Organisatie | Gilze en Rijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evenementenbeleid gemeente Gilze en Rijen 2017 |
Citeertitel | Evenementenbeleid gemeente Gilze en Rijen 2017 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 5 voorkomende geluidsniveaus bij evenementen |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Gilze en Rijen, artikel 2:25
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-07-2017 | 03-04-2020 | nieuwe regeling | 11-07-2017 | Nr. 131758 |
In deze beleidsnota zijn de definities zoals opgenomen in de geldende Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Gilze en Rijen van toepassing.
Artikel 1.4 Voorwaarden per locatie
In bijlage 1 van deze beleidsnota is per evenementenlocatie aangegeven:
In bijlage 1 van deze beleidsnota is aangegeven welke vaste evenementen op de desbetreffende locatie kunnen worden georganiseerd.
Hoofdstuk 2 Maatregelen ter beperking van overlast
Artikel 2.3 Beperking geluidsoverlast
Indien een bepaald evenement in het voorgaande jaar tot veel gegronde klachten heeft geleid, kan de burgemeester in de evenementenvergunning beperkende voorschriften opnemen, o.a. geluidsvoorschriften en beperking van de duur van het evenement, dan wel kan de burgemeester besluiten de vergunning te weigeren.
De vergunninghouder draagt er zorg voor dat er een meldpunt is waar omwonenden geluidsklachten kunnen melden. De vergunninghouder informeert de omwonenden voorafgaand aan het evenement over dit meldpunt en draagt zorgt voor registratie van deze meldingen en de wijze van afdoening. De burgemeester kan hierover voorschriften opnemen in de vergunning.
Hoofdstuk 3. Procedures en faciliteiten
Artikel 3.2 Faciliteiten voor vergunninghouders uit Gilze en Rijen
De vergunninghouder kan gebruik maken van dranghekken en afvalbakken van de gemeente. Deze materialen zijn beperkt beschikbaar. De gemeente kan derhalve niet garanderen dat er altijd voldoende dranghekken zijn. Indien er materialen vanuit een andere gemeente geleend moeten worden, komt dit voor rekening van de organisator. De gemeente kan nimmer aansprakelijk gesteld worden voor materiële en/of immateriële schade aan lijf en leden van personen, veroorzaakt door gebruik van de gemeentelijke materialen gedurende de periode dat deze materialen buiten de macht van de gemeente zijn.
De dranghekken worden door de gemeente gebracht en weer opgehaald op de hoeken van de straten. De vergunninghouder dient zorg te dragen voor de juiste plaatsing van de dranghekken tijdens het evenement. Na het evenement dient vergunninghouder de dranghekken te verzamelen op de hoeken van de straten.
De gemeente stelt afvalcontainers beschikbaar. De vergunninghouder moet zelf voor het vervoer van de afvalcontainers zorgdragen. Voor het ophalen en terugbrengen van de afvalcontainers kan na overleg een kar van de gemeente worden geleend. De afvalcontainers mogen op de gemeentewerf/milieustraat geledigd worden.
Indien vergunninghouder geen gebruik maakt van de faciliteiten als genoemd in het vierde lid, kan hij afval van het evenement van dinsdag- tot zaterdagochtend afgeven bij de gemeentelijke milieustraat. Op afspraak kan ook op maandagochtend afval worden afgegeven. Op vertoon van de evenementenvergunning mag gratis maximaal 2 m3 afval van het evenement worden afgevoerd. Indien meer afval wordt aangeboden dient dit via bankpas te worden afgerekend waarbij de beheerder van de milieustraat de hoeveelheid bepaalt.
Hoofdstuk 4. Veiligheid en Handhaving
Artikel 4.1 Veiligheid en Openbare orde
De burgemeester kan voorafgaande aan de vergunningverlening van de aanvrager verlangen dat deze overeenkomstig daaraan door de burgemeester te stellen eisen documenten overlegt waaruit blijkt dat de veiligheid en openbare orde in het kader van het evenement gewaarborgd is bijvoorbeeld op het gebied van verkeersveiligheid, brandveiligheid, technische hygiëne, toezicht, bewaking en beveiliging. Indien deze documenten niet worden overgelegd binnen de door de burgemeester gestelde termijn, kan de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.
Bijlage 1. Beschrijving per locatie
Bij een afstand tussen de geluidsbron en de dichtstbijzijnde woning van minimaal 30 m geldt een bronniveau van 80 dB(A). | |
*Bij een afwijkende afstand tussen de geluidsbron en de dichtstbijzijnde gevel van (geluidsgevoelige) bebouwing, bepaalt de burgemeester door middel van een maatwerkvoorschrift het maximale bronniveau van het geluid, zodanig dat de gevelbelasting ongeveer gelijk is aan de gevelbelasting bij het bronniveau en de afstand tot de bebouwing zoals die voor de betreffende locatie in de tabel is opgenomen. Bij niet continue geluidsbelasting, waaronder bijvoorbeeld vliegshows, worden zonodig maatwerkvoorschriften voor de geluidsbelasting gegeven.
Bijlage 2. Hoe de gemeente de organisator van een evenement helpt
De gemeente bevordert een positief klimaat voor het organiseren van evenementen. Als in de gemeente Gilze en Rijen gevestigde organisator van een evenement mag u de gemeente vragen om u te ondersteunen. Op het aanvraagformulier kunt u aangeven of u hiervan gebruik wilt maken.
In deze folder vertellen wij u hoe de gemeente u kan ondersteunen.
U komt sowieso voor een evenementenvergunning bij de gemeente terecht. Voordat wij die verlenen, denken wij met u mee, bijvoorbeeld over het kiezen van een veilige route voor een loopevenement of de veilige inrichting van het evenemententerrein bij een braderie of een tentfeest. Ook denken we mee hoe u overlast voor omwonenden kunt beperken. Zoals u ziet streeft de gemeente ernaar, dat uw evenement veilig en zonder overlast verloopt.
Wegafzettingsborden, dranghekken en ‘tekstborden’
Voor uw evenement kunt u beschikken over dranghekken, wegafzettingsborden en verkeersborden. Dranghekken zijn beperkt beschikbaar. De gemeente kan derhalve niet garanderen dat er altijd voldoende dranghekken zijn. Als de gemeente dranghekken van een andere gemeente moet lenen, komen de kosten voor rekening van de organisator.
De gemeente brengt de materialen naar de door u vermelde plek en haalt die na afloop van het evenement weer op. U moet zorgen dat de materialen tijdens het evenement op de goede plaats staan. Na afloop van het evenement (uiterlijk een half uur na het einde van het evenement) moet u de dranghekken zo spoedig mogelijk verzamelen en terugzetten in de rekken op de plaatsen waar de gemeente ze heeft weggezet, meestal op de hoeken van de straten. Indien de organisator de materialen niet netjes terugzet, zal de gemeente de extra kosten die zij maakt voor het ophalen doorberekenen aan de organisator.
Soms stelt de gemeente in de evenementenvergunning aan u de verplichting dat u tekstborden met wegomleidingen plaatst. Als we dat voorschrijven, maakt de gemeente deze tekstborden en levert die bij u af.
De gemeente kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor materiële en/of immateriële schade aan lijf en leden van personen, veroorzaakt door gebruik van de gemeentelijke materialen gedurende de periode dat deze materialen buiten de macht van de gemeente zijn.
De gemeente stelt ook afvalcontainers beschikbaar. Maar afvalcontainers zijn niet zo zwaar als dranghekken. Daarom moet u als organisator zelf voor het vervoer van afvalcontainers zorgen. Als u daarom vraagt, kunt u van de gemeente een kar lenen om de afvalcontainers op te halen en terug te brengen. U kunt daarvoor een afspraak maken met de contactpersoon van de gemeente die in de vergunning is genoemd. U moet de afvalcontainers zelf terugbrengen naar de Milieustraat aan de Parallelweg in Rijen. U dient het afval op de normale manier aan te bieden aan de gemeente. U moet zorgen dat de afvalcontainers worden geleegd en de lege afvalcontainers terugzetten waar u ze heeft opgehaald.
Bij evenementen waar geen afvalcontainers nodig zijn, bijvoorbeeld optochten, kunt u afval van het evenement van dinsdag- tot zaterdagochtend op de gebruikelijke manier afgeven bij de gemeentelijke milieustraat. U kunt op afspraak ook op de maandag na het evenement afval afgeven. Vergeet niet de evenementenvergunning mee te nemen. Op vertoon van de evenementenvergunning mag u 2 m3 afval van het evenement gratis afvoeren. Als er meer afval is moet u dat via de bankpas afrekenen, waarbij de beheerder van de milieustraat de hoeveelheid bepaalt.
De vergunninghouder kan gebruik maken van gemeentelijke elektriciteit, nadat hij daarover afspraken heeft gemaakt met de contactpersoon van de gemeente die in de vergunning is genoemd.
Wij rekenen de stroomkosten door aan u als organisator.
Als u andere hulpmiddelen wilt lenen van de gemeente, moet u dit vragen aan de afdeling Buitendienst. In overleg wordt gekeken of de gemeente de gevraagde spullen kan uitlenen.
Voor watergebruik geldt dat de gemeente dit niet faciliteert. Daarvoor moet u zelf contact opnemen met Brabant Water. U moet hiervoor minimaal 2 weken voorafgaand aan het evenement een reservering doen.
Aan de Parallelweg in Rijen zit de gemeentelijke Buitendienst. Iemand van deze afdeling organiseert de inzet van de hierboven genoemde hulp aan u als evenementenorganisator. De gemeente vermeldt in de evenementenvergunning de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon van Buitendienst.
Zienswijzen op concept Evenementenbeleid (2016)
Zienswijzen van Koninklijke Horeca Nederland – Gilze Rijen
Zienswijzen van Irishpub The Banner - GILZE
Zienswijzen van Ondernemersvereniging Rijen
Zienswijzen van Stichting Juin - RIJEN
Zienswijzen van Stichting Mollebos - GILZE
Zienswijzen van Marcelissen B.V.
Bijlage 4. Vergelijking eindtijden
In artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Gilze en Rijen 2014 heeft de gemeenteraad aan de burgemeester de bevoegdheid gegeven om vergunningen voor evenementen te verlenen. In deze beleidsnota beschrijft de burgemeester hoe hij gebruik zal maken van de bevoegdheid om evenementenvergunningen te verlenen.
Aanleiding nieuw evenementenbeleid
Het huidige evenementenbeleid is vastgesteld in 2008. Dat beleid vormt de weerslag van de belangenafweging die in de loop der jaren is gemaakt tussen de wens om in de gemeente Gilze en Rijen evenementen te organiseren en de beperking van de overlast die omwonenden ervaren door die evenementen.
De afgelopen jaren is gebleken dat de behoefte om evenementen te organiseren toeneemt en het huidige evenementenbeleid daarvoor onvoldoende mogelijkheden biedt. In verband daarmee is vanaf 2012 een pilot gestart waarmee het organiseren van extra evenementen en het opleggen van aanvullende eisen mogelijk werd gemaakt. Op basis van de ervaringen met de pilot is het nu tijd om het bestaande evenementenbeleid aan te passen.
De pilot van de afgelopen periode heeft uitgewezen dat er in de gemeente diverse initiatieven waren om nieuwe evenementen te organiseren. De meeste nieuwe evenementen zijn naar tevredenheid van velen verlopen. Het aantal (extra) klachten is minimaal. Er zijn enkele klachten ontvangen over geluidsoverlast (Burgemeester Sweensplein). Daarnaast wijzen enkele winkeliers erop dat hun winkel door de diverse braderieën minder bereikbaar is, waardoor de omzet daalt. Ook is er een klacht ontvangen dat de veelheid van evenementen bereikbaarheid en woongenot verstoort (Wilhelminaplein).
Ten slotte zien we een ontwikkeling waarbij evenementenbureaus van buiten de gemeente verzoeken doen om evenementen in onze gemeente te mogen organiseren. De burgemeester vindt het gewenst dat binnen de begrensde mogelijkheden om evenementen in onze gemeente te organiseren in eerste instantie plaats moet zijn voor lokale initiatieven waarbij het eigen karakter van onze gemeente en van de evenementen in onze gemeente wordt gewaarborgd. Overige evenementen moeten slechts toegestaan kunnen worden voor zover deze geen belemmering vormen voor onze traditionele eigen evenementen. Het aangepaste evenementenbeleid wil hiervoor de voorwaarden scheppen.
Bovenstaande ervaringen zijn verwerkt in het nieuwe evenementenbeleid.
Dit nieuwe evenementenbeleid gaat vooralsnog uit van de definitie van evenementen en het onderscheid naar grote en vergunningvrije evenementen zoals die in de APV is opgenomen. Afwijking daarvan is in dit evenementenbeleid niet mogelijk. Bij aanpassing van de APV zal evenwel worden bezien of aanpassing van de bestaande definities mogelijk en wenselijk is. In onze gemeente wordt thans eenmaal per vier jaar een evenement georganiseerd dat valt onder de door de Veiligheidsregio gehanteerde definitie van Groot Evenement. In onze gemeente gaat het dan om de Open Luchtmachtdagen. Het onderhavige beleid heeft geen betrekking op dergelijke grootschalige evenementen. Voor evenementen van deze omvang zal steeds gezocht worden naar maatwerkprocedures en -voorschriften.
Dit evenementenbeleid betreft vergunningsplichtige evenementen. Evenementen waarvoor op grond van de APV geen vergunning vereist is, hebben een dermate kleine impact op de omgeving dat hiervoor geen beleid hoeft te worden geformuleerd buiten hetgeen daarover is vastgelegd in de APV.
In de gemeente Gilze en Rijen worden van oudsher veel evenementen gehouden en de evenementen worden door veel inwoners bezocht en gewaardeerd. Het nieuwe evenementenbeleid gaat dan ook uit van de positieve waardering voor evenementen en wil daarbij de negatieve effecten van evenementen zoveel mogelijk beperken. Het nieuwe evenementenbeleid beschrijft welke traditionele evenementen in de gemeente gehouden kunnen worden en geeft voor de toekomst ruimte om nieuwe evenementen te ontwikkelen. Anderzijds worden in het nieuwe evenementenbeleid maatregelen getroffen om de overlast voor omwonenden te beperken, onder andere door het opnemen van geluidsnormen en het beperken van de eindtijden. In dit beleid is in het licht van de weigeringsgronden van artikel 1.8 van onze APV een afweging gemaakt welke evenementen (soort, aantal, duur, locatie, geluidsbelasting) onder welke voorwaarden toelaatbaar worden geacht met het oog op:
De procedures en faciliteiten die in het vorige evenementenbeleid werden gehanteerd en naar ieders tevredenheid werken, worden gecontinueerd.
Eén aspect van overlast wordt op deze plaats extra toegelicht, namelijk geluidsoverlast. Geluid van evenementen is een van de belangrijkste bronnen van overlast voor omwonenden. Tot heden zijn in ons evenementenbeleid geen geluidsnormen opgenomen. Wel is in het kader van de pilot geëxperimenteerd met geluidsnormen. Nu het nieuwe beleid voorziet in meer mogelijkheden om evenementen te organiseren, dient opnieuw een afweging plaats te vinden of geluidsnormen opgenomen moeten worden. Op juridische gronden is het opnemen van geluidsnormen noodzakelijk. De juridische houdbaarheid van een evenementenvergunning is mede afhankelijk van een reële geluidsnorm. Dit biedt zowel de omwonenden als de organisator zekerheid.
In de periode 2008/2010 zijn in onze gemeente geluidsmetingen gedaan tijdens diverse evenementen. Hierbij zijn veelal geluidsniveaus tussen 70 en 75 dB(A) op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen gemeten, met een enkele uitschieter naar 85 dB(A). Deze geluidsbelasting is toen van een voor alle betrokkenen acceptabel niveau gebleken. Deze ervaringen sluiten aan bij hetgeen verwoord is in de nota “Evenementen met een luidruchtig karakter” van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg (1996). Het meten van de geluidsbelasting bij de bron kan voor de organisator eenvoudiger gerealiseerd worden dan het meten op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen. Daarom zullen in dit evenementenbeleid geluidsnormen voor de bron worden opgenomen die afgestemd zijn op de omgeving van het evenemententerrein. Het vergunde bronniveau kan variëren afhankelijk van de afstand tussen de geluidsbron(nen) en de omliggende gevels van geluidsgevoelige gebouwen. In principe is het uitgangspunt een maximale geluidsbelasting van 70 tot 75 dB(A) op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen. De desbetreffende bronniveaus zijn per locatie indicatief in deze beleidsregels opgenomen. Bij de concrete bepaling van het te vergunnen geluidsniveau wordt ook het tijdstip en de duur van de geluidsbelasting in aanmerking genomen.
In eerste instantie worden de organisatoren van evenementen aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid om het evenement ook voor direct omwonenden binnen deze grenzen te organiseren.
In de vergunning kan worden opgenomen dat organisatoren de geluidsbelasting dienen te monitoren en na afloop een overzicht aan de burgemeester dienen te verstrekken. Verder dienen de organisatoren aan de omwonenden een aanspreekpunt kenbaar te maken waar de omwonenden (geluids)klachten over het evenement direct kunnen melden. Indien daartoe aanleiding is, zal het geluidsniveau van het evenement worden gecontroleerd en zullen zo nodig maatregelen worden genomen.
Overlast voor de omgeving is één aandachtspunt bij het geluidsniveau van evenementen. Een ander aandachtspunt is gehoorschade. Ieder jaar lopen tienduizenden jongeren in Nederland gehoorschade op door vrijetijdslawaai, ongeveer de helft tijdens het uitgaan. Om gehoorschade te voorkomen dient blootstelling van bezoekers aan geluidsniveaus hoger dan 103 dB(A) tijdens een evenement te worden voorkomen. Een lager niveau, namelijk 92,5 dB(A), is het gezondheidskundig streefpunt. De GHOR adviseert daarom bij daarvoor in aanmerking komende evenementen maatregelen te nemen om gehoorschade te voorkomen. Indien bezoekers worden blootgesteld aan geluidsniveaus hoger dan 92,5 dB(A) dan dienen er volgens het advies van de GHOR betaalbare en goede oordoppen (geen schuimdoppen maar oordoppen met filter) te worden aangeboden door de organisator. Daarnaast dient de organisator de bezoekers actief te informeren over de risico’s van gehoorschade en wat een bezoeker er zelf aan kan doen om gehoorschade te voorkomen. In dit kader zal de burgemeester bij het afgeven van evenementenvergunning gebruik maken van zijn bevoegdheid om voorschriften op te nemen om gehoorschade te voorkomen. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de GHOR.
Op 1 januari 2014 is een wijziging van de Drank- en Horecawet doorgevoerd. Hiermee wordt de
leeftijdsgrens voor verstrekking en voor het aanwezig hebben van alcohol op voor het publiek
toegankelijke plaatsen, verhoogd naar 18 jaar. Jongeren onder de 18 die in de openbare ruimte alcohol bij zich hebben zijn strafbaar. Wanneer er een evenement georganiseerd wordt is het belangrijk na te denken over maatregelen die genomen kunnen worden om het alcoholgebruik onder jongeren te beperken. De GGD heeft een toolkit ontwikkeld die organisatoren handvatten biedt om voorafgaand en tijdens een evenement een goed beleid rondom alcoholmatiging en jongeren uit te kunnen voeren (www.naar18jaar.nl en www.thinkbeforeyoudrink.nl ) . Bij hiervoor in aanmerking komende evenementen zal de burgemeester gebruik maken van zijn bevoegdheden om in de evenementenvergunning voorschriften op te nemen in het kader van alcoholmatiging.
Het concept evenementenbeleid heeft ter inzage gelegen van 5 augustus 2016 tot en met 15 september 2016. Op het concept evenementenbeleid is een groot aantal zienswijzen ontvangen. Op welke wijze deze zienswijzen zijn betrokken bij het nieuwe beleid is in een afzonderlijke bijlage opgenomen. Hier wordt ingegaan op een grote lijn die uit de zienswijzen blijkt en de conclusies die daaraan verbonden zijn. Enerzijds hebben organisatoren van evenementen hun zienswijzen ingediend. Onder andere hebben zij erop gewezen dat de gehanteerde bronniveaus onvoldoende zijn om een goed evenement te kunnen organiseren. Anderzijds hebben een aantal omwonenden aangegeven dat de geluidsoverlast van evenementen hun woongenot ernstig schaadt. Dit is een lastig dilemma en het lijkt vrijwel niet mogelijk om aan de wensen van zowel de organisatoren als de omwonenden tegemoet te komen.
Evenementen geven onze gemeente levendigheid en karakter. De gemeente Gilze en Rijen en evenementen horen bij elkaar. Dit blijkt ook wel uit de reacties van omwonenden. Er is zeker draagvlak voor de traditionele evenementen die al van oudsher in onze gemeente plaatsvinden. Voor het grote aantal nieuwe evenementen dat in het concept-evenementenbeleid mogelijk werd gemaakt is het draagvlak aanzienlijk minder.
Daarom is besloten op de locaties waar veel omwonenden zijn het maximum aantal evenementen te beperken en op locaties waar de overlast voor omwonenden minder zal zijn, meer mogelijkheden te bieden. Ook zijn de geluidsnormen onderzocht. Uit geluidsmetingen die zijn verricht bij Oranjeboel in Rijen, blijkt dat de bronniveaus inderdaad te laag zijn opgenomen. De maximale geluidsbelasting op de gevel van 70-75 dB(A) blijft gewaarborgd bij hogere bronniveaus. Hierop acht de burgemeester een uitzondering noodzakelijk. In de kern Gilze worden enkele evenementen georganiseerd op het Bisschop De Vetplein / Nieuwstraat / Mollebos. Deze omgeving vormt het hart van Gilze en een min of meer natuurlijke locatie voor die evenementen waar een groot deel van de inwoners jaarlijks aan deelneemt. De woningen staan hier echter dicht op de evenementenlocatie. Wanneer we hier uitgaan van een maximale gevelbelasting van 75 dB(A) zijn enkele breedgedragen traditionele evenementen niet meer mogelijk. Dat zou geen acceptabele situatie zijn. Nu het in het concept-evenementenbeleid genoemde aantal evenementen op deze locatie aanzienlijk wordt beperkt, acht de burgemeester het verantwoord om voor bepaalde uren tijdens deze evenementen een hogere geluidsbelasting toe te staan. Ook in het verleden vonden deze evenementen al plaats met deze hogere geluidsbelasting en daarover zijn toen geen klachten ontvangen. Ook heeft het vergunnen van deze evenementen niet geleid tot bezwaren of beroep. Het betreft Mollebosfist en de Koningsdag en -nacht/Vrijmarkt.
In bijlage 1 is een en ander verwerkt. Het aangepaste evenementenbeleid is besproken tijdens een informele bijeenkomst voor alle belanghebbenden op 7 maart 2017.
Verdere ontwikkeling van het evenementenbeleid
Het nieuwe evenementenbeleid maakt enerzijds zichtbaar welke traditionele evenementen er in onze gemeente gehouden kunnen worden biedt daarnaast voor de toekomst ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe evenementen op een aantal locaties. Ontwikkelingen in de samenleving, ervaringen, incidenten, onderzoeken en gewijzigde inzichten maken dat het beleid steeds weer aanpassing behoeft. Vanuit het perspectief van veiligheid en gezondheid zal het nieuwe beleid daarom worden gemonitord en waar wenselijk worden aangepast.
Deze nota is als volgt opgebouwd:
De burgemeester van Gilze en Rijen,
BELANGRIJKSTE VERSCHILLEN IN HET EVENEMENTENBELEID