Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering Gemeente Leudal 2016 |
Citeertitel | Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering Gemeente Leudal 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
CAR-UWO
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-07-2017 | 08-10-2020 | Nieuwe regeling | 10-05-2016 Gemeenteblad 2017, 130150 | Onbekend |
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEUDAL
dat bij besluit van 14 januari 2014 is vastgelegd dat de gemeente Leudal voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en daartoe een licentieovereenkomst heeft gesloten;
dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 en het aangepaste organisatiemodel een nieuwe procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld.
het bepaalde in de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Leudal;
de instemming van de ondernemingsraad d.d. 17 december 2013 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;
de bereikte overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 26 april 2016 over de inhoud van deze regeling;
vast te stellen de navolgende PROCEDUREREGELING FUNCTIEBESCHRIJVING EN –WAARDERING Gemeente Leudal 2016
Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen
De gemeentesecretaris / algemeen directeur selecteert op advies van de gecertificeerde gebruiker en de externe deskundige een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, of een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.
De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en), wordt door de gemeentesecretaris / algemeen directeur voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) wordt/worden door de gemeentesecretaris / algemeen directeur ter informatie aangeboden aan de OR.
Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, stelt de gemeentesecretaris / algemeen directeur de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3, legt de gemeentesecretaris / algemeen directeur de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
Artikel 3 Vaststelling waarderingen
Het bevoegd gezag stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de lokale functiebeschrijvingen en normbeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
Artikel 4 Vaststelling conversietabel
Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.
Artikel 5 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar
In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan een externe toetser. De gecertificeerde gebruiker en/of extern deskundige zijn als adviseur(s) aanwezig bij deze toetsing.
Het bevoegd gezag maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.
De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling van de norm- of lokale functiebeschrijving, schriftelijk en gemotiveerd binnen twee weken na het voorgenomen indelingsbesluit, kenbaar te maken aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag legt de zienswijze ter advisering voor aan de gemeentesecretaris / algemeen directeur.
Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 3, maakt het bevoegd gezag, indien van toepassing na kennisneming van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van de gemeentesecretaris / algemeen directeur, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging.
Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 Wijziging functiebeschrijvingen
Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de gemeentesecretaris / algemeen directeur bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.
De gemeentesecretaris / algemeen directeur kan daar waar het gaat om ontwikkelingen inhet werkveld en de effecten hiervan op de functie en/of rol van medewerkers bij substantiële veranderingen een klankbordgroep in het leven roepen. Deze bestaat uit een afvaardiging van medewerkers van een afdeling of team waar veranderingen in het functiegebouw aan de orde komen. Het initiatief om met elkaar in gesprek te komen, kan liggen bij zowel de afdeling / het team als bij de gemeentesecretaris / algemeen directeur.
Artikel 9 Overgangs- en slotbepalingen
Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen over hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad. Het bepaalde in artikel 27 lid 2 t/m 7 WOR is van overeenkomstige toepassing.