Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement voor de Haagse Bevolkingsadministratie |
Citeertitel | Reglement voor de Haagse Bevolkingsadministratie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2007 | 03-10-2017 | Nieuwe regeling | 16-10-2007 De Posthoorn, Week 43 van 2007 | Onbekend |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2 Beheer van de bevolkingsadministratie
Beheerder van de bevolkingsadministratie is de directeur van de Dienst Burgerzaken.
HOOFDSTUK 2 DOEL EN INHOUD VAN DE BEVOLKINGSADMINISTRATIE
Artikel 4a Doelstelling met betrekking tot de kernregistratie natuurlijke personen
De kernregistratie heeft tot doel gegevens te verstrekken aan afnemers en raadplegers, slechts voorzover deze daar recht op hebben op basis van de Wet of de Wet bescherming persoonsgegevens.
Artikel 5a Categorieën van personen van wie gegevens in de kernregistratie natuurlijke personen voorkomen
In de kernregistratie komen de gegevens voor van de personen die in de bevolkingsadministratie voorkomen.
Artikel 6a Soorten van gegevens in de kernregistratie en de wijze van verkrijging
In de kernregistratie worden de gegevens uit de bevolkingsadministratie opgenomen met uitzondering van gegevens met betrekking tot afnemersindicaties en proceshistorie.
HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE VERSTREKKING VAN GEGEVENS
Artikel 9 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:
Artikel 10 Rechtstreekse toegang tot de kernregistratie natuurlijke personen en de CDS door binnengemeentelijke afnemers
Artikel 10a Rechtstreekse toegang tot de kernregistratie natuurlijke personen en de CDS door raadplegers
Artikel 12 Systematische verstrekking aan buitengemeentelijke afnemers
Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematisch gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits zij deze gegevens niet reeds langs systematische weg verkrijgen krachtens een besluit van de Minister.
Artikel 13 Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke,is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.
Artikel 14 Verbanden met andere bestanden
Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een andere verantwoordelijke zoals bedoeld in de Wet bescherming persoonsgegevens voor verwerking van persoonsgegevens gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit twee of meer bestanden.
a. Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
b. Gemeentelijke Belastingdienst
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
e. Dienst Stedelijke Ontwikkeling
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
g. Onderwijs, Cultuur & Welzijn
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
SOFI-NUMMER/BURGERSERVICENUMMER
ten behoeve van publiekrechtelijke taken op het gebied van de volkshuisvesting: eerlijke verdeling volkshuisvesting (inclusief de afwikkeling van huurovereenkomsten), bestrijding woonfraude, handhaving en toezicht.
In verband met de rechtstreekse toegang van de Brandweer, de Politie Haaglanden, de Dienst Primair Openbaar Onderwijs, de Haeghegroep en de drie Haagse woningcorporaties tot de kernregistratie natuurlijke personen dient het reglement gewijzigd te worden. Daarnaast krijgen de diensten DSO en SZW i.v.m. de fraudebestrijding toegang tot gegevens inz. reisdocumenten en de Bestuursdienst i.v.m. het woonwagenbeleid tot de oudergegevens.
Verder zijn de bijlagen met de gegevens waartoe afnemers en raadpleger toegang hebben ingekort: de GBA-technische details zijn weggelaten, waardoor het document korter en duidelijker wordt.
Tot slot wordt de term Burgerservicenummer geïntroduceerd en wordt rekening gehouden met de invoering van de GBA als basisregistratie.