verstrekt is uit de bevolkingsadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2.

    Binnengemeentelijke afnemers en raadplegers doen de beheerder op diens verzoek onverwijld schriftelijk mededeling van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de bevolkingsadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.

  • 3.

    De beheerder kan de wijze bepalen waarop de terugmeldingen dienen te worden gedaan.

  • 4.

    De beheerder kan de wijze bepalen waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer of raadpleger naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan.

HOOFDSTUK 4 PROTOCOLLERING

Artikel 17 Protocollering

  • 1.

    De beheerder legt gegevens vast inzake de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6 en 110 van de Wet.

  • 2.

    De beheerder kan de protocolleringsgegevens actief aan betrokkenen bekend maken.

HOOFDSTUK 5 HET VESTIGINGSREGISTER

Artikel 18 Toepasselijkheid Reglement

Dit Reglement is, voorzover de Wet niet anders bepaalt, van overeenkomstige toepassing op het Vestigingsregister als bedoeld in hoofdstuk 4 van de Wet.

HOOFDSTUK 6 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 19 Beveiliging

  • 1.

    De beheerder treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.

  • 2.

    De beheerder beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeembeheer, applicatiebeheer, gegevensbeheer, informatiebeheer en privacybeheer.

Artikel 20 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de Haagse bevolkingsadministratie.

  • 2.

    Het reglement ligt ter inzage in het gemeentelijk ContactCentrum en op alle stadsdeelkantoren bij de Dienst Burgerzaken

  • 3.

    De beheerder zendt het reglement aan het College Bescherming Persoonsgegevens.

  • 4.

    Dit reglement treedt in werking op 2005.

Den Haag, 2005

Burgemeester en wethouders van Den Haag,

de secretaris

de burgemeester

BIJLAGE 1

Aangehaakte gegevens kunnen zijn:

  • 1.

    Binnengemeentelijke afnemersindicaties

  • 2.

    Voogdijgegevens

  • 3.

    Onderzoeks- en signaleringsgegevens

  • 4.

    Gegevens inzake systeembeheer en autorisaties

  • 5.

    Relaties

  • 6.

    Aliassen/pseudoniemen

  • 7.

    Historische gegevens

  • 8.

    Rijbewijsgegevens

  • 9.

    Dienstplichtcode

  • 10.

    Code lid stembureau

  • 11.

    Historische bewoning

  • 12.

    Begin gezin

BIJLAGE 2:

Autorisaties van

  • a.

    SZW

  • b.

    GBD

  • c.

    BSD

  • d.

    DSB

  • e.

    DSO

  • f.

    FAD

  • g.

    OCW

  • h.

    POO

  • i.

    Politie Haaglanden

  • j.

    Haeghegroep

  • k.

    Brandweer

a. SZW

a. Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

REISDOCUMENTEN

OUDER1

OUDER2

NATIONALITEIT

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERBLIJFSTITEL

VERWIJZING

GEZINSSAMENSTELLING

b. GBD

b. Gemeentelijke Belastingdienst

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERWIJZING

c. BSD

c. Bestuursdienst

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

REISDOCUMENT

VERWIJZING

GEZINSSAMENSTELLING

d. DSB

d. Dienst Stadsbeheer

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERWIJZING

e. DSO

e. Dienst Stedelijke Ontwikkeling

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

NATIONALITEIT

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

VERBLIJFSTITEL

VERWIJZING

GEZINSSAMENSTELLING

f. FAD

f. Facilitare Dienst

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERWIJZING

g. OCW en

g. Onderwijs, Cultuur & Welzijn

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

NATIONALITEIT

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERWIJZING

h. POO

h. Primair Openbaar Onderwijs

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

NATIONALITEIT

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERWIJZING

i. Politie Haaglanden

i. Politie Haaglanden

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

NATIONALITEIT

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERBLIJFSTITEL

GEZAGSVERHOUDING

REISDOCUMENT

VERWIJZING

j. Haeghegroep

j. Haeghe Groep

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

KIND

VERBLIJFSTITEL

GEZAGSVERHOUDING

REISDOCUMENT

VERWIJZING

k. Brandweer

k. Brandweer

PERSOON

OVERLIJDEN

VERBLIJFPLAATS

VERWIJZING

BIJLAGE 3

De woningcorporaties

HaagWonen

Staedion

Vestia

ten behoeve van publiekrechtelijke taken op het gebied van de volkshuisvesting: eerlijke verdeling volkshuisvesting (inclusief de afwikkeling van huurovereenkomsten), bestrijding woonfraude, handhaving en toezicht.

corporaties

PERSOON

SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER

OUDER1

OUDER2

NATIONALITEIT

PARTNER

OVERLIJDEN

INSCHRIJVING

VERBLIJFPLAATS

VERBLIJFSTITEL

VERWIJZING

GEZINSSAMENSTELLING

TOELICHTING oktober 2006

In verband met de rechtstreekse toegang van de Brandweer, de Politie Haaglanden, de Dienst Primair Openbaar Onderwijs, de Haeghegroep en de drie Haagse woningcorporaties tot de kernregistratie natuurlijke personen dient het reglement gewijzigd te worden. Daarnaast krijgen de diensten DSO en SZW i.v.m. de fraudebestrijding toegang tot gegevens inz. reisdocumenten en de Bestuursdienst i.v.m. het woonwagenbeleid tot de oudergegevens.

Verder zijn de bijlagen met de gegevens waartoe afnemers en raadpleger toegang hebben ingekort: de GBA-technische details zijn weggelaten, waardoor het document korter en duidelijker wordt.

Tot slot wordt de term Burgerservicenummer geïntroduceerd en wordt rekening gehouden met de invoering van de GBA als basisregistratie.