Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2017 |
Citeertitel | Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Participatiewet art. 47
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2017 | Onbekend | 28-06-2017 Gmb 2017 nr. 117106 | Raadsbesluit 61/2017, d.d. 28 juni 2017 |
De raad van de gemeente Nijmegen,
Bijeen in zijn openbare vergadering van 28 juni 2017
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 juni 2017
gelet op artikel 47 van de Participatiewet
overwegende dat de gemeente verplicht is bij verordening regels te stellen ten aanzien van de wijze waarop belanghebbenden worden betrokken bij de uitvoering van deze wet;
vast te stellen de Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2017
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Belanghebbende: de persoon behorend tot de doelgroep als bedoeld in artikel 7 eerste lid Participatiewet; alsmede de persoon als bedoeld in artikel 2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) of de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz).
HOOFDSTUK 2 VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN HET COLLEGE
Met klantenparticipatie beoogt het college inzicht te krijgen in de belangen, wensen en behoeften van belanghebbenden die een beroep doen op ondersteuning op het terrein van Inkomen, Armoedebestrijding en Arbeidsre-integratie en de expertise van belanghebbenden en specifieke belangengroepen te benutten bij de ontwikkeling van beleid en de uitvoering daarvan.
Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad
Het college benoemt, gehoord de vertegenwoordigers van de in bijlage A genoemde organisaties, een onafhankelijk voorzitter wiens taak bestaat uit het uitschrijven van de vergadering, het voorbereiden en vaststellen van de agenda, het voorzitten van het overleg, en het bewaken van de uitvoering van toezeggingen door of namens het college gedaan.
HOOFDSTUK 4 TAKEN, BEVOEGDHEDEN EN WERKWIJZE CLIËNTENRAAD
Artikel 5 Verplichting college aan Cliëntenraad
Artikel 6 Frequentie Cliëntenraadoverleg
De Cliëntenraad komt minimaal 6 maal per jaar bijeen.
Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning
Ambtenaren van de gemeente Nijmegen wonen op uitnodiging de overlegvergadering bij. De voorzitter is bevoegd derden uit te nodigen. Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening, tenminste inhoudende dat tien werkdagen vóór de datum van het overleg de voor het overleg benodigde informatie beschikbaar is.
Een klantenpanel is een overleg met, een aantal, daartoe uitgenodigde belanghebbenden over een specifiek onderwerp. Het overleg kan tot doel hebben inzicht te krijgen in de wensen en behoeften, beleving van en ervaringen met de uitvoering van wet en beleid, en opvattingen over voorgenomen wijzigingen.
Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2017.
Artikel 11 Intrekking en Inwerkingtreding
De verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie, met ingang van welke datum de “Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2015", gepubliceerd onder nummer GB2015-90168 wordt ingetrokken.
Verordening Klantenparticipatie Participatiewet 2017
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 juni 2017.
de plaatsvervangend raadgriffier,