Organisatie | Hoogheemraadschap van Delfland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluit toezicht en opsporing Delfland |
Citeertitel | Aanwijzingsbesluit toezicht en opsporing Delfland |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, artikel 5:11
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2015 | Onbekend | 13-10-2015 Waterschapsblad, Jaargang 2015, nummer 8664 | Onbekend |
Als toezichthouder kunnen worden aangewezen ambtenaren en onbezoldigde ambtenaren van Delfland en ambtenaren die niet zijn aangesteld door Delfland
Artikel 3 onbezoldigde ambtenaren
Tot onbezoldigde ambtenaren kunnen worden aangesteld:
a. Personen, die de werkzaamheden van schouwmeester gaan uitvoeren;
b. Personen, die vanuit een samenwerkingsverband/overeenkomst, of in dienst van een onderneming, instelling of instantie door Delfland worden ingehuurd om werkzaamheden als toezichthouder Waterwet of andere wetgeving uit te voeren.
De toezichthouders in categorie A zijn belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de:
Artikel 10 aanwijzing opsporingsambtenaren
Ambtenaren die door de Minister van Justitie zijn beëdigd als buitengewoon opsporingsambtenaar zijn aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar die met de opsporing van de overtreding van bij de Keur Delfland strafbaar gestelde feiten zijn belast.
Artikel 11 intrekking eerdere besluiten
Voorgaande aanwijzingsbesluiten betreffende de aanwijzing van toezichthouders en opsporingsambtenaren worden met dit Aanwijzingsbesluit ingetrokken.
Dit besluit wordt aangehaald als Aanwijzingsbesluit toezicht en opsporing Delfland.
Aldus besloten door het college op 13 oktober 2015.
Toelichting Aanwijzingsbesluit toezicht en opsporing Delfland
Bij het waterschap bestaat, gelet op zijn wettelijke taakuitoefening, behoefte aan officiële toezichthouders waaraan bevoegdheden zijn toegekend als bedoeld in titel 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Om titel 5.2 Awb van toepassing te doen zijn is een uitdrukkelijke aanwijzing van toezichthouders door het college vereist. Diverse medewerkers zijn op basis van onderhavig besluit als toezichthouder aangewezen.
In het Aanwijzingsbesluit toezicht en opsporing Delfland worden toezichthouders aangewezen door middel van hun functie. Er is daarom sprake van een individuele aanwijzing. Een dergelijke aanwijzing is een beschikking, waardoor bekendmaking van het Aanwijzingsbesluit toezicht en opsporing Delfland plaatsvindt op grond van artikel 3:41 Awb door toezending of uitreiking aan de belanghebbenden. De belanghebbenden zijn in dit geval de aangewezen toezichthouders. Bekendmaking vindt plaats door toezending van het besluit aan de aangewezen toezichthouders.
Kennisgeving van het collegebesluit wordt gepubliceerd in het Waterschapsblad.
Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon die, bij of krachtens wettelijk voorschrift, is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. De definitie is opgenomen in artikel 5:11 Awb, maar geldt in beginsel ook daarbuiten.
De aanwijzing op grond van dit besluit geeft geen bevoegdheden ten aanzien van het toezicht dat een relatie heeft met de belastingheffing.
3. Bevoegdheden toezichthouder
De Awb regelt met name het specifiek toekennen van bevoegdheden aan toezichthouders. Het betreft de in de artikelen 5:15 tot en met 5:19 Awb opgenomen bevoegdheden tot het:
In artikel 5:14 Awb is bepaald dat bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan dat de toezichthouder als zodanig aanwijst, de aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden kunnen worden beperkt. Als regel dienen slechts ambtenaren de bevoegdheden van afdeling 5.2 Awb uit te oefenen. De wetgever heeft in de memorie van toelichting aangegeven dat terughoudendheid moet worden betracht met het aanwijzen van niet-ambtenaren als toezichthouder.
Daarnaast mogen op grond van het bepaalde in artikel 31, lid 2, van de Waterschapswet leden van het algemeen bestuur geen betrekking van ambtenaar bekleden of vanwege het waterschapsbestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt zijn. Dit betekent dat leden van het algemeen bestuur en daarom ook die van het dagelijks bestuur, geen schouwmeester of toezichthouder mogen zijn. Gedeputeerde staten zullen geen ontheffing verlenen (artikel 33, lid 2, van de Waterschapswet) omdat het schouwmeesterschap een dienstbetrekking oplevert.
De Minister van Justitie heeft ambtenaren die werkzaam zijn bij het team Toezicht en Handhaving beëdigd als buitengewoon opsporingsambtenaar. Deze ambtenaren zijn met dit Aanwijzingsbesluit door het dagelijks bestuur van Delfland aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142 van het Wetboek van Strafvordering en in overeenstemming met het bepaalde in het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar dan wel het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Waterschappen 2009.
Met deze aanwijzing geeft Delfland invulling aan het gestelde bij of krachtens de Waterschapswet, de Wet economische delicten en de Scheepvaartverkeerswet.
4. Verplichtingen toezichthouder
Naast bevoegdheden schrijft de Awb ook een aantal verplichtingen voor ten aanzien van toezichthouders. Een toezichthouder maakt van zijn bevoegdheden alleen gebruik voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is. Ook is hij bij de uitoefening van zijn taak verplicht een legitimatiebewijs bij zich te dragen en deze desgevraagd aanstonds te tonen. De Awb stelt tevens verplichtingen ten aanzien van monstername.
De dijkgraaf van Delfland had al het mandaat om schouwmeesters aan te stellen. Met dit Aanwijzingsbesluit worden schouwmeestres aangewezen als toezichthouder. Op basis van dit Aanwijzingsbesluit heeft de dijkgraaf tevens het mandaat om andere onbezoldigde ambtenaren aan te stellen en aan te wijzen als toezichthouder.
Ook wordt met dit besluit voorzien in een mandaat aan de dijkgraaf om medewerkers, tevens toezichthouder, in dienst bij andere waterschappen of Rijkswaterstaat als toezichthouder aan te wijzen.
De legitimatiebewijzen zijn opgesteld naar het model dat door de Minister van Justitie is vastgesteld in de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 5:12, lid 3 van de Awb. Op het legitimatiebewijs staat aangegeven tot welke categorie, als bedoeld in artikel 6 van het Aanwijzingsbesluit toezichthouders van het Hoogheemraadschap van Delfland, de betreffende toezichthouder behoort. Legitimatiebewijzen worden alleen uitgegeven aan personen aan wie toezichthoudende bevoegdheden zijn toegekend door of namens het college.
De secretaris-directeur van Delfland heeft het mandaat tot aanstelling van ambtenaren. Het ligt dan ook in de rede dat de secretaris-directeur op basis van dit Aanwijzingsbesluit de bevoegdheid heeft het legitimatiebewijs van toezichthouders die niet onbezoldigd ambtenaar zijn af te geven namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden. De dijkgraaf van Delfland heeft op basis van dit Aanwijzingsbesluit de bevoegdheid het legitimatiebewijs van toezichthouders die onbezoldigd ambtenaar zijn af te geven namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden.