Organisatie | Venray |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wsw gemeente Venray |
Citeertitel | verordening cliëntenparticipatie Wsw gemeente Venray |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 17-06-2008 Peel en Maas, 26-6-2010 | Onbekend |
In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw wordt de Wsw-raad onder andere betrokken bij het gemeentelijk Wsw-beleid en de volgende onderwerpen:
Het college voorziet de Wsw-raad van de informatie ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Wsw-raad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd (braille, grootletterschrift, daisyrom).
De Wsw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is daarom geregeld dat de gemeenteraad bij de verordening regels stelt over de manier waarop Wsw’ers betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.
De Wsw-raad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De bedoeling is de Wsw-raad te betrekken bij de voorbereiding van het beleid, maar ook bij kaderstellen door de gemeenteraad. Het beleidsterrein voor advisering strekt zich uit van de Wsw tot de inrichting en uitvoering van lokaal beleid om (weer) mee te doen in de samenleving (arbeidsmarktbeleid en maatschappelijk participatiebeleid). Het advies kan gaan over beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen (zoals persoonsgebonden budget), de uitvoering van de wetgeving, beoordeling van begroting, verantwoording en evaluaties en dergelijke.
Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Uit de definitie van het begrip Wsw-raad volgt dat dit een door het college ingesteld inspraakorgaan is dat functioneert binnen het beleidsterrein van de Wsw. Het inspraakorgaan dat in de gemeente actief is en zich ten doel stelt om de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige Wsw-gerechtigden (mensen met een Wsw-indicatie). Is een Wsw-raad niet binnen de gemeente actief, dan rust op het college de inspanningsverplichting om de totstandkoming daarvan te bevorderen.
Dit artikel geeft de beleidsterreinen aan waarbij de Wsw-raad wordt betrokken. De aspecten van het beleid (op de genoemde terreinen) waarbij de Wsw-raad wordt betrokken zijn:
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 5. In deze verordening worden niet alle zaken met betrekking tot werkwijze tot in detail geregeld. Om te komen tot een goede vergaderorde kan de Wsw-raad een reglement van orde opstellen.
Het vierde lid van artikel 4a betreft de verplichting tot het tijdig informeren. De omschrijving houdt in ieder geval in dat:
Het achtste lid van artikel 4a draagt het college op om de Wsw-raad te voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. Het college bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. In bijzondere situaties, bijvoorbeeld elektronisch of in een speciale leesvorm, zal over het aanleveren overleg plaatsvinden tussen de Wsw-raad en de gemeente.
Het vierde lid van artikel 4b. spreekt over een ‘redelijke termijn’ waarbinnen burgemeester en wethouders schriftelijk reageren naar aanleiding van overleg met en adviezen van de Wsw-raad. Hiermee wordt een termijn bedoeld van maximaal acht weken. Hiervan mag alleen in overleg met de Wsw-raad worden afgeweken. Het opstellen van raadsstukken gebeurt in een strak tijdschema. Om de Wsw-raad tijdig advies te kunnen laten geven is een adviestermijn opgenomen.
In het vierde lid van artikel 4c wordt de zittingsduur van de voorzitter beperkt tot 3 jaar. Door de zittingstermijn van de voorzitter in duur te beperken, is de Wsw-raad genoodzaakt om ten tijde van het verstrijken van de zittingsduur het functioneren van de voorzitter te beoordelen. De voorzitter is wel direct herbenoembaar. De Wsw-raad kan er voor kiezen om de beoordeling van de voorzitter gelijk te laten vallen met de eigen evaluatie van het functioneren van de Wsw-raad, zoals opgenomen in lid 3 van artikel 4b.
Een goed functionerende professionele cliëntenparticipatie vraagt ook om een goede facilitering en het bieden van een onkostenvergoeding. De gemeente Venray kiest ervoor om de deelnemers aan de Wsw-raad en de voorzitter een forfaitaire onkostenvergoeding te verstrekken, met welke vergoeding alle individuele kosten gedekt horen te zijn. Zonder uitputtend te zijn vallen onder de forfaitaire onkostenvergoeding:
De hoogte van de forfaitaire vergoeding wordt door het college jaarlijks vastgesteld. Door te werken met een forfaitaire onkostenvergoeding bespaart de gemeente Venray zich allerlei controles achteraf. Daarnaast moet het controleren van een professioneel functionerende cliëntenparticipatie niet nodig zijn: de deelnemers aan de Wsw-raad zijn zelf goed in staat de onkostenvergoeding te besteden aan het doel waarvoor deze bedoeld is.
De forfaitaire onkostenvergoeding is gebonden aan de persoon welke namens een organisatie structureel participeert in de Wsw-raad. Daarnaast kunnen er kosten voorkomen welke niet aan de persoon gerelateerd zijn en dus gezien kunnen worden als kosten van de Wsw-raad in zijn geheel. Denk bijvoorbeeld aan abonnementen, het huren van een vergaderruimte indien dit niet bij de gemeente kan of gezamenlijke trainingen. Om te kunnen voorzien in deze kosten stelt de gemeente Venray jaarlijks een werkbudget beschikbaar aan de Wsw-raad. Over de besteding van dit werkbudget dient de Wsw-raad zich te verantwoorden.