Organisatie | Cromstrijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie WIHW 2017 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie WIHW 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 47 van de Participatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-08-2017 | 01-01-2017 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 09-05-2017 GVOP 17 augustus 2017 | Z.06653/ADV-B&W-17-00524 |
De raad van de gemeente Cromstrijen;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 februari 2017;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
1.de Verordening Cliëntenparticipatie WIHW 2017 vast te stellen.
Verordening cliëntenparticipatie WIHW 2017
Artikel 2. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad 1. a. De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met het door het college of gemeenteraad voorgenomen beleid inzake de Participatiewet. b. Gevraagde en ongevraagde adviezen worden door de cliëntenraad schriftelijk en ondertekend door de voorzitter of de secretaris ingediend. 2. De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften, andere zaken met betrekking tot een individueel persoon en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid. 3. De cliëntenraad heeft een signalerende taak met betrekking tot knelpunten in de uitvoering, en kan het bestuur daarover informeren. Meerdere individuele signalen over eenzelfde onderwerp kunnen leiden tot de noodzaak het beleid over dat onderwerp te heroverwegen. 4. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen.
Artikel 3. Samenstelling en zittingsduur 1. De cliëntenraad bestaat uit cliënten van WIHW en/of vertegenwoordigers van belangenorganisaties. 2. Een lid wordt benoemd met een proeftijd van drie maanden. Na deze drie maanden
wordt met het lid een evaluatie gesprek gevoerd door de voorzitter en de secretaris. Hierin wordt het functioneren besproken en of beide partijen besluiten tot een vaste aanstelling. Dit advies wordt voorgelegd aan het dagelijks bestuur van WIHW. Het dagelijks bestuur besluit naar aanleiding van dit advies. 3. Het aantal leden bedraagt vijf leden. Er wordt gestreefd naar een evenwichtige vertegenwoordiging tussen individuele cliënten uit de deelnemende gemeenten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties en/of maatschappelijke organisaties. 4. De zittingstermijn is drie jaar. 5. Zittende leden kunnen een keer worden herbenoemd. In bijzondere omstandigheden kan
een lid twee keer worden herbenoemd. 6. Leden worden door het dagelijks bestuur van WIHW benoemd op voordracht van de
directeur. De directeur overlegt hierover met de cliëntenraad. 7. De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaande uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester, alsmede hun plaatsvervangers. 8. De cliëntenraad kan aan het dagelijks bestuur met redenen omkleed voorstel doen om een
lid te schorsen en/of te ontslaan. Tot schorsing en/of ontslag kan worden overgegaan:
Artikel 4. Werkwijze directeur 1. In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt de directeur WIHW om advies. De cliëntenraad is gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan het dagelijks bestuur. 2. De directeur vraagt de cliëntenraad in ieder geval advies over het uitvoeringsbeleid van de Participatiewet. 3. De directeur vraagt het advies op een zodanig tijdstip, dan wel moet door de cliëntenraad op een zodanig tijdstip worden gegeven, dat het uitgebrachte advies kan worden toegevoegd aan de aan het college en gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken, zodat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de besluitvorming. 4. WIHW stelt op verzoek van de cliëntenraad ambtenaren in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg. 5. Indien het belang van het onderwerp daartoe aanleiding geeft, vindt bij de aanbieding van het advies overleg plaats tussen de directeur en de cliëntenraad. 6. Tussen de directeur dan wel een door de directeur aangewezen medewerker van WIHW en de cliëntenraad vindt geregeld, doch minimaal vier keer per jaar, een structureel overleg plaats. De cliëntenraad kan, indien zij dit nodig acht, een extra overleg aanvragen. 7. Indien van toepassing wordt de cliëntenraad geïnformeerd over de reden van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies. 8. De directeur draagt er zorg voor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt zodat zij naar behoren kan functioneren. 9. De directeur kan regels stellen over de procedures en de contacten met de cliëntenraad. 10. Jaarlijks voor 1 april biedt de cliëntenraad het dagelijks bestuur een jaarverslag aan over
Artikel 5. Faciliteiten 1. WIHW stelt de volgende faciliteiten ter beschikking van de cliëntenraad: a. een vergaderruimte met bijbehorende voorzieningen; b. de mogelijkheid gebruik te maken van kopieervoorzieningen en dergelijke en de mogelijkheid om via WIHW op een ‘neutrale’ wijze post (mailingen, nieuwsbrieven e.d.) te verzenden naar cliënten; c. een computer met internetverbinding. 2. In de begroting van WIHW wordt voor de cliëntenraad een budget vastgesteld. Dit budget is gebaseerd op de door de cliëntenraad ingediende, en door WIHW vastgestelde begroting. 3. De cliëntenraad dient daartoe jaarlijks voor 1 januari een begroting in en maakt een jaarrekening en een jaarverslag. Een jaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. 4. Het aan de cliëntenraad te verstrekken budget wordt betaalbaar gesteld in de maand januari van het betreffende subsidiejaar.