Organisatie | GGD Brabant-Zuidoost |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling GGD Brabant Zuidoost |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | klachtenregeling |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | Onbekend | 15-03-2017 Onbekend | Onbekend |
KLACHTENREGELING GGD BRABANT-ZUIDOOST 2017
Het Algemeen Bestuur van de GGD Brabant-Zuidoost,
gezien het voorstel van het Dagelijks Bestuur,
gezien de instemming van de Ondernemingsraad,
gelet op de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb),
Directeur de directeur publieke gezondheid van de GGD Brabant-Zuidoost.
Voor zover er sprake is van een zorgklacht, kan die enkel en alleen worden ingediend door een cliënt, een nabestaande van de overleden cliënt dan wel een vertegenwoordiger van de cliënt. Indien door een vertegenwoordiger van de cliënt ander wordt geklaagd, dient bij de klacht een schriftelijke machtiging van de cliënt te zijn gevoegd.
Een klacht wordt ingediend bij het Dagelijks bestuur, t.a.v. de klachtenfunctionaris. Indien een klacht wordt ingediend bij een medewerker van de GGD, leidt deze de klacht door naar de klachtenfunctionaris.
Klachten die niet de GGD en/of diens medewerker(s) betreffen worden aan klager geretourneerd. Indien het een klacht betreft waarover een ander bestuursorgaan kennelijk bevoegd is te beslissen, zendt de GGD die klacht onverwijld door naar dat orgaan, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de afzender.
Artikel 5 (aanvulling informatie)
Indien een klacht onvoldoende informatie bevat om op passende wijze in behandeling te kunnen
nemen, wordt aan klager verzocht om aanvullende informatie te verstrekken. Indien aan dat
verzoek niet binnen twee weken gevolg wordt gegeven, wordt de klacht niet behandeld.
Artikel 6 (in kennis stelling niet-ontvankelijkheid)
Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen, wordt klager binnen vier weken na ontvangst daarvan in kennis gesteld onder vermelding van de reden.
Artikel 7 (externe klachtenbehandeling bij niet in behandeling nemen )
Indien de klager zich er niet mee kan verenigen dat zijn klacht, niet zijnde een zorgklacht, niet in
behandeling wordt genomen, kan hij zich tot de Nationale ombudsman wenden. Indien het een zorgklacht betreft, kan de klager zich wenden tot de betreffende geschillencommissie.
Artikel 8 (klachtenfunctionaris - plaatsvervangend klachtenfunctionaris)
vervult, wordt in plaats van klachtenfunctionaris gelezen plaatsvervangend klachtenfunctionaris.
Artikel 10 (doelstelling klachtbehandeling)
De behandeling van een klacht is gericht op het bereiken van een voor de klager en de GGD bevredigende oplossing. De klacht wordt zorgvuldig onderzocht. De klager wordt op de hoogte gehouden van de voortgang van de behandeling van de klacht.
Artikel 11 (ontvangstbevestiging)
Nadat de klachtenfunctionaris van een klacht kennis heeft genomen en de klacht ontvankelijk is, wordt de ontvangst daarvan schriftelijk bevestigd en neemt de klachtenfunctionaris binnen vijf werkdagen contact op met klager om te bevestigen dat de klacht in behandeling wordt genomen. De klager wordt geïnformeerd over de procedure.
Klager kan zich in alle fasen van de klachtbehandeling doen bijstaan door een derde. Deze bijstand is voor rekening en verantwoording van klager.
Indien de klacht betrekking heeft op het handelen of nalaten van een medewerker, wordt klager in de gelegenheid gesteld desgewenst over de klacht te spreken met degene waarover de klacht is ingediend en diens leidinggevende. Een dergelijk gesprek wordt geleid door de klachtenfunctionaris. Van dat gesprek worden aantekeningen gemaakt en afspraken worden vastgelegd.
Artikel 14 (klachtafhandeling)
De klager ontvangt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken na indiening van de klacht, een schriftelijke mededeling waarin met redenen omkleed is aangegeven tot welk oordeel het onderzoek van de klacht heeft geleid, en (indien van toepassing) welke beslissing de GGD over en naar aanleiding van de klacht heeft genomen en binnen welke termijn maatregelen waartoe eventueel is besloten, zullen zijn gerealiseerd.
1.Een klacht kan worden ingetrokken; indien een klacht mondeling c.q. telefonisch wordt
ingetrokken, bevestigt de klachtenfunctionaris dat schriftelijk aan klager.
2.Een kopie van het bericht van intrekking van een klacht wordt toegezonden aan allen, aan wie een kopie van de klacht is verstrekt.
Artikel 17 Nationale Ombudsman
Indien klager niet kan instemmen met het oordeel van de directeur en zijn klacht valt onder de werking van de Algemene wet bestuursrecht, kan hij zich ter zake tot de Nationale Ombudsman wenden. Een geschil moet binnen een jaar na dagtekening van het oordeel van het Dagelijks Bestuur worden ingediend bij de Nationale Ombudsman.
Artikel 18 Geschillencommissie
Indien klager niet kan instemmen met het oordeel van de directeur en zijn klacht valt onder de werking van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (zorgklacht), kan hij zich tot de geschillencommissie wenden. Betreft het een kwestie aangaande ambulancezorg dan moet klager zich wenden tot de geschillencommissie ambulancezorg, gaat het om overige diensten van de GGD dan moet klager zich wenden tot de geschillencommissie Publieke Gezondheid.
Een geschil moet binnen een jaar na dagtekening van het oordeel van de algemeen directeur worden ingediend bij de geschillencommissie.
Artikel 19 (benoeming, algemene bevoegdheid en verantwoording)
De klachtenfunctionaris richt zich bij het verrichten van zijn werkzaamheden op het bereiken van een duurzame oplossing van de klacht en op herstel van de relatie tussen degene die een beroep op hem doet en degene op wie diens onvrede betrekking heeft.
De klachtenfunctionaris verricht zijn werkzaamheden overeenkomstig de wet, de voor hem geldende beroepsnormen en functiebeschrijving. De GGD onthoudt zich van inmenging in de wijze waarop de klachtenfunctionaris zijn werkzaamheden in een concreet geval verricht.
De klachtenfunctionaris is bevoegd om van de inhoud van het medisch dossier van cliënt kennis te nemen, indien cliënt en/of zijn wettelijk vertegenwoordiger daartoe schriftelijk toestemming heeft verleend,
Een zorgklacht kan pas worden ingediend bij de geschillencommissie nadat de procedure die beschreven wordt in de artikelen 16 en 17 van de Wkkgz is afgerond.
De GGD verplicht zich om afspraken te maken met ketenpartners in de zorgverlening ter zake
van de behandeling van zorgklachten, die betrekking hebben op handelen of nalaten op het grensgebied van de werkgebieden van die ketenpartner en de GGD. Zo mogelijk worden klachten die betrekking hebben op meerdere ketenpartners gezamenlijk behandeld en wel zodanig dat die behandeling recht doet aan de samenhang tussen zorg, ondersteuning of hulp die de betreffende instellingen of personen hebben geleverd.
De klachtenfunctionaris stelt een overzicht samen van alle klachten, die in een kalenderjaar zijn ontvangen. Daarbij wordt kort de klacht vermeld, de afdeling die het aangaat en de wijze waarop de klacht is afgedaan. Gegevens worden zo in het overzicht opgenomen, dat deze niet tot een persoon te herleiden zijn. Indien en voor zover van toepassing wordt tevens aangegeven welke maatregelen ter voorkoming van dergelijke klachten zijn voorgesteld.
Artikel 26 (archief, bewaartermijn)
Alle op een klacht betrekking hebbende stukken worden tenminste tien jaar bewaard in een speciaal archief, dat berust onder de archiefbeheerder van de GGD.
Na verloop van die termijn draagt deze zorg voor de vernietiging van die stukken.
Voor de behandeling van klachten worden geen kosten in rekening gebracht aan de klager of de aangeklaagde.
Artikel 28 (openbaarmaking klachtenregeling)
Deze regeling wordt onder de aandacht van cliënten gebracht door de regeling op de website te plaatsen.
Artikel 30 (onvoorziene omstandigheden)
In situaties waarin deze regeling niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur.
Artikel 31 (vaststellen en wijziging regeling)
Artikel 32 (inwerkingtreding en citeertitel)
Aldus besloten in de vergadering van het Algemeen Bestuur, gehouden op 15 maart 2017