Organisatie | Moerdijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk |
Citeertitel | Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Moerdijk/388084/388084_1.html
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-08-2017 | 10-05-2021 | Nieuwe regeling | 25-07-2017 Onbekend | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk,
overwegend dat nadere regels een goed instrument vormen om het gebruik van de openbare weg voor het exploiteren van een terras te reguleren;
gelet op artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Moerdijk;
vast te stellen de “Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk’.
Bij het vestigen van een terras is altijd een minimale onafgebroken vrije doorgang aanwezig:
Het is toegestaan het gehele jaar een terras te exploiteren, met inachtneming van het bepaalde in artikel 5 lid 8 van deze nadere regels.
Wanneer dit in verband met straatwerkzaamheden, kabel- en leidingwerkzaamheden, of dergelijke noodzakelijk wordt geacht, wordt het terras op eerste aanzegging van gemeentewege, door en voor rekening van de vergunninghouder verwijderd.
Op grond van de Apv Moerdijk (hierna: Apv) is het niet toegestaan om de openbare weg anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, als:
Dit verbod geldt niet voor terrassen, mits wordt voldaan aan de door college in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving te stellen nadere regels. Op grond van artikel 2:10 van de Apv, lid 3, sub a, kan het college deze nadere regels stellen. Waar het vaststellen van de verordening een bevoegdheid is van de gemeenteraad, kan het college beslissen over nadere regels. Dit maakt het makkelijker om deze periodiek (bijvoorbeeld jaarlijks) bij te stellen. Het college heeft geen directe democratische legitimiteit. Daarom mag in nadere regels niets worden bepaald dat in strijd is met de veror¬dening. Het zijn tenslotte nadere regels en geen nieuwe regels. De functie van deze nadere regels is verduidelijken binnen welke kaders gebruik kan worden gemaakt van de openbare weg voor het exploiteren van een terras.
In dit artikel zijn de belangrijkste begrippen die worden genoemd in de nadere regels toegelicht. Er is onderscheid gemaakt tussen een ‘eilandterras’ en ‘gevelterras’. Beide terrasvormen zijn toegestaan. Een eilandterras is minimaal 1,0 meter gelegen vanaf de inrichting waarvoor deze gevestigd is. Een gevelterras wordt direct tegen de gevel geplaatst. Afhankelijk van de beschikbare ruimte kan worden gekozen voor deze vormen.
Het terrassenbeleid is van toepassing op alle terrassen die zijn gelegen op of aan de openbare weg. Terrassen die niet zijn gelegen aan de openbare weg vallen niet onder deze regels. Hierbij is onder andere te denken aan een terras dat is gelegen in een achtertuin van een openbare inrichting en niet is te bereiken via de openbare weg. Vanzelfsprekend zijn andere wettelijke bepalingen wel van toepassing op deze terrassen, zoals het geldende bestemmingsplan en het Activiteitenbesluit.
In sommige winkels bevindt zich (ondersteunende) horeca die binnen de Apv is aangeduid als ‘openbare inrichting’. Ook voor deze horeca geldt dat er mogelijkheid is voor een klein terras passend bij de grootte en uitstraling van de openbare inrichting. Deze nadere regels zijn dus ook hierop van toepassing.
Het vestigen van een gevelterras is alleen toegestaan direct tegen de gevel van de bijbehorende openbare inrichting.
Het vestigen van een eilandterras is alleen toegestaan in de directe omgeving van de bijbehorende openbare inrichting. Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid is het wenselijk en noodzakelijk een terras zo dicht mogelijk nabij de betreffende openbare inrichting te plaatsen. Alleen op die manier kan een exploitant toezicht houden op bezoekers. In beginsel wordt het terras in het verlengde van de betreffende openbare inrichting geplaatst en wordt zodoende de breedte bepaald aan de hand van de gevel. Er zijn situaties denkbaar waarin gemotiveerd kan worden afgeweken van dit uitgangspunt in verband met de situatie in de openbare ruimte aldaar. Hierin zal per situatie een afweging worden gemaakt.
Vanzelfsprekend mag een terras niet leiden tot (verkeers)onveilige situaties. Aangezien elke locatie verschillend is zal maatwerk geleverd moeten worden. In artikel 4 worden afmetingen mede vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid nader gespecificeerd. Echter zullen ook zaken zoals verkeersintensiteit, zichtlijnen en type verkeer meewegen bij de beoordeling.
Nooduitgangen dienen in het kader van de brandveiligheid vrij gehouden te worden van obstakels, zoals tafels en stoelen.
De genoemde vrije doorgang is nodig om nood- en hulpdiensten een vrije doorgang te garanderen op de rijbaan. Op trottoirs wordt voetgangers en bijvoorbeeld minder valide personen, een ongehinderde doorgang gegarandeerd. Op de Voorstraat in Willemstad is sprake van een bijzondere situatie binnen onze gemeente. Er is sprake van een middenpad met aan weerszijden een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer. Op het middenpad kunnen terrassen uitsluitend worden geplaatst aan de zijkanten op de (t.o.v. het middelste gedeelte) anders gekleurde vlakken. Al het terrasmeubilair moet geplaatst worden binnen deze vlakken. De breedte van het bijbehorende horecapand is bepalend voor de breedte van het terras (zie ook artikel 3 lid 2).
Vanuit de redelijke eisen van welstand zijn er enkele eisen gesteld aan het meubilair.
Om een rustig en natuurlijk beeld te behouden moet het meubilair aansluiten bij het pand en de omgeving.
Het uitgangspunt is om meubilair niet nagelvast te bevestigen aan de grond. Bij uitzondering kan het college op aanvraag toestemming hiervoor geven.
Het is niet toegestaan objecten buiten het terras te plaatsen.
De relatie tussen het openbare gebied en het terras moet in balans zijn. Oftewel, een terras mag er niet toe leiden dat deze de openbare ruimte volledig afschermd.
Het meubilair moet passend zijn binnen de omgeving en geen groot contrast geven. In uitzonderlijke gevallen kan het college hier een finaal oordeel over geven.
Het bevestigen van (grote) objecten zoals terrasafscheidingen en parasols is op grond van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) vergunningplichtig. Zie hiervoor: www.omgevingsloket.nl. Deze vergunning wordt separaat aangevraagd en verleend.
Om het zicht van allen verkeersdeelnemers te waarborgen is maatvoering bepaald ten aanzien van de hoogte en de doorzichtigheid van schermen.
Na sluitingstijd moeten parasols dicht worden geklapt en indien mogelijk worden verwijderd. Daarnaast beoogd dit om een rustig en transparant straatbeeld te creëren. Voor eventuele markiezen of uitvalschermen die vallen onder de reikwijdte van de Wabo geldt dezelfde richtlijn.
De reguliere bestrating en de oorspronkelijke inrichting van de openbare ruimte moet zoveel mogelijk zichtbaar blijven. Dit waarborgt het open(bare) karakter. Er zijn situaties denkbaar waarin het plaatsen van vlonders wel wenselijk is. In die gevallen kan het college toestemming verlenen.
Vanuit het oogpunt van brandveiligheid en gezondheid is het alleen mogelijk om onder deze voorwaarden gebruik te maken van terrasverwarming.
Om overlast en baldadigheid te voorkomen dient meubilair veilig geborgd te worden na sluitingstijd. Het opstapelen van stoelen tegen de blinde gevel en/of het vergrendelen van meubilair heeft de voorkeur met dien verstande dat er geen gevaar mag ontstaan in het kader van brandveiligheid (overslaan van vuur). Zware parasols moeten worden ingeklapt. Lichte parasols moeten worden verwijderd van straat.
Zodra een terras langere tijd (min. 3 weken) niet wordt gebruikt dan moet deze volledig van straat worden verwijderd. Hiermee is beoogd om te voorkomen dat meubilair in de winterperiode wordt opgeslagen op de openbare weg, terwijl het terras gedurende deze maanden niet wordt gebruikt.
Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid is het niet toegestaan om een tapinstallatie op het terras te plaatsen.
Tijdens evenementen kan de burgemeester op aanvraag een ontheffing verlenen voor het verstrekken van alcohol op of direct voor het terras. Het plaatsen van een tapinstallatie is in dat geval wel toegestaan.
De weekmarkt heeft voorrang op het gebruik van gemeengrond ten opzichte van terrassen. Daarom mogen terrassen niet staan uitgestald op het moment dat de weekmarkt plaatsvindt, dan wel tijdens de op- of afbouw hiervan.
Het uitgangspunt van de gemeente is om evenementen en het uitstallen van terrassen zoveel als mogelijk naast elkaar te laten plaatsvinden. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de exploitant wordt gesommeerd het terras tijdelijk te verwijderen.
Ondernemers in het bezit van een exploitatievergunning voor het terras moeten aan de nadere regels voldoen per 1 mei 2017. Voor de aanpassing van meubilair geldt een ruime overgangstermijn in verband met de afschrijving hiervan. Daarom geldt voor artikel 5 lid 1, 4 en 5 een overgangstermijn per 1 maart 2021.
Naast deze nadere regels is er verschillende andere regelgeving van toepassing op de exploitatie van terrassen. De belangrijkste onderdelen zijn hieronder samengevat:
Op basis van bepalingen binnen het Activiteitenbesluit is aangegeven tot welke geluidsnormen u muziek kunt produceren op een terras. In de praktijk kunt u uitsluitend achtergrondmuziek of akoestische muziek ten gehore brengen.
Op basis van de lokale afvalstoffenverordening bent u verplicht de openbare weg waarop uw terras is gesitueerd en de directe omgeving ervan vrij te houden van (zwerf)afval.
Binnen de Apv is een vergunningplicht opgenomen voor het exploiteren van een openbare inrichting. Het exploiteren van een terras valt hier ook onder. Tevens zijn binnen de Apv sluitingstijden bepaald voor terrassen.
Binnen verschillende bestemmingsplannen is bepaald op welke percelen het is toegestaan om terrassen te plaatsen. De invulling van deze terrassen kan vervolgens uitsluitend plaatsvinden met in achtneming van deze nadere regels. Tevens is het verplicht een vergunning van de burgemeester in het bezit te hebben voor het exploiteren van een openbare inrichting met terras.
Binnen het landelijke Bouwbesluit zijn brandveiligheidsvoorschriften opgenomen inzake het gebruik van bouwwerken, open erven en terreinen.
Voor het verstrekken van alcoholische consumpties op een terras moet u beschikken over een vergunning op grond van de Drank- en horecawet.
De Wet Algemene Bepaling Omgevingsrecht (Wabo) is o.a. van toepassing op bouwconstructies. Ook terrasschermen en aan de grond genageld meubilair (zoals parasols) vallen onder de Wabo. Dit betekent dat er een vergunning is vereist voor het plaatsen van dergelijke constructies. Via de vergunningplicht kan de gemeente welstandseisen stellen aan deze bouwwerken, zodat er kan worden gestuurd op de relatie van de objecten in de omgeving.